Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rene » do 29 mar 2018, 14:31

Wen er maar aan. Na KP Ridderkerk komt Eindhoven de komende jaren op de bewegwijzering. Of je nu via Deil of Breda rijdt.

EBonline
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 16 mar 2018, 11:25

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door EBonline » do 29 mar 2018, 15:29

Naar mijn idee toch wel logisch dat Eindhoven verschijnt bij Dordrecht. Breda nadert (binnen 30 km) en als er ruimte voor is kan het geen kwaad om het volgende netwerkdoel (in NL) aan te geven. Hetzelfde gebeurt op de A2 vanuit Amsterdam. Netwerkdoel Utrecht volgt op 30 km en wordt ook hier Eindhoven aangegeven.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » do 29 mar 2018, 16:10

^^ Het is inconsequent, er zit geen enkel systeem in. Je moet het maar doen met de grillen van Rijkswaterstaat en het lijkt wel of ze tegenwoordig vaker uitzonderingen maken dan dat ze het systeem (voor zover dat er nog is) volgen. Op andere plekken waar ook genoeg ruimte op de borden is gebeurt het niet. Bij dit voorbeeld staat er maar één netwerkdoel op korte afstand op de borden en is het achterliggende netwerkdoel nota bene een doel aan dezelfde weg, toch wordt het niet vermeld:

https://www.google.nl/maps/@52.363841,5 ... 312!8i6656

Maar bij Dordrecht staan er al drie doelen op de borden (Antwerpen, Breda, Dordrecht) en voegt men gerust een vierde toe. Wat is daar logisch aan als men op andere plekken waar zat ruimte op de borden is zo star vasthoudt aan de 'NBA-systematiek'?

EBonline
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 16 mar 2018, 11:25

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door EBonline » do 29 mar 2018, 16:27

Mee eens, op deze afstand van Zwolle op de A28 moet gewoon het volgende netwerkdoel, Groningen dus, op het afstandenbord verschijnen. Ruimte kan het probleem niet zijn. Inderdaad erg inconsequent.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegfreak » do 29 mar 2018, 17:55

Coen Tunnel schreef: do 29 mar 2018, 16:10Het is inconsequent, er zit geen enkel systeem in. Je moet het maar doen met de grillen van Rijkswaterstaat
Dat klopt helemaal. Men kijkt per bord waar men zin in heeft om erop te zetten :nuts:

Volgens mij is de netwerkdoelensystematiek nog niet officieel vastgesteld, ondanks dat het al een tijdje door de NBd wordt toegepast. Verreweg de meeste NBA-borden die buiten staan voldoen nog niet aan deze systematiek en er is bij die borden nooit rekening mee gehouden. Dat zorgt voor grote inconsistentie en is iets wat jaren duurt voor het enigszins hersteld is. In een idealiter situatie had men de netwerkdoelen direct bij de invoering van NBA meegenomen, maar dat is wijsheid achteraf.

Sorry dat ik het zeg, maar hoe jij het nu omschrijft slaat natuurlijk nergens op. Dat je het met bepaalde keuzes niet eens bent kan ik me voorstellen, maar zeggen dat er 'geen enkel systeem' in zit en je het moet doen met 'de grillen van Rijkswaterstaat' is nogal onzinnig. De beste stuurlui staan aan wal, luidt het spreekwoord. Misschien toch maar solliciteren bij de NBd of Rijkswaterstaat?
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » do 29 mar 2018, 19:20

^^ Er zou wel een systeem moeten zijn, maar ook op nieuw geplaatste borden kom ik inconsequentie na inconsequentie tegen. Dus om te stellen dat men de netwerkdoelensystematiek dan ook echt toepast kun je je afvragen. Deels wel, deels ook niet. Ik kan dan niet begrijpen waarom men in bepaalde gevallen bepaalde keuzes maakt om netwerkdoelen weg te laten die er wel hadden moeten staan, of achterliggende netwerkdoelen juist toe te voegen. Of om doelen weg te halen van borden waar ruimte zat is. Kortom: ik zie niet echt een patroon in de keuzes van welke doelen er op de borden komen te staan. Voor mij lijkt het allemaal nogal willekeurig te gebeuren.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76495
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Chris » do 29 mar 2018, 21:38

Snelwegfreak schreef: do 29 mar 2018, 17:55Verreweg de meeste NBA-borden die buiten staan voldoen nog niet aan deze systematiek en er is bij die borden nooit rekening mee gehouden. Dat zorgt voor grote inconsistentie en is iets wat jaren duurt voor het enigszins hersteld is.
Dat zal wel de reden zijn dat de doelenkeuze soms rommelig en inconsistent is. Het liefst zou je het natuurlijk in één keer over een hele routeboom uitrollen, maar dat gaat natuurlijk niet. Bij Hengelo staat nu een bord met Utrecht, wat vervolgens pas bij Amersfoort o.i.d. weer terugkomt. Voor een niet-beroepsmatige geïnteresseerde kan ik me wel voorstellen dat het een rommeltje lijkt.

Ik heb zo niet paraat of er bij Barneveld NBA is geplaatst, maar was is de richtlijn hier omtrent? Het laatste bord voor de afrit staat 250 meter voor het werkelijke splitsingspunt. Dat lijkt me wel erg sober. Portaalwegwijzers ontbreken historisch gezien op deze locatie, maar eigenlijk kan dat zo niet meer, een aansluiting tussen twee autosnelwegen zonder portaalwegwijzers en eigenlijk ook zonder uitsmijter.
Afbeelding

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door boe! » do 29 mar 2018, 21:44

Chris schreef: do 29 mar 2018, 21:38Ik heb zo niet paraat of er bij Barneveld NBA is geplaatst
Portalen staan er wel. Die zijn er gekomen toen de spitsstrook werd gerealiseerd.
Laatst gewijzigd door boe! op do 29 mar 2018, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.

nickdh
autoweg
Berichten: 1667
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » do 29 mar 2018, 21:44

^^ Daar is NBA geplaatst, ja. Jammer genoeg wel met die lelijke Nbd sjablonen.AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76495
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Chris » do 29 mar 2018, 21:45

En de andere richting? (mijn voorbeeld was van de richting Amersfoort, maar dat was natuurlijk niet zo goed te zien)

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door boe! » do 29 mar 2018, 21:50

Er staat wel NBA voorbij de afslag bij de parkeerplaats, maar volgens mij nog niet daarvoor. Op mijn video van 9 maanden geleden is in ieder geval niets te zien en ik kan mij niet herinneren dat ik daarna NBA heb gezien op die plek.

nickdh
autoweg
Berichten: 1667
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » do 29 mar 2018, 21:51

Chris schreef:En de andere richting? (mijn voorbeeld was van de richting Amersfoort, maar dat was natuurlijk niet zo goed te zien)
Ik heb geen idee, eerlijk gezegd. Laatste keer dat ik er was, was vorig jaar februari.

JB81
autoweg
Berichten: 1543
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door JB81 » do 29 mar 2018, 23:15

Snelwegfreak schreef: do 29 mar 2018, 17:55 Misschien toch maar solliciteren bij de NBd
Één keer geprobeerd. Ik liep vooral tegen een muur van bureaucratie aan.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » vr 30 mar 2018, 7:19

Snelwegfreak schreef: do 29 mar 2018, 17:55De beste stuurlui staan aan wal, luidt het spreekwoord. Misschien toch maar solliciteren bij de NBd of Rijkswaterstaat?
Dit hele forum hangt aan elkaar van commentaar van non-professionals op bij infrastructuur betrokken professionals. En we solliciteren allemaal bewust niet.

Wat de precieze status van de netwerkdoelen is, is wellicht wat minder belangrijk wanneer er wordt gereageerd op een combinatie van de laatst geplaatste borden en datgene wat ingewijden hier vertellen over hoe de netwerkdoelensystematiek zal worden. Ook ik bespeur daar de nodige inconsistentie in. Die heeft niets te maken met de manier van uitrollen, maar alles met vergelijkbare gevallen ongelijk behandelen. Ze zijn hier al vaak langsgekomen: wanneer netwerkdoelen achter netwerkdoelen mogen verschijnen (cq het eerstvolgende netwerkdoel onvoldoende richtinggevend wordt geacht) lijkt vaak eerder zo te worden opgelost dat zo min mogelijk behoeft te worden gewijzigd ten opzichte van de oude borden. Maar met A28 Zwolle en op de A50 wordt dan weer wel inhoudelijk gewijzigd en het toevoegen van Eindhoven bij Dordrecht is ook zo'n voorbeeld. Het gedoe met Bergen op Zoom en het zonder aanwijsbare reden niet noemen van Nijmegen op de A2 Maastricht-Het Vonderen (of wordt dat in de definitieve versie toch weer anders gedaan) zijn andere voorbeelden van vergelijkbare gevallen ongelijk behandelen. Als dat een kwestie is van kosten minimaliseren, politieke haalbaarheid optimaliseren etc, zoals vaak als rechtvaardiging is aangevoerd, het zij zo. Maar accepteer dan het punt van inconsistentie en zekere mate van willekeur, en ga niet roepen dat je anders zelf maar moet solliciteren.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegfreak » vr 30 mar 2018, 8:42

Pino schreef: vr 30 mar 2018, 7:19Dit hele forum hangt aan elkaar van commentaar van non-professionals op bij infrastructuur betrokken professionals. En we solliciteren allemaal bewust niet.
Dat kan zijn, maar dat maakt het reageren vanachter de telefoon of laptop natuurlijk wel wat makkelijker. Nogmaals: ik kan me best voorstellen dat je het met bepaalde keuzes niet eens bent of dat er buiten inconsistente borden worden geplaatst, maar er kunnen andere redenen voor zijn dan puur de netwerkdoelensystematiek. Mijns inziens wordt daar te makkelijk op af gegeven. Het kan namelijk, gezien de doorlooptijd tussen ontwerp en realisatie, best zo zijn dat het merendeel van de nieuwe NBd-borden die we buiten zien, nog steeds niet de netwerkdoelen zijn toegepast. Ook gebeurt het regelmatig dat bij schadegevallen er één op één wordt teruggeplaatst. Dat is niet goed, maar dat kan gebeuren. Dus ja, dat er inconsistentie is zal ik niet ontkennen. Waar die door wordt veroorzaakt is wat anders. Dat weten we simpelweg niet en dan vind ik het te makkelijk om het puur op willekeur of het systeem te schuiven.
Enne gojje mins blieft altied leave.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door boe! » vr 30 mar 2018, 8:52

Snelwegfreak schreef: vr 30 mar 2018, 8:42Dat weten we simpelweg niet
Maar de gemaakte keuzes worden door de wegbeheerder ook niet toegelicht en dan gaat iedereen gissen. Of moeten we bij elk discutabel bord de Informatielijn van Rijkswaterstaat gaan bellen?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Palance » vr 30 mar 2018, 9:19

Ik vind het makkelijk om te zeggen 'ga maar solliciteren'. Er mag best kritiek worden gegeven op het feit dat er een systeem is ingevoerd dat constant verandert zodat de consistentie soms ver te zoeken is. Dat is voor de weggebruiker niet bepaald handig, heel zacht uitgedrukt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » vr 30 mar 2018, 9:48

De gang van zaken de afgelopen tien jaar is in ieder geval geen basis voor vertrouwen. Uitleg hier gegeven door ingewijden kwam op mij (en meerdere anderen) niet overtuigend over. Dat in die tien jaar “het nu komende systeem” door diezelfde ingewijden werd gepresenteerd als volkomen logisch en ‘wie er anders over denkt, begrijpt het gewoon niet’ helpt natuurlijk ook niet, wanneer er al zo lang gesleuteld wordt en nu nog steeds nieuwe borden verschijnen die kennelijk niet voldoen.

Sommige elementen kun je misschien wegzetten als verschil van mening, maar vroeg of last kun je de gebruikservaring van welingelichte weggebruikers ook eens een beetje ter harte nemen. Je praat hier over kritiek van forummers die voor de Nederlandse bewegwijzering het beste willen, een netwerkbenadering op zijn Duits of Frans hadden willen zien en uiteindelijk een systeem zullen krijgen dat (tenzij er op het allerlaatst iets flink veranderd blijkt) een matig aftreksel is van beide in plaats van doorontwikkeling van al geslaagde inspiratiebronnen.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door petervdveen » vr 30 mar 2018, 14:50

Jongens, dit is een discussieforum.. Dus voor discussies ga je maar ergens anders heen.. ;)
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Palance » za 31 mar 2018, 18:49

Zomaar een bord. De A13 bij Overschie, gezien vanaf 'beneden'.

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17415
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Kaaiman » za 31 mar 2018, 20:05

Heeft dat portaal op de voorgrond ook nog een functie? Of is het puur voor de ophanging van die stootbalk?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7885
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Jackbauer1350 » zo 01 apr 2018, 9:18

A1 voor :KP: Eemnes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De borden daarop volgend zijn degene die boe! in februari had gepost.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7885
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Jackbauer1350 » zo 01 apr 2018, 9:51

Wat spul langs de nieuwe N18:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Ds79m » zo 01 apr 2018, 9:55

Moet netwerkdoel Hengelo hier niet op de bewegwijzering verschijnen?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

nickdh
autoweg
Berichten: 1667
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » zo 01 apr 2018, 10:01

Hengelo gaat via de A50 / A1 vanuit Arnhem v.v. Münster of zelfs Gronau kan echter geen kwaad vanaf Haaksbergen, vind ik; dat staat immers ook prominent op de A35 aangegeven.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7885
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Jackbauer1350 » zo 01 apr 2018, 10:04

Nu ik er nog eens naar kijk, op het servicebord Industrie Haaksbergen-Zuid staat afritnummer 13 maar aansluiting Haaksbergen is nummer 14. Nummer 13 is aansluiting Neede.
Althans, ik ga er vanuit dat een servicebord voor de betreffende aansluiting is en niet voor de daarop volgende.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door boe! » zo 01 apr 2018, 10:38

Het lijkt mij dat (vracht)verkeer naar Haaksbergen-Zuid wel degelijk via afslag Neede wordt geleid en niet door de bebouwde kom van Haaksbergen. Het bord is dus correct, maar hier wel ongelukkig geplaatst. Het zou een volgbord moeten zijn (Industrie Haaksbergen-Zuid volg Neede).

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rene » zo 01 apr 2018, 10:46

Het is inderdaad een servicebord omwille van het voorkomen van vrachtverkeer door de kern van Haaksbergen. Dus bij afrit 14 wordt (vracht)verkeer geattendeerd dat het industrieterrein bij afrit 13 ligt.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegfreak » zo 01 apr 2018, 10:52

Amsterdam staat hier ten onrechte ook in Dd. Op het bord erna staat het wel in Ee. Ook moeten deze borden duidelijk nog afgeplakt worden: dit is verwarrend.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rene » zo 01 apr 2018, 11:04

Snelwegfreak schreef: zo 01 apr 2018, 10:52 Ook moeten deze borden duidelijk nog afgeplakt worden: dit is verwarrend.
Toen ik het net zelf zag had ik al het voornemen om het komende week te melden.

Plaats reactie