Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Widejo » vr 15 sep 2017, 20:31

Coen Tunnel schreef: Volgens mij is vermelding bij :KP: Valburg vroeg genoeg.
Je zit hier niet ver meer van Arnhem/Nijmegen vandaan en het landschap is nogal leeg tot beide. Köln kan ik nog achter Nijmegen beschouwen, aangezien dat via Ewijk gaat. Maar Arnhem gaat met de verlengde A15 een hoek-om doel zijn. Je kan namelijk om Arnhem heen. De rechtdoorrichting daarom pas bij Valburg van een (quasi) netwerkdoel voorzien is naar mijn mening te laat, je zou dan zowel Eindhoven, de scheiding Nijmegen/Nijmegen-Noord als Oberhausen op de bewegwijzering krijgen. Maar misschien is de discussie over de verwijzing m.b.t. Tol nog niet gevoerd natuurlijk.

Wellicht is Tiel wat vroeg. Maar zeker vanaf Ochten:
A15
Oberhausen (TOL)
Nijmegen
---
A12 Arnhem
nickdh schreef: Dat terzijde ziet het er gewoon niet uit.
Terneuzen komt ook in alle varianten voor. Het is wat het is. Het doel rechtdoor moet van een (TOL) voorzien worden. Gooi anders maar een design op voor :KP: Valburg (in het daarvoor bestemde topic). Dan komt Doetinchem ook nog om de hoek kijken...
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny » vr 15 sep 2017, 20:55

sven_engelen schreef:Ik vind het er eigenlijk niet slecht uitzien
Ik vind de borden erg "springerig" ogen maar dat ligt meer aan NBA dan aan NBd denk ik. Voorheen konden dit soort (relatief eenvoudige) afritten een stuk strakker bewegwijzerd worden. Neemt niet weg dat er op zich weinig mis is met de borden. Alles staat er gewoon duidelijk op.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » vr 15 sep 2017, 21:04

Widejo schreef:Je zit hier niet ver meer van Arnhem/Nijmegen vandaan en het landschap is nogal leeg tot beide. Köln kan ik nog achter Nijmegen beschouwen, aangezien dat via Ewijk gaat. Maar Arnhem gaat met de verlengde A15 een hoek-om doel zijn. Je kan namelijk om Arnhem heen. De rechtdoorrichting daarom pas bij Valburg van een (quasi) netwerkdoel voorzien is naar mijn mening te laat, je zou dan zowel Eindhoven, de scheiding Nijmegen/Nijmegen-Noord als Oberhausen op de bewegwijzering krijgen. Maar misschien is de discussie over de verwijzing m.b.t. Tol nog niet gevoerd natuurlijk.
Goede punten.

Bij :KP: Valburg wordt Arnhem nu vanaf de A15 via de A325 geleid, alleen op de A50 staat Arnhem-Noord in de rechtdoorrichting aangegeven. Op de A15 wordt er geen onderscheid gemaakt tussen de verschillende delen van Arnhem. Arnhem kan als A325-doel wellicht ook wel pas na Valburg onder de streep. De scheiding Nijmegen/Nijmegen-Noord wordt ook niet op de A15 gemaakt; Nijmegen wordt uitsluitend via de A50-A73 geleid. Ook hier wordt alleen op de A50 het onderscheid gemaakt, en niet op de A15.

Ik ben het met je eens dat Oberhausen op zich wel het beste doel is voor de rechtdoorrichting. Misschien is Tiel, Echteld of Ochten inderdaad wel een goed punt om daarmee te beginnen. Alleen zul je op :KP: Valburg wellicht ook nog een Nederlands doel, anders dan Arnhem willen hebben, om het hele deel van Oost-Gelderland dat via de A15 bereikbaar is, af te dekken. Dat zou Doetinchem kunnen worden, dat op de A12 ook al voor :KP: Waterberg verschijnt.

Het enige minpunt van een verwijzing naar Doetinchem is dat verkeer naar de noordelijke en westelijke Achterhoek misschien op het verkeerde been wordt gezet. Dat verkeer komt in de huidige situatie normaliter langs :KP: Velperbroek en wordt daar naar de A348 verwezen. Maar ja, dat is maar een relatief kleine stroom verkeer op een provinciale snelweg, en Zutphen al ergens op de A15 aangeven is ook weer zoiets. :mrgreen: Als het echt per se nodig zou zijn zou je het op :KP: Ressen nog via de A325/N325 kunnen sturen, daar is wel ruimte voor een extra doel.

Hoe dan ook, je hebt best veel keuzemogelijkheden, maar het moet wel beperkt blijven tot 8 doelen bij :KP: Valburg. Dan zul je toch nog keuzes moeten maken komende vanaf de A15, en wordt het maken van het onderscheid Arnhem/Arnhem-Noord en Nijmegen/Nijmegen-Noord lastig.

Ik zou het op zich zo wel willen zien:

Tussen Tiel en :KP: Valburg:

[A15][E31]
Oberhausen
Arnhem
____________________
[A50] Nijmegen

Bij :KP: Valburg naar A50z:

[A50][E31]
Köln
Venlo
Nijmegen

Bij :KP: Valburg naar A50n:

[A50]
Zwolle
Apeldoorn

Bij :KP: Valburg rechtdoor:
[A15]
Oberhausen
Doetinchem
Arnhem

Na :KP: Valburg

[A15]
Oberhausen
Doetinchem
____________________
[A325] Arnhem
[N325] Nijmegen

Bij :KP: Ressen naar N325:

[N325]
Kleve
Nijmegen

Bij :KP: Ressen naar A325:

[A325]
Zutphen
Arnhem

Bij :KP: Ressen rechtdoor:

[A15]
Oberhausen
Doetinchem
Zevenaar
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op vr 15 sep 2017, 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.

nickdh
autoweg
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » vr 15 sep 2017, 21:46

^^ Zutphen vanaf :KP: Ressen voor de N325 is nog eens niet zo'n gek idee.
Laatst gewijzigd door Snelwegfreak op vr 15 sep 2017, 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Tapatalk-onderschrift verwijderd. Gelieve dit uit te zetten in de opties.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door mhkamp » vr 15 sep 2017, 21:49

Met het opwaarderen van de N18 zou Enschede (eventueel naast Doetinchem) geen optie zijn? Dan dek je wel de oostelijke helft af.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » vr 15 sep 2017, 22:49

nickdh schreef:^^ Zutphen vanaf :KP: Ressen voor de N325 is nog eens niet zo'n gek idee.
Er is plek voor.
mhkamp schreef:Met het opwaarderen van de N18 zou Enschede (eventueel naast Doetinchem) geen optie zijn? Dan dek je wel de oostelijke helft af.
De verbinding tussen netwerkdoelen Arnhem en Hengelo gaat over de A50 en A1 bewegwijzerd worden. Enschede in een vroeg stadium aangeven lijkt me dus ook niet gewenst. Daarnaast zit er tussen Varsseveld en Groenlo straks nog steeds het huidige 1x2-deel en heeft het nieuwe deel ook een stuk met 2x1 rijstroken. Voor doorgaand verkeer is het gewoon geen heel geschikte route. Enschede staat nu vanaf :KP: Oud-Dijk aangegeven en dat lijkt me mooi op tijd. Doorgaand verkeer wil je vanaf :KP: Valburg over de A50 en A1 hebben, en ook bij :KP: Ressen is het vermelden van Enschede voor de A15 niet logisch. Hooguit zou je het aan het einde van de A15 bij :KP: De Liemers kunnen vermelden.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op vr 15 sep 2017, 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Widejo » vr 15 sep 2017, 22:57

Coen Tunnel schreef: Ik zou het op zich zo wel willen zien:
Ja prachtig! Sluit mij volledig aan. Als toevoeging zou je nog bij "na :KP: Valburg" nog [N325] Nijmegen-Noord toe kunnen voegen. Dat stadsdeel groeit als kool en de aanwezigheid van een grote P+R moet niet onderschat worden. Ook het idee van Zutphen vanaf :KP: Ressen via Velperbroek vind ik niet slecht. Al lijkt mij verkeer vanaf de A15 bij :KP: Valburg wel voor Apeldoorn te gaan voor richting Zutphen. Om de hele Achterhoek over te slaan en voor Enschede te kiezen vind ik wat te veel van het goede.

En na :KP: Ressen achter elk doel (TOL) of een witte spoel met TOL? Zijn daar al ideeën voor?

En de doelen voor de andere kant op, vanaf :KP: Oudbroeken? Rotterdam, Nijmegen en Arnhem-Zuid?
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door mavas » vr 15 sep 2017, 23:00

^^ Wellicht is het voor verkeer vanuit Nijmegen, dat via de N325 naar knooppunt Ressen rijdt, wel de snelste route naar Enschede als de A15 is aangelegd. Ik weet alleen niet of dat inderdaad de snelste route wordt, ik denk het wel als ik de kaart zo bekijk. Dus voor verkeer vanaf Nijmegen kan Enschede wel een idee zijn. Dan kan het ook op de A15 na Ressen terug komen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » vr 15 sep 2017, 23:06

^^ Alleen voor verkeer dat Nijmegen via de Waalbrug, danwel via De Oversteek verlaat. Of verkeer vanuit Lent. Ik denk dat vanuit bv. Dukenburg A73-A50-A1 meer voor de hand ligt dan S104-S100-N325-A15-A12-A18. Feit is dat de N18 straks nog steeds een route blijft met een heel groot deel GOW tussen Varsseveld en Groenlo.
Widejo schreef:
Coen Tunnel schreef: Ik zou het op zich zo wel willen zien:
Ja prachtig! Sluit mij volledig aan. Als toevoeging zou je nog bij "na :KP: Valburg" nog [N325] Nijmegen-Noord toe kunnen voegen. Dat stadsdeel groeit als kool en de aanwezigheid van een grote P+R moet niet onderschat worden.
Je kunt dan ook weer gewoon Nijmegen onder de streep toevoegen, ook al is het vanaf de A15 net daarvoor naar de A50 verwezen. Nijmegen is daarna natuurlijk weer relevant. Ik zal het even aanpassen.
Om de hele Achterhoek over te slaan en voor Enschede te kiezen vind ik wat te veel van het goede.
Doetinchem moet sowieso vermeld worden, naar mijn mening.
En na :KP: Ressen achter elk doel (TOL) of een witte spoel met TOL? Zijn daar al ideeën voor?
Of net zoals de Ringvermeldingen op snelwegen, maar dan met de tekst A15 TOL
En de doelen voor de andere kant op, vanaf :KP: Oudbroeken? Rotterdam, Nijmegen en Arnhem-Zuid?
Rotterdam en Nijmegen zeker, Arnhem-Zuid zal via :KP: Velperbroek en de N325 toch logischer zijn.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Widejo » vr 15 sep 2017, 23:19

Coen Tunnel schreef:Je kunt dan ook weer gewoon Nijmegen onder de streep toevoegen, ook al is het vanaf de A15 net daarvoor naar de A50 verwezen. Nijmegen is daarna natuurlijk weer relevant.
Natuurlijk. Om de splitsing Nijmegen-Noord / Nijmegen op :KP: Valburg vanaf de A15 zou een volgbord (Nijmegen-Noord P+R volg Arnhem) ook nog kunnen. Maar misschien is een vaste splitsing op Valburg i.c.m. een DRIP voor Nijmegen-Centrum een beter idee.
Rotterdam en Nijmegen zeker, Arnhem-Zuid zal via :KP: Velperbroek en de N325 toch logischer zijn.
Dan eventueel Elst of Eindhoven. Anders eigenlijk alleen Rotterdam en Nijmegen. Karig in vergelijking met de andere richting.
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » vr 15 sep 2017, 23:28

Widejo schreef:Natuurlijk. Om de splitsing Nijmegen-Noord / Nijmegen op :KP: Valburg vanaf de A15 zou een volgbord (Nijmegen-Noord P+R volg Arnhem) ook nog kunnen. Maar misschien is een vaste splitsing op Valburg i.c.m. een DRIP voor Nijmegen-Centrum een beter idee.
Beiden goede oplossingen.
Dan eventueel Elst of Eindhoven. Anders eigenlijk alleen Rotterdam en Nijmegen. Karig in vergelijking met de andere richting.
Zevenaar-West kan ook nog, maar is ook geen noodzaak.

Eindhoven is hier alleen relevant voor verkeer vanuit de Achterhoek of bv. Emmerich. Verkeer vanaf Oberhausen zal over de Duitse A40 en de Nederlandse A67 rijden, vanuit Twente neemt men de A1 en A50.

Elst kan, maar is wel wat klein. Voor Tiel is het wat vroeg.

nickdh
autoweg
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » vr 15 sep 2017, 23:35

Tiel en Elst hebben daar absoluut niks te zoeken.
Laatst gewijzigd door Snelwegfreak op za 16 sep 2017, 0:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Tapatalk-onderschrift verwijderd. Gelieve dit uit te zetten in de opties. Alvast bedankt!

nickdh
autoweg
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » za 16 sep 2017, 12:32

Widejo schreef:En na :KP: Ressen achter elk doel (TOL) of een witte spoel met TOL? Zijn daar al ideeën voor?
Coen Tunnel schreef:Of net zoals de Ringvermeldingen op snelwegen, maar dan met de tekst A15 TOL
Het kan ook zo.

Afbeelding

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Widejo » za 16 sep 2017, 12:55

^^
Ja, ziet er prima uit!
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door captain007 » za 16 sep 2017, 13:20

Maar goed om terug te komen op de bestaande borden buiten denk ik dat het nog niet bij Tiel hoeft te worden aangegeven in de toekomst. Pas rond Valburg wordt het interessant om te gaan kiezen. En daar zal de bewegwijzering bij het project wel op de schop gaan, aangezien knooppunt Valburg toch nog verbouwd gaat worden bij de verbreding tussen Valburg en Ressen naar 2x3 rijstroken.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1448
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Steyn_E » za 16 sep 2017, 23:19

Had iemand het nieuwe kantelwalsbordje in de berm van de A58 richting Breda al gespot? Hij staat net voor het begin van de uitvoeger van aansluiting Goirle. Heb m alleen nog maar op grijs zien staan, maar ik heb geen idee waar ie voor bedoeld is.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Hajo » zo 17 sep 2017, 21:13

Op de A27 ten zuiden van :KP: Hooipolder richting Utrecht staan nieuwe borden. Onder andere een met A15 Nijmegen onder de streep. Rechtdoor gaande richting geeft aan:

Amsterdam
Utrecht
Gorinchem

Misschien was dit al bekend. ;)

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Via » zo 17 sep 2017, 21:46

Steyn_E schreef:Had iemand het nieuwe kantelwalsbordje in de berm van de A58 richting Breda al gespot? Hij staat net voor het begin van de uitvoeger van aansluiting Goirle. Heb m alleen nog maar op grijs zien staan, maar ik heb geen idee waar ie voor bedoeld is.
Die had ik ook al gespot. Staat ook op de andere kant en op de N261 bij het inrijden van de stad. Wat zou er op staan?

nickdh
autoweg
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » ma 18 sep 2017, 7:59

Hajo schreef:Op de A27 ten zuiden van :KP: Hooipolder richting Utrecht staan nieuwe borden. Onder andere een met A15 Nijmegen onder de streep. Rechtdoor gaande richting geeft aan:

Amsterdam
Utrecht
Gorinchem

Misschien was dit al bekend. ;)
A15? Dat lijkt me stug. Is dat geen A59? Anders sturen ze je 30 km om.

JB81
autoweg
Berichten: 1543
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door JB81 » ma 18 sep 2017, 8:02

^^
Inderdaad A59.

Wat me verder in het snelle voorbijgaan nog opviel is dat er, komende vanuit Breda, volgens mij op de eerste twee wegwijzers naar de A59 vier bestemmingen staan (uit m'n hoofd Dordrecht/Waalwijk/Den Bosch/Nijmegen), daarna een bord Raamsdonksveer route [een van die andere vier] en tot slot op de uitsmijter Raamsdonksveer én die andere vier.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Hajo » ma 18 sep 2017, 12:09

^^ A59 dus. Bord was gedeeltelijk verborgen achter een vrachtwagen en lastig te zien met 130 km/h. ;)

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Hajo » zo 24 sep 2017, 18:59

Veel nieuwe borden langs de A28 tussen Zwolle en Nunspeet, in zuidelijke richting. Onder andere A1 Amsterdam onder de streep op de route bevestigingsborden. Erboven staat Utrecht en Amersfoort.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » zo 24 sep 2017, 22:58

^^ Nieuw voor jou, maar misschien niet nieuw voor andere forummers?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » ma 25 sep 2017, 6:30

^^ Die staan er inderdaad al weer een aardig tijdje.

JB81
autoweg
Berichten: 1543
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door JB81 » ma 02 okt 2017, 11:29

Hajo schreef:Op de A27 ten zuiden van :KP: Hooipolder richting Utrecht staan nieuwe borden. Onder andere een met A15 Nijmegen onder de streep. Rechtdoor gaande richting geeft aan:

Amsterdam
Utrecht
Gorinchem

Misschien was dit al bekend. ;)
Ook hier bij Breda inmiddels NBA. Rechtdoor is het aantal bestemmingen gegroeid van 3 naar 5 (Oosterhout, Gorinchem, Utrecht + Nijmegen en Amsterdam). Ter compensatie is het afritbord wat geslonken door het verplaatsen van de industrienummers naar een servicebord.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Ds79m » ma 02 okt 2017, 11:39

^^ Met Amsterdam en Nijmegen erbij zou je zeggen dat Gorinchem toch op zijn minst wel kan wachten tot na Oosterhout.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » ma 02 okt 2017, 19:02

^^ Die vijf doelen zal dan wel conform de superieure systematiek zijn, waar op andere wegen het aantal doelen tot één gereduceerd wordt... :facepalm:

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door BHJ » ma 02 okt 2017, 19:25

Is Oosterhout überhaupt een hoofddoel, en zo ja, waarom?
Discussieren is de kunst van het weglaten.

nickdh
autoweg
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » ma 02 okt 2017, 20:54

Hetgeen wat er hing was prima. Nijmegen is geen overbodige luxe. Over die nutteloze supernetwerkdoelen laat ik me maar niet uit.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21982
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » ma 02 okt 2017, 22:36

^^ Je kunt veel zeggen over de noodzaak om, als buitenlanders via allerlei regionale buitenlandse hoofddoelen eindelijk Nederland bereikt hebben, ze van de grens direct aan het handje te moeten nemen naar onze hoofdstad - alsof ze dan ineens geen regionale doelen meer aankunnen. Maar op de verbinding Amsterdam-Hazeldonk v.v. is het voor mij gepast de weggebruiker aan het handje te nemen. Want het is de meest directe verbinding tussen Amsterdam enerzijds, en niet onaanzienlijke steden als Antwerpen, Brussel, Parijs en Lille anderzijds (inclusief redelijk dichtbevolkte gebieden tussen die steden); daarmee een verbinding die eigenlijk het wegnummer E19 zou verdienen net zoals hij in de tijd van Napoleon een eigen wegnummer had. Expliciet noemen heeft ook een zeker verkeerskundig nut, teneinde noord-zuidverkeer van en naar Amsterdam goed over deze route te geleiden in plaats van dat men nodeloos de wegen in de Randstad opvult.

Ikzelf heb dan weer eerder problemen met Nijmegen. Vanuit Breda of Hazeldonk naar Nijmegen klinkt nu niet echt als een heel relevante verbinding binnen dit land. Voor zover Nijmegen zou moeten dienen als verwijzing naar een veel groter landsdeel, loop je er toch al vrij snel tegenaan dat je redelijke delen van dat landsdeel beter zou kunnen benaderen via andere routes dan de route die nu bewegwijzerd wordt. De nu te bewegwijzeren route Breda Centrum - Nijmegen Centrum is ook bepaald niet representatief voor de route tussen de betrokken landsdelen West-Brabant/Zeeland en Gelderland: je hoeft maar een stukje buiten Breda te vertrekken en je zou eerder via A58-N65-A59, via A16-A59, via A16-N3-A15 of via A17-A59 rijden. Kortom, Nijmegen is deels een verwarrend doel en deels een doel in de categorie "kunnen ze hun geld niet aan relevantere hoek-om-verbindingen besteden".

Plaats reactie