Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegenkenner » do 06 jul 2017, 17:14

Moet er dan op de A27 tussen Hooipolder en Gorinchem ook Nijmegen als hoek om doel verschijnen voor de A15 of wordt dat Arnhem? Die route is richting Arnhem zelfs beter met minder TOTSO's dan via de A59/A50, zeker als de Merwede brug verbreed is maar ontloopt elkaar nauwelijks. Richting Nijmegen is de A59 beter.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3562
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door verfmeer95 » do 06 jul 2017, 17:19

^^ Op de A15 staat Nijmegen dus dan zal je op de A27 moeten gebruiken.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Widejo » do 06 jul 2017, 17:21

Arnhem lijkt mij eerder hoek om doel tussen Gorinchem ongeveer ter hoogte van Meerkerk en Utrecht voor A12 en Nijmegen tussen Hooipolder en Gorinchem voor A15 - met Oberhausen vanaf Tiel erbij na verlenging A15. Al zou ik Nijmegen op Hooipolder bewegwijzeren via A59. En op de A27 ter hoogte van Hank opnieuw onder de streep. Het idee van Coen voor Nijmegen onder de streep tussen Sint-Annabosch en Hooipolder vind ik een goed idee.

En op Klaverpolder vanaf de A17, 's-Hertogenbosch?

Hiermee krijg je hoek om doelen voor het oosten op de Noord-Zuid snelwegen.
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » do 06 jul 2017, 19:09

Riva schreef:Wat mij betreft 's Hertogenbosch en Utrecht vanaf Zonzeel en Waalwijk, 's Hertogenbosch en Nijmegen vanaf Hooipolder. Na Waalwijk zou dan Eindhoven erbij komen en bij het oprijden van de ring van Den Bosch ook Utrecht.

Maar goed, gaat niet specifiek om deze route, maar vooral om het feit dat zeer relevante hoofddoelen nog wel eens ondersneeuwen in de netwerkdoelensystematiek. Daarom dus vooral maatwerk toepassen per locatie, waarbij er natuurlijk wel iets van een systematiek moet zijn.
Maar dit voorstel voor de A59 is goed, met de netwerkdoelensystematiek wel in gedachten gehouden.
verfmeer95 schreef:^^ Op de A15 staat Nijmegen dus dan zal je op de A27 moeten gebruiken.
Waar verschijnt Arnhem op de A15? Ergens na Tiel toch?

Arnhem en Nijmegen worden weliswaar als één netwerkdoel gezien, maar vanaf Breda heb je toch twee verschillende routes naar beide steden. A27-A59-A50-A326 voor Nijmegen en A27-A15-A325 voor Arnhem. Wellicht zou je dan bij :KP: Hooipolder een splitsing kunnen maken tussen beide doelen. Nijmegen is hier als doel immers niet volledig representatief voor de route richting Arnhem.

Tussen :KP: Hooipolder en :KP: Gorinchem kan Arnhem dan onder de streep als doel voor de A15, en bij het oprijden van de A15 kan er dan een volgbord komen 'Arnhem volg Nijmegen'. Of Arnhem kan er bij op de afstandsborden. Na :KP: Gorinchem is er toch nog maar één hoofddoel (Tiel), en netwerkdoel Nijmegen. En misschien onder de streep nog een doel voor de A2-zuid. Hoeft niet per se netwerkdoel Eindhoven te zijn (al staat dat er nu wel), het kan ook 's-Hertogenbosch zijn, want er gaat geen verbinding vanaf een ander netwerkdoel naar Eindhoven over de A15. Rotterdam-Eindhoven is korter via de A16 en A58 langs Breda.
Widejo schreef:En op Klaverpolder vanaf de A17, 's-Hertogenbosch?

Hiermee krijg je hoek om doelen voor het oosten op de Noord-Zuid snelwegen.
Daar ontkom je helaas niet aan bij oost-west-snelwegen die meeliften op noord-zuid-snelwegen. Bij de A59 zit er dan ook nog een rare knik in tussen :KP: Noordhoek en :KP: Zonzeel door de omweg via :KP: Klaverpolder.

nickdh
autoweg
Berichten: 1667
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » do 06 jul 2017, 19:18

Coen Tunnel schreef:Waar verschijnt Arnhem op de A15? Ergens na Tiel toch?
Bij Geldermalsen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » do 06 jul 2017, 20:30

Coen Tunnel schreef:
Riva schreef:Wat mij betreft 's Hertogenbosch en Utrecht vanaf Zonzeel en Waalwijk, 's Hertogenbosch en Nijmegen vanaf Hooipolder. Na Waalwijk zou dan Eindhoven erbij komen en bij het oprijden van de ring van Den Bosch ook Utrecht. Maar goed, gaat niet specifiek om deze route, maar vooral om het feit dat zeer relevante hoofddoelen nog wel eens ondersneeuwen in de netwerkdoelensystematiek. Daarom dus vooral maatwerk toepassen per locatie, waarbij er natuurlijk wel iets van een systematiek moet zijn.
Maar dit voorstel voor de A59 is goed, met de netwerkdoelensystematiek wel in gedachten gehouden.
Zit nog eens na te denken over de A59. Juist voor de netwerkdoelen-systematiek is het wel een route die een wat aparte druk op het systeem zet. En dat is niet alleen omdat hij niet beweegt tussen grote steden (en in alles ruikt naar peultjes en niet naar doorgaande verbinding tussen landsdelen), maar omdat hij nog precies de snelste route vormt tussen Breda en Nijmegen, maar je hoeft je begin- en eindpunt maar een klein beetje te verleggen en je zit al niet meer op de A59. Dan gaan routes tussen het zuidwesten en Gelderland niet meer over de A59, maar over de N3-A15, A27-A12 of iets soortgelijks. De route naar Nijmegen staat in die zin niet gelijk aan 'de route naar het Oosten', wat ongetwijfeld mede samenhangt met de precieze ligging van Nijmegen. Als je naar netwerkdoelen kijkt als de verbinding tussen landsdelen, moet je op deze netwerkverbinding dus uitkijken met een te grote focus op wat nu precies de beste route naar Nijmegen is. Het betekent daarmee wellicht ook dat je in ieder geval in de hoek Roosendaal-Breda-Hooipolder-Moerdijk niet al te fanatiek de indruk moet wekken dat de A59 de interregionale route naar de regio Arnhem-Nijmegen is. Houd de bewegwijzering dan maar ietsje dichter bij huis, ook omdat ik nu niet het idee heb dat je hier praat over routes waar in groten getale gebruik van wordt gemaakt.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1448
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Steyn_E » do 06 jul 2017, 20:49

Jackbauer1350 schreef:Bij het maken van enkele foto's rond de A10 ook enkele wegwijzers op de plaat gezet.

[plaatjes]

Kantelwalsportaalbord ook met popnagelwerk.
Ik reed vandaag over de A9 richting de A2 en ik vond het opvallend dat Eindhoven niet was aangegeven voor Holendrecht vanuit het westen. Alleen Utrecht, terwijl er ruimte zat is. Die zullen dan ook wel gepopnageld gaan worden, terwijl die borden volgens mij splinternieuw zijn.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7883
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Jackbauer1350 » do 06 jul 2017, 21:13

^^ Op SV is te zien dat die borden boven de A9 vanuit Amstelveen bij Holendrecht er in 2009 al hingen.
Nu weet ik uit m'n hoofd niet of Amersfoort inmiddels al overplakt is.
Wat Eindhoven betreft stond eerst Maastricht aangegeven vanaf het begin van de A2. En ook die heeft niet op de borden boven de A9 gestaan.

Wouter N14 schreef:
Jackbauer1350 schreef:Boven de A6 bij knp Muiderberg. Deze had ik een tijdje geleden al in het SAA topic gepost maar dat waren onscherpe dashcamstills.
Gaat Rotterdam bij :KP: Almere vermeld worden voor de A27?
Ben benieuwd.
Zou kunnen dat bij :KP: Almere de bestemming Breda er ook op komt. Dan zou er

Breda
Rotterdam
Utrecht
Hilversum

op de borden komen.
Laatst gewijzigd door Jackbauer1350 op do 06 jul 2017, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.

nickdh
autoweg
Berichten: 1667
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » do 06 jul 2017, 21:14

^^ Lijkt mij niet. Vanaf dat punt is de A9 of A10/A4 toch veel logischer?

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21942
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 » do 06 jul 2017, 21:22

^^ Superdoel Rotterdam staat dus niet bij Muiderberg en blijkt een fractie sneller via A27-A12, vandaar mijn vraag.

Hengelo bij Muiderberg slaat trouwens ook als een tang op een varken.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Emil » do 06 jul 2017, 22:01

Rotterdam is zeker sneller via de A27 en ook zeker relevant voor verkeer vanuit Friesland/Groningen. Ik denk echter dat Utrecht voldoende is. Breda komt bij mij over als betrekkelijk zinloos, aangezien Utrecht er nog tussen ligt als netwerkdoel.

Hengelo is vanuit de A6 op Muiderberg prima richtinggevend, precies waar een netwerkdoel voor bedoeld is lijkt mij. Wel bijzonder dat Utrecht er op haar beurt niet tussen staat.
Laatst gewijzigd door Wouter N14 op do 06 jul 2017, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote.

nickdh
autoweg
Berichten: 1667
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » do 06 jul 2017, 22:16

Mag ik zeggen dat ik de ideologie supernetwerkdoelen echt helemaal niks vind? Niet om een muggenzifter te zijn, maar de logica ontgaat mij compleet.

Rotterdam; bij Urmond (A2), waar het ten eerste, hedendaags, uit het niets verschijnt. Ten tweede, waar Nijmegen hoort te staan. Ten derde, wie gaat er vanaf dit punt überhaupt naar Rotterdam?

Dan vanuit Venlo (A67/A73), waar misschien hooguit vrachtverkeer uit Duitsland en het Oostblok wat aan heeft. Antwerpen en Eindhoven is echt wel genoeg daar. Wederom is de logica ver te zoeken omdat je 4 verschillende wegnummers moet gaan volgen.

De A4 en A16 zijn dan uiteraard wel weer logische routes vanuit het buitenland.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » do 06 jul 2017, 22:20

^^ Mijn sympathie voor superdoelen is beperkt. Het idee dat je vanaf grensovergangen mensen aan het handje moet nemen naar de belangrijkste doelen van het land, wanneer ze Nederland hebben weten te bereiken op basis van het ene regionale doel na het andere, heb ik nooit zo begrepen. Anderzijds komt veel verkeer richting Rotterdam, ook niet-vrachtverkeer, bij Venlo binnen. Er zijn onlogischer plekken denkbaar om Rotterdam te bewegwijzeren. De gedachte achter een Rotterdam-verwijzing op A76-A2 vanaf Bocholtz heb ik altijd minder gezien. Al is het door LKW-Maut wel een populairdere vrachtverbinding naar Rotterdam dan een blik op de kaart suggereert.
Emil schreef:Hengelo is vanuit de A6 op Muiderberg prima richtinggevend, precies waar een netwerkdoel voor bedoeld is lijkt mij. Wel bijzonder dat Utrecht er op haar beurt niet tussen staat.
De gedachte is natuurlijk dat het meeste verkeer uit het noorden op weg naar Utrecht en de A1-oost wel zal zijn afgeslagen bij Knooppunt Almere. De rijrichting A6-zuid -> A1-oost is vooral voor regionaal verkeer en voor mensen uit bepaalde delen van Almere. Niet heel gek dat die niet volstaat met netwerkverbindingen. Vind het persoonlijk echter wel goed dat daar wél Hengelo staat; anders wordt het allemaal wel heel regionaal. Het oude beginsel dat voor afslaande richtingen van knooppunt alleen hoofddoelen worden aangegeven en slechts in bijzondere gevallen ook einddoelen/netwerkdoelen heeft me om die reden ook nooit kunnen bekoren.
Laatst gewijzigd door Pino op do 06 jul 2017, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21942
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 » do 06 jul 2017, 22:24

Pino schreef:Vind het persoonlijk echter wel goed dat daar wél Hengelo staat; anders wordt het allemaal wel heel regionaal.
Zou jij bij knp Almere Hengelo sturen via de A6 of via de A27? En als je het daar niet noemt, hoeft het volgens mij al helemaal niet genoemd te worden bij Muiderberg :dontknow:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » do 06 jul 2017, 22:43

^^ Vanaf Knooppunt Almere is de A27 korter, dus zeker niet rechtdoor. Reden dat Hengelo daar niet voor de A27 bewegwijzerd is, zal wel te maken hebben met het feit dat voor verkeer uit het noorden naar Twente de route via Almere natuurlijk allesbehalve logisch is. Zelfs vanuit Lelystad zou je niet zo rijden.

De conclusie dat Hengelo dan dus nergens op slaat op Muiderberg deel ik echter niet. Je praat over verschillende analyses. Op Muiderberg kruis je rechtstreeks de A1 en dan moet die ook goed omschreven worden met doelen die meer dan een steenworp stroomafwaarts zijn. Dus inclusief Hengelo. Optioneel zijn dan relevante netwerkverbindingen die je via de A1 bereikt. Op Almere kruis je de A27 en laat je dezelfde analyse los op de A27. Je zoekt representatieve doelen in de A27-lijn, maar daar zul je Hengelo niet tussen vinden. En Hengelo is geen relevante netwerkverbinding omdat verkeer uit het noorden anders rijdt. Amersfoort zou wellicht logischer zijn als grotere stad die je via de combinatie A27-A1 bereikt.

Voelt ergens contra-intuïtief natuurlijk, maar is uiteindelijk logisch omdat je nu eenmaal een representatief plaatje moet geven van de weg die je kruist, met meer dan regionaal grut alleen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21942
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 » do 06 jul 2017, 23:00

Op zich eens, maar het lijkt mij nogal theoretisch. Zeker gezien het ontbreken van veel relevantere doelen bij andere knooppunten omdat die niet in een theoretisch plaatje passen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Emil » do 06 jul 2017, 23:07

Helemaal eens Pino. Hengelo is inderdaad onzinnig op knp Almere, komt vanzelf wel weer tevoorschijn ploppen op Eemnes. :top:
Wouter N14 schreef:Op zich eens, maar het lijkt mij nogal theoretisch. Zeker gezien het ontbreken van veel relevantere doelen bij andere knooppunten omdat die niet in een theoretisch plaatje passen.
Zoals?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » do 06 jul 2017, 23:13

nickdh schreef:Mag ik zeggen dat ik de ideologie supernetwerkdoelen echt helemaal niks vind? Niet om een muggenzifter te zijn, maar de logica ontgaat mij compleet.

Rotterdam; bij Urmond (A2), waar het ten eerste, hedendaags, uit het niets verschijnt. Ten tweede, waar Nijmegen hoort te staan. Ten derde, wie gaat er vanaf dit punt überhaupt naar Rotterdam?
Op de meeste NBA-wegwijzers op de A76 vanuit Aachen is Rotterdam nog afgeschermd, maar het is de bedoeling dat het dus vanaf Aachen vermeld gaat worden.

Gelijk na de grens is er al een vrije regel voor Rotterdam:

Afbeelding

Ook op de afstandsborden is er ruimte voor Rotterdam:

Afbeelding
Pino schreef:^^ Vanaf Knooppunt Almere is de A27 korter, dus zeker niet rechtdoor. Reden dat Hengelo daar niet voor de A27 bewegwijzerd is, zal wel te maken hebben met het feit dat voor verkeer uit het noorden naar Twente de route via Almere natuurlijk allesbehalve logisch is. Zelfs vanuit Lelystad zou je niet zo rijden.

De conclusie dat Hengelo dan dus nergens op slaat op Muiderberg deel ik echter niet. Je praat over verschillende analyses. Op Muiderberg kruis je rechtstreeks de A1 en dan moet die ook goed omschreven worden met doelen die meer dan een steenworp stroomafwaarts zijn. Dus inclusief Hengelo. Optioneel zijn dan relevante netwerkverbindingen die je via de A1 bereikt. Op Almere kruis je de A27 en laat je dezelfde analyse los op de A27. Je zoekt representatieve doelen in de A27-lijn, maar daar zul je Hengelo niet tussen vinden. En Hengelo is geen relevante netwerkverbinding omdat verkeer uit het noorden anders rijdt. Amersfoort zou wellicht logischer zijn als grotere stad die je via de combinatie A27-A1 bereikt.

Voelt ergens contra-intuïtief natuurlijk, maar is uiteindelijk logisch omdat je nu eenmaal een representatief plaatje moet geven van de weg die je kruist, met meer dan regionaal grut alleen.
Wat jij beschrijft is eigenlijk een einddoelensystematiek en juist niet de netwerkdoelensystematiek. Je wil de kruisende weg beschrijven en niet zozeer de doelen die je via die weg kan bereiken. Dit lijkt meer op hoe ze het in Duitsland doen.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Emil » do 06 jul 2017, 23:26

^^ Interessant, dat wordt dan waarschijnlijk de tweede 200+ vermelding in Nederland. Nu begrijp ik ook opeens waarom Vlissingen nog ruimte heeft gekregen op de afstandsborden tussen Eindhoven en Breda, deze worden op termijn natuurlijk overgeplakt met Rotterdam.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3367
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door sven_engelen » do 06 jul 2017, 23:27

Is het niet de bedoeling dat op die borden juist Amsterdam komt te staan aangezien de A2 die link heeft en op de A67 wèl Rotterdam?
Svenlo

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Widejo » vr 07 jul 2017, 0:20

Pino schreef:Het betekent daarmee wellicht ook dat je in ieder geval in de hoek Roosendaal-Breda-Hooipolder-Moerdijk niet al te fanatiek de indruk moet wekken dat de A59 de interregionale route naar de regio Arnhem-Nijmegen is. Houd de bewegwijzering dan maar ietsje dichter bij huis, ook omdat ik nu niet het idee heb dat je hier praat over routes waar in groten getale gebruik van wordt gemaakt.
Het zijn geen gigantische verkeersstromen, maar is dat van belang in bewegwijzering. Het gaat toch om het bewegwijzeren naar een bepaalde richtlijn. De corridor Breda-Nijmegen v.v. is nu een redelijke 'witte vlek' in het netwerk, die nu hoofdzakelijk door 's-Hertogenbosch word gedekt. West-Brabant (Bergen op Zoom -/- Breda-West), Walcheren, Terneuzen e.o. en de Bevelanden gaan voor (Arnhem)-Nijmegen en v.v. over de A59, net als mogelijk toeristisch verkeer uit het Duitse achterland bij Nijmegen, Kleve e.o.

Vanuit :KP: St. Annabosch is Nijmegen het volgende netwerkdoel voor richting noord-oost op de corridor Breda - Oost-Gelderland, klopt dit?
Pino schreef: Voelt ergens contra-intuïtief natuurlijk, maar is uiteindelijk logisch omdat je nu eenmaal een representatief plaatje moet geven van de weg die je kruist, met meer dan regionaal grut alleen.
Je standpunt over Hengelo op Muiderberg is wel compleet het tegenovergestelde van Nijmegen op Zonzeel of Hooipolder. De vermelding van Hengelo op Muiderberg begrijp ik niet zo goed. Het lijkt mij dat Almere-Buiten en Lelystad voor Veluwe/Twente over de A27 gaan. Lelystad zelfs via N302.
Dus het is puur om de ver-oostelijke A1 van een doel te voorzien. Dan lijkt mij een regionaal doel, wat je dus oppert voor de A59, juist hier van toepassing. Buiten dat, Utrecht heeft hier veel meer zin dan Hengelo.


Over het Duitse achterland gesproken. Bij een verlenging van de A15, gaat Kleve dan over de A15/A12?
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » vr 07 jul 2017, 7:22

sven_engelen schreef:Is het niet de bedoeling dat op die borden juist Amsterdam komt te staan aangezien de A2 die link heeft en op de A67 wèl Rotterdam?
Nee, Rotterdam. Dat zal worden gecontinueerd op de A2 vanaf :KP: Kerensheide. Daar is op nieuwe NBA-borden ook een regel voor vrijgehouden.
Widejo schreef:Over het Duitse achterland gesproken. Bij een verlenging van de A15, gaat Kleve dan over de A15/A12?
Mogelijk, zeker als je ook verkeer van de N325 door Nijmegen wil halen. Ik denk dat via Emmerich straks nog wel eens sneller kan gaan zijn.

Het kan natuurlijk ook zijn dat men Kleve als doel dan maar gaat verwijderen van de A15.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21942
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 » vr 07 jul 2017, 8:28

Emil schreef:Zoals?
's-Hertogenbosch bij Valburg vanuit Arnhem en zo zijn er meer, ben het vaker tegengekomen maar heb de voorbeelden niet zo paraat.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » vr 07 jul 2017, 9:26

Emil schreef:^^ Interessant, dat wordt dan waarschijnlijk de tweede 200+ vermelding in Nederland.
Misschien net inderdaad. Vanaf vlak na :AS: Simpelveld is het net iets meer dan 200 km, afhankelijk tot waar je de afstand meet.

Afgaand op de afstandsborden op de A16 gok ik op 200-203 km op het afstandenbord na :AS: Simpelveld.

nickdh
autoweg
Berichten: 1667
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » vr 07 jul 2017, 10:14

Widejo schreef:Over het Duitse achterland gesproken. Bij een verlenging van de A15, gaat Kleve dan over de A15/A12?
Denk het niet, uiteindelijk zal ik er niet gek van opkijken als Kleve helemaal verdwijnt of pas vanaf :KP: Ressen wordt vermeld over de N325/B9.

De B220 is nou ook niet echt om iets over naar huis te schrijven, het is langer in afstand en ik denk ook niet dat Gemeinde Emmerich daar heel blij mee zou worden.

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Riva » vr 07 jul 2017, 10:52

Widejo schreef:Buiten dat, Utrecht heeft hier veel meer zin dan Hengelo.
Mee eens. En dat is precies wat ik eerder bedoelde met het ondersneeuwen van belangrijke hoofddoelen door de netwerkdoelensystematiek (ik weet het, ook Utrecht is een netwerkdoel). Door de focus op netwerkdoelen kom je dus voor Muiderberg uit op een rijtje doelen in lijn: Hilversum, Amersfoort en Hengelo. Hilversum is een belangrijk regionaal doel hier, dat m.i. niet mag ontbreken. Amersfoort beschrijft de route naar het oosten hier wat mij betreft nog prima. Verkeer op weg naar Twente weet dat deze route via Amersfoort loopt en Amersfoort beschrijft ook de route naar Arnhem het best. Door de focus op netwerkdoelen is Hengelo hier vereist, waardoor er voor Utrecht geen ruimte meer is, terwijl dat juist de routes naar Zuid-Nederland afdekt. Met Hilversum, Utrecht en Amersfoort heb je weliswaar een aantal doelen op betrekkelijk korte afstand, maar wel een set doelen die de mogelijkheden op dit punt wat mij betreft prima omschrijft.

Overigens vind ik alleen Amsterdam voor de andere richting ook wel wat karig. Volgens mij ook weer door de focus op netwerkdoelen. Waar zijn Den Haag, Haarlem en Zaanstad op dit punt? Hoewel Amsterdam natuurlijk ontzettend belangrijk is en iedereen met name voor Haarlem en Zaanstad wel weet dat dat via Amsterdam gaat, stopt de wereld er niet.
Rainier

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21942
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 » vr 07 jul 2017, 11:11

^^ Dat laatste was precies mijn punt waar deze discussie mee begon. Gezien de ontwikkelingen rondom Lelystad zou een vermelding naar Schiphol ook niet gek zijn, dan kan dan in plaats van Haarlem.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Riva » vr 07 jul 2017, 11:18

Schiphol zou ik hier inderdaad ook vermelden. Niet in plaats van Haarlem, maar door een simpel vliegtuigsymbool ergens op het bord. Waar de bewegwijzering van Schiphol begint een eenvoudig bord "Schiphol Airport route [vliegtuigsymbool]".
Rainier

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9080
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Ds79m » vr 07 jul 2017, 11:23

Amsterdam Airport gaat richting Amsterdam. En voor die andere bestemmingen ontkom je er ook niet aan om Amsterdam in de reisvoorbereiding mee te nemen, dus echte noodzaak ontbreekt hier wat mij betreft.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » vr 07 jul 2017, 11:26

Riva schreef:Overigens vind ik alleen Amsterdam voor de andere richting ook wel wat karig. Volgens mij ook weer door de focus op netwerkdoelen. Waar zijn Den Haag, Haarlem en Zaanstad op dit punt? Hoewel Amsterdam natuurlijk ontzettend belangrijk is en iedereen met name voor Haarlem en Zaanstad wel weet dat dat via Amsterdam gaat, stopt de wereld er niet.
Haarlem en Zaanstad zijn vrij regionaal, Den Haag is op veel plekken al vervangen door netwerkdoel Rotterdam.

Rotterdam is echter ook een beetje lastig, vanaf :KP: Almere kun je beter de A27-A12-A20 nemen. Of je dat dan moet vermelden bij :KP: Diemen of :KP: Muiderberg... Den Haag is geen netwerkdoel en dan wordt het ingewikkeld om dat doel over de route A6-A1-A9 continu te vermelden, al snap ik je punt wel en is het geen onlogisch doel.

Plaats reactie