Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Mark » ma 17 jun 2019, 19:08

nickdh schreef: ma 17 jun 2019, 15:52ieder weldenkend mens wat enigszins oplet weet dat de afritnummering oploopt naar het noorden en afloopt naar het zuiden.
Ik vermoed dat er dan bar weinig weldenkende mensen rondlopen als deze stelling klopt.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » ma 17 jun 2019, 19:22

^^ Misschien wel weldenkend, niet oplettend. ;)

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Jackbauer1350 » di 18 jun 2019, 19:47

Een scherpere versie van het vertakkingsbord. Heb het idee dat de pijl iets smaller is maar dat kan ook optisch bedrog zijn door de lengte.

Afbeelding

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » za 22 jun 2019, 20:56

Ik zag zojuist dat de afrit 's-Gravendeel op de A16 nu Dordecht heet. Nieuwe NBA, in ieder geval vanuit het zuiden.

EDIT: Niet echt nieuwe NBA: "Randweg Dordrecht" is overal overgeplakt door een blauwe strip "Dordrecht".
Laatst gewijzigd door harry op wo 26 jun 2019, 21:26, 2 keer totaal gewijzigd.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Pascal1998
stadsweg
Berichten: 394
Lid geworden op: vr 25 nov 2016, 13:45
Locatie: Almere
Contacteer:

Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pascal1998 » za 22 jun 2019, 21:27

Jackbauer1350 schreef: Afbeelding
Bij het monteren van de signaalgevers is de beslissingswegwijzer naar boven de vluchtstrook opgeschoven. Wat uiteraard niet zo hoort.
Volgens mij is het al fout gegaan in de ontwerpfase, want naar mijn idee die hoort de hartkloppijl, in de rechterbovenhoek en niet onderin
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Pascal1998 op za 22 jun 2019, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegfreak » za 22 jun 2019, 21:35

Pascal1998 schreef: za 22 jun 2019, 21:27Volgens mij is het al fout gegaan in de ontwerpfase, want naar mijn idee die hoort de hartkloppijl, in de rechterbovenhoek en niet onderin
Neen. Dit is een rijstrookbord, geen aftakkingsbord. Dat betekent dat de pijl op de baseline staat en niet rechts bovenin.
Het bord is echter buiten verkeerd geplaatst. Het had boven de rijstrook moeten hangen mét een achtergrondschild voor de signaalgever.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Pascal1998
stadsweg
Berichten: 394
Lid geworden op: vr 25 nov 2016, 13:45
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pascal1998 » za 22 jun 2019, 21:38

^^ maar dat klopt dan niet met het afritschildje, die staat nu links in de hoek, hoort die niet net als andere gecentreerd te staan in het midden van het bord

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegfreak » za 22 jun 2019, 23:32

Vroeger wel. Maar omdat je met dit soort opsommingen dan helemáál een rare uitijning krijgt, is besloten in dat soort gevallen ook het afritnummer links uit te lijnen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » za 22 jun 2019, 23:41

^^ In de spoiler een voorbeeld van zo'n raar uitziende uitlijning, hoewel dat eerder aan de plaatsen ligt dan aan het afritsymbool.
SPOILER: TOON

Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » za 22 jun 2019, 23:57

Ook op de N280 een NBN-bord gesignaleerd. De rest van de afrit is Ddesign.

Afbeelding
Dit is de ongenummerde afrit Asenray tussen A73 en Duitsland.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegfreak » zo 23 jun 2019, 0:01

Tja, VZP aankondigsborden zijn er niet op het OWN. Dan maar een NBA-bord pakken en verschalen. Goede keuze. En netjes de 1200 meter in Dd gezet :lol:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » zo 23 jun 2019, 0:05

Snelwegfreak schreef: zo 23 jun 2019, 0:01 Tja, VZP aankondigsborden zijn er niet op het OWN.
Bijna niet. :)
SPOILER: TOON

Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Westfrisiaweg
dorpsstraat
Berichten: 218
Lid geworden op: di 16 dec 2008, 21:33
Locatie: Heerhugowaard

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Westfrisiaweg » zo 23 jun 2019, 21:34

Wesso schreef: ma 10 jun 2019, 13:53 Afgelopen vrijdag reden we over de A7 noordwaarts bij Purmerend-Noord, waar dit bord aangaf dat het volgende tankstation na VZP Middelsloot 11 km verderop zou liggen. Maar 11 km verderop ligt afrit Avenhorn en daar is verder niets. We zijn dus doorgereden naar VZP Broerdijk, 23 km verderop.

Het is sowieso een oud bord (geen NBA), maar hoe kan deze situatie zijn ontstaan? :dontknow:
Afrit Hoorn heeft ook een tankstation maar die wordt vreemd genoeg niet bewegwijzerd vanaf de snelweg.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » zo 23 jun 2019, 22:38

^^ Tankstations bij een afrit worden in principe niet bewegwijzerd vanaf de snelweg (tenzij ze bepaalde biobrandstoffen verkopen). Er wordt alleen maar verwezen naar tankstations op verzorgingsplaatsen direct aan de snelweg.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Peter » ma 24 jun 2019, 8:57

Of indirect (zoals Kornwerderzand, via OWN), maar goed dat zijn de uitzonderingen, die de regel bevestigen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Jackbauer1350 » ma 24 jun 2019, 16:26

De borden voor de rijbaanscheiding vanuit Lelystad voor :KP: Almere en tevens de parallelstructuur.

Afbeelding

Afbeelding
De onderkant van de borden zijn zo te zien niet op gelijke hoogte.
Plek van de pijl op het rechterbord oogt momenteel vaag...

Afbeelding
...want aan die dunne verfstreepjes rechts op de vluchtstrook te zien moet de uitvoeger naar de parallelbaan hier beginnen.
Nu buigen de twee rijstroken er nog naar af maar die lopen straks rechtdoor om naadloos op de hoofdrijbaan aan te sluiten.

Sowieso zal hier over een paar jaar nog wat veranderen in verband met de verbreding van Oostvaarders - Lelystad naar 2x3. Dan zal de boel nog aangepast moeten worden voor de derde rijstrook.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 » ma 24 jun 2019, 17:46

Uit betrouwbare bron vernomen dat in het najaar/winter de bewegwijzering rondom Zoomland vervangen gaat worden.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny » ma 24 jun 2019, 22:17

Coen Tunnel schreef: zo 23 jun 2019, 22:38 ^^ Tankstations bij een afrit worden in principe niet bewegwijzerd vanaf de snelweg (tenzij ze bepaalde biobrandstoffen verkopen). Er wordt alleen maar verwezen naar tankstations op verzorgingsplaatsen direct aan de snelweg.
Ik vind het uiterst curieus dat het restaurant dat volgens mij deel uitmaakt van hetzelfde verzorgingscomplex wel pontificaal langs de snelweg wordt vermeld: https://goo.gl/maps/2qviUEHw8HwZ6cxJ8

Is Rijkswaterstaat echt bang dat de afrit verstopt raakt door extra bestuurders die gaan tanken?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door paolie » ma 24 jun 2019, 22:26

^^ er zijn tientallen vergelijkbare voorbeelden te vinden, waar wel het restaurant bij de afrit, maar niet het bijbehorende tankstation wordt bewegwijzerd.
Ik hoop al jaren dat Rijkswaterstaat de huidige inconsistente verwijzingen eens gaat uniformeren, bijvoorbeeld volgens het Duitse Autohof-principe of iets vergelijkbaars.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny » ma 24 jun 2019, 22:28

Ik moet dan toch beter opletten: het tankstation bij Hoorn was me een keer opgevallen toen ik er langsreed en het is me daar wel eens handig van pas gekomen 8-)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » ma 24 jun 2019, 22:28

Vinny schreef: ma 24 jun 2019, 22:17Ik vind het uiterst curieus dat het restaurant dat volgens mij deel uitmaakt van hetzelfde verzorgingscomplex wel pontificaal langs de snelweg wordt vermeld: https://goo.gl/maps/2qviUEHw8HwZ6cxJ8

Is Rijkswaterstaat echt bang dat de afrit verstopt raakt door extra bestuurders die gaan tanken?
Dat bord is ook een vreemd bord. Normaal wordt een McDonald's bij een afrit niet aangegeven vanaf de snelweg.

Sommige meer traditionele wegrestaurants (categorie La Place/Hajé/Goudreinet/Van der Valk/etc.) worden van oudsher wel vermeld vanaf de snelweg, ook bij een gebrek aan wegrestaurants bij verzorgingsplaatsen, maar een fastfoodrestaurant normaliter niet.

Ik denk eerder dat dit bord de uitzondering is.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » ma 24 jun 2019, 22:46

Coen Tunnel schreef: ma 24 jun 2019, 22:28Ik denk eerder dat dit bord de uitzondering is.
Met als (vermoedelijke) reden dat McDonald's wegens horizonvervuiling geen grote gele M mag plaatsen en daardoor feitelijk vanaf de snelweg onzichtbaar is.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » ma 24 jun 2019, 22:47

^^ Ah, dat zou een goede verklaring kunnen zijn.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door paolie » ma 24 jun 2019, 22:55

Bij Joure wordt de Mc Donalds ook aangegeven (en de Hajé). Maar niet het tankstation.
Ook Meerkerk vind ik zo'n typisch voorbeeld van een Autohof-achtig geheel, waar LaPlace en hotel wel worden aangegeven, maar tankstation niet.
https://maps.app.goo.gl/4X7jAogxLTHKNinn8

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rene » ma 24 jun 2019, 23:37

Vinny schreef: ma 24 jun 2019, 22:17
Coen Tunnel schreef: zo 23 jun 2019, 22:38 ^^ Tankstations bij een afrit worden in principe niet bewegwijzerd vanaf de snelweg (tenzij ze bepaalde biobrandstoffen verkopen). Er wordt alleen maar verwezen naar tankstations op verzorgingsplaatsen direct aan de snelweg.
Ik vind het uiterst curieus dat het restaurant dat volgens mij deel uitmaakt van hetzelfde verzorgingscomplex wel pontificaal langs de snelweg wordt vermeld: https://goo.gl/maps/2qviUEHw8HwZ6cxJ8

Is Rijkswaterstaat echt bang dat de afrit verstopt raakt door extra bestuurders die gaan tanken?
Voor 2005 was er een zogenaamd "40km-stramien" voor horeca. Als er niet binnen 40 km een weggebonden restaurant zat, dan kon naar een niet-weggebonden restaurant verwezen worden. In 2005 is dat beleid vervallen, en sindsdien is het beleid dat in het geheel niet meer naar niet-weggebonden voorzieningen wordt verwezen. Echter degenen die voor 2005 verwezen waren, die behouden hun recht op verwijzing.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » di 25 jun 2019, 11:10

Was er tot 2005 eigenlijk beleid welke horeca een servicebord-achtige verwijzing kon krijgen met naam en openingstijden (zoals in de door Vinny aangehaalde situatie bij Hoorn) en wanneer er niet meer in zat dan een klein bordje met een simpel restaurant-symbool (zoals hier bij Gouda)?

Ik heb nog wel eens het idee dat de 'horeca met servicebord' niet zelden wegrestaurants waren van klassieke ketens als AC Restaurants, die niet zelden hun vestigingen hadden op kruisingen tussen snelweg en belangrijkere aansluitingen op secundair wegennet. Geen idee of die locaties direct relevant waren, maar het waren gevoeld ook wel de wat grotere niet-weggebonden wegrestaurants voor de opkomst van fastfood-ketens op afritten, wat zich misschien ook wel vertaalde in ruimere openingstijden. De grote fastfood-tenten heb ik niet heel vaak op serviceborden zien verschijnen, maar volgens mij waren er ook niet veel bewegwijzerd met kleine bordjes. Het bordje bij Gouda ziet volgens mij ook van oudsher op Pleisterplaats Moordrecht, maar tegenwoordig lift de naastgelegen McDonalds mee op de verwijzing ...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rene » di 25 jun 2019, 12:59

Wat in de 12 jaar tussen 1993 en 2005 werd geplaatst of vervangen, kreeg een groot bord conform richtlijn 1993. Thans is er geen richtlijn meer die dergelijke grote borden voorschrijft, dus als er vervangen moet worden op grond van oud verwijzingsrecht, dan zal weer teruggegrepen worden op een klein bordje.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » di 25 jun 2019, 14:07

^^ Dank! Misschien laat mijn herinnering me in de steek, maar ergens blijft het gevoel dat met name de AC Restaurants dan in de eerste jaren na 1993 collectief aan de beurt waren voor een reguliere vervanging, en veel onafhankelijken in 2005 nog niet. Zal wel het voordeel zijn van een grotere organisatie, met een hoofdkantoor (AC was natuurlijk onderdeel van Ahold) waarop mensen de kansen zagen én goede redenen konden vinden om op een reguliere vervanging van hun oude kleine bordje aan te sturen ...

(en waar dit eindresultaat wat scheef overkomt, zijn het daardoor wel de belangrijkste niet-weggebonden wegrestaurants die ruimhartig staan bewegwijzerd - en da's op zich niet negatief voor de ter plaatse onbekende weggebruiker)

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » wo 26 jun 2019, 21:28

harry schreef: za 22 jun 2019, 20:56 Ik zag zojuist dat de afrit 's-Gravendeel op de A16 nu Dordrecht heet.
"Randweg Dordrecht" is overal overgeplakt door een blauwe strip "Dordrecht".
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ook op de afrit zelf staat en hangt nieuwe Ddesign. Rechtsaf (naar de N3) is nu stoplichtvrij.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegfreak » vr 28 jun 2019, 19:38

Nieuwe voorwegwijzer op de A9-Li.

Afbeelding
Enne gojje mins blieft altied leave.

Plaats reactie