Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21918
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 » do 15 mar 2018, 20:15

Ridderkerk is het grote keuzepunt voor verkeer vanuit de noordelijke/westelijke Randstad. Dus zou je daar de keus aangeboden moeten worden tussen noordoostelijk en zuidoostelijk Nederland. Daar wordt Eindhoven niet vermeld, dus wat is het dan het nut van vermelden bij Dordrecht?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » do 15 mar 2018, 20:55

Ruimtegebrek op Ridderkerk kan daarvoor een reden zijn, en dan kun je je best op het standpunt stellen dat Eindhoven op Ridderkerk nog wel redelijk wordt gedekt door Breda. Een ander mogelijk discussiepunt is dat er twee redelijk gelijkwaardige routes Ridderkerk-Eindhoven zijn. Tussen de knooppunten Ridderkerk en Batadorp is het zes kilometer korter via Breda dan via Deil, maar het omslagpunt nadert snel als je maar iets aan de oostkant of noordkant van Eindhoven moet zijn. Als een netwerkdoel mede moet staan voor de omliggende regio, kun je weggebruikers met Eindhoven dus een onhandige route opsturen. Ik zeg daarmee niet dat ik tegen een vermelding Eindhoven op Ridderkerk ben, maar ik kan die keuze billijken.

Heeft een weggebruiker eenmaal de keuze tussen deze twee gelijkwaardige routes gemaakt, dan is het veel minder controversieel om routebevestiging te geven met de afstandenborden. Mosterd na de maaltijd vind ik dat in zo'n situatie niet. Nog los van het niet-opdringen van een keuze tussen gelijkwaardige routes moet je toch echt onvermijdelijk een keer gaan vooruitlopen op het moment dat verkeer naar Eindhoven niet langer Breda moet volgen. Ik vind dat daar onder NBA altijd veel te lang mee gewacht wordt - gebeurt het eens een keer 30 kilometer voor een netwerkdoel, is het weer niet goed.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » do 15 mar 2018, 21:18

JB81 schreef:Rondom de Drechttunnel in zuidelijke richting duikt ook wat NBA op. Antwerpen en Eindhoven zijn rechtdoor toegevoegd. Afrit is nu Dordrecht-Centrum en -West.
Ahhh, jammer. Ik had toch tenminste Bergen op Zoom verwacht onder de streep ipv Eindhoven :emo:

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door BHJ » do 15 mar 2018, 21:26

^^ Dan wordt het bord te breed, dus Eindhoven scheelt weer in kosten. :PP:
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Chrysa » do 15 mar 2018, 21:26

Of Zierikzee via de Kiltunnel. :duck:

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Ds79m » do 15 mar 2018, 21:28

Wouter N14 schreef: do 15 mar 2018, 20:15 Ridderkerk is het grote keuzepunt voor verkeer vanuit de noordelijke/westelijke Randstad. Dus zou je daar de keus aangeboden moeten worden tussen noordoostelijk en zuidoostelijk Nederland. Daar wordt Eindhoven niet vermeld, dus wat is het dan het nut van vermelden bij Dordrecht?
Met twee gelijkwaardige routes kan ik me nog wel voorstellen dat het daar wegblijft, zeker ook omdat routes via Eindhoven naar bijv. Helmond of Maastricht een ander verloop kennen.

Als je het daar weglaat, heeft het uiteraard weinig zin om het eerder dan bij Zonzeel of Gorinchem te vermelden.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » do 15 mar 2018, 21:37

^^ Waarom zouden doelen pas voor het eerst mogen verschijnen op een knooppunt? Bereid de weggebruiker liever in alle rust voor op wat komen gaat, als er toch ruimte voor is.

Als je wat dit betreft internationaal vergelijkt: in Duitsland is het aan de orde van de dag dat er nieuwe doelen verschijnen op de afstandenborden na een knooppunt. Simpelweg omdat er nieuwe ruimte op de borden is ontstaan en je vooruit gaat lopen op een nieuw volgend knooppunt. De Fransen hebben er daarentegen een handje van om al op het knooppunt zelf allerhande nieuwe doelen voor het eerst te gaan vermelden. Technisch bezien is het moment dat je voormalige rechtdoordoelen over twee borden moet gaan verdelen natuurlijk ook het eerste moment dat ruimte ontstaat voor nieuwe doelen. Maar dit levert meteen ook behoorlijk volle borden op, en met een serie doelen die je dan voor het eerst ziet, vind ik het ook bepaald niet behulpzaam. In plaats van dat ene extra doel dat je leven nou net wat gemakkelijker zou kunnen maken, worden mensen denk ik beter geholpen door rustige borden die je op het beslissingsmoment genaamd knooppunt beter in staat stellen om direct goed te beslissen. Kortom, doe mij dat Duitse model maar ...

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door mhkamp » do 15 mar 2018, 22:50

Waarom moet Breda gaan verliezen van Eindhoven terwijl het een hoek-om-doel is? Laat Breda tot aan (natte vingerwerk) Klaverpolder staan en dan een keer Eindhoven er op. Dan krijg je de drukte ook niet zo lijkt me.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » do 15 mar 2018, 23:02

Chrysa schreef:Of Zierikzee via de Kiltunnel. :duck:
Steenbergen kan dan ook nog natuurlijk [emoji6]

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nederland24 » do 15 mar 2018, 23:29

mhkamp schreef: do 15 mar 2018, 22:50 Waarom moet Breda gaan verliezen van Eindhoven terwijl het een hoek-om-doel is? Laat Breda tot aan (natte vingerwerk) Klaverpolder staan en dan een keer Eindhoven er op. Dan krijg je de drukte ook niet zo lijkt me.
Breda is gewoon een netwerkdoel voor de A16. Eindhoven is alleen een extra toevoeging voor verkeer richting zuidoost Nederland en de brainportregio Eindhoven-Helmond.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Willem » vr 16 mar 2018, 0:31

Dat Breda netwerkdoel is logisch.
Maar, zonder een doelendiscussie te willen beginnen, of het voor de hand ligt om bij Den Haag op de A13 al Breda te verwijzen terwijl Rotterdam nog moet komen weet ik niet.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Emil » vr 16 mar 2018, 0:53

Dat is de eeuwige doelendiscussie Bergen op Zoom / Breda. Je moet toch iets om duidelijk te maken waar die wegen heen gaan na Rotterdam. Aangezien beide wegen in de agglomeratie Rotterdam uitkomen, is het van belang om al van tevoren een duidelijk doel na Rotterdam te bewegwijzeren. De keuzes BoZ en Breda lijken mij dan volkomen logisch, bij gebrek aan beter.

Wat mij opviel en wat ik niet begrijp is waarom men op Vaanplein vanuit het westen heeft gekozen voor 'Antwerpen-Havens'. Nergens staat Antwerpen zonder de vermelding havens bewegwijzerd, dus wat heb je dan aan die toevoeging? Via A29 / A4 is het kortst, ook voor de rest van Antwerpen.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » vr 16 mar 2018, 7:30

Misschien om onderscheid van vrachtverkeer van het "normale" verkeer te creëren en de A16 deels te ontlasten(?) Nu moet je dan toevallig weten als Pool of Italiaan wat "Havens" betekent, maar Antwerpen heeft nu wel zo'n beetje de status van wereldstad, dus ze begrijpen wel dat die weg naar België / het zuiden leidt.

Overigens vind ik de toevoeging Havens een onnodig gebeuren aangezien het bij Barendrecht alweer verdwijnt, en daarna letterlijk verdwijnt tot aan het Hellegatsplein. Tenzij op dat deel onlangs borden zijn vervangen natuurlijk.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » vr 16 mar 2018, 11:17

^^ Het verdwijnen van 'Havens' na het Vaanplein is niets anders dan het veranderen van Den Haag-Centrum in Den Haag wanneer je bij Burgerveen de A44 op bent gereden. En bij andere gesplitste verwijzingen op afstand. Vind die keuze niet zo schokkend. Als je ergens over zou moeten discussiëren, is het dat Antwerpen-Havens daar afslaat zonder dat de rest van Antwerpen daar goed rechtdoor staat. En over het feit dat ze eens wat voortvarender moeten worden met afstandenborden tussen het Vaanplein en het Hellegatsplein waarop het doel Antwerpen terugkomt, in plaats van dat volgbord dat er al jaren hangt (eeuwig punt, geldt natuurlijk ook voor verwijzingen Eindhoven langs de A2 en andere).
Emil schreef: vr 16 mar 2018, 0:53
Willem schreef: vr 16 mar 2018, 0:31Maar, zonder een doelendiscussie te willen beginnen, of het voor de hand ligt om bij Den Haag op de A13 al Breda te verwijzen terwijl Rotterdam nog moet komen weet ik niet.
Dat is de eeuwige doelendiscussie Bergen op Zoom / Breda. Je moet toch iets om duidelijk te maken waar die wegen heen gaan na Rotterdam. Aangezien beide wegen in de agglomeratie Rotterdam uitkomen, is het van belang om al van tevoren een duidelijk doel na Rotterdam te bewegwijzeren. De keuzes BoZ en Breda lijken mij dan volkomen logisch, bij gebrek aan beter.
Doordat men gemeend heeft dat op Ypenburg de A4 met het doel Bergen op Zoom moest worden bewegwijzerd, was het onvermijdelijk dat er voor de A13 een 'tegengewicht' werd gevonden. Dit om de illusie te voorkomen dat de A4 dé route naar West-Brabant en verder was, wat het nu eenmaal niet is, zeker niet wanneer je nog door zou willen richting Tilburg/Eindhoven. Had men Bergen op Zoom hier weggelaten, dan had voor de A13 ook Rotterdam volstaan, en was Breda uitgesteld tot kort voor Rotterdam. Er waren wat mij betreft voldoende rechtvaardigingen geweest om de A4 te beperken tot Rotterdam-Havens en de A13 tot Rotterdam; dat duidelijke doel achter Rotterdam was dan wel tussen Ypenburg en Rotterdam/Kethelplein gekomen. Maar goed, zo is nu eenmaal niet besloten ...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rene » vr 16 mar 2018, 11:59

Pino schreef: vr 16 mar 2018, 11:17 Het verdwijnen van 'Havens' na het Vaanplein is niets anders dan het veranderen van Den Haag-Centrum in Den Haag wanneer je bij Burgerveen de A44 op bent gereden.
Inderdaad. Zoals het ook al héél lang het geval is op de A17 na knooppunt Klaverpolder.

EBonline
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 16 mar 2018, 11:25

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door EBonline » vr 16 mar 2018, 12:21

Rotterdam/Kethelplein is als doorgaande route vanuit Den Haag naar het zuiden over enkele jaren verleden tijd als de verlengde A16 op de A13 wordt aangesloten. Bewegwijzering naar Bergen op Zoom kan vanaf dat punt niet meer. De keuze voor Ypenburg om Bergen op Zoom/Breda aan te geven is in dat licht de juiste.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » vr 16 mar 2018, 13:51

^^ Waar ik zei "Rotterdam", doelde ik feitelijk op "nu nog kort voor het Kleinpolderplein, binnenkort kort voor het nieuwe knooppunt met de verlengde A16." Waarom de verlenging van de A16 zou betekenen dat op Ypenburg Breda/Bergen op Zoom al moet worden aangegeven (lees: je niet zou kunnen kiezen voor alleen Rotterdam/Rotterdam-Havens en de twee Brabantse doelen pas wat later gaat aangeven), zie ik niet helemaal.

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door BHJ » vr 16 mar 2018, 14:53

Pino schreef: vr 16 mar 2018, 13:51 Waarom de verlenging van de A16 zou betekenen dat op Ypenburg Breda/Bergen op Zoom al moet worden aangegeven (lees: je niet zou kunnen kiezen voor alleen Rotterdam/Rotterdam-Havens en de twee Brabantse doelen pas wat later gaat aangeven), zie ik niet helemaal.
Rotterdam en Rotterdam-Havens zijn niet meer richtinggevend omdat we Rotterdam hier te dicht genaderd zijn na mijn mening. Dus is een niet-Rotterdams doel cruciaal (en HvH voldoet niet)
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » vr 16 mar 2018, 16:02

Ik wil geen doelendiscussie beginnen, en zei alleen maar dat ik de keuze verdedigbaar had geacht. Dat zou dan op de redenering zijn dat Rotterdam weliswaar vrij dichtbij is, maar dat slechts weinigen veel verder zuidelijk gaan. Het is een beetje als Amsterdam naderen en dan geen doorgaande doelen van uitvalswegen te zien krijgen totdat je de A9 kruist.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » za 17 mar 2018, 10:26

Geen denderende kwaliteit omdat ik in Zwijndrecht moest zijn, maar hier een aantal stills. AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1437
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Steyn_E » za 17 mar 2018, 10:38

^^
Ze hebben bij Rijkswaterstaat geen flauw benul wat ze met het afritsymbooltje aan moeten volgens mij. Links uitgelijnd en gecentreerd op twee borden achter elkaar, en dat terwijl rechts uitlijnen veel logischer is.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegfreak » za 17 mar 2018, 11:17

Het had op beide borden gecentreerd moeten zijn. Rechts uitlijnen is helemaal niet logisch hier.
Enne gojje mins blieft altied leave.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » za 17 mar 2018, 14:25

Als ik alles goed gezien heb op de terugweg is het onderstaande wat er nu allemaal hangt.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15219
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Via » za 17 mar 2018, 15:03

Netjes hoor. Ook goed dat het weer beleid lijkt te zijn om E-nummers standaard te ruiteren.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegfreak » za 17 mar 2018, 15:09

Tebodin deed dat al een tijdje en ook de nieuwe sjablonen van de NBd is dat standaard op portaalborden. De oude NBd-sjablonen echter, integreren ze nog wel. Helaas.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15219
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Via » za 17 mar 2018, 15:34

Ach, daar zijn we toch vanaf nu. Ik heb alleen nog geen borden volgens nieuwste sjablonen gezien helaas.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Piles » za 17 mar 2018, 16:12

Via schreef: za 17 mar 2018, 15:03 Netjes hoor. Ook goed dat het weer beleid lijkt te zijn om E-nummers standaard te ruiteren.
Wat is nou eigenlijk het achterliggende idee van ruiteren? Komt mij als leek altijd over als: er moest later extra info op het bord, maar het is zonde om een compleet nieuw bord te maken, dus doe maar een los bordje.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegfreak » za 17 mar 2018, 16:14

Via schreef: za 17 mar 2018, 15:34 Ach, daar zijn we toch vanaf nu. Ik heb alleen nog geen borden volgens nieuwste sjablonen gezien helaas.
Gezien de doorlooptijd tussen ontwerp en plaatsing kan dat nog een paar maanden duren, maar ze gaan komen ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegfreak » za 17 mar 2018, 16:17

Piles schreef: za 17 mar 2018, 16:12Wat is nou eigenlijk het achterliggende idee van ruiteren? Komt mij als leek altijd over als: er moest later extra info op het bord, maar het is zonde om een compleet nieuw bord te maken, dus doe maar een los bordje.
Bij de eerste portaalborden op de autosnelwegen, midden jaren '60, waren er alleen nog E-nummers en N-nummers (nationale wegen, bruine velden) conform het routenummerstelsel van 1957. Met de invoering van de nieuwe nationale routenummering in 1976 (A- en N-nummers zoals we die nu kennen) werden de E-nummers naar ruiters verplaatst. Waarschijnlijk met de gedachte in het achterhoofd dat er een nieuw stelsel (hernummering) van E-routes zou komen, wat gebeurde in 1986. Door de nummers te ruiteren zouden ze makkelijker te vervangen zijn. Ik meen dat dit de reden was, maar wellicht weet René daar meer over.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3354
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door sven_engelen » za 17 mar 2018, 16:31

nickdh schreef: za 17 mar 2018, 14:25 Als ik alles goed gezien heb op de terugweg is het onderstaande wat er nu allemaal hangt.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Eindhoven :facepalm:

Breda zegt toch al genoeg?

Also: Randweg Dordrecht wordt niet meer aangegeven?
Svenlo

Plaats reactie