Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Hajo » za 08 jul 2017, 23:01

Effe er tussendoor fietsen:
Op het bord met rechtdoor doelen op de A1, net na :KP: Beekbergen richting Amsterdam, staat nu na Amsterdam en Amersfoort, onder de streep:

A28 Utrecht 75

Geen foto van kunnen maken. Utrecht wordt verder op de A1 tot :KP: Hoevelaken (nog) niet herhaald. Er staat alleen Amersfoort en Amsterdam.

Dacht dat dit de netwerk-o-fielen wel zou interesseren. ;)

Von Karman
polderweggetje
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 20 jun 2016, 11:34

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Von Karman » zo 09 jul 2017, 0:53

Eerder had ik het nieuwe NBA bij Hengelo al vermeld, nu hangt bij Buren ook nieuw NBA vanuit A1-oost met Amsterdam, Utrecht, Arnhem en Almelo rechtdoor en Enschede, Delden en Hengelo Zuid afslaand. Het lijkt er dus op dat het netwerksysteem in deze weken compleet wordt uitgerold in deze weken, goede ontwikkeling!
Villacher Bier

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » zo 09 jul 2017, 8:15

^^ Ik weet niet of het zo'n goede ontwikkeling is als het van geen kanten klopt. Arnhem is een goede keus. Maar Utrecht al zo vroeg vermelden is nergens voor nodig. En waar is Zwolle? Ik dacht dat dat ook een netwerkdoel was.

Von Karman
polderweggetje
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 20 jun 2016, 11:34

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Von Karman » zo 09 jul 2017, 9:17

Zelfs Groningen is een volgend netwerkdoel daar, maar je kunt natuurlijk geen zes doelen rechtdoor aangeven.
Villacher Bier

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door boe! » zo 09 jul 2017, 9:18

Hajo schreef:Utrecht wordt verder op de A1 tot :KP: Hoevelaken (nog) niet herhaald. Er staat alleen Amersfoort en Amsterdam.
Utrecht staat bij Barneveld op de borden.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Emil » zo 09 jul 2017, 10:08

nickdh schreef:En waar is Zwolle? Ik dacht dat dat ook een netwerkdoel was.
Als het goed is komen Zwolle en Groningen in de toekomst tevoorschijn bij Azelo.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Emil » zo 09 jul 2017, 10:52

In navolging van de post van Nick een voorstel voor de doelen bij voltooiing van de A4 Benelux - Klaaswaal.

Argumentatie:

Rotterdam, Den Haag, Leiden - Spreekt voor zich
Antwerpen - De A4 wordt ruim de kortste route vanuit Leiden en Den Haag en mag er daarom al vroeg op
Bergen Op Zoom - Vanaf Delft het eerste Nederlandse hoofddoel op de route en verduidelijkt het verloop van de weg.
Roosendaal - Lijkt misschien vreemd, maar Roosendaal is een respectabele stad en het eerste hoofddoel over de A59.
Zierikzee - Het stadje zelf stelt niets voor en zeker vanuit de richting Den Haag voegt het weinig toe door gebrek aan Duitsers, dus weggelaten.
Vlissingen - Komt er pas bij thv Bergen op Zoom, zie Zierikzee.
Goes - Eerste hoofddoel op de A58.
Brussel - Super-netwerkdoel en wordt bewegwijzerd over de grens, dus waarom niet.
Brugge - Kan er eventueel nog bij vanaf Markiezaat ten behoeve van 'Hulst volg Brugge'.

Afbeelding

Ik heb nergens met strepen gewerkt omdat het ook nergens nodig bleek. Roosendaal komt na Hellegatsplein onder de streep maar daar is geen ruimte voor een bord. Rotterdam wordt over de A13 gestuurd, maar daar zit Prins Clausplein nog tussen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » zo 09 jul 2017, 12:08

Emil schreef:
nickdh schreef:En waar is Zwolle? Ik dacht dat dat ook een netwerkdoel was.
Als het goed is komen Zwolle en Groningen in de toekomst tevoorschijn bij Azelo.
Zwolle staat nu al bij :KP: Azelo op de borden. Zwolle en Groningen zullen beiden niet eerder dan :KP: Azelo op de borden gaan verschijnen.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Ds79m » zo 09 jul 2017, 12:31

Ik heb de discussie net even teruggelezen, maar ondanks dat er vele voorbeelden worden gegeven, begrijp ik nog niet helemaal wat nu het voorgestelde betere systeem is. De netwerkdoelen zijn het blijkbaar niet helemaal, maar het alternatief lijkt erop om voornamelijk lukraak gekozen plaatsen in lijn van dezelfde snelweg te kiezen.

Iets als Osnabrück (of zelfs Oberhausen) bij Hoevelaken is leuk, maar ook voor langeafstandsverkeer is daar netwerkdoel Hengelo bedoeld om voor langere tijd te volgen. Dat wordt al aangegeven vanaf Utrecht en Amsterdam, en je praat dus over een marginale groep voor wie het Osnabrück hier nut heeft. Dan valt er eerder iets te zeggen voor Arnhem vanaf Muiderberg of Eemnes.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door mhkamp » zo 09 jul 2017, 13:15

Mijn voorkeur is om een doel pakweg 200km te gaan volgen dan dat er elke 50km van doel gewisseld wordt. Maar dat is ieder zijn eigen.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » zo 09 jul 2017, 13:21

^^ Binnen Nederland komt dat dan neer op een einddoelensystematiek.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » zo 09 jul 2017, 14:03

Emil schreef:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Een paar punten:

- Geen Schiphol bij Badhoevedorp is een grote misser. Leiden is vele malen minder belangrijk dan een wereldwijd bedienende luchthaven en mainport van NL.
- Bergen op Zoom bij Delft is niet veelzeggend. Antwerpen, áls de A4 ooit nog wordt aangelegd, en Europoort is logischer. Ik vind de vermelding "Rotterdam-Havens" ook niks, eerlijk gezegd.
- Roosendaal is en blijft onbelangrijk genoeg om al vanaf Rotterdam aan te geven.
- Vlissingen zou ik mee beginnen op Sabina.
- Brussel is ansich een goed idee, maar pas bij :KP: Antwerpen-Haven komt het terug. Tevens zou je dan al die andere meuk, lees Luik, Brugge, Gent, Breda moeten gaan vermelden wil je het afstemmen op de Belgische bewegwijzering.

Hieronder mijn voorstel.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegenkenner » zo 09 jul 2017, 14:07

Antwerpen vanaf Delft zegt daar niets over het verdere verloop van de A4 omdat je ook nog via de A4/A15/A16 naar Antwerpen kan :nothanks: Daarnaast zegt het niets over dat je met die weg ook naar Zeeland kan. B.o.Z geeft juist een indicatie dat je via de A4 ook naar Vlissingen kan en heeft daardoor een meer landsdekkende verdeelfunctie vanuit Delft.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Emil » zo 09 jul 2017, 14:47

nickdh schreef:
Emil schreef:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Een paar punten:

- Geen Schiphol bij Badhoevedorp is een grote misser. Leiden is vele malen minder belangrijk dan een wereldwijd bedienende luchthaven en mainport van NL.
- Bergen op Zoom bij Delft is niet veelzeggend. Antwerpen, áls de A4 ooit nog wordt aangelegd, en Europoort is logischer. Ik vind de vermelding "Rotterdam-Havens" ook niks, eerlijk gezegd.
- Roosendaal is en blijft onbelangrijk genoeg om al vanaf Rotterdam aan te geven.
- Vlissingen zou ik mee beginnen op Sabina.
- Brussel is ansich een goed idee, maar pas bij :KP: Antwerpen-Haven komt het terug. Tevens zou je dan al die andere meuk, lees Luik, Brugge, Gent, Breda moeten gaan vermelden wil je het afstemmen op de Belgische bewegwijzering.
Bij Badhoevedorp is Schiphol al afgeslagen over de parallelbaan, vandaar. Wat betreft Bergen op Zoom, zie bovenstaande opmerking van Snelwegenkenner. Maar goed, daar hebben we al ellenlange discussies over gehad. Roosendaal is wat mij betreft een twijfelgeval, het laat wel goed zien waar je heen kunt vanuit dat punt. Vlissingen kan al vanaf Sabina, er is ruimte, maar had het weggelaten omdat het nut mij ontgaat.

Ik zie niet in waarom je al die andere Belgische meuk zou moeten vermelden, kan prima bij uitsluitend Antwerpen en Brussel gehouden worden.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Hajo » zo 09 jul 2017, 15:30

boe! schreef:
Hajo schreef:Utrecht wordt verder op de A1 tot :KP: Hoevelaken (nog) niet herhaald. Er staat alleen Amersfoort en Amsterdam.
Utrecht staat bij Barneveld op de borden.
Die heb ik dan gemist. ;)

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Widejo » zo 09 jul 2017, 18:34

Mij lijkt het gewenst om zelfs met de aanleg en voltooiing van de A4-zuid :KP: Benelux - :KP: Klaaswaal, Antwerpen over de A16 te bewegwijzeren. Ik denk dat het (als het er komt) een 2x2 100km/h snelweg gaat zijn tot voorbij Oud-Beijerland. Ook moet er wat aandacht besteed worden aan de bruggen over het Haringvliet, :KP: Hellegatsplein en Volkerak, dus om er maar gelijk de hoofdverbinding Den Haag/Rotterdam - Antwerpen van te maken, lijkt mij wat overdreven. Dus Antwerpen ten noorden van :KP: Benelux is naar mijn mening niet gewenst, de splitsing Bergen op Zoom / Breda is dekkend genoeg.
nickdh schreef: - Brussel is ansich een goed idee, maar pas bij :KP: Antwerpen-Haven komt het terug. Tevens zou je dan al die andere meuk, lees Luik, Brugge, Gent, Breda moeten gaan vermelden wil je het afstemmen op de Belgische bewegwijzering.
Ik ben zelf ook voorstander van Brussel op :KP: Markiezaat, maar het moeten vermelden van alle andere doelen is overdreven. Luik is gedekt door Antwerpen, Breda is raar want op :KP: Markiezaat vanaf Vlissingen is Breda rechtdoor en v.v. via A58 op :KP: Zoomland. Gent en Brugge zijn in deze afslaande doelen. Brussel kun je zien als het netwerkdoel achter hoofddoel Antwerpen.
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegenkenner » zo 09 jul 2017, 22:54

^^ Ik zou vanaf Markizaat Gent en Brussel aangeven. Gent is om te laten zien dat je niet via de Westerscheldetunnel naar Gent moet (slechter uitgebouwd en om) en Brussel en Gent zijn de belangrijkste uitvalswegen van Antwerpen vanuit daar.

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door BHJ » di 11 jul 2017, 6:41

Brussel staat bij de zuiderburen ook niet aangegeven op de A12 tot Antwerpen haven. Gent staat evenmin aangegeven tot Antwerpen-Haven.

Kunnen we Bergen op Zoom-Breda trouwens geen duaal netwerkdoel maken, zoals Arnhem-Nijmegen.
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » di 11 jul 2017, 8:15

^^ En wat zou dat in de praktijk dan veranderen ten opzichte van nu? Rond Rotterdam en bij Klaverpolder zul je ze nog steeds beiden moeten aangeven.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Willem » di 11 jul 2017, 11:24

BHJ schreef:Brussel staat bij de zuiderburen ook niet aangegeven op de A12 tot Antwerpen haven. Gent staat evenmin aangegeven tot Antwerpen-Haven.
Lijkt ook niet zoveel toegevoegde waarde te hebben.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door petervdveen » di 11 jul 2017, 12:11

Zijn er ook richtlijnen voor het bewegwijzeren van kernen op het OWN?
Ik weet dat er voor de rijkswegen een hele lijst is gemaakt van hoofd- en netwerkdoelen, maar is er voor provincies en gemeenten ook een richtlijn waar zij zich aan moeten houden wat betreft doelenkeuze?
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nederland24 » di 11 jul 2017, 12:42

Bij het CROW is er een richtlijn voor de bewegwijzering uit 2014 ook voor niet-autosnelwegen. Als je digitale versie hebt, staat die onder het kopje "meubilair en installaties".

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Widejo » di 11 jul 2017, 13:24

BHJ schreef:Brussel staat bij de zuiderburen ook niet aangegeven op de A12 tot Antwerpen haven. Gent staat evenmin aangegeven tot Antwerpen-Haven.
Op zich legitiem maar te verwaarlozen. De afstand Zandvliet - :KP: Antwerpen-Haven is naar mijn mening ondergeschikt aan het belang van bijvoorbeeld Gent over België te verwijzen i.p.v. via A58.
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegenkenner » di 11 jul 2017, 13:29

^^ Klopt, met de verwijzing ''Gent'' voorkom je onbekend verkeer dat via de Westerscheldetunnel rijdt ten faveure van de Liefkenshoektunnel.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » di 11 jul 2017, 14:30

^^ Zou onbekend verkeer op weg naar Gent bij :KP: Markiezaat eerder een Nederlands doel als Vlissingen blijven volgen, of een Belgisch doel als Antwerpen?

Het doel Antwerpen maakt mijns inziens wel voldoende duidelijk: dit is de weg naar België. En dus ook naar Gent.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegenkenner » di 11 jul 2017, 14:34

^^ Ja, toch wel mee eens, less is more in dit geval.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Peter » di 11 jul 2017, 14:38

Ik rij naar Gent meestal via de Westerscheldetunnel. Qua reistijd maakt het niet veel uit.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » di 11 jul 2017, 14:43

Volgens Google is tussen :KP: Markiezaat en Zelzate toch meer dan 20 km/15 minuten langer over de A58 en N62 dan over de Belgische A12, R2 en E34. Waarbij die laatste route tot Zelzate volledig snelweg is.

Wie in Gent ergens rond de E17 moet zijn, of in de buurt van de B401-inprikker, kan zelfs beter verder over de E17 in plaats van de E34 en R4.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door petervdveen » di 11 jul 2017, 16:48

nederland24 schreef:Bij het CROW is er een richtlijn voor de bewegwijzering uit 2014 ook voor niet-autosnelwegen. Als je digitale versie hebt, staat die onder het kopje "meubilair en installaties".
Joh.. Maar dat was de vraag niet.
Ik kan daar niets in vinden over eventuele keuzes die gemaakt moeten worden, of welke doelen minimaal verwezen moeten worden.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door BHJ » di 11 jul 2017, 19:16

Vaak wordt verwezen naar de asw.
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Plaats reactie