Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door mavas » zo 05 nov 2017, 21:00

Rene schreef:Misschien maar eens kijken of Bergen op Zoom officieel als netwerkdoel toegevoegd moet worden. Lijkt me best wel zinvol, gezien de positie die Bergen op Zoom in het wegennetwerk van zuidwestelijk Nederland inneemt.
Serieus? :schrikreactie:
Vraag een willekeurige persoon in Nederland (en buiten NL mag ook) of ze de steden Bergen op Zoom en Vlissingen kennen, en ik kan je vertellen dat het grootste deel daarvan Vlissingen kent en kan aanduiden op de kaart. Dat geldt veel en veel minder voor BoZ. Dat is voor mij de belangrijkste reden om in oost-westrichting gewoon Vlissingen te gebruiken.

Net even de proef op de som genomen bij mijn vriendin, die kent beide plaatsen. Maar zij kon BoZ niet duiden als plaats in het westen van Brabant (ze dacht dat het aan de kust in het zuidwesten van Zuid-Holland lag) maar bij Vlissingen kwam ze vrij snel met Zeeland. ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » zo 05 nov 2017, 21:03

Om een conclusie te trekken uit één persoon is wel erg kort door de bocht vind ik.

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Steptimer » zo 05 nov 2017, 21:04

^^
Etten-Leur is geen officieel hoofddoel volgens deze lijst: https://www.wegenwiki.nl/Hoofddoel
Oosterhout staat er ook niet op?

Alleen Bergen op Zoom vanaf Breda vind ik nog steeds niets.
Zo bekend en belangrijk is die stad niet om er een netwerkdoel van te maken.

Ik zou het zo doen vanaf Knooppunt Princeville:
Vlissingen
Bergen op Zoom
Roosendaal

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rene » zo 05 nov 2017, 21:21

Etten-Leur is geen hoofddoel, Oosterhout wel.

Bron: CROW 322
SPOILER: TOON

Afbeelding

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door BHJ » zo 05 nov 2017, 21:28

^^ Wat doet Etten-Leur dan op Princeville?
Discussieren is de kunst van het weglaten.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door boe! » zo 05 nov 2017, 21:30

^^ Omdat Etten-Leur voor de aanleg van Princeville daar ook al op de borden stond en men heeft de keuze gemaakt om dat zo te laten.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rene » zo 05 nov 2017, 21:31

Overigens zou ik er persoonlijk wel voor voelen om die lijst aan te passen naar 3 categorieën:
- Netwerkdoelen (N)
- Bovenregionale hoofddoelen (B)
- Regionale hoofddoelen (R)

Plaatsen als bijvoorbeeld Leeuwarden, Den Haag of Lelystad hebben immers toch wel een andere status dan een Oosterhout of Amsterdam-ZO.
Laatst gewijzigd door Rene op zo 05 nov 2017, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door BHJ » zo 05 nov 2017, 21:38

^^ Wat is dan je criterium voor een bovenregionaal hoofddoel ten opzichte van een gewoon regionaal hoofddoel? Zij dat dan doelen met bovenregionaal belang die symbool staan voor een bepaald landsdeel?
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Steptimer » zo 05 nov 2017, 21:47

Opmerkelijk in de lijst. Goes als hoofddoel voor de A29(A4), N62, en A58. Vlissingen is alleen hoofddoel voor de A58.
Maar op de A29/A4 wordt Goes nog niet aangegeven?

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Emil » zo 05 nov 2017, 23:07

Die lijst is sowieso discutabel, daar kunnen we hier wel eeuwige discussies over hebben...

Het valt mij bijvoorbeeld op dat Winschoten geen hoofddoel is. En waarom er drie (!!!) hoofddoelen zijn op de A20 ten westen van Rotterdam: Hoek v Holland, Maassluis en Vlaardingen. Dat kan toch wel minder? :?

Dennal
stadsweg
Berichten: 434
Lid geworden op: zo 16 nov 2008, 11:05
Locatie: Eindhoven, Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Dennal » ma 06 nov 2017, 9:15

Hmm.... Venlo volgens het lijstje niet A67 maar A58. :facepalm:
As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aauwd!

Raadscommissie gem. Eindhoven (verkeer & veiligheid).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » ma 06 nov 2017, 9:54

Emil schreef:Het valt mij bijvoorbeeld op dat Winschoten geen hoofddoel is. En waarom er drie (!!!) hoofddoelen zijn op de A20 ten westen van Rotterdam: Hoek v Holland, Maassluis en Vlaardingen. Dat kan toch wel minder?
En daar staat Schiedam dan nog niet eens tussen, terwijl het tussen het Kleinpolderplein en Vlaardingen wel als zodanig staat behandeld. En ik meen dat Schiedam in de vrij nabije toekomst nog verder zal oprukken tot aan het Terbregseplein. Hoewel dit vrij ruim klinkt, past de korte opeenvolging van steeds wat kleinere plaatsen ergens ook wel bij het regionale karakter van de A20 ten westen van het Kethelplein (en in zekere zin zelfs ten westen van het Kleinpolderplein). En richting Rotterdam staan gelukkig ook steeds de doorgaande doelen Rotterdam en Utrecht op de borden. Het enige alternatief dat je zou hebben in in oostelijke richting alleen maar werken met die doorgaande doelen, en in westelijke richting alleen maar met einddoel Hoek van Holland. Dat er nu steeds de volgende stad in het Waterweg-Noord-rijtje (vgl. de Beknopte Topografie van de Rijnmond van Jules Deelder) bij staat, doet op een weg met vooral regionaal karakter niet echt pijn.

Het laat wellicht ook zien dat je met categorisering van plaatsen niet al te krampachtig moet doen, en ook niet moet opereren onder een motto "als dat doel op Weg A bewegwijzerd staat, is het wel zo logisch om het ook op kruisende Weg B te noemen". En al helemaal geen analogieën trekken tussen plaatsen. In die zin is men in de huidige richtlijn wellicht wat aan het over-categoriseren geslagen, met de term plaatsvervangend netwerkdoel als toppunt. Ze moeten gewoon iets neerzetten dat op de weg zelf goed richtinggevend is. Wat betreft levert de netwerkbenadering van nu bepaald nog niet op wat erin zat en dit soort categorie-discussies helpen niet.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door mavas » ma 06 nov 2017, 17:27

nickdh schreef:Om een conclusie te trekken uit één persoon is wel erg kort door de bocht vind ik.
Waar staat dat ik die conclusie uit 1 persoon trek?
Ok, als je het dan exact beschreven wilt hebben, pas dan de tekst aan naar "Vraag alle gemiddelde personen in Nederland en daarbuiten naar de genoemde plaatsen"...
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Schelpenpaadje » do 09 nov 2017, 0:26

Schelpenpaadje schreef:Het CDA in de Friese provinciale staten vindt dat de bewegwijzering in Friesland beter moet:

http://omrop.fr/JTXk (met een mooie Wegenwiki-foto van Chris erboven)

Enkele van hun voorstellen:
- Sneek bewegwijzeren vanuit Leeuwarden
- Schiermonnikoog al vermelden vanaf Drachten

Voornaamste reden: iemand die hier niet regelmatig komt zou moeite hebben de weg te vinden. De Centrale As wordt als voorbeeld genoemd, onbekenden (waaronder veel vrachtverkeer) zouden uit automatisme of achterhaalde navigatie eerder kiezen voor inmiddels afgewaardeerde oude routes.
Het CDA dient in de Friese provinciale staten een motie in voor meer bewegwijzering langs de weg met het oog op Leeuwarden Culturele Hoofdstad 2018:

http://omrop.fr/JC9R

In het bijbehorende interview wordt gezegd dat de wegen hier veiliger van zullen worden en dat toeristen onderweg meer van het landschap kunnen genieten als ze voor het vinden van hun route niet afhankelijk zijn van smartphones en navigatiesystemen.
Men heeft zelf wel wat ideeën maar laat de exacte wijze van uitvoering graag aan deskundigen over.

Matti
stadsweg
Berichten: 302
Lid geworden op: za 14 okt 2017, 20:53
Locatie: Knooppunt Gieten

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Matti » do 09 nov 2017, 18:27

^^
Anders krijg je inderdaad het zelfde prutswerk als in Almelo :nothanks:

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Naturist » do 09 nov 2017, 18:43

Schelpenpaadje schreef:Het CDA in de Friese provinciale staten vindt dat de bewegwijzering in Friesland beter moet....
Men heeft zelf wel wat ideeën maar laat de exacte wijze van uitvoering graag aan deskundigen over.
@René, kom d'r maar in. :mrgreen:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door mhkamp » do 09 nov 2017, 19:51

Bewegwijzering met de Friese Vlag :knetter:
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny » do 09 nov 2017, 20:47

Op het platteland is de bewegwijzering juist enorm verslechterd door belangrijke plaatsen te schrappen "ter voorkoming van sluipverkeer" :sadley:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Matti
stadsweg
Berichten: 302
Lid geworden op: za 14 okt 2017, 20:53
Locatie: Knooppunt Gieten

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Matti » do 09 nov 2017, 20:58

Ik wil als Groninger niet jaloers overkomen maar ze slaan wel een beetje door met dat culturele hoofdstad. Alle provinciebordjes vervangen en zowat elke Philips armatuur vervangen voor LED :yes:

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door BHJ » do 09 nov 2017, 21:18

^^ Als ze dat nou overal zo zouden doen…
Discussieren is de kunst van het weglaten.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » vr 17 nov 2017, 22:07

Nieuwe borden bij Breda en vervangen (?) borden bij Barneveld. (Alweer) spijtig hoe er geen vermelding van Vlissingen bij Breda is en geen Osnabrück bij Barneveld.

Over de vooraankondiging van afrit Breda; kon "Sint Annabosch" nou echt niet afgekort worden naar "St. Annabosch"? Breda en Bavel zijn beiden toch korte plaatsen.

Ach, we hebben tenminste nog Antwerpen op de A27 nu.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door verfmeer95 » vr 17 nov 2017, 22:10

^^ Jij kan het spijtig vinden, maar die doelen zijn daar totaal niet nodig.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » vr 17 nov 2017, 22:11

Spijtig dat ik geen zelfde mening deel met jou dan.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door verfmeer95 » vr 17 nov 2017, 22:20

^^ Verkeer van Oosterhout en Hooipolder naar Vlissingen gaat wel via de A59 en tenzij je Osnabrück al op de A10 wilt vermelden is Osnabrück + Hengelo dubbelop ten westen van de IJssel.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegfreak » vr 17 nov 2017, 22:25

Als je wat minder hard rijdt krijg je betere stills ;) Het kantelwalspaneel op de A1 is volgens mij al een paar jaar oud. De laatste twee zijn bijzonder: om de één of andere reden zijn die in de stijl van Ddesign ontworpen, met de dunne biesjes.
Enne gojje mins blieft altied leave.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nederland24 » vr 17 nov 2017, 22:40

Hengelo en Arnhem dekken vanaf Amsterdam het oosten van Nederland af. Als je voor het (vracht)verkeer de route richting Duitsland wilt faciliteren, zou je naast Osnabrück, ook Oberhausen moeten vermelden.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegenkenner » vr 17 nov 2017, 23:18

Bergen op Zoom staat daar zeker voor de rerouting naar Antwerpen.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Widejo » za 18 nov 2017, 4:17

^^
Rene schreef:Vanuit het noorden vanuit Rotterdam èn vanuit het zuiden vanuit Antwerpen is er geen logischer doel dan Bergen op Zoom. Dan is het voor ter plekke onbekenden die in het netwerk onbekend zijn ook verdomde handig als dat doel dus ook op de oost-west as prominent naar voren komt. Plus dat we dan meteen van dat 'plaatsvervangend' gedoe af zijn. Andere plaatsen aan de A58 westelijk van Breda hebben geen belangrijke noord-zuid verbinding in het hoofdwegennet. Ik zie er wel brood in.
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegenkenner » za 18 nov 2017, 12:44

Ik ben benieuwd hoe B.o.Z dan vanuit de A59 Raamsdonsveer aangegeven gaat worden. Via de A17 (Moerdijk) of via de A58 (Etten leur).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » za 18 nov 2017, 12:53

^^ Persoonlijk zou ik de voorkeur aan de route via :KP: Klaverpolder geven omdat die route wat fijner rijdt, maar het zal wel via :KP: Princeville zijn omdat Bergen op Zoom wellicht ook Etten-Leur en Roosendaal moet afdekken.

Plaats reactie