Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Widejo » wo 13 jul 2016, 15:57

^^
Nu heb ik er inderdaad meer een beeld bij, is 'm net niet hé :|
En bij het centreren van de linker doelen?

@Seat Ibiza, de foto op de vorige pagina laat nog een aantal portalen na bovengenoemde zien. Dan word de scheiding wel duidelijker.
Dan zouden de portalen naar mijn mening gescheiden moeten zijn. Het ging mij echt om dat eerste portaal.
Hamburg, meine Perle

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Seat Ibiza » wo 13 jul 2016, 17:28

^^
Lijkt mij geen verbetering als je eerste portaal anders indeelt dan de volgende.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » wo 13 jul 2016, 23:50

Pino schreef:Het is hoe dan ook een benadering die al vele jaren eerder was gekozen voor de Drechttunnel: linkerbuis verboden voor vrachtwagens, rechterbuis voor alle verkeer. Weet niet of het specifiek te maken heeft met betere doorstroming.
Voor en na de tunnel mogen vrachtwagens alleen op de meest rechter 2 rijstroken komen. Het is dus logisch dat men dit bij de tunnels zo houdt (en alleen ervan afwijkt als een van beide tunnels dicht is).
Bij de Beneluxtunnel speelt dat niet want vrachtwagens mogen ervoor en erna ook de linkerstroken gebruiken, wegens de blokmarkering.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3369
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door sven_engelen » do 14 jul 2016, 23:14

nickdh schreef:Nu we het over Dordrecht hebben... volgens mij is dit de verste verwijzing, 45 km.

Afbeelding

Waarom geen Rotterdam ipv Dordrecht? Rotterdam is toch het netwerkdoel?
Svenlo

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Mandelsoft » vr 15 jul 2016, 2:21

^^ Volgens mij omdat vrij kort hiervoor Rotterdam over de A4 wordt geleid.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

nickdh
autoweg
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » vr 15 jul 2016, 14:53

^^ Dat klopt. Ze hebben ook Rotterdam vervangen door een gepopnageld Dordrecht op de splitsing A4/A58 als je vanuit Antwerpen komt. Hadden ze daar echt nou geen Eindhoven neer kunnen zetten? :down:

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Widejo » vr 15 jul 2016, 14:53

^^
Correct, Dordrecht is vanaf Zoomland via A58/A17. Rotterdam via A4/A29. Pas vanaf De Stok/A17 verschijnt Rotterdam weer op de bewegwijzering.

Bij het vernieuwen van de bewegwijzering naar NBA op Zoomland/rondom Bergen op Zoom verwacht ik dat dit afstandsrecord voor Dordrecht verbroken gaat worden.
nickdh schreef:^^ Dat klopt. Ze hebben ook Rotterdam vervangen door een gepopnageld Dordrecht op de splitsing A4/A58 als je vanuit Antwerpen komt. Hadden ze daar echt nou geen Eindhoven neer kunnen zetten? :down:
Nee, voor de richting Eindhoven is Breda richtinggevend. Dordrecht dekt de richting A17/A16 en weergeeft op knp. Zoomland goed de splitsing Rotterdam/Dordrecht. In principe is Eindhoven voor verkeer komende vanuit Antwerpen/Gent ook niet interresant aangezien die eerder via de A16 of via de A67 richting Eindhoven rijden. Dan zou Eindhoven alleen voor verkeer komende uit Zeeland dienen, dan dekt Breda voldoende de lading.
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Steptimer » za 16 jul 2016, 0:16

De vermelding van Dordrecht is vroeg, maar volkomen verklaarbaar vanaf Zoomland. :D

Waarom staat het dorpje Wouwse Plantage op het afstandenbord?
Het is de volgende afslag, maar normaal gesproken komt de eerst volgende afslag toch alleen op het vorkbord terug? Als het geen hoofddoel is...

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegenkenner » za 16 jul 2016, 0:23

Ik zou hier eerder Wouw verwachten om sluipverkeer op de Bergsebaan (nog een mooie betonweg) te ontzien. Maargoed de afrit heet Wouwse Plantage.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Chrysa » zo 17 jul 2016, 2:22

^^ Jezus, die Bergsebaan is een zooitje. Die belijning klopt helemaal niks van.

nickdh
autoweg
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » ma 18 jul 2016, 20:09

Kwam vorige week nog een keer bij Zoomland. Vanuit Rotterdam staat er 'slechts' Breda/Roosendaal terwijl er nog ruimte is voor een 3e plaats. Niet dat dat noodzakelijk is, bewaart de rust vind ik.

Afbeelding

De Stok richting Rotterdam. Hoe lang staat deze hier al?

Afbeelding

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door keokiracer » ma 18 jul 2016, 20:12

nickdh schreef:De Stok richting Rotterdam. Hoe lang staat deze hier al?
Ikzelf heb hem voor het eerst op beeld op oktober 2015.

Met Streetview erbij is het bord ergens tussen oktober 2014 en september 2015 geplaatst.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door verfmeer95 » ma 18 jul 2016, 20:30

nickdh schreef:Kwam vorige week nog een keer bij Zoomland. Vanuit Rotterdam staat er 'slechts' Breda/Roosendaal terwijl er nog ruimte is voor een 3e plaats. Niet dat dat noodzakelijk is, bewaart de rust vind ik.

Afbeelding
Voor de opening van de A4 rond Steenbergen stond daar Rotterdam, dat werd via de A17 geleid. Nu is dat niet meer nodig en is het daarom afgeplakt.

Streetview: https://goo.gl/maps/AJEyDMwnnWN2

WallyNL
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: za 12 mar 2016, 14:14

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door WallyNL » vr 22 jul 2016, 16:01

nickdh schreef:^^ Dat was waarom dat ik het vroeg :P

Is er ook een reden dat vrachtverkeer niet door de binnenste buis mag in zuidelijke richting? Volgens mij mogen ze wel door de binnenste heen richting Delft.
Er bij het uitrijden van de Beneluxtunnel sprake van een helling omhoog. Voor de buitenste buis (A-buis) is er direct nadat je uit de tunnel komt er een extra rijstrook aan de rechterkant (kruipstrook). Voor de B-buis blijft het twee rijstroken.
Buizen A en B zijn de oorspronkelijke Beneluxtunnel, ik zie niet direct in waarom er een technische reden zou zijn om in de ene buis vrachtwagens te weren en de andere niet.

Het voor de hand liggende antwoord is m.i. de doorstroming van verkeer. Aanvullende reden zou kunnen zijn dat het aandeel vrachtverkeer richting Maasvlakte groter is dan richting Oosten.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Widejo » ma 01 aug 2016, 22:30

Op mijn terugreis van Texel naar Bergen op Zoom viel mij op dat vanaf de N9 er gekozen is voor Haarlem boven Amsterdam. Ik moet zeggen voor een 'superdoel' komt Amsterdam nogal laat aan de pas komende vanaf Den Helder via N9. Net ten noorden van Alkmaar als ik correct ben. Terwijl daar voor al wel Haarlem bewegwijzerd staat.
Moet dat geen Amsterdam zijn?
Hamburg, meine Perle

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » ma 01 aug 2016, 22:33

^^ De "superdoelen" zijn vooral bedoeld om verkeer vanaf de grote grensovergangen efficient te geleiden naar de twee plaatsen die in dit land het meeste onbekend verkeer trekken. De A9 is niet zo'n snelweg, dus daar bestaat geen noodzaak om Amsterdam of Rotterdam te bewegwijzeren. Vanaf Den Helder op de N9 al helemaal niet, want men ziet verkeer Den Helder - Amsterdam liever over de N99-A7 gaan (iets dat overigens niet staat bewegwijzerd op het kruispunt N250-N9-N99).

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegenkenner » di 02 aug 2016, 0:16

Over superdoelen gesproken: vanaf De Lutte verschijnt wel Amsterdam en geen Rotterdam op de borden (volgens lijst Rene) en dat terwijl vanaf Zandvliet juist Rotterdam en Amsterdam naast elkaar worden vermeld ondanks Rotterdam Amsterdam al afdekt als zijnde 'Randstad'. Amsterdam is schijnbaar nog iets belangrijker dan Rotterdam terwijl ze beiden superdoelen zijn.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » di 02 aug 2016, 0:20

^^ Zonde van de ruimte die Amsterdam daar inneemt. Daar had beter Roosendaal of Zierikzee kunnen staan. :lol:

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door hoevenpe » di 02 aug 2016, 0:24

Viel me deze week op dat Amsterdam helemaal niet op de A2 vanaf de grens staat maar pas vanaf Kruisdonk, dat is ook niet consistent lijkt me...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » di 02 aug 2016, 0:57

^^ Vermoedelijk zo ontstaan doordat er op het stadstracé door Maastricht maar ruimte was voor één doel voor de A2-noord. En daarbij was de keuze gevallen op Eindhoven. Vermoedelijk ontstaat bij opening van de tunnel wat meer ruimte, maar de nieuwe borden bij het Europaplein suggereren dat Amsterdam niet verder stroomopwaarts bewegwijzerd zal worden.
Snelwegenkenner schreef: Amsterdam is schijnbaar nog iets belangrijker dan Rotterdam terwijl ze beiden superdoelen zijn.
Het oorspronkelijke plan ging ervan uit dat vanaf grensovergangen ten zuiden van Bergh Rotterdam het superdoel zou zijn. Dat is in de regel zonder vermelding van Amsterdam, behalve vanaf de A4 (vermelding van beide). En de A2 is een uitzondering, want daar is Amsterdam al het van oudsher bewegwijzerde einddoel en komt daar nu Rotterdam bij vanaf Kerensheide om continuïteit te bewerkstelligen met de A76-vermelding Rotterdam.

Maar goed, het is bekend dat aan de routebomen/doelenlijstjes die we hier ooit bespraken inmiddels alweer verder is gesleuteld. Dus wat van het bovenstaande nog precies over is...

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door verfmeer95 » di 02 aug 2016, 10:41

Widejo schreef:Op mijn terugreis van Texel naar Bergen op Zoom viel mij op dat vanaf de N9 er gekozen is voor Haarlem boven Amsterdam. Ik moet zeggen voor een 'superdoel' komt Amsterdam nogal laat aan de pas komende vanaf Den Helder via N9. Net ten noorden van Alkmaar als ik correct ben. Terwijl daar voor al wel Haarlem bewegwijzerd staat.
Moet dat geen Amsterdam zijn?
Vanaf De N9 is Amsterdam eerst sneller te bereiken via N99-A7, en dan via N248-N239-A7. Dus vanaf Petten zou het er eventueel op kunnen, naast Alkmaar. Maar omdat de route naar Amsterdam via de N8 gaat snap ik wel dat je dan liever Haarlem bewegwijzerd, omdat je dan een snelwegroute bewegwijzerd. Misschien dat het na de aanleg van de A8 nog verandert.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4113
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door paolie » di 02 aug 2016, 11:49

Pino schreef:^^ Vermoedelijk zo ontstaan doordat er op het stadstracé door Maastricht maar ruimte was voor één doel voor de A2-noord. En daarbij was de keuze gevallen op Eindhoven. Vermoedelijk ontstaat bij opening van de tunnel wat meer ruimte, maar de nieuwe borden bij het Europaplein suggereren dat Amsterdam niet verder stroomopwaarts bewegwijzerd zal worden.
Heeft niks met ruimte te maken, maar met het bewegwijzeringssysteem. De N2 werd altijd beschouwd als onderdeel van het stedelijk wegennet en op stedelijk wegennet werd altijd verwezen naar de dichtsbijzijnde steden van enige omvang (sinds kort helaas niet meer, waardoor er idioterie als Hengelo in plaats van Amersfoort op het stedelijk wegennet van Amsterdam te vinden is). In Amsterdam wordt voor de A2 naar Utrecht verwezen. In Utrecht zie je voor de A2 de richtingen Amsterdam en 's Hertogenbosch, In 's Hertogenbosch zie je Utrecht en Eindhoven en in Eindhoven 's Hertogenbosch en Maastricht. In Maastricht wordt van oudsher verwezen naar Eindhoven en Luik.
Omdat het stuk A2 ten zuiden van Maastricht later opgeleverd werd, heeft men vanuit het zuiden gekozen voor Maastricht en Eindhoven (omdat er anders discontinuïteit zou ontstaan op de N2).
Met de nieuwe tunnels onstaat er echter een compleet nieuwe situatie, en zou het natuurlijk veel logischer zijn om Amsterdam al vanaf de grens te vermelden. De nieuwe borden lijken wat betreft bestemmingen echter gewoon kopiën van de oude bebording.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Widejo » di 02 aug 2016, 12:06

^^
Amsterdam vanaf Maastricht zou overeenkomen met Amsterdam vanaf Zoomland. Amsterdam vanaf Zandvliet is bewegwijzerd als Amsterdam volg route A4.
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Steptimer » di 02 aug 2016, 12:43

Snelwegenkenner schreef:Over superdoelen gesproken: vanaf De Lutte verschijnt wel Amsterdam en geen Rotterdam op de borden (volgens lijst Rene) en dat terwijl vanaf Zandvliet juist Rotterdam en Amsterdam naast elkaar worden vermeld ondanks Rotterdam Amsterdam al afdekt als zijnde 'Randstad'. Amsterdam is schijnbaar nog iets belangrijker dan Rotterdam terwijl ze beiden superdoelen zijn.
Vanaf knooppunt Markiezaat staat Rotterdam, Breda en Bergen op Zoom op de borden. Amsterdam staat op een volg bord. Pas op het afstandenbord na de afslag Hoogerheide verschijnt Amsterdam voor het eerst.
http://bewegwijzering.autosnelwegen.nl/ ... -amsterdam

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegenkenner » di 02 aug 2016, 14:29

Ja, dat is in de praktijk. Volgens het systeem zou Amsterdam vanaf de grens op de borden moeten komen. :yes:

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4113
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door paolie » di 02 aug 2016, 14:30

^^ Bij Eijsden staat Amsterdam helemaal niet aangegeven, ook niet op een volgbord.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Peter » di 02 aug 2016, 14:51

Op de A7 ten oosten van Groningen staat ook niets dat verder weg dan Groningen. Wellicht omdat er teveel denkbare routes naar omgeving Amsterdam zijn (A7-A8; A6; A28).

Vroeger werden niet-snelwegdelen als de N7 of de N2 gezien als onderbrekingen in de (verre) bewegwijzering. Dus wellicht ook historisch (=copy-paste)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » di 02 aug 2016, 15:13

paolie schreef:Heeft niks met ruimte te maken, maar met het bewegwijzeringssysteem. De N2 werd altijd beschouwd als onderdeel van het stedelijk wegennet en op stedelijk wegennet werd altijd verwezen naar de dichtsbijzijnde steden van enige omvang (sinds kort helaas niet meer, waardoor er idioterie als Hengelo in plaats van Amersfoort op het stedelijk wegennet van Amsterdam te vinden is). In Amsterdam wordt voor de A2 naar Utrecht verwezen. In Utrecht zie je voor de A2 de richtingen Amsterdam en 's Hertogenbosch, In 's Hertogenbosch zie je Utrecht en Eindhoven en in Eindhoven 's Hertogenbosch en Maastricht. In Maastricht wordt van oudsher verwezen naar Eindhoven en Luik.
Stedelijke wegennetten zijn in zoverre niet anders dan het onderliggend wegennet als geheel: als je naar een andere weg verwijst, doe je dat in beginsel met het hoofddoel/de hoofddoelen van die weg. Dus inderdaad de eerste plaats van enige omvang. Maar dat is altijd een beginsel geweest dat nog wel aan wat uitzonderingen onderhevig is geweest. Op toeleidende wegen naar de A15 in het Rivierenland is al decennia terug vrij algemeen gekozen voor de einddoelen Rotterdam en Nijmegen, als tegengesteld aan hoofddoelen als Tiel en Gorinchem. En om in Amsterdam te blijven staat daar toch ook al sinds jaar en dag een verwijzing naar Leeuwarden in het stadscentrum. Dat is bepaald ook niet de eerste stad van enige omvang.

Tegen deze achtergrond vind ik het niet heel erg logisch dat men op onderbroken A-wegen zou afstappen van de aloude standaardregel voor rechtdoorverwijzingen, namelijk hoofddoel/einddoel (en waar van toepassing hoofddoel/netwerkdoel). Maar goed, misschien is dat inderdaad wat men in Amsterdam en Groningen meende te moeten doen. In Sneek was het volgens mij echter nooit aan de orde.

Nog over de huidige "idioterie" in Amsterdam met Hengelo enzo: nu doelen als Amersfoort en Den Haag op de A10 zijn vervangen door Hengelo en Rotterdam, kon men feitelijk niet anders dan de doelen op de toeleidende wegen aanpassen. De stap om op de A10 met verder weg liggende netwerkdoelen te liggen in plaats van met redelijk lokaal grut vind ik positief. Vind het nog steeds jammer dat regionale doelen als Purmerend en Zaanstad zo prominent zijn blijven hangen, in plaats van dat ook aan de A7 een werkelijk interregionaal doel was toegekend. Ik zou ook buiten Amsterdam wel wat meer netwerkdoelen willen zien verschijnen bij OWN-verwijzingen naar een snelweg. Niet langer verwijzen naar de eerstvolgende stad van enige omvang (=hoofddoel), maar naar één van de tien grote steden die de hoekpunten van het Nederlandse snelwegennet vormen. Uiteraard alleen voor zover de weg waarnaar wordt verwezen ook daadwerkelijk naar zo'n netwerkdoel leidt. Je moet het niet willen doen wanneer je voor een netwerkdoel nog ergens moet afslaan.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4113
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door paolie » di 02 aug 2016, 15:32

Pino schreef:[ En om in Amsterdam te blijven staat daar toch ook al sinds jaar en dag een verwijzing naar Leeuwarden in het stadscentrum. Dat is bepaald ook niet de eerste stad van enige omvang.
Volgens mij waren de richtinggevende doelen op stedelijk wegennet in Amsterdam sinds jaar en dag met de klok mee: Amersfoort, Utrecht, Den Haag, Haarlem, Zaandam/-stad en Leeuwarden. Voor de richting Leeuwarden stelden de enige logische alternatieven (Purmerend en Hoorn) tot de jaren '70 helemaal niets voor, waardoor men waarschijnlijk om die reden Leeuwarden heeft gekozen.

Hengelo is in mijn ogen totaal ongeschikt, omdat deze plaats teveel afwijkt van de overige richtinggevende doelen. Als onbekende toerist heb je je fysieke, digitale of mentale kaart waarschijnlijk niet ver genoeg uitgevouwen/uitgezoomd om Hengelo in beeld te krijgen. Almere zou, naar mijn mening, gezien grootte, ligging en verbondenheid met Amsterdam een beter alternatief zijn voor de richting A1/A6. Leeuwarden zou tegenwoordig misschien beter door Purmerend worden vervangen (op stedelijk wegennet wel te verstaan, op de A10 hoeft in principe nauwelijks iets aangepast te worden, aangezien ook hier Almere en Purmerend al vermeld worden.)
Laatst gewijzigd door paolie op di 02 aug 2016, 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Widejo » di 02 aug 2016, 15:45

Ik denk dat het voor menig Amsterdammer wel goed is, dan komen ze tenminste in aanraking met doelen buiten Amsterdam. :lol:

Er had wellicht beter gekozen kunnen worden voor Zwolle als netwerkdoel voor de A1 samen met Amersfoort als hoofddoel tot Hoevelaken en kom dan met Hengelo als netwerkdoel, samen met Apeldoorn als hoofddoel.
Hamburg, meine Perle

Plaats reactie