Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Bewegwijzering.Autosnelwegen.nl

Bericht door Albaufstieg » vr 15 mei 2015, 17:51

Dit portaal inclusief vorkbord op de A20 is verdwenen. De afrit Moordrecht van de A20-Re wordt nu enkel nog bewegwijzerd door de vooraankondiging en de uitsmijter.

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1186
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Bewegwijzering.Autosnelwegen.nl

Bericht door EtienneM » za 16 mei 2015, 21:31

NBNA op N11 (Bodegraven-Leiden)

AfbeeldingDSC_1688 by Etienne M, on Flickr
SPOILER: TOON

AfbeeldingDSC_1689 by Etienne M, on Flickr

AfbeeldingDSC_1690 by Etienne M, on Flickr

AfbeeldingDSC_1691 by Etienne M, on Flickr

AfbeeldingDSC_1692 by Etienne M, on Flickr

Niet de beste foto, maar het McDonalds-logo is afgeplakt nu.
AfbeeldingDSC_1693 by Etienne M, on Flickr

AfbeeldingDSC_1694 by Etienne M, on Flickr

AfbeeldingDSC_1695 by Etienne M, on Flickr

AfbeeldingDSC_1696 by Etienne M, on Flickr

AfbeeldingDSC_1697 by Etienne M, on Flickr

Mag ook mee voor "Schadeborden"-topic
AfbeeldingDSC_1699 by Etienne M, on Flickr

AfbeeldingDSC_1700 by Etienne M, on Flickr

AfbeeldingDSC_1701 by Etienne M, on Flickr

AfbeeldingDSC_1703 by Etienne M, on Flickr

Half NBNA
AfbeeldingDSC_1704 by Etienne M, on Flickr

Hiertussen ontbreekt een bord, staat volgens mij wel op de site

AfbeeldingDSC_1706 by Etienne M, on Flickr
Volledige set N11 (Bodegraven-Leiden) op Flickr
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15210
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Bewegwijzering.Autosnelwegen.nl

Bericht door Via » za 16 mei 2015, 21:50

^^
Nette borden, al ontbreekt er op het eerste bord wel een streepje.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Bewegwijzering.Autosnelwegen.nl

Bericht door Wouter N14 » za 16 mei 2015, 21:55

Ik had het logischer gevonden als er op dergelijke afstandenborden een doel stond voor zowel noord als zuid, in dit geval Den Haag.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18012
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Bewegwijzering.Autosnelwegen.nl

Bericht door Snelwegfreak » za 16 mei 2015, 22:04

Het ''leuke'' van de bewegwijzering op de N11 is dat de hectometering en de afritnummetering niet gelijk lopen. Namelijk, als de hectometering oploopt, loopt de afritnummering af en visa versa.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Bewegwijzering.Autosnelwegen.nl

Bericht door Rene » za 16 mei 2015, 22:06

D'r klopt helemaal niets van de afritnummering op de N11. Er zijn 2 afritten voorafgaande aan afrit 2, en die afritten liggen er beiden al jaren. :nuts:
In mijn optiek moet die hele afritnummering maar helemaal opnieuw, en dan maar de goede kant op nummeren, vanaf Bodegraven het A12 afritnummer 13 ("knooppunt Groene Hart" ?) en dan neerwaarts.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18012
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Bewegwijzering.Autosnelwegen.nl

Bericht door Snelwegfreak » za 16 mei 2015, 22:08

^^ Afrit 1 en afrit 0 :duck:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Bewegwijzering.Autosnelwegen.nl

Bericht door Wouter N14 » za 16 mei 2015, 22:10

Het kan zijn dat er toch ergens binnen RWS rekening wordt gehouden met een knooppunt N11/A12... Dan wordt afrit Bodegraven nummer 1.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Bewegwijzering.Autosnelwegen.nl

Bericht door Albaufstieg » za 16 mei 2015, 22:14

^^
Er zijn twee afritten voor Bodegraven, dus je komt los van het eventueel toekennen van de knooppunt-status aan afrit 12a sowieso al één afritnummer tekort.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Bewegwijzering.Autosnelwegen.nl

Bericht door Rene » za 16 mei 2015, 22:18

^^
Klopt.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Bewegwijzering.Autosnelwegen.nl

Bericht door Pino » za 16 mei 2015, 22:45

Wouter N14 schreef:Ik had het logischer gevonden als er op dergelijke afstandenborden een doel stond voor zowel noord als zuid, in dit geval Den Haag.
Er is zeker ruimte voor en het misstaat niet. Wellicht hangt het samen met het feit dat aan de kant van Bodegraven niemand de N11 zal pakken naar Den Haag? Maar goed, bij deze afstandenborden heb je ook net de afslag naar de N207 gehad, dus wie is hier nu werkelijk op weg naar Amsterdam?

Of is dit onderdeel van een poging om verkeer richting Amsterdam van de N207 weg te houden? Een zoveelste tot mislukken gedoemde poging om mensen een omweg te laten maken en dan ineens heel fanatiek doelen op netwerkniveau neer te zetten om dat te bewerkstelligen.
Laatst gewijzigd door Pino op za 16 mei 2015, 22:53, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Bewegwijzering.Autosnelwegen.nl

Bericht door Wouter N14 » za 16 mei 2015, 22:47

^^ Volgens dezelfde foto's niet via de N207 ;)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Bewegwijzering.Autosnelwegen.nl

Bericht door Pino » za 16 mei 2015, 22:51

^^ Had ik inmiddels ook gezien, dus bericht was inmiddels gewijzigd.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7087
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Bewegwijzering.Autosnelwegen.nl

Bericht door RSK » zo 17 mei 2015, 1:01

Rene schreef:D'r klopt helemaal niets van de afritnummering op de N11. Er zijn 2 afritten voorafgaande aan afrit 2, en die afritten liggen er beiden al jaren. :nuts:
In mijn optiek moet die hele afritnummering maar helemaal opnieuw, en dan maar de goede kant op nummeren, vanaf Bodegraven het A12 afritnummer 13 ("knooppunt Groene Hart" ?) en dan neerwaarts.
Om precies te zijn is de hele N11 qua op- en afritten sinds mei 2004 in de huidige vorm opgeleverd, alleen bij Alphen zijn nog wat kruisingen ongelijkvloers gemaakt. Die nummering vond ik ook een draak van een systeem, daarom heb ik het destijds eens nagevraagd via het contactformulier van RWS. Het antwoord kwam er op neer dat met een 'omgekeerde' afritnummering de N11 doorgetrokken kon worden over de Rijnlandroute, maar dat dat reeds bij plaatsing achterhaald was. Ook zou de afritnummering zo gelijk lopen met die van de A4, zodat er geen verwarring zou ontstaan.

Wat mij betreft zou men beter de hectometrering kunnen omkeren: dus 0,0 bij de A12 vanuit Utrecht leggen en dan oplopen naar Leiden. Dan kan men hetzelfde doen met de afritnummers, alleen moeten alle huidige nummers dan wel met eentje opgeplust worden. Overigens mag het voor zich spreken dat het knooppunt met de A12 volwaardig moet worden.
Pino schreef:Of is dit onderdeel van een poging om verkeer richting Amsterdam van de N207 weg te houden? Een zoveelste tot mislukken gedoemde poging om mensen een omweg te laten maken en dan ineens heel fanatiek doelen op netwerkniveau neer te zetten om dat te bewerkstelligen.
Daar ben ik bijna wel zeker van. De N207 zit stevig aan de capaciteit en dat zal zeker niet beter worden met de verbeterde ontsluiting van de Boskoopse kwekers en de nieuwe Alphense haven. Men probeert zoveel mogelijk verkeer van de N207 te jagen, ofwel naar de N11/N459/A12 ofwel naar de N11/A4. Als je dat nog niet aan de bizarre bewegwijzering kon aflezen, dan zou je het wel kunnen zien aan de plannen voor de aanleg van een tweezijdige busbaan op een stuk dat acuut 2x2 zou moeten worden. :nuts:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Bewegwijzering.Autosnelwegen.nl

Bericht door Rene » zo 17 mei 2015, 2:47

RSK schreef:
Pino schreef:Of is dit onderdeel van een poging om verkeer richting Amsterdam van de N207 weg te houden? Een zoveelste tot mislukken gedoemde poging om mensen een omweg te laten maken en dan ineens heel fanatiek doelen op netwerkniveau neer te zetten om dat te bewerkstelligen.
Daar ben ik bijna wel zeker van.
Ik niet.

Amsterdam is een netwerkdoel, Den Haag niet.
Het leven kan soms simpel zijn zonder complottheoriën...

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18221
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Bewegwijzering.Autosnelwegen.nl

Bericht door boe! » zo 17 mei 2015, 8:07

Rene schreef:Amsterdam is een netwerkdoel, Den Haag niet.
Dat vind ik te gemakkelijk. Een netwerkbenadering betekent dat je kijkt naar doelen rechtdoor, rechtsaf en linksaf. Dat je primair kijkt naar netwerkdoelen is op zich prima, maar dat je vervolgens alle overige doelen uitsluit is vreemd. Er zijn meer doelen in het netwerk dan alleen netwerkdoelen.
Laatst gewijzigd door boe! op zo 17 mei 2015, 9:09, 2 keer totaal gewijzigd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Bewegwijzering.Autosnelwegen.nl

Bericht door Pino » zo 17 mei 2015, 9:02

^^ Ik herinner me nog het statement dat Den Haag (evenals Leeuwarden) weliswaar geen netwerkdoel zou zijn, maar toch prominent behandeld zou worden. Hier bestaat de kans om het in de praktijk te brengen, maar je ziet het omgekeerde.
Rene schreef:Amsterdam is een netwerkdoel, Den Haag niet.
Het leven kan soms simpel zijn zonder complottheoriën...
Dan had dus Rotterdam moeten worden bewegwijzerd als netwerkdoel van de A4?

Er is in dit land altijd iets van een objectieve reden te vinden om niet min of meer standaard een doel voor beide richtingen van de eerstvolgende kruisende snelweg op de borden te hebben. Hier is het de status van netwerkdoel, daar zit je volgens Rijkswaterstaat te ver van het knooppunt af (namelijk wel twee afritten). Bij Alphen roept men ongetwijfeld iets over 'niet de logische route naar Rotterdam' om vervolgens de onlogische route naar Amsterdam wel te bewegwijzeren. Het hele gebruiksgemak van de streep zoals we dat uit Duitsland kennen wil zo maar niet van de grond komen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7087
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Bewegwijzering.Autosnelwegen.nl

Bericht door RSK » zo 17 mei 2015, 9:20

Rene schreef:
RSK schreef:
Pino schreef:Of is dit onderdeel van een poging om verkeer richting Amsterdam van de N207 weg te houden?
Daar ben ik bijna wel zeker van.
Ik niet.

Amsterdam is een netwerkdoel, Den Haag niet.
Het leven kan soms simpel zijn zonder complottheoriën...
Het gaat mij niet om het feit dat Den Haag er wel of niet op staat, het gaat mij er om dat verkeer van Alphen aan den Rijn naar Amsterdam voorheen vanaf de N11 over de N207 werd verwezen en nu over N11/A4. Het heeft niets met complotdenken te maken dat ik het raar vind om verkeer van Alphen-Oost naar Burgerveen te geleiden over een route die 30 i.p.v. 19 km is, en onder normale omstandigheden een minuut langer kost.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18221
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Bewegwijzering.Autosnelwegen.nl

Bericht door boe! » zo 17 mei 2015, 9:31

RSK schreef:het gaat mij er om dat verkeer van Alphen aan den Rijn naar Amsterdam voorheen vanaf de N11 over de N207 werd verwezen
Sinds de opening van de 2x2 N11 is er geen verwijzing meer vanaf de N11 naar Amsterdam via de N207.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9075
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Bewegwijzering.Autosnelwegen.nl

Bericht door Ds79m » zo 17 mei 2015, 9:39

Pino schreef:^^ Ik herinner me nog het statement dat Den Haag (evenals Leeuwarden) weliswaar geen netwerkdoel zou zijn, maar toch prominent behandeld zou worden. Hier bestaat de kans om het in de praktijk te brengen, maar je ziet het omgekeerde.
Als een stad met een half miljoen inwoners op 20 km nog altijd niet bewegwijzerd wordt, vraag ik me af wanneer normale bestemmingen er volgens die logica voor in aanmerking komen om genoemd te worden.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Bewegwijzering.Autosnelwegen.nl

Bericht door Rene » zo 17 mei 2015, 11:56

boe! schreef:
Rene schreef:Amsterdam is een netwerkdoel, Den Haag niet.
Dat vind ik te gemakkelijk. Een netwerkbenadering betekent dat je kijkt naar doelen rechtdoor, rechtsaf en linksaf. Dat je primair kijkt naar netwerkdoelen is op zich prima, maar dat je vervolgens alle overige doelen uitsluit is vreemd. Er zijn meer doelen in het netwerk dan alleen netwerkdoelen.
Nee. Den Haag heeft dezelfde status als Leiden, een hoofddoel. Dus is wat dat betreft is Leiden voldoende.
Pino schreef:Ik herinner me nog het statement dat Den Haag weliswaar geen netwerkdoel zou zijn, maar toch prominent behandeld zou worden. Hier bestaat de kans om het in de praktijk te brengen, maar je ziet het omgekeerde.
Dat gaat erom dat bestaande verwijzingen niet enorm worden teruggesnoeid. Bijvoorbeeld dat Den Haag vanaf Arnhem op de borden blijft, en niet wordt teruggesnoeid tot Gouda. Maar extra, nieuwe verwijzingen die niet voldoen aan de netwerksystematiek moet je natuurlijk niet willen. Je kunt overal wel alle kruisende doelen op de borden zetten, dan ga ik nu alvast aandelen nemen in de staal- en aluminiumindustrie...
Pino schreef:Dan had dus Rotterdam moeten worden bewegwijzerd als netwerkdoel van de A4?
Nee, want Rotterdam is op de N11 geen logisch netwerkdoel. Breda wordt ook niet op de A2 verwezen tussen Everdingen en Vught, weet je. Immers er is de A27. Zo ook met de N11. Rotterdam gaat via A12-A27.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Bewegwijzering.Autosnelwegen.nl

Bericht door Pino » zo 17 mei 2015, 12:35

Het wordt allemaal weer lekker dramatisch gemaakt hier. Hoeveel bizar groter wordt de industrie met een mechanisme waarin een stad met een half miljoen inwoners twintig kilometer verderop, maar waar deze N11 net niet heen gaat, op de borden mag verschijnen? Is de industrie zo vreselijk groot geworden door hoe Duitse afstandenborden er gebruikelijk uitzien, met meestal twee doelen boven de streep en dan de twee hoofddoelen van de eerstvolgende kruisende Autobahn? Ik zou trouwens mijn aandelen vooral kopen door de enorm inefficiënte manier waarop in NBA met bordruimte wordt omgegaan: Ee-letter, zwevende wegnummers, aparte regel voor afritnummer - weet je hoeveel afstandenborden je daarvoor kunt completeren?

Laat ik het beestje maar eens bij naam noemen: de hele gedachte om in dit land op netwerkniveau te gaan bewegwijzeren is een drama geworden. Het is tien jaar geleden sinds ik er voor het eerst over las en nog steeds hebben we geen geloofwaardig systeem. We hebben eerst een enorm ge-ambtelijke-werkgroep-iseerd proces gehad om tot netwerkdoelen te kunnen komen. Dat vergezeld ging van de opmerking "dit is verplicht en de wegbeheerder kan aanvullen zoals ter plaatse logisch is". Nou, we zien dat dat verplichte systeem nu alweer op de schop aan het gaan is en dat iedere vorm van aanvulling buiten de netwerkdoelen snel de kop in wordt gedrukt omdat je hoegenaamd alleen de industrie stimuleert en dat andere kruisende doel 'maar' een hoofddoel is (naast derde stad van het land). Hadden we dit alsjeblieft gewoon simpel en snel op zijn Duits kunnen aanpakken?
Laatst gewijzigd door Pino op zo 17 mei 2015, 14:58, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Bewegwijzering.Autosnelwegen.nl

Bericht door Rene » zo 17 mei 2015, 12:36

Ik maak niets dramatisch. Degenen die vinden dat er vanaf een N-weg reeds op grote afstand van een dwarsweg reeds doelen van die dwarsweg op de doelenborden moeten staan, die doen imho dramatisch.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Bewegwijzering.Autosnelwegen.nl

Bericht door Coen Tunnel » zo 17 mei 2015, 13:16

Snelwegfreak schreef:Het ''leuke'' van de bewegwijzering op de N11 is dat de hectometering en de afritnummetering niet gelijk lopen. Namelijk, als de hectometering oploopt, loopt de afritnummering af en visa versa.
Dat is toch niet zo uniek? Zie ook de A10, A16, A17, A35 en A73.
Rene schreef:
boe! schreef:
Rene schreef:Amsterdam is een netwerkdoel, Den Haag niet.
Dat vind ik te gemakkelijk. Een netwerkbenadering betekent dat je kijkt naar doelen rechtdoor, rechtsaf en linksaf. Dat je primair kijkt naar netwerkdoelen is op zich prima, maar dat je vervolgens alle overige doelen uitsluit is vreemd. Er zijn meer doelen in het netwerk dan alleen netwerkdoelen.
Nee. Den Haag heeft dezelfde status als Leiden, een hoofddoel. Dus is wat dat betreft is Leiden voldoende.
Dat is mijns inziens de regels wel erg strak toepassen. Dan kan men wel strikt naar de lettertjes van de regelgeving handelen, maar het is niet echt in de geest van de netwerkbenadering. Je kunt toch moeilijk ontkennen dat Leiden en het veel grotere Den Haag als doelen vergelijkbaar zijn, ook al hebben beiden dezelfde status van hoofddoel.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Bewegwijzering.Autosnelwegen.nl

Bericht door Pino » zo 17 mei 2015, 13:37

Coen Tunnel schreef:Je kunt toch moeilijk ontkennen dat Leiden en het veel grotere Den Haag als doelen vergelijkbaar zijn, ook al hebben beiden dezelfde status van hoofddoel.
Ik vermoed dat hier ergens het woord 'niet' ontbreekt. Of het woord 'ontkennen' vervangen moet worden door 'beweren' ;)
Rene schreef:Ik maak niets dramatisch. Degenen die vinden dat er vanaf een N-weg reeds op grote afstand van een dwarsweg reeds doelen van die dwarsweg op de doelenborden moeten staan, die doen imho dramatisch.
In deze specifieke situatie staat er een verwijzing naar de dwarsweg, dus over dat afstands-aspect hoeft niet te worden gepraat. Daarmee resteert de vraag waarom het wél vroeg genoeg is om de omweg naar netwerkdoel Amsterdam te bewegwijzeren, maar het bewegwijzeren van de evenmin heel logische route naar netwerkdoel Rotterdam niet aan de orde kan zijn. Evenmin als de zeer logische route naar niet-netwerkdoel Den Haag, het regionale centrum van dit gebied.

Over het tijdstip waarop je kruisende doelen gaat vermelden, voer ik graag een discussie. Al zul je die nooit zo in zijn algemeenheid kunnen voeren. Deze N11 is een N-weg die redelijk de functie vervult van de autosnelweg die er ooit was gepland. Hij wordt ook ingezet als weg waar je bij calamiteiten met DRIPs naar wordt verwezen, om met een ruime boog om een incident of afsluiting heen te kunnen rijden. Dat alleen al betekent dat je in mijn optiek wat ruimhartiger moet omgaan met het vroeg geven van hoek-omverbindingen die niet altijd even logisch zijn, omdat je daarmee juist in deze calamiteiten-scenario's routebevestiging geeft. Ook bij kleinere N-wegen die hoofdzakelijk dienen om verkeer uit een dunbevolkte regio naar een hoofdas toe te leiden vind ik het normaal dat prominenter naar de doelen van de dwarsweg wordt gekeken dan naar de veel kleinere plaatsen die je langs de N-weg tegenkomt. Zie de vroege vermelding van Groningen aan de N31 en de N34, waar men dat al ruim voor de invoering van deze netwerkbenadering al zeer goed door had. Hoewel zeker niet overal: was een doel als Zeeland langs de N277 niet op eenzelfde manier beter opgevangen met bewegwijzering van kruisend doel Nijmegen?
Laatst gewijzigd door Pino op zo 17 mei 2015, 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Bewegwijzering.Autosnelwegen.nl

Bericht door Coen Tunnel » zo 17 mei 2015, 15:14

Pino schreef:
Coen Tunnel schreef:Je kunt toch moeilijk ontkennen dat Leiden en het veel grotere Den Haag als doelen vergelijkbaar zijn, ook al hebben beiden dezelfde status van hoofddoel.
Ik vermoed dat hier ergens het woord 'niet' ontbreekt. Of het woord 'ontkennen' vervangen moet worden door 'beweren' ;)
Oeps. :) Ja, ontkennen moet beweren zijn. ;)

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8700
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Bewegwijzering.Autosnelwegen.nl

Bericht door captain007 » zo 17 mei 2015, 16:21

Ik zag vandaag dat er op de A59 ter hoogte van de aansluiting Heusden in de richting van Waalwijk een verwijzingsbord staat naar de Efteling. Bij de aansluiting Waalwijk is het afwijkend dat men twee keer een servicebord heeft staan (in beide richtingen). Ik vermoed vanwege het belang van de Efteling wat met een enkel bord te missen is als het bord net verborgen zit achter een vrachtwagen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Bewegwijzering.Autosnelwegen.nl

Bericht door Rene » zo 17 mei 2015, 22:34

Pino schreef:de evenmin heel logische route naar netwerkdoel Rotterdam (...) de zeer logische route naar niet-netwerkdoel Den Haag, het regionale centrum van dit gebied.
Als je het niet wilt snappen, I rest my case.

In bewegwijzeringsland moet je je weten te beperken. Minder is meer. Met bewegwijzering stuur je geen verkeershoeveelheden. Ter plekke onbekenden trekken zich immers niks aan van bewegwijzering. Het "ontlasten" van een route is dus per definitie niet aan de orde. De reden waarom iets verwezen wordt, heeft dus ten allen tijde te maken met het verwijzen van ter plekke onbekenden. Daarbij wordt in principe via de meest logische route verwezen. Voor Utrecht-Rotterdam is dat net zo min de N11, als dat de A2 Everdingen-Den Bosch wordt gebruikt om Breda te verwijzen. Niet omdat het niet technisch zou kunnen, maar omdat beperking van het aantal doelen nodig is om het systeem interpreteerbaar te houden.

En omdat er geen snelweg A3 is, moet de ter plekke onbekende in het Groene Hart geholpen worden met het vinden van de meest comfortabele route in noordelijke richting. En dat is niet de N207, maar de N11. In zuidelijke richting speelt dit probleem niet.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22819
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Bewegwijzering.Autosnelwegen.nl

Bericht door harry » zo 17 mei 2015, 23:07

Rene schreef:Ter plekke onbekenden trekken zich immers niks aan van bewegwijzering.
Dit is nieuw voor mij.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Bewegwijzering.Autosnelwegen.nl

Bericht door Vinny » zo 17 mei 2015, 23:32

Rene schreef:
Pino schreef:de evenmin heel logische route naar netwerkdoel Rotterdam (...) de zeer logische route naar niet-netwerkdoel Den Haag, het regionale centrum van dit gebied.
Als je het niet wilt snappen, I rest my case.

In bewegwijzeringsland moet je je weten te beperken. Minder is meer. Met bewegwijzering stuur je geen verkeershoeveelheden. Ter plekke onbekenden trekken zich immers niks aan van bewegwijzering. Het "ontlasten" van een route is dus per definitie niet aan de orde. De reden waarom iets verwezen wordt, heeft dus ten allen tijde te maken met het verwijzen van ter plekke onbekenden. Daarbij wordt in principe via de meest logische route verwezen. Voor Utrecht-Rotterdam is dat net zo min de N11, als dat de A2 Everdingen-Den Bosch wordt gebruikt om Breda te verwijzen. Niet omdat het niet technisch zou kunnen, maar omdat beperking van het aantal doelen nodig is om het systeem interpreteerbaar te houden.

En omdat er geen snelweg A3 is, moet de ter plekke onbekende in het Groene Hart geholpen worden met het vinden van de meest comfortabele route in noordelijke richting. En dat is niet de N207, maar de N11. In zuidelijke richting speelt dit probleem niet.
Je begrijpt dat dit er natuurlijk voor pleit om op de N 11 wél Den Haag en niet Amsterdam te vermelden. Met andere woorden, leuk verhaal alleen de conclusie is wat tegenstrijdig met waarmee de "onbekende weggebruiker" écht geholpen is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie