Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door Albaufstieg » wo 16 sep 2015, 16:28

@A12 Bodegraven - Gouda: het L-bord is nog niet opgehangen, maar dit portaalbord is wel alvast vervangen door een nieuw exemplaar. Zag er keurig uit.
Wouter N14 schreef:Zal de meeste linkse pijl voorlopig afgeplakt worden?
Nee, lijkt me niet. Bij bovenstaand voorbeeld is dat dan ook niet gebeurd. Wanneer de plusstrook geopend is en de betreffende pijl van de plusstrook desondanks is afgekruisd, kun je er vergif op innemen dat dat verwarring zaait. Een pijl kan gewoon boven een rijstrook hangen, het eventueel getoonde rode kruis is toch leidend. Volgens mij werd dit ook zo gedaan op de A4 Burgerveen - De Hoek, toen de meest linker rijstrook nog niet permanent opengesteld was.

Nu ik hier zo over nadenk vraag ik me af waarom men niet direct bij de verbreding een paar jaar geleden portaalborden heeft opgehangen die vier pijlen tellen. Nu moeten vier portaalborden volledig vervangen worden, terwijl ze er nog maar relatief kort hangen.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door captain007 » wo 16 sep 2015, 19:03

^^ Omdat het beleid is bij plusstroken om de reguliere bewegwijzering daar niet op af te stemmen. En waarschijnlijk had men toen het idee dat die plusstrook er nog tot lengte van dagen zou blijven liggen. Nu wordt ie alsnog omgebouwd om de plusstrook installatie weg te bezuinigen (ze kunnen dadelijk een enorme berg camera's weghalen).

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door Mark » wo 16 sep 2015, 19:05

En als je alsnog voor bewegwijzering voor vier rijstroken had willen kiezen, had er waarschijnlijk gebruik gemaakt moeten worden van kantelwalspanelen. Dat is uiteraard weer een flink stuk duurder.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door RSK » wo 16 sep 2015, 22:47

Ondertussen interessante bewegwijzering op de N459:

Afbeelding

Dit bord is er gekomen omdat het op drukke momenten nogal lastig (volgens politici 'gevaarlijk') is om vanaf de uitrit vanaf de snelvoedselgelegenheid linksaf te slaan. Het idee is om de bestuurders in de aangegeven richtingen op de mogelijkheid te wijzen rechts een rondje rotonde te doen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21916
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door Wouter N14 » wo 16 sep 2015, 23:22

^^ Wel een stuk duidelijker dan deze Op de A44 ;)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door paolie » do 17 sep 2015, 9:24


Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door Albaufstieg » do 17 sep 2015, 13:00

captain007 schreef:^^ Omdat het beleid is bij plusstroken om de reguliere bewegwijzering daar niet op af te stemmen. En waarschijnlijk had men toen het idee dat die plusstrook er nog tot lengte van dagen zou blijven liggen. Nu wordt ie alsnog omgebouwd om de plusstrook installatie weg te bezuinigen (ze kunnen dadelijk een enorme berg camera's weghalen).
Dat dat het beleid is blijkt wel, maar voor het geval van de A12 had men wat mij betreft wat verder vooruit mogen kijken. Feit blijft dat de plusstrook is aangelegd op Li om ook daar sneller te kunnen beschikken over vier rijstroken. Voor volwaardig vier rijstroken had het langer geduurd voordat de procedures voor verbreding afgerond waren. Je kunt mij niet wijs maken dat er ten tijde van de procedures nog nooit intern gesproken is over een latere ombouw naar volwaardig vier rijstroken. Het L-bord wat nu het bestaande portaalbord gaat vervangen had wat mij betreft anno 2012 al opgehangen mogen worden. De toegevoegde waarde van een kantelwalsinstallatie ontgaat mij in dit geval.

Afbeelding

Een rood kruis blijft een rood kruis, volgens mij is het zo gewoon duidelijk dat de plusstrook dicht is. Had bij de ombouw naar volwaardige rijstrook weer wat centjes bespaard.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door RSK » do 17 sep 2015, 13:12

Over die locatie gesproken: nog even een detailopname. Waar ik eerder nog het idee had dat de lamellen van de huidige borden rijbaanbreed waren, lijkt het bord toch in drie 'kolommen' verdeeld te zijn, wat op deze detailopname goed te zien is.

Afbeelding
Snelwegfreak schreef:Bodegraven krijgt een L-bord:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Waar is deze foto eigenlijk gemaakt? Want het feit dat het bord al op een vrachtwagen staat doet op zijn minst vermoeden dat het snel deze kant op komt om geplaatst te worden. Of is dat een rare aanname van ondergetekende?
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door Mark » do 17 sep 2015, 13:23

Bij de bordenboer waarschijnlijk. Dus afhankelijk bij wie de bestelling gedaan is, kandidaten zijn Agmi of de Naamplaat bijvoorbeeld.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door Snelwegfreak » do 17 sep 2015, 14:06

Volgens mij komt deze bij VDL vandaan.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door Attietattie » do 17 sep 2015, 14:22

^^ Correct.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door harry » do 17 sep 2015, 17:30

RSK schreef:Ondertussen interessante bewegwijzering op de N459:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Dat is een opvolger van deze, gekiekt in 2006:
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door Palance » do 17 sep 2015, 18:55

Dus toch... Ik dacht al dat ik daar wel eens zo'n bord gezien had.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

lebre7
stadsweg
Berichten: 276
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 23:59
Locatie: A20

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door lebre7 » za 19 sep 2015, 0:31

Mandelsoft schreef:Dat zou dan het eerste L-bord buiten Noord-Holland worden, als het goed is :woop:
Op de A4 bij Kethelplein hangt er al ééntje.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door Attietattie » za 19 sep 2015, 6:04

^^
Op de A15 bij 43.010 Rechts ook.
Laatst gewijzigd door Snelwegfreak op za 19 sep 2015, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd. Bij het reageren op berichten direct boven je voortaan de '^^'-tekens gebruiken of niks. Dank u!
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door RSK » ma 21 sep 2015, 19:18

Even een vraagje over het plaatsen van doelen onder of boven de streep. Wat is nu precies het criterium om een doel onder de streep te plaatsen? Eerder deze week zag ik ergens op de A12 vanuit Arnhem dat Rotterdam op een afstandsbord onder de streep was geplaatst. Even later bij Nieuwerbrug staan echter Leiden en Bodegraven onder de streep, maar Rotterdam erboven. Is het niet handiger om hoek-om-doelen pas onder de streep te plaatsen als ze er ook niet meer boven komen?
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18231
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door boe! » ma 21 sep 2015, 20:11

RSK schreef:Is het niet handiger om hoek-om-doelen pas onder de streep te plaatsen als ze er ook niet meer boven komen?
Nee, want als je het hoekje om gaat komen die bestemmingen weer boven de streep. ;)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door Pino » ma 21 sep 2015, 20:38

RSK schreef:Even een vraagje over het plaatsen van doelen onder of boven de streep. Wat is nu precies het criterium om een doel onder de streep te plaatsen? Eerder deze week zag ik ergens op de A12 vanuit Arnhem dat Rotterdam op een afstandsbord onder de streep was geplaatst. Even later bij Nieuwerbrug staan echter Leiden en Bodegraven onder de streep, maar Rotterdam erboven. Is het niet handiger om hoek-om-doelen pas onder de streep te plaatsen als ze er ook niet meer boven komen?
Zeker. Maar men was al begonnen Rotterdam onder de streep te bewegwijzeren vanaf Utrecht toen men zich bedacht dat ze eigenlijk de N11 ook wel onder de streep wilden bewegwijzeren. En toen besloot men in alle wijsheid dat Rotterdam als tweede afslaande rijksweg dan niet onder de streep thuis hoorde. Een beslissing waar wat mij betreft nogal wat op af te dingen valt, maar Rijkswaterstaat houdt er in het algemeen wel een streep-beleid op na dat niet het mijne is.

Laat ik het erop houden dat veel NBA op dit stuk A12 is geplaatst toen er nog geen duidelijke richtlijnen waren.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door hoevenpe » ma 21 sep 2015, 20:41

Is het niet zo dat een doel pas onder een streep geplaatst wordt vlak voordat dit doel de doorgaande route verlaat?

Dus Rotterdam zou op de A12 boven de streep staan tot na Reeuwijk waar het onder de streep komt met A20 ervoor. Anders kan je wel overal Rotterdam en Amsterdam onder de streep zetten lijkt me zo, op de A7 zelfs overal omdat je nog een paar kilometer A8 krijgt voor de A10.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door Pino » ma 21 sep 2015, 21:33

hoevenpe schreef:Is het niet zo dat een doel pas onder een streep geplaatst wordt vlak voordat dit doel de doorgaande route verlaat?
Dat is inmiddels wel waar het heen is gegaan. In de allereerste generatie NBA dacht men daar kennelijk nog wel wat anders over.
Anders kan je wel overal Rotterdam en Amsterdam onder de streep zetten lijkt me zo, op de A7 zelfs overal omdat je nog een paar kilometer A8 krijgt voor de A10.
Een doel onder de streep zetten omdat je er op enig moment een ander wegnummer voor moet hebben is geen zinvolle regel. Maar er zijn genoeg benaderingen denkbaar tussen dát principe en het huidige principe waar een doel pas vlak voor een afrit onder de streep mag komen. Het Duitse systeem bijvoorbeeld. Maar goed, op dit punt hebben velen zo hun eigen voorkeur en de mijne wijkt kennelijk af van die van RWS.

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door Steptimer » ma 21 sep 2015, 22:09

Het doel Amsterdam is zichtbaar geworden op het afstandenbord op de A4/A58 na de afslag Hoogerheide.
Volgens mij staat er: Amsterdam 138.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door harry » ma 21 sep 2015, 22:17

Pino schreef:Maar goed, op dit punt hebben velen zo hun eigen voorkeur en de mijne wijkt kennelijk af van die van RWS.
Ik vraag me af of RWS daar een duidelijk visie bij heeft. In sommige gevallen wordt een bestemming al vér voor de splitsing onder de streep geplaatst (Hengelo en Meppel op A28). In andere gevallen helemaal niet.

Ik vind nog steeds dat men deze regel moet toepassen: bestemming onder de streep als het deel van de route buiten het huidige wegnummer groter is dan het deel óp het wegnummer.
Dan kan Amsterdam op de meeste plekken van de A7 boven de streep blijven.
Rotterdam zal dan ergens voorbij Woerden onder de streep moeten.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door hoevenpe » ma 21 sep 2015, 22:24

^^
Het idee lijkt me nou juist dat je iets 'duidelijk' wilt maken aan de weggebruiker met de streep en het extra wegnummer: 'let op, hier gaat iets veranderen in uw route'. Pas het laatste afstandenbord voordat dit doel de doorgaande route verlaat is dan het meest logisch lijkt me.

Dat heeft niet zoveel zin op de halve afstand (want Amsterdam staat dan al tientallen km vooraf onder de streep en een kleine plaats maar een paar km).

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door harry » ma 21 sep 2015, 22:43

hoevenpe schreef:'let op, hier gaat iets veranderen in uw route'
In mijn geval: 'let op, deze weg gaat niet echt naar Amsterdam'. Voor beide is wel wat te zeggen.

Trouwens, ik reken dan de afstand tot de grens van de (pseudo)kom. Dus in het geval van Amsterdam de afstand tot de A10.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door Pino » ma 21 sep 2015, 23:29

harry schreef:
hoevenpe schreef:'let op, hier gaat iets veranderen in uw route'
In mijn geval: 'let op, deze weg gaat niet echt naar Amsterdam'. Voor beide is wel wat te zeggen.
Ik ben wel voor het laatste. Het helpt ook de context van de bewegwijzerde doelen beter te begrijpen, wanneer doelen die min of meer dezelfde richting op zijn gescheiden staan van doelen in een heel andere richting. Dat helpt de weggebruiker de globale richting van het doorgaande wegnummer beter in te schatten.

Je stelregel bevalt me wel, maar op een paar punten zou aanpassing denk ik gewenst zijn:
- als er meerdere kruisende doelen in één richting zijn (pak 'm beet Heerlen/Köln voor de A76) moeten die tegelijk onder de streep verdwijnen
- met netwerkdoelen die van grotere afstand worden bewegwijzerd langs wegen die niet naar die steden leiden (Rotterdam op de A2, maar ook weer Köln) kom je denk ik wel heel vroeg onder de streep uit. Je zou dat wellicht moeten koppelen aan een maximumafstand tot het punt dat je buiten het huidige wegnummer komt.
- wegnummers die als elkaars logische verlengde worden gezien (A44->A4, A29->A4) zou je in deze context denk ik als één moeten zien, om te voorkomen dat doelen die als rechtdoordoel worden ervaren onnodig onder de streep komen.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door Widejo » di 22 sep 2015, 20:40

Bij de opening van het stuk A4 bij Delft-Rotterdam, schuift het doel Bergen op Zoom dan verder op naar het noorden (bijvoorbeeld Knp. Ypenburg) of blijft Rotterdam het beginpunt voor dat doel?
Hamburg, meine Perle

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door verfmeer95 » di 22 sep 2015, 20:43

^^ Ergens in deze draad (alweer 1 of 2 jaar geleden) stonden foto's waarbij de afgeplakte doelen zichtbaar waren. Geen flauw idee alleen welke dat waren.

*edit: In de A4 Dinteloord-Bergen op zoom draad:
Breyten schreef:Ik reed gisterenavond de A4 op vanuit de S106 in Rijswijk. Daar zijn nu wegwerkzaamheden. Aan de andere kant van de weg lag een groot portaal in de berm waarop niet alleen Rotterdam en Delft stond, maar ook -jawel- Bergen op Zoom. Ik moest me even n de arm knijpen. Ik heb helaas geen foto's kunnen nemen. Misschien dat er iemand anders in de buurt woont.
De vraag is nu wat er op KP Prins Clausplein/Ypenburg gaat gebeuren, welke doelen daar komen. Want het zou me niks verbazen als Bergen op Zoom er pas na het knooppunt bijkomt vanwege ruimtegebrek, maar dat zou het nut van het doel wel drastisch verminderen.
Laatst gewijzigd door verfmeer95 op di 22 sep 2015, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door harry » di 22 sep 2015, 20:46

^^ In ieder geval staat Bergen op Zoom op de borden van het nieuwe (nog niet geopende) stuk A4.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21916
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door Wouter N14 » di 22 sep 2015, 20:48

Het zou logisch zijn om op knp Ypenburg Breda en Bergen op Zoom te vermelden.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door Widejo » di 22 sep 2015, 20:55

Wouter N14 schreef:Het zou logisch zijn om op knp Ypenburg Breda en Bergen op Zoom te vermelden.
Met Breda verwijzend richting de A13 neem ik aan?
Hamburg, meine Perle

Plaats reactie