Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door mhkamp » di 11 sep 2018, 19:57

^^ Sorry, fout van mij inderdaad.

En waar doel je "gemiste kans" op?
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » di 11 sep 2018, 21:08

Gemiste kans om op een weg die juist kan dienen om doorgaand verkeer tussen Noord- en Zuid-Nederland te geleiden niet (meer) de einddoelen aan te geven. Juist hier hadden Zwolle en Eindhoven toegevoegde waarde gehad, naast Arnhem/Nijmegen. Eindhoven vanaf :KP: Hattemerbroek, Zwolle vanaf :KP: Ekkersweijer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » di 11 sep 2018, 22:21

^^ Zou het op de richtinggevende wegwijzers van die knooppunten wellicht wat overdreven vinden, maar daarna wordt de bewegwijzering zo leeg dat het er makkelijk bij kan (meteen een excuus om die rare semi-lokale verwijzingen op het meest zuidelijke stuk A50 op te ruimen). En bij het eerste knooppunt na Zwolle zit je alweer vrij dicht bij Arnhem, dus dan mag je zeker wel de wereld achter Arnhem meenemen. Idem dito voor het eerste knooppunt na Eindhoven, waar je alweer vrij dicht bij Nijmegen zit. Maar ja, als je op de A28 pas Groningen en Utrecht wilt gaan vermelden wanneer je de Peperbus in zicht hebt, is eerder sprake van een structureel probleem dan van een gemiste kans.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Emil » di 11 sep 2018, 22:29

Het zou gewoon zo moeten zijn dat na het laatste hoofddoel vóór het eerstvolgende netwerkdoel dat men gaat tegenkomen, de volgende netwerkdoelen verschijnen. Nu heb je ze inderdaad soms pas net voor het netwerkdoel, waardoor er maar 1 doel op de borden staat. Vooral de A50 en A28 naar Zwolle zijn daarin goede voorbeelden. Eindhoven komt op die manier dan na Apeldoorn, Groningen komt dan vanaf Apeldoorn en Amersfoort.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » di 11 sep 2018, 22:31

Even iets anders: in de spoiler een paar semi-NBA borden bij Zwolle-Zuid.
(Daar zijn vast al wel eens foto's van voorbijgekomen, want de borden zijn niet nieuw.)
SPOILER: TOON

vanuit het noorden:
Afbeelding

Vanuit het westen:
Afbeelding
Verder nog een opmerkelijk verschil bij een bordvervanging. A50 richting zuiden.
2010 (foto van Chris):
Afbeelding
2018:
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » di 11 sep 2018, 22:52

^^ Vind ik wel een vooruitgang.
Emil schreef: di 11 sep 2018, 22:29 Het zou gewoon zo moeten zijn dat na het laatste hoofddoel vóór het eerstvolgende netwerkdoel dat men gaat tegenkomen, de volgende netwerkdoelen verschijnen. Nu heb je ze inderdaad soms pas net voor het netwerkdoel, waardoor er maar 1 doel op de borden staat. Vooral de A50 en A28 naar Zwolle zijn daarin goede voorbeelden. Eindhoven komt op die manier dan na Apeldoorn, Groningen komt dan vanaf Apeldoorn en Amersfoort.
Dat vind ik in algemene zin niet zo slecht, maar wordt minder bruikbaar wanneer er toevallig eens wat grotere afstand tussen hoofddoelen zit. Tussen Eindhoven en Nijmegen zit niets bijvoorbeeld. Of tussen de Duitse grens en Groningen.

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Steptimer » wo 12 sep 2018, 0:58

^
Er zit wel degelijk iets tussen.

Tussen Eindhoven en Nijmegen, hoofddoel Oss.

Tussen Groningen en de Duitse grens hoofddoel Winschoten.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » wo 12 sep 2018, 7:32

Oss hoofddoel? Dat verschijnt niet op de borden tot vlak voor de afrit. Veghel verschijnt wel al vanaf Eindhoven op de borden, maar of het ook daadwerkelijk is aangewezen als hoofddoel weet ik niet.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nederland24 » wo 12 sep 2018, 9:26

Naast het aantal inwoners moet een hoofddoel ook een knooppunt van stroomwegen zijn. Veghel vind ik in dit geval dus een goed hoofddoel.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » wo 12 sep 2018, 10:20

^^ Er is geen eis van een kruising van stroomwegen oid. Het draait puur om het zijn van regionaal centrum. Uiteraard zijn dat wel vaak plaatsen waar stroomwegen bij elkaar komen, maar er zijn genoeg voorbeelden waar dat niet het geval is.

Winschoten en Oss zul je inderdaad in de Richtlijn Bewegwijzering tegenkomen als hoofddoelen van de A7 respectievelijk de A50. De praktijk is echter dat ze al sinds jaar en dag als een soort 'hoofddoel light' worden behandeld, doordat ze niet al vanaf het voorafgaande hoofddoel worden bewegwijzerd. Winschoten verschijnt pas ruim na Groningen (het niet op de hoofddoel-lijst voorkomende Hoogezand verschijnt wel al op de Ring Groningen) en Oss verschijnt pas ruim na Nijmegen en Eindhoven. Leiden op de A4 vanaf Amsterdam, Beverwijk op de A9 vanaf Alkmaar en Venray op de A73 vanaf Nijmegen zijn andere voorbeelden. De omgekeerde variant van dit 'hoofddoel light' zijn plaatsen die weliswaar al vanaf het voorgaande hoofddoel worden bewegwijzerd, maar altijd al worden vergezeld van het opvolgende hoofddoel. Denk aan Zoetermeer op de A12. Ook Veghel op de A50 zou, als het maar erkend zou worden in de formele hoofddoel-lijsten, zo'n zwak hoofddoel zijn.

Uiteraard is bovenstaande op geen enkele manier officieel. Ik omschrijf puur een ontstane praktijk, en die is trouwens ouder dan NBA.

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Steptimer » wo 12 sep 2018, 11:48

Coen Tunnel schreef: wo 12 sep 2018, 7:32 Oss hoofddoel? Dat verschijnt niet op de borden tot vlak voor de afrit. Veghel verschijnt wel al vanaf Eindhoven op de borden, maar of het ook daadwerkelijk is aangewezen als hoofddoel weet ik niet.
Ik kwam het hier tegen: https://www.wegenwiki.nl/Hoofddoel
Veghel staat er niet bij.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3367
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door sven_engelen » wo 12 sep 2018, 11:59

Volgens mij is die lijst incompleet als ik zo eventjes kijk. Mönchengladbach is een hoofddoel voor de A74 en Antwerpen/Venlo is een hoofddoel op de A2 rond Eindhoven (vanaf Best tot De Hogt).
Svenlo

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » wo 12 sep 2018, 12:04

In ieder geval tot 2014 stond die lijst op de Wegenwiki precies zo in de Richtlijn Bewegwijzering. Weet niet hoe het met de huidige richtlijn zit (want ik heb geen zin de hoofdprijs te betalen om die aan te schaffen). Er is al behoorlijk lang een zekere inconsistentie tussen de lijst hoofddoel en de bewegwijzering, zie mijn post van eerder vandaag.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3367
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door sven_engelen » wo 12 sep 2018, 12:27

Coen Tunnel schreef: ma 03 sep 2018, 11:52
sven_engelen schreef: ma 03 sep 2018, 10:35 Doelenvolgorde begint sowieso een gegoochel te worden in NBA :dontknow:
Dat is nou juist één van de weinige zaken in NBA die nog wel redelijk consequent worden doorgevoerd.
Nog even terugkomend hierop want ik had het helemaal niet gelezen maar wil alsnog reageren

Op de A58 bijvoorbeeld staat net voor Tilburg Vlissingen aangegeven op het afstandsbord
SPOILER: TOON

Afbeelding
Bron: Harry
Vervolgens is Vlissingen nergens meer te bekennen.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Bron: Harry
Pas bij st. Annabosch verschijnt vlissingen weer:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Bron: Harry
Dit bedoel ik dus met de inconsistentie in doelen in NBA. Vlissingen is een netwerkdoel maar wordt niet gecontinueerd als netwerkdoel. En omdat NBA vrij nieuw is nog, moeten we hier nog zeker 10 jaar tegenaan gapen voordat het vervangen en consistent wordt.
Svenlo

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3562
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door verfmeer95 » wo 12 sep 2018, 12:37

^^ Dat eerste bord gebruikt nog de oude doelensystematiek, waar Vlissingen erop staat als einddoel. Breda is op de A58 het eerste netwerkdoel, dus het is logisch dat Vlissingen pas ergens rond St. Annabosch pas weer opduikt.

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Steptimer » wo 12 sep 2018, 12:51

^
Dat zou logisch zijn, maar helaas heeft Rijkswaterstaat voor het plaatsvervangende netwerkdoel Bergen op Zoom gekozen vanaf Breda.

In de bebouwde kom van Breda staat overal Roosendaal als doel voor het westen. Ook op de nieuwe wegwijzers. Op de A27 staat vervolgens geen Roosendaal meer, maar Bergen op Zoom.

Vlissingen verschijnt volgens mij pas vanaf Roosendaal in de toekomst. :roll:

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2870
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Robbert297 » wo 12 sep 2018, 13:16

^^ Bergen op Zoom vanaf Breda? Wat is de reden dat er niet gekozen is voor Vlissingen?
Слава Україні

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny » wo 12 sep 2018, 13:24

Pino schreef: wo 12 sep 2018, 12:04 In ieder geval tot 2014 stond die lijst op de Wegenwiki precies zo in de Richtlijn Bewegwijzering. Weet niet hoe het met de huidige richtlijn zit (want ik heb geen zin de hoofdprijs te betalen om die aan te schaffen). Er is al behoorlijk lang een zekere inconsistentie tussen de lijst hoofddoel en de bewegwijzering, zie mijn post van eerder vandaag.
Het idee was dat er consistente routebomen zouden worden opgesteld die een goede geleiding van het verkeer zouden moeten opleveren. Volgens mij is het meer wezenlijke probleem dat er te weinig budget bestaat om het beleid in een korte en krachtige operatie door te voeren, en anderzijds dat door de langere doorlooptijden er te veel mensen met een eigen mening bestaan die vinden dat het toch weer anders moet. Hierdoor is het moeilijk om een bepaalde consistentie door te voeren, hetgeen jammer is want een suboptimaal systeem wel consistent houden is beter dan een optimaal systeem weinig consistent uit te voeren ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » wo 12 sep 2018, 13:58

Grotendeels eens, al raakt dit niet heel erg aan het lijstje hoofddoelen dat niet door NBA/de netwerkdoelen-systematiek is aangepast en waarvan principe is gebleven dat het ene hoofddoel min of meer vanaf het voorafgaande hoofddoel wordt bewegwijzerd.

Met de netwerkdoelen heeft het niet geholpen dat men NBA is begonnen met niet meer dan het idee om ook op netwerkniveau te gaan bewegwijzeren (en misschien af en toe een losse verwijzing, zoals Rotterdam bij Breukelen), daarna rond 2010 de eerste serie routebomen kwam, maar dat men daar vervolgens weer op teruggekomen is met een nieuwe serie routebomen. Gecombineerd met de lange doorlooptijden met wisselende meningen die je noemt, staan we waar we staan. Persoonlijk ben ik trouwens ook niet enorm onder de indruk van wat keuzes gemaakt in het nu geldende systeem, wat sterk het idee geeft dat vergelijkbare situaties verschillend worden opgelost: op de A2 en A12 wel al vroegtijdig "over Utrecht heen" bewegwijzeren, maar datzelfde weigeren bij de A28 Zwolle en de A50 Arnhem/Nijmegen; of op de A4/A58 quasi-netwerkdoel Bergen op Zoom er bij de haren bijslepen zodat geen echte hoek om-doelen hoeven te worden bewegwijzerd - dat soort werk. Maar ik weet niet of die het gevolg zijn van veranderende meningen of het vanaf het begin al vastzitten in bepaalde mantra's.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny » wo 12 sep 2018, 14:10

Misschien is dat het gevolg van keuzes die lokale directies maken. Persoonlijk heb ik de hele operatie voor een groot deel weinig zinvol gevonden: Op de A 4 werd Den Haag vervangen door Rotterdam bijvoorbeeld. Een op zich verdedigbare keuze maar ze hadden het voor mijn navigatie niet hoeven doen en ik denk dat dat voor 99% van de weggebruikers ook geldt want Den Haag en Rotterdam zijn bij vrijwel iedere onbekende weggebruiker wel bekende bestemmingen (ook voor buitenlanders) en in essentie evenveel richtinggevend. En bij knooppunt Badhoevedorp staat nu Groningen tamelijk pontificaal vermeld. Ik vind dat zelfs eerder verwarrend dan richtinggevend. Ik zou hier Almere van maken. Maar dat is ergens ook persoonlijk natuurlijk ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Emil » wo 12 sep 2018, 17:28

^^ Op zich is Groningen en Hengelo bij Badhoevedorp vanuit NBA optiek heel logisch, zeker om verkeer niet via de A10 te krijgen. Almere had als vierde bestemming niet misstaan inderdaad. Ik snap dat Gro/Heng bij sommige weggebruikers nog heeeel ver van hun bed bestemmingen zijn, maar het lijkt mij duidelijk dat dit puur richtinggevende doelen zijn en daar valt ook wat voor te zeggen. Want dat is precies de bedoeling van netwerkdoelen. Wat ik dan wel opvallend vind, is dat voor de A4 uitsluitend Amsterdam wordt gegeven. Badhoevedorp is een beslissingspunt voor automobilisten vanuit Schiphol, dus was het wel logisch geweest als Zaandam, of zelfs Leeuwarden als plaatsvervangend netwerkdoel voor de A8, hier werd toegevoegd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny » wo 12 sep 2018, 18:10

Maar als Groningen wordt aangegeven zou je eigenlijk Leeuwarden weer verwachten voor rechtdoor. Een groot gedeelte van Friesland is vanaf hier sneller en comfortabeler bereikbaar via de A 7. Maar goed, dat maakt het precies voor mij weer juist verwarrend. Op deze plek zou één bestemming voor de route A 8/A 7 in Noord-Holland "over Amsterdam heen" (zijnde Zaanstad, Purmerend of Hoorn) en voor de A 9 "over Amsterdam heen" (zijnde Almere) voor mij logischer lijken.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9081
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Ds79m » wo 12 sep 2018, 18:18

^^ Daarmee komen we natuurlijk terug op een meermaals gevoerde discussie. De bewegwijzering rond Amsterdam is systeem-technisch zo correct uitgevoerd, dat niemand het nog begrijpt. In de ene richting moet je navigeren op voorstadjes onder de rook van de stad en in de andere richting op een onbekend grensstadje veel verder weg.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nederland24 » wo 12 sep 2018, 18:25

Pino schreef: wo 12 sep 2018, 10:20 ^^ Er is geen eis van een kruising van stroomwegen oid. Het draait puur om het zijn van regionaal centrum. Uiteraard zijn dat wel vaak plaatsen waar stroomwegen bij elkaar komen, maar er zijn genoeg voorbeelden waar dat niet het geval is.
Is ook meer een mening en geen feit. ;)

nickdh
autoweg
Berichten: 1667
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » wo 12 sep 2018, 19:11

^^ Net zoals ik van mening ben dat op de A2 na :AS: 40 in zuidelijke richting Aachen en Liège wel mogen verschijnen in plaats van Heerlen. ;)

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Steptimer » wo 12 sep 2018, 19:34

Robbert297 schreef: wo 12 sep 2018, 13:16 ^^ Bergen op Zoom vanaf Breda? Wat is de reden dat er niet gekozen is voor Vlissingen?
Plaatsvervangend netwerkdoel. De netwerkfunctie van Bergen op Zoom vanuit Breda is niet zo heel belangrijk en ligt vrij dicht bij(32 km).
Verkeer richting Antwerpen en Rotterdam gaat via de A16. Ik las ergens dat het staat aangegeven voor het afslaand verkeer richting Tholen en omdat het vanuit de andere richtingen staat aangegeven op een wat grotere afstand als plaatsvervangend netwerkdoel.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » wo 12 sep 2018, 20:15

nederland24 schreef: wo 12 sep 2018, 18:25
Pino schreef: wo 12 sep 2018, 10:20 ^^ Er is geen eis van een kruising van stroomwegen oid. Het draait puur om het zijn van regionaal centrum. Uiteraard zijn dat wel vaak plaatsen waar stroomwegen bij elkaar komen, maar er zijn genoeg voorbeelden waar dat niet het geval is.
Is ook meer een mening en geen feit. ;)
Ik neem aan dat je daar doelt op de vraag wat een regionaal centrum is, niet op de vraag welk criterium in de Richtlijn Bewegwijzering staat opgenomen voor het zijn van hoofddoel of de vraag waar stroomwegen kruisen. En dat is natuurlijk helemaal waar. Ik vind ook dat er plaatsen op de lijst staan die absoluut geen regionaal centrum zijn, en waarvan ook niet verwacht mag worden dat het dat in de toekomst zal worden (die laatste optie geeft de Richtlijn ook).

De meest in het oog springende hoofddoelen die geen regionaal centrum zijn, zitten wat mij betreft aan de randen van de grote steden: Purmerend, Amstelveen, Zoetermeer, Schiedam, dat soort werk. Wellicht kun je die nog wel scharen in twee grote categorieën: (i) de Schiedams, Dordrechten en Zaandammen die ondanks rijk verleden en klassiek stadscentrum nu gewoon overlopen in grotere steden en dus absoluut geen regio meer hebben om te beheersen; en (ii) New Towns als Purmerend en Zoetermeer waarvan in de jaren '60 werd verwacht dat dit echte centra zouden worden maar die zijn blijven hangen op niveau slaapstad onder de rook van.

Teetje
verkeersader
Berichten: 608
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 11:13

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Teetje » do 13 sep 2018, 9:33

Coen Tunnel schreef: di 11 sep 2018, 21:08Gemiste kans om op een weg die juist kan dienen om doorgaand verkeer tussen Noord- en Zuid-Nederland te geleiden niet (meer) de einddoelen aan te geven.
Hetgeen in de praktijk mijn gevoel bevestigt dat ik te maken heb met twéé aparte wegen i.p.v. één autosnelweg. Nummer ze dan ook als zodanig.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » do 13 sep 2018, 11:25

^^ Zeker met de dubbele TOTSO op Grijsoord-Waterberg krijg je dat gevoel wel, ja. Maar goed, de verkeersstromen van noord naar zuid in het oosten van ons land zijn er. Nog los van nummering is die op zich wel bewegwijzerings-waardig, en daar past dus ook wel bij om al in een zeer tijdig stadium de doelen achter Arnhem/Nijmegen neer te zetten. Temeer omdat daar echt alle ruimte voor is op de borden.

Teetje
verkeersader
Berichten: 608
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 11:13

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Teetje » do 13 sep 2018, 12:22

Pino schreef: do 13 sep 2018, 11:25Temeer omdat daar echt alle ruimte voor is op de borden.
Het gekke is dat ik JUIST het idee heb dat in Nederland de borden steeds kleiner worden en MINDER ruimte bieden: vaak zie je op afstandsborden nog maar twee doelen i.p.v. drie.

Andere borden zie je ook kleiner worden met als gevolg dat lange plaatsnamen als b.v. 's-Hertogenbosch op een creatieve manier afgebroken worden.

Daarnaast valt me ook steeds vaker op dat de lettergrootte in NL naar verhouding kleiner lijkt te zijn dan die in de ons omringende landen. En dat het mij (zal ongetwijfeld óók de leeftijd zijn :mrgreen: ) steeds meer moeite kost om de borden vanaf een afstand scherp te lezen. In Duitsland gaat me dat b.v. veel beter af.

Dit alles bijeengenomen geeft mij wel eens het idee dat we in NL zo proberen de kosten laag te houden. En als ik dan lees dat de omschakeling naar NBA over zo'n lange periode wordt uitgesmeerd, bevestigt dat dit idee voor mij.

Maar misschien is het een kwestie van perceptie en klopt het niet wat ik zeg?

Plaats reactie