Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door boe! » ma 07 mei 2018, 18:54

Steptimer schreef: zo 06 mei 2018, 22:58 Zaltbommel 37. Dat is een behoorlijke afstand voor een klein stadje.
En eigenlijk nog 3 kilometer te weinig. De afstand dateert nog uit de tijd dat je vanuit het oosten via de Van Heemstraweg Zaltbommel werd in geleid. Als je tegenwoordig de borden Zaltbommel volgt, dan kom je helemaal aan de westkant van Zaltbommel uit. En dat is vanaf Ewijk 40 kilometer rijden.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » wo 09 mei 2018, 16:20

Stukje bij beetje begint het oldschool op en rond de Rotterdamse Ruit toch echt allemaal terrein te verliezen.
SPOILER: TOON

Rotterdam-Oost, lekker veelzeggend. :shutup: De vermelding van de N210 is dus in z'n geheel verdwenen; het komt pas terug bij de daadwerkelijke afrit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook is er nieuw spul voor afrit Zwijndrecht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76289
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Chris » wo 09 mei 2018, 16:24

Als iemand die ter plekke wat minder bekend is, komt "Rotterdam-Oost" mij niet onlogisch over op zich.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door verfmeer95 » wo 09 mei 2018, 16:34

Inderdaad. Het is een goede verzamelnaam voor het gebied rond Kralingen en Prins-Alexander.
Ik ben wel benieuwd wat er rechtdoor gaat komen te hangen. Ik hoop dat men daar niet mee wacht tot de verlenging van de A16 klaar is.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » wo 09 mei 2018, 16:37

^^ Ik ben er vrij zeker van dat dat Amsterdam, Utrecht en Den Haag gaan worden. Dat staat immers ook op het weefvak tussen afrit Centrum en Kralingen in noordelijke richting.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door verfmeer95 » wo 09 mei 2018, 16:44

^^ Geen Rotterdam-Noord ipv Den Haag?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » wo 09 mei 2018, 17:21

verfmeer95 schreef:Inderdaad. Het is een goede verzamelnaam voor het gebied rond Kralingen en Prins-Alexander.
In tegenstelling tot Noord (stadsdeel tussen Hofplein en A20), West (stadsdeel tussen Centrum en Schiedam) en Zuid (alles ten zuiden van de Maas), is er voor Oost geen vastomlijnde definitie of gangbare betekenis in het Rotterdamse. Ik heb nog nooit iemand horen spreken over Kralingen/Crooswijk als een onderdeel van Oost. Misschien nog net in de context van het politiedistrict Oost en bepaalde andere districten die zich zo ongeveer uitstrekken van het Oostplein naar Nesselande, maar verder niet. Ikzelf als geboren Rotterdammer zou onder "Oost" eerder de wijken ten oosten van de A16 vatten. Soms wel met Ommoord, Zevenkamp en Nesselande (dan is het feitelijk een synoniem voor Prins Alexander), soms niet. Iemand die puur op de kaart kijkt, zou vermoedelijk ook al snel geneigd zijn om Feijenoord oostelijk genoeg te duiden om onderdeel te zijn van Rotterdam-Oost. Dit maakt van Rotterdam-Oost gewoon geen goede verzamelnaam.

Nou goed, volgens mij is dit hele verhaal echter helemaal geen poging om bepaalde stadsdelen onder een noemer te brengen, maar een uitvloeisel van een heel andere keuze die de Rotterdamse NBA-goden hebben gemeend te moeten maken. Op de hoekpunten van de Ring zie je dat de oude verwijzingen Ring Rotterdam (oost) onder NBA worden vervangen door kortweg Rotterdam-Oost. En die geleiding laat men in parallelsystemen vervolgens over de parallelbaan lopen, zoals ook elders in Nederland gangbaar is.

Het probleem is dat, hoe dichter je op een gewone afrit komt (en dat is bij een splitsing hoofdbaan-parallelbaan onmiskenbaar het geval), des te meer gaan weggebruikers de verwijzing toch lezen als een verwijzing naar een stadsdeel als tegengesteld aan 'de oostkant van de ruit'. En dan is het heel simpel: Rotterdam wordt door zoveel afslagen bediend dat een primaire windrichting altijd véél te generiek is. Overigens vind ik de verwijzing hier dan ook weer niet handig, omdat je voor een groot gedeelte van Prins Alexander (wat hier dus onderdeel van Rotterdam Oost zou zijn) gewoon niet de parallelbaan op moet. Overigens vind ik dat het nieuwe aanduidingenbeleid bij Rotterdam pas echt aanleiding tot verwarring geeft op twee andere punten, namelijk (i) waar je het Terbregseplein nadert, de A16 staat bewegwijzerd als Rotterdam-Oost en je het moet hebben van één volgbord dat je voor Nesselande e.o. rechtdoor stuurt; en (ii) de verwijzingen Rotterdam-Zuid rond Ridderkerk, wat echter duidelijk niet Feijenoord en verre omgeving omvat.

Nee, ik zal wel weer geen doelgroep zijn (immers te zeer ter plaatse bekend), maar vind de keuze voor Rotterdam-Oost hier echt een misser.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76289
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Chris » wo 09 mei 2018, 17:32

Maar de parallelbaan bedient toch bij uitstek de oostkant van Rotterdam? De drie afritten gaan allemaal naar wijken oostelijk van het centrum.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » wo 09 mei 2018, 17:35

Nee. De parallelbaan bedient drie gebieden aan de oostkant van Rotterdam. Rotterdam ten oosten van het Centrum wordt echter door zeker vijf afritten bediend, die ook nog allemaal voor je liggen op het moment dat je deze splitsing hoofdbaan-parallelbaan treft. En dus bedient de parallelbaan niet de (hele) oostkant. Integendeel.

Dus dan ben je verkeer min of meer nutteloos de parallelbaan op aan het sturen. Je had er in een 'lange halen snel thuis'-benadering bijna nog beter 'Rotterdam' neer kunnen zetten: dat brengt ook het nodige verkeer zonder enige noodzaak de parallelbaan op, maar dan had het je tenminste die drie regels Feijenoord, Centrum en Oost gescheeld :|

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rene » wo 09 mei 2018, 19:25

verfmeer95 schreef: wo 09 mei 2018, 16:34Ik ben wel benieuwd wat er rechtdoor gaat komen te hangen.
Afbeelding
Chris schreef: wo 09 mei 2018, 17:32 Maar de parallelbaan bedient toch bij uitstek de oostkant van Rotterdam? De drie afritten gaan allemaal naar wijken oostelijk van het centrum.
Inderdaad. Als je de hoofdrijbaan aanhoudt, kom je op één afrit na per definitie op het Terbregseplein uit.
Plus dat afrit 25 in de toekomst de primaire afritnaam "Rotterdam-Oost" krijgt.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » wo 09 mei 2018, 21:03

^^ Afrit 25 is toch juist weer Rotterdam-Centrum? :dontknow:
Als je zo ontzettend nodig Rotterdam-Oost erop wilt, kan je het volgende overwegen, met behoud van 'originele' afritnamen en nagenoeg dezelfde afmetingen van het bord.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » wo 09 mei 2018, 22:34

^^ Ik lees dat als Rotterdam-Oost-Kralingen, Rotterdam-Oost-Centrum, ...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegfreak » wo 09 mei 2018, 22:35

Dat is inderdaad bepaald geen verbetering.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Naturist » wo 09 mei 2018, 23:24

^^ Ik vrees dat er in Rotterdam voorlopig weinig verbetering te verwachten valt.

Tenzij we met het hele forum op de stoep van het stadhuis van Rotjeknor gaan protesteren tegen de Rotterdamse bewegwijzering. :lampje:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Emil » wo 09 mei 2018, 23:44

Als we de officiële begrenzing van het stadsdeel 'oost' aanhouden dan is dit gewoon een zeer slechte benaming. Het wordt begrensd door de Rotte in het westen, de Maas in het zuiden en de gemeentegrenzen in het noorden en oosten. De aansluitingen die oost bedienen zijn 25, 26, 27 en aansluiting 16 van de A20. Voor twee van de vier aansluitingen stuur je het verkeerd dus onbedoeld de parallelbaan op.

Aansluiting 25 is prima gedekt met Rotterdam-Centrum en Capelle aan den IJssel. Voor afrit 26 is Rotterdam-Kralingen en misschien Rotterdam-Prinsenland prima. Bijna geheel Prins Alexander wordt bedient met de aansluitingen 27 en 16 en heeft daarom niets te maken met de parallelbaan.

Er zijn naar mijn mening twee opties: Oost helemaal niet gebruiken en wijknamen gebruiken. Of oost wel gebruiken voor de parallelbaan, maar Prins Alexander als rechtdoordoel gebruiken. Ook niet helemaal correct, maar wel beter dan het huidige.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door boe! » do 10 mei 2018, 8:40

Op de A15 wordt Rotterdam-Oost niet gebruikt. Waarom op de A16 dan wel?

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door verfmeer95 » do 10 mei 2018, 10:19

^^ Omdat dat oudere borden van 2014 zijn, waar de oldschool-doelen letterlijk zijn overgenomen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door boe! » do 10 mei 2018, 10:25

Die vlieger gaat niet op omdat Kralingen niet stond aangegeven op de Old school-borden.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 » do 10 mei 2018, 13:52

Ik ben benieuwd wat er bij :KP: Ridderkerk gaat gebeuren met Den Haag en Amsterdam, ik neem aan via de A15... Ook ben ik benieuwd of en zo ja, vanaf welk punt er verwijzingen komen naar het vliegveld.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » do 10 mei 2018, 15:42

Emil schreef: wo 09 mei 2018, 23:44 Er zijn naar mijn mening twee opties: Oost helemaal niet gebruiken en wijknamen gebruiken. Of oost wel gebruiken voor de parallelbaan, maar Prins Alexander als rechtdoordoel gebruiken. Ook niet helemaal correct, maar wel beter dan het huidige.
De eerste, absoluut. Nog los van de onduidelijkheid wat Rotterdam-Oost is, denk ik dat je in geen enkele stad die door vijftien afritten wordt bediend één afrit naar een primaire windrichting kunt noemen. Vier windrichtingen, zoveel afritten: je kunt uittellen dat dat nooit combineert.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door verfmeer95 » do 10 mei 2018, 17:22

Wouter N14 schreef: do 10 mei 2018, 13:52 Ik ben benieuwd wat er bij :KP: Ridderkerk gaat gebeuren met Den Haag en Amsterdam, ik neem aan via de A15... Ook ben ik benieuwd of en zo ja, vanaf welk punt er verwijzingen komen naar het vliegveld.
Sowieso via de A16, zeker als de verlengde A16 open gaat zodat je de 80 stukken overslaat. Op de A15 na Ridderkerk staat geen Amsterdam of Den Haag vermeld.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Palance » do 10 mei 2018, 17:40

Wel bij KP Benelux
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door verfmeer95 » do 10 mei 2018, 17:44

^^ Ja, vanaf Vaanplein staat het er weer voor verkeer vanaf de A29. Vanaf dat punt is het ook weer logisch. Maar vanuit Ridderkerk zou alleen voor Den Haag-Zuid de A15 logisch zijn.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door keokiracer » do 10 mei 2018, 17:44

Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rene » do 10 mei 2018, 18:23

Emil schreef: wo 09 mei 2018, 23:44 Als we de officiële begrenzing van het stadsdeel 'oost' aanhouden dan is dit gewoon een zeer slechte benaming.
Het gaat niet om stadsdeel oost, maar om een windrichting. Een windrichting die gekoppeld wordt aan één bepaalde afrit. Vergelijk met Amsterdam-Nord. Alles boven het IJ is dat stadsdeel, maar er liggen 4 afritten. Slechts één daarvan heet ook daadwerkelijk Noord.

Het voordeel van windrichtingen gebruiken is dat die ook bij nadering van een ring (of ruit) gebruikt kunnen worden voor algemene aanduiding. Daar heb je vaak meer aan dan aan de ring-aanduiding zelf. Want het geeft een richting van de stad aan, niet de positie van het eerstvolgende wegdeel ten opzichte van het centrum van die stad.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » do 10 mei 2018, 20:02

^^ Want daar zijn ze in Amsterdam ook zo goed in: wil je naar Oost, moet je op Watergraafsmeer Noord aanhouden. Voor de "Noord" op de aansluiting met de s116 is nog iets te zeggen, omdat die afrit een werkelijk enorm stuk van Amsterdam-Noord bedient. Maar zelfs hier werkt het uiteindelijk gewoon verwarrend wanneer je weggebruikers moet uitleggen dat ze voor een bestemming in Noord vooral geen Noord moeten aanhouden.

Nee, laten we hier nu vooral niet doen alsof we het in Nederland met de stedelijke afritnamen zo fantastisch goed begrepen hebben. We bewegen alleen maar verder weg van gebruik elders, wringen ons in steeds meer kronkels en het resultaat stemt alleen maar treuriger. Uiteindelijk zijn het vaak pogingen van de steden in kwestie om met primaire windrichtingen of Centrum (desnoods Centrum-windrichting-zijde) zoveel mogelijk mensen een bepaalde aansluiting met grotere invalsweg op te dwingen. Begrijp me niet verkeerd, ik heb niets tegen het streven om bepaalde invalswegen aan te wijzen en daar zoveel mogelijk verkeer overheen te sturen, maar die wegen trekken vanzelf wel genoeg verkeer doordat zij goed worden uitgebouwd en andere wegen te maken krijgen met ontmoedigende maatregelen. Daar zijn niet van die kolderieke afritnamen voor nodig; de Parklane in Rotterdam heeft prima tot wasdom kunnen komen onder de afritnaam Delfshaven. Het lijkt me in deze tijd van navigatie überhaupt geen haalbaar streven om met wervende namen weggebruikers te doen afslaan. En het niet goed bedienen van grote groepen ter plaatse onbekenden (zij die die invalsweg niet moeten gebruiken) neemt men nu voor lief, waar die in buitenlanden gewoon nog wel serieus genomen worden.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Emil » do 10 mei 2018, 22:09

^^ Tsja, wat te denken van Groningen-Zuidoost? Ik denk dat voordat Zuidoost werd geïntroduceerd, geen enkele Groninger ooit van Groningen-Zuidoost had gehoord. Heeft geen enkele waarde.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny » do 10 mei 2018, 22:55

Ik ben zelf een beetje allergisch voor het gebruik van windrichtingen op bewegwijzering omdat het voor de weggebruiker geen herkenningswaarde heeft. Rotterdam-Oost of Amsterdam-Noord bewegwijzeren is vergelijkbaar met alle VINEX wijken "Rijtjeshuizen aan de Sleur" noemen en alle afritten die dergelijke wijken bedienen zo noemen. In mijn ogen kun je veel beter met kenbare punten werken (herkenningspunten, "points of interests") zoals "station Centraal" of "Stadion Feyenoord", in het laatste geval mag "De Kuip" ook wel denk ik.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » do 10 mei 2018, 23:31

Emil schreef: do 10 mei 2018, 22:09 ^^ Tsja, wat te denken van Groningen-Zuidoost? Ik denk dat voordat Zuidoost werd geïntroduceerd, geen enkele Groninger ooit van Groningen-Zuidoost had gehoord. Heeft geen enkele waarde.
Is verzamelnaam voor industrieterreinen Eemskanaal, Winschoterdiep, Euvelgunne, Driebond, Eemspoort. Had je die liever allemaal op de ringweg gezien? Of industrienummers?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Emil » do 10 mei 2018, 23:48

^^ Wat heb je aan een windrichting op een bord als niemand weet wat er verstaan wordt onder die windrichting? Voor afrit 38 vanuit het westen had ik veel liever Groningen-Europapark op de borden gehad en voor afrit 38 vanuit het oosten Groningen-Euvelgunne en Groningen-Driebond. Borden hoeven echt niet volledig te zijn, als ze maar een doel aan beide zijden van de weg hebben die voldoende richtinggevend zijn. Hopelijk zit er met de nieuwe zuidelijke ringweg verbetering in het vat.

Plaats reactie