Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » wo 14 nov 2018, 11:06

Pino schreef: wo 14 nov 2018, 10:37Het meeste dat ik Almere zelf had willen geven, was een combinatie geweest van gele bewegwijzering om de boodschap in het eerste jaar te verduidelijken, een blauw servicebord waarop de namen van de bediende wijken een of twee keer terugkomt en misschien nog een vermelding "laatste afrit naar Almere" (Annemarie Jorritsma is weg daar, dus haar trauma "laatste afrit voor de Afsluitdijk" doet niet meer ter zake).
In deze specifieke situatie is het mijns inziens wel te rechtvaardigen als er een verduidelijking komt dat je voor alle bestemmingen in Almere hier moet afslaan naar de parallelbaan.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » wo 14 nov 2018, 11:11

^^ Ik kan er als gezegd ook inkomen. Maar vraag is of het niet wat lichter kan, met hetzij alle stadsdelen op losse serviceborden hetzij met "laatste afrit naar Almere".

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegfreak » wo 14 nov 2018, 12:04

Pino schreef: wo 14 nov 2018, 10:37Als ik de verhalen van René en anderen die wat dichter op dit soort processen zitten zo lees, proberen gemeentes op allerlei manieren invloed uit te oefenen op de te bewegwijzeren doelen en gaat Rijkswaterstaat (inmiddels ook de NBd?) daar vrij relaxed mee om.
Ja en nee. Je moet niet vergeten dat grote gemeenten best wel wat in de melk te brokkelen hebben en dat bewegwijzering voor hen een geweldige exposuremiddel is. Aan bewegwijzering ontleent men haast het bestaansrecht en elke verwijzing is dan goud waard. Dat is een sterke politieke lobby waar je dus vaak mee te maken hebt.

Je hoeft overigens niet te denken dat RWS dan wel NBd daar heel flexibel mee omgaan. Er kan worden geadviseerd het niet te doen, maar vaak geldt: als men het echt wil, dan komt het er. Vooral als ze zelf de wegbeheerder zijn. Het is immers hun weg. Op dit moment kan de NBd dit soort wensen nog niet negeren, tenzij het écht tegen de richtlijnen in gaat. Op de rijkswegen heeft RWS meer invloed, maar in zo'n gezamenlijk planvormingsproces blijkt de macht van een grote gemeente toch groter dan we soms denken.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » wo 14 nov 2018, 12:07

Pino schreef: wo 14 nov 2018, 11:11 ^^ Ik kan er als gezegd ook inkomen. Maar vraag is of het niet wat lichter kan, met hetzij alle stadsdelen op losse serviceborden hetzij met "laatste afrit naar Almere".
==>>
Almere
- Alle stadsdelen

Volgens mij maak je zo voldoende duidelijk dat je voor heel Almere moet afslaan.

ardjan
polderweggetje
Berichten: 30
Lid geworden op: di 10 mar 2015, 17:04

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door ardjan » wo 14 nov 2018, 12:58

Pino schreef: ma 12 nov 2018, 23:19 Vraag op zichzelf: is nog uitgebreid nagedacht over het opsplitsen van komnamen als Almere-Hout en Almere-Buiten in de huidige opsomming van stadsdelen? Niet dat ik op voorhand nou vrolijk wordt van een opsomming Almere / -Oostvaarders / Almere-Hout / Almere-Buiten, maar een ter plaatse onbekende die zich op weg weet naar Almere-Hout kan (vermoed ik) toch net iets minder met de losse vermelding -Hout dan iemand die op de A10 -Zeeburg tegenkomt.
Nog even hier over: Gemeente Almere heeft er voor gekozen de verschillende komnamen niet meer apart te bewegwijzeren, maar wijken en buurten hetzelfde weer te geven als stadsdelen. Dat nieuwe inzicht levert dus het rijtje Almere -Oostvaarders / -Hout / -Buiten op.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » wo 14 nov 2018, 13:14

Dat had ik gemist. Vind de ontwikkeling positief, maar zolang de betreffende buurten onder ter plaatse onbekenden nog vrij algemeen bekend zijn als Almere-Buiten etc (als tegengesteld aan bijvoorbeeld Zeeburg Rijn wat je doorgaans hoort zonder stadsnaam Amsterdam) moet je je afvragen of het in twee stukken hakken daarvan op de bewegwijzering diezelfde ter plaatse onbekenden nu echt helpt.

Als volgende week Etten-Leur Etten zou worden, zit ik ook niet te wachten op borden naar stadsdeel Leur volgens stramien
Etten
- Leur

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » wo 14 nov 2018, 14:30

^^ De Duitse methode. :mrgreen:

sander155
zandpaadje
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 21:48

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door sander155 » wo 14 nov 2018, 14:56

Hier trouwens de video-link betreft het nieuwe gedeelte:

https://www.youtube.com/watch?v=t0UsRKiKW-U

Ik vind dat de afslag 6 (Almere-Buiten) wel erg dicht op de splitsing HRB/PRB is gesitueerd (bij 0.48)

Mocht je op de linkerstrook rijden, wordt het wel erg krap om deze afslag te halen.

Zou handiger zijn om Almere-Buiten niet op dit bord te vermelden:
Afbeelding

Maar op een apart bord (zoals de situatie bij Almere-Poort bij de Hollandse brug)
Afbeelding

evos
verkeersader
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 10:12
Locatie: Hoofddorp

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door evos » wo 14 nov 2018, 15:58

Ik zou het zo doen (vergelijk :AS: 3+3a Hoofddorp op de A4):

:AS: 6-8
Almere
[RING [A6]]
----------
Utrecht
Hilversum
Almere-Hout
[A27]

Net zo hoog maar een stuk leesbaarder.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Bert65 » wo 14 nov 2018, 16:14

Ik zie dat probleem niet zo. Het ligt niet aan de borden maar aan logisch denken en plaats op de weg:
Je hoort rechts te rijden. Als je naar Groningen/Lelystad wil, houd je links aan. Als je daar niet naar moet, hou je rechts aan.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » wo 14 nov 2018, 20:31

Emil schreef: di 13 nov 2018, 23:42 Vooral in de komende maanden zal het aantal automobilisten die hier de fout in gaan hoog zijn, om vervolgens voor meer dan 30 kilometer geen afrit meer tegen te komen. Dus met een simpele fout kun je hier voor meer dan 50 kilometer de mist in gaan. Dan moet de bebording echt helemaal duidelijk zijn. Dat is het nu zeer zeker niet met al die onzinnige subdoelen.
Ik lees dit nu pas. Ik heb vanmiddag precies ervaren wat je beschrijft. :)
In het topic over de A6 heb ik dit gepost:
Vanmiddag even wezen kijken op die A6.
En ja, ik héb dit topic gelezen en ik wás op de borden aan het letten, en tóch zat ik voordat ik het doorhad op de rijbaan die onherroepelijk in Lelystad uitkomt. :wall:
Voor mij reed een dame die ter hoogte van Almere-Buiten-Oost (of althans zo heette dat vroeger) op de vluchtstrook ging staan en geen idee had wat ze moest doen.
Ik kon het niet meer zien, maar het zou me niet verbazen dat ze door de berm alsnog de afrit heeft genomen.

Dit vraagt om een extra loeigroot geel bord: HEEL ALMERE RECHTER RIJBAAN of zo.

Dit lijkt me een typische fout die Rijkswaterstaat al eerder maakte bij de A15 richting Zierikzee: op hetzelfde moment zowel de situatie, als de doelen wijzigen.
Ik wil naar Almere-Buiten-Oost en weet nog niet dat ik dan Almere-Oostvaarders moet hebben... :(
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » wo 14 nov 2018, 21:17

Of nog iets anders. Zo hou je de 2 A6'en op dezelfde hoogte, is de scheiding A27 en A6 duidelijk en heb je nog ruimte bespaard door het onnodige Hilversum weg te laten. Als Breda er had gestaan i.p.v. Hilversum had ik er nog mee kunnen leven.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » wo 14 nov 2018, 21:58

In de spoiler enkele wegwijzers, A6 richting noord. De meeste genomen vanaf de hoofdrijbaan voordat ik gedwongen in Lelystad uitkwam. :)
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding Oeps
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Jackbauer1350 » wo 14 nov 2018, 22:07

De borden nu met wat mooier weer. :)

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 » wo 14 nov 2018, 22:39

harry schreef: wo 14 nov 2018, 20:31Ik wil naar Almere-Buiten-Oost en weet nog niet dat ik dan Almere-Oostvaarders moet hebben...
Maar het probleem zit hem dan dus primair in het hernoemen van afritten?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Jackbauer1350 » wo 14 nov 2018, 22:59

Dat zou mij nog niet eens verbazen. Denk dat de naam/namen Almere Buiten(-oost en -West) behoorlijk ingeburgerd waren. Ook uit de file informatie. Er zullen vast mensen zijn die nu tevergeefs deze aanduidingen zoeken.
Almere-Buiten (nu met koppelteken) bestaat dan nog, alleen was degene zonder koppelteken :AS: 7 en met koppelteken is nu :AS: 6 die voorheen Almere Buiten-West was.

Je zou er Almere-Buitenwesten van raken. :)

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » wo 14 nov 2018, 23:05

Wouter N14 schreef: wo 14 nov 2018, 22:39Maar het probleem zit hem dan dus primair in het hernoemen van afritten?
Bij mij speelde dat zeker mee. Ik dacht echt dat er nog een afrit Almere-Buiten-Oost zou komen vanaf de hoofdrijbaan (ook al staat dat niet expliciet op de wegwijzers).
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 » wo 14 nov 2018, 23:19

Daar had ik nog niet eens bij stil gestaan, ik dacht dat het alleen ging over het hoe en wanneer benoemen. :?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Mark » do 15 nov 2018, 7:10

Afbeelding

Waar is het afritnummer heen?

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 » do 15 nov 2018, 8:17

^^ Naar de Oost... :shutup:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door BHJ » do 15 nov 2018, 9:31

harry schreef: wo 14 nov 2018, 21:58
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Had het afritnummer hier niet gecentreerd moeten staan?
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegfreak » do 15 nov 2018, 9:38

Nee. Gewijzigd beleid. Heeft te maken met teveel verspringende teksten. Daarom wordt in die gevallen voortaan alles links uitgelijnd.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rene » do 15 nov 2018, 10:50

BHJ schreef: do 15 nov 2018, 9:31
harry schreef: wo 14 nov 2018, 21:58
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Had het afritnummer hier niet gecentreerd moeten staan?
Nee. Het bovenste bord is een knutselfrutsel van de aannemer, maar is de facto een tweestrooks paneel, waarbij de afgaande doelen met een gewone gebogen pijl links staan uitgelijnd.
Het onderste bord is gewoon een volledig links uitgelijnd bord.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door mavas » do 15 nov 2018, 12:27

Snelwegfreak schreef: do 15 nov 2018, 9:38Nee. Gewijzigd beleid. Heeft te maken met teveel verspringende teksten. Daarom wordt in die gevallen voortaan alles links uitgelijnd.
Ik vind dat wel een stuk beter zo.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Peter » do 15 nov 2018, 12:55

Mark schreef: do 15 nov 2018, 7:10 Waar is het afritnummer heen?
Dit is toch een knooppunt, waardoor er geen afritnummer meer is ? Net als de N34 op de A28 tegenwoordig.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Afrit13
verkeersader
Berichten: 769
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 17:41
Locatie: Nijmegen

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Afrit13 » do 15 nov 2018, 15:17

^^ Deze aansluiting met de N702 niet. Dat is gewoon afrit 8 geloof ik.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door boe! » do 15 nov 2018, 18:30

Coen Tunnel schreef: wo 14 nov 2018, 12:07
Pino schreef: wo 14 nov 2018, 11:11 ^^ Ik kan er als gezegd ook inkomen. Maar vraag is of het niet wat lichter kan, met hetzij alle stadsdelen op losse serviceborden hetzij met "laatste afrit naar Almere".
==>>
Almere
- Alle stadsdelen

Volgens mij maak je zo voldoende duidelijk dat je voor heel Almere moet afslaan.
Zelfs dat 'Alle stadsdelen' zou je nog weg kunnen laten. Dat doen we bij andere steden ook niet. Verder ben ik het eens met jouw denkrichting. Met 5 bestemmingen ben je klaar.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Jackbauer1350 » vr 16 nov 2018, 11:48

Peter schreef: do 15 nov 2018, 12:55
Dit is toch een knooppunt, waardoor er geen afritnummer meer is ? Net als de N34 op de A28 tegenwoordig.
Dit blijft gewoon een aansluiting. Ook de configuratie blijft hetzelfde. Deze aansluiting is dan ook minder druk dan de voormalige aansluiting Almere Stad-West, tegenwoordig :KP: Gooimeer.

Teetje
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 11:13

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Teetje » vr 16 nov 2018, 12:11

Persoonlijk vind ik die borden op de A6 bij Almere maar niks. Erg onrustig, met die streepjes. En die uitvulling is gewoon niet mooi, onevenwichtig.

Bij Eindhoven werden de diverse stadsdelen altijd weergegeven met zwarte letters in een wit vlak. Dat werkt toch prima? Kun je alles mooi uitlijnen of centraliseren.

Ik weet wel dat veel mensen zo'n "kermisbord" met meerdere kleuren ook afschuwelijk vinden, maar wat ik hier zie langskomen…… :pukey:

Rond Eindhoven staan langs de snelwegen ook een soort komborden. Je weet op dat moment dat je bij Eindhoven bent. De diverse lokale doelen die Eindhoven gerelateerd zijn hoeven dan ook niet meer met die toevoeging benoemd te worden. Alleen "Strijp", "Tongelre" of "Woensel" volstaat dan. Dat geeft veel meer rust en ruimte op de borden dan "Almere-Regenboogbuurt" of "Almere-Oostvaarders". Almere weglaten scheelt dan streepjes en ruimte.

Just my 2 cents.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » vr 16 nov 2018, 13:00

Teetje schreef: vr 16 nov 2018, 12:11Rond Eindhoven staan langs de snelwegen ook een soort komborden. Je weet op dat moment dat je bij Eindhoven bent. De diverse lokale doelen die Eindhoven gerelateerd zijn hoeven dan ook niet meer met die toevoeging benoemd te worden. Alleen "Strijp", "Tongelre" of "Woensel" volstaat dan. Dat geeft veel meer rust en ruimte op de borden dan "Almere-Regenboogbuurt" of "Almere-Oostvaarders". Almere weglaten scheelt dan streepjes en ruimte.
Daar doen ze met NBA niet meer aan. Zie ook rond Amsterdam, waar zo'n beetje elke afrit nu Amsterdam-...... heet. De bewegwijzering bij Eindhoven wijkt inderdaad af, kan zijn dat men het hier iets anders doet omdat de N2 een autoweg is.

Plaats reactie