Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

harry
Wegnummerfotograaf

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » wo 23 dec 2020, 0:14

Vinny schreef:
di 22 dec 2020, 20:09
harry schreef:
zo 20 dec 2020, 19:08
^^ Ik vind dat er al veel te veel knooppunten zijn in Nederland.
Ik begrijp niet zo goed wat je ermee bedoelt.
Ongeveer wat Pino zegt.
Knooppunten als De Punt, Stelleplas, Bodegraven, Ommedijk e.a. kunnen wat mij betreft gewoon afritten zijn.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 23 dec 2020, 13:16

Ik denk dat het probleem meer zit in de rol die knooppunten spelen binnen de NBA bewegwijzering dan de status knooppunt op zich. Bodegraven is wat mij betreft wel een goed voorbeeld. De N 11 heeft zo'n beetje over zijn gehele lengte snelwegkarakteristieken en de verbinding is op de belangrijkste relatie Leiden <-> Utrecht conflictvrij. Het is een aansluiting die aan zowat alle criteria voldoet om knooppunt genoemd te worden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 23 dec 2020, 13:24

^^ Het is zeker iets dat ik vaker heb gezegd: knooppuntnamen en afritnamen zijn overgewaardeerd in NBA. Maar als je ze maar beperkte zichtbaarheid geeft, desintegreert een stuk verkeersinformatie. Dus het probleem trekt al snel de breedte in.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 23 dec 2020, 13:35

De bewegwijzering is sowieso een stuk ingewikkelder geworden. Eigenlijk vind ik dat bord waarop 'andere richtingen' staat wel veelzeggend. Misschien moet dat dan maar op alle vorkborden gebeuren in NBA ;)

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 23 dec 2020, 13:47

^^ Dat is natuurlijk een beetje wat er bij gewone afritten gebeurt. Maar als dat er mede een rol bij speelt dat wat belangrijkere gewone afritten tot knooppunt worden gepromoveerd, ben je toch een doodlopende weg ingeslagen.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 23 dec 2020, 15:48

Vinny schreef:
wo 23 dec 2020, 13:16
Ik denk dat het probleem meer zit in de rol die knooppunten spelen binnen de NBA bewegwijzering dan de status knooppunt op zich. Bodegraven is wat mij betreft wel een goed voorbeeld. De N 11 heeft zo'n beetje over zijn gehele lengte snelwegkarakteristieken en de verbinding is op de belangrijkste relatie Leiden <-> Utrecht conflictvrij. Het is een aansluiting die aan zowat alle criteria voldoet om knooppunt genoemd te worden.
Ik weet niet precies wat je bedoelt met conflictvrij, maar ik tel toch echt 3 kruisingen met vri op de relatie Leiden-Utrecht. En die snelwegkarakteristieken, die zie ik eerlijk gezegd ook niet echt.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 23 dec 2020, 16:57

Pino schreef:
wo 23 dec 2020, 13:47
^^ Dat is natuurlijk een beetje wat er bij gewone afritten gebeurt. Maar als dat er mede een rol bij speelt dat wat belangrijkere gewone afritten tot knooppunt worden gepromoveerd, ben je toch een doodlopende weg ingeslagen.
Ik vind dat een beetje een gratuit statement. Bewegwijzering moet gewoon duidelijk en consistent zijn en in de tweede plaats kun je nog eens kijken welke aansluitingen wel of geen knooppuntstatus moeten krijgen. Daarnaast zijn er ook wel voorbeelden van aansluitingen die hun knooppuntstatus zijn kwijtgeraakt zoals Europaplein, Maastricht. Ik geloof dus sowieso niet dat 'versimpeling' van de wegwijzers geleid heeft tot meer knooppunten.

Misschien is het wel zinvol om in de richtlijnen op te nemen dat een knooppunt altijd voorzien moet worden van portaalbewegwijzering. Dat is nu in meer dan drie kwart van de gevallen ook al zo, maar daar waar er geen portaalborden staan komt wel vrijwel altijd de leesbaarheid in het geding omdat er te veel volle vorkborden nodig zijn.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » wo 23 dec 2020, 18:21

Ik zou voor knooppunten en belangrijke afritten op 1200 m beginnen met alle afslaande bestemmingen + wegnummers op een portaalbord/uithouder. Dat zou ik dan nog eens herhalen op 600 en 0 m op een portaal waar ook de doorgaande richting op wordt vermeld. Bij knooppunten kun je dan nog op 1500 m een knooppuntbord toepassen, bij belangrijke afritten laat je dat weg, daar is het uitgebreide 1200 m-bord de trigger.

Wat mij betreft worden dan bij alle overige afritten de doorgaande portaalborden verwijderd.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 23 dec 2020, 18:41

Vinny schreef:
wo 23 dec 2020, 16:57
Pino schreef:
wo 23 dec 2020, 13:47
Ik vind dat een beetje een gratuit statement. Bewegwijzering moet gewoon duidelijk en consistent zijn en in de tweede plaats kun je nog eens kijken welke aansluitingen wel of geen knooppuntstatus moeten krijgen.
Ik snap niet wat er gratuit aan is. Je kunt prima duidelijke en consistente bewegwijzering hebben zonder onderscheid afrit-knooppunt. Vele andere landen hebben het, wij hadden het vóór NBA. En dan kun je vanaf dat startpunt kijken naar dingen als het aanduidingenbeleid, inclusief de vraag wanneer je mogelijk portaalbewegwijzering verplicht zou moeten stellen en wanneer een extra voorwegwijzer op zijn plaats zou zijn.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 23 dec 2020, 20:49

harry schreef:
wo 16 dec 2020, 20:04
Nieuwe vorkborden op de A4 wegens de "binnenkort" te openen s107 (Rotterdamsebaan).
Het oude bord was breder en minder hoog:
Afbeelding
Betere foto van het nieuwe bord:
Afbeelding
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 23 dec 2020, 20:52

Ook daar sneuvelt dus het E-nummer. Ik blijf het een wat merkwaardige keus vinden.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 23 dec 2020, 21:01

^^ Inderdaad. Je rijdt hier op de E30. Waarom zou E19 dan niet relevant zijn?
Of worden de E-nummers van alle vorkborden verbannen?
--Harry.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » do 24 dec 2020, 6:24

A4 richting Rotterdam na KP Markiezaat nieuwe afstandenbord.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 24 dec 2020, 7:27

harry schreef:
wo 23 dec 2020, 21:01
^^ Inderdaad. Je rijdt hier op de E30. Waarom zou E19 dan niet relevant zijn?
Of worden de E-nummers van alle vorkborden verbannen?
Nee. Maar er staan nu al twee wegnummers, en dat E-nummer voegt hier niets toe. Alleen buitenlanders vanaf de haven van Hoek van Holland zullen de E-nummers volgen. Wie van de boot af gaat en naar Rotterdam wil, volgt de E25 en niet de E30. Dus had RWS er geen probleem mee dat vanuit het zuiden bij nadering van het knooppunt de E-verwijzing achterwege is gebleven.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 24 dec 2020, 8:20

Pino schreef:
wo 23 dec 2020, 18:41
Ik snap niet wat er gratuit aan is. Je kunt prima duidelijke en consistente bewegwijzering hebben zonder onderscheid afrit-knooppunt. Vele andere landen hebben het, wij hadden het vóór NBA. En dan kun je vanaf dat startpunt kijken naar dingen als het aanduidingenbeleid, inclusief de vraag wanneer je mogelijk portaalbewegwijzering verplicht zou moeten stellen en wanneer een extra voorwegwijzer op zijn plaats zou zijn.
Ik ben het eens dat bewegwijzering ook zonder onderscheid afrit/knooppunt duidelijk moet zijn. Maar mijn stelling is dat het opwaarderen van knooppunt Bodegraven en knooppunt De Punt echt werkelijk niets te maken hebben met de bewegwijzering, maar eerder met de meer consquente toepassing van de richtlijn dat een kruising tussen twee stroomwegen waarbij de de hoofdrichtingen elkaar ongelijkvloers kruisen in aanmerking komen voor een knooppuntstatus. Maar goed, ik snap daar de twijfel nog wel een beetje bij: Knooppunt Stellenplas is een volwaardig trompetknooppunt. Ik begrijp niet hoe je die níet als knooppunt kunt zien.

BHJ
verkeersader

Bericht door BHJ » do 24 dec 2020, 9:38

^^ De N33 en de N62 zijn dan ook wegen waarbij een autosnelwegstatus best gepast zou hebben. Een (deels) 2x1 N34 is dan al wat meer discutabel. Wat je bij deze discussies altijd wel blijft houden is dat het lastig is om een knooppuntdefinitie te maken waarin Hooipolder, Velperbroek of Rottepolderplein wél een knooppunt is, maar iets als Stelleplas, Zuidbroek, Drachten, A59 AS 37 Waalwijk of zelfs Drie Klauwen, die veel meer een knooppuntconfiguratie hebben dat niet zouden zijn.
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 24 dec 2020, 9:44

^^ Dat is simpel door alleen een knooppuntstatus toe te kennen aan kruisende autosnelwegen in plaats van kruisende stroomwegen, en dan kan je de mate van ongelijkvloersheid achterwege laten.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 24 dec 2020, 10:45

^^ We hebben echter al decennia knooppunten tussen een enkele A-weg en N-wegen. Denk aan Holsloot, Emmeloord, Ten Esschen, eerder ook Hoogeveen, Heerenveen, Europaplein.

En nu hebben we ook knooppunten als Assen, Zuidbroek, Stelleplas. Allemaal volledige knooppunten met 2x2 ongelijkvloerse autowegen. Mijns inziens zijn dat terecht knooppunten. Om de knooppuntstatus te beperken tot uitsluitend autowegen vind ik niet goed.

Tegelijkertijd snap ik wel de kanttekeningen bij een knooppuntstatus voor De Punt of Westerlee. Aan de andere kant vind ik dat Drachten/Ureterpvallaat en Barneveld wél een knooppuntstatus verdienen.

brandhout
woonerf

Bericht door brandhout » do 24 dec 2020, 14:08

harry schreef:
wo 23 dec 2020, 20:49
Betere foto van het nieuwe bord:
Afbeelding
Is het nieuwe bord in Dd i.p.v. Ee ? Of lijkt dat zo ?
Een wagen voor mensen die vooruit zien. Trabant 600

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 24 dec 2020, 14:15

Rijswijk-Plaspoelpolder staat in Dd; de rest in Ee.
Enne gojje mins blieft altied leave.

brandhout
woonerf

Bericht door brandhout » do 24 dec 2020, 14:23

^^

Hmm, dan zal het wel aan mij liggen. De nummerschildjes komen zo iel over, maar dat kan wellicht komen door de gewijzigde binnenmarge.
Een wagen voor mensen die vooruit zien. Trabant 600

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 24 dec 2020, 14:35

Coen Tunnel schreef:
do 24 dec 2020, 10:45
We hebben echter al decennia knooppunten tussen een enkele A-weg en N-wegen. Denk aan Holsloot, Emmeloord, Ten Esschen, eerder ook Hoogeveen, Heerenveen, Europaplein.

En nu hebben we ook knooppunten als Assen, Zuidbroek, Stelleplas. Allemaal volledige knooppunten met 2x2 ongelijkvloerse autowegen. Mijns inziens zijn dat terecht knooppunten. Om de knooppuntstatus te beperken tot uitsluitend autowegen vind ik niet goed.
Het is een soort wet van de remmende voorsprong, denk ik. Toen het snelwegennet nog kleiner was, konden die paar volledig ongelijkvloerse aansluitingen met belangrijkere N-wegen er ook nog wel bij. Nu hebben we én veel meer knooppunten tussen snelwegen als gevolg van de verdere uitbouw van het snelwegennet én meer hoogwaardige N-wegen die ons A-wegennet aanvullen. Het is begrijpelijk dat daar wordt gezegd “gelijke monniken gelijke kappen”, zodat je alles knooppunt maakt.

Maar die doorlopende groei in het aantal knooppunten zet dus wel ergens anders druk. Namelijk op de vraag wat je doet met de geleiding en verkeersinformatie. Want voor de geleiding geldt dat lang niet ieder knooppunt gelijk groot belang in het wegennet heeft. Vaker dan voorheen hebben ze ook alleen belang in één richting. En voor verkeersinformatie zijn ze steeds minder goed te onthouden, nog los van het feit dat mensen door navigatiesystemen steeds minder geneigd zijn dat te willen doen. Ik denk toch dat een beetje wegstappen van knooppuntnamen en een onderscheid knooppunt-gewone afrit in de bewegwijzering alleen maar zou helpen om weggebruikers beter aan de hand te kunnen nemen. Hoewel dan ook onvermijdelijk een paar eerder gemaakte bewegwijzeringskeuzes opnieuw tegen het licht zouden moeten: de keuze om bij gewone afritten de naam van de volgende afrit als enige rechtdoordoel te hebben voorop.

Thom
woonerf

Bericht door Thom » do 24 dec 2020, 15:54

Gisteren nieuwe NBA gespot op de A58/A4 richting het noorden bij afrit 29 Bergen op Zoom-Zuid incl. een geïntegreerd :J2: en een nieuw routebord (zie spoiler). Vanwege de regen kon ik helaas geen foto's maken.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Beginner op dit forum

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 24 dec 2020, 17:33

Pino schreef:
do 24 dec 2020, 14:35
Het is een soort wet van de remmende voorsprong, denk ik. Toen het snelwegennet nog kleiner was, konden die paar volledig ongelijkvloerse aansluitingen met belangrijkere N-wegen er ook nog wel bij. Nu hebben we én veel meer knooppunten tussen snelwegen als gevolg van de verdere uitbouw van het snelwegennet én meer hoogwaardige N-wegen die ons A-wegennet aanvullen. Het is begrijpelijk dat daar wordt gezegd “gelijke monniken gelijke kappen”, zodat je alles knooppunt maakt.
Knooppuntborden (dus dat de namen ook daadwerkelijk worden aangegeven) zijn pas een ding sinds ongeveer 1990.

En dat knooppunten tussen snelwegen een knooppuntnaam moeten krijgen, daar zijn we het denk ik wel over eens. Tussen snelwegen zijn daar inderdaad halve knooppunten als Paalgraven en Het Vonderen bijgekomen. Maar verder hebben we sinds de jaren '90 ook veel meer 2x2 autowegen gekregen. Soms wat substandaard, met krappe aansluitingen en her en der een gelijkvloerse kruising zoals de N11. Maar ook semi-snelwegen met een duidelijk doorgaand belang tussen landsdelen, zoals de N33 en N62.

Moeten knooppunten als Assen en Zuidbroek behandeld worden als afritten omdat de N33 toevallig geen vluchtstroken en geen A-nummertje heeft?
Maar die doorlopende groei in het aantal knooppunten zet dus wel ergens anders druk. Namelijk op de vraag wat je doet met de geleiding en verkeersinformatie. Want voor de geleiding geldt dat lang niet ieder knooppunt gelijk groot belang in het wegennet heeft. Vaker dan voorheen hebben ze ook alleen belang in één richting. En voor verkeersinformatie zijn ze steeds minder goed te onthouden, nog los van het feit dat mensen door navigatiesystemen steeds minder geneigd zijn dat te willen doen.
Ik zie daar niet echt een probleem. We hadden eerder ook al incomplete knooppunten als Burgervee, Gouwe en Everdingen. Knooppunten als Klaverpolder, Lankhorst en De Baars zijn inmiddels gecompleteerd, Kunderberg is uitgebreid. Lindenholt, Bocholtz en beide Europapleinen (al heeft die in Groningen nooit knooppuntborden gehad) zijn hun knooppuntstatus inmiddels kwijt.
Ik denk toch dat een beetje wegstappen van knooppuntnamen en een onderscheid knooppunt-gewone afrit in de bewegwijzering alleen maar zou helpen om weggebruikers beter aan de hand te kunnen nemen. Hoewel dan ook onvermijdelijk een paar eerder gemaakte bewegwijzeringskeuzes opnieuw tegen het licht zouden moeten: de keuze om bij gewone afritten de naam van de volgende afrit als enige rechtdoordoel te hebben voorop.
Ik denk dat dat eerder een issue is. En knooppuntnamen zouden misschien wat prominenter en duidelijker mogen worden aangegeven, iets wat bv. Duitsland wel beter doet.

Dan zit je nog altijd met de categorie De Punt, Westerlee, en misschien ook Kooimeer, waarbij de knooppuntstatus discutabel is. En het rijtje relatief knooppuntnamen in/met provinciale wegen zoals Drie Klauwen, Gooimeer, Reitdiep en Boterdiep. En knooppuntachtige aansluitingen zonder knooppuntstatus zoals Drachten (A7-N31-N381), Waalwijk (A59-N261) en Middelburg (A58-N57). En natuurlijk nog Barneveld, een aansluiting die voor mij niet veel anders is dan bv. KP Hooipolder of KP Velperbroek en mijns inziens ook gewoon een knooppuntstatus verdient als aansluiting tussen twee snelwegen.

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » do 24 dec 2020, 17:50

Verknopingen zoals de A28XN33, A58xN62 en A12xN11 zijn eigenlijk ook geen afritten. Je verlaat immers het hoofdwegennet niet. En zo lang je daar op rijdt kom je ook niet bij een bestemming uit. Het auto(snel)wegennet is bijna rond te rijden zonder het te hoeven verlaten.
Bij het als afrit aanduiden is het lastiger om vanuit alle richtingen een eenduidige naam aan de aansluiting toe te kennen. Hoe zou je Stelleplas dan moeten aanduiden? Vanaf de A58, als afrit Terneuzen? En vanaf de N62 komende dan als Middelburg, Vlissingen of Goes?

Je kan dan wel twisten of de betreffende knooppuntnaam duidelijk genoeg is. In plaats van een vaag watertje als Stelleplas wat bijna niemand kent een meer richtinggevende plaatsnaam aan zo'n knooppunt toekennen heeft meer nut.
Dan hebben we het nog niet eens over rare namen als Drie Klauwen, Slufter of Tiglia.

Een knooppunt schept ook de verwachting dat er conflictvrij door te rijden is. Dat is bij afritten, op een paar uitzonderingen na niet zo.
Oke, bij knooppunt zijn dan ook een paar uitzonderingen, op deze manier bekeken zou bijvoorbeeld Hooipolder ondanks dat het een uitwisseling tussen twee rijkssnelwegen is een afrit moeten zijn omdat er geen conflictvrije situatie is.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 24 dec 2020, 20:01

Coen Tunnel schreef:
do 24 dec 2020, 17:33
We hadden eerder ook al incomplete knooppunten als Burgervee, Gouwe en Everdingen. Knooppunten als Klaverpolder, Lankhorst en De Baars zijn inmiddels gecompleteerd, Kunderberg is uitgebreid. Lindenholt, Bocholtz en beide Europapleinen (al heeft die in Groningen nooit knooppuntborden gehad) zijn hun knooppuntstatus inmiddels kwijt.
Dat incomplete boeit mij niet, althans niet voor deze discussie. Wat ik probeerde te zeggen is dat we een toenemend aantal knooppunten hebben die vanuit één of meerdere rijrichtingen maar nauwelijks belang hebben, en dat dat dan weer de vraag opwerpt wat dan rechtvaardigt dat ze anders bewegwijzerd worden in vergelijking met een belangrijke afrit. En ja, dat is een probleem dat zichzelf oplost wanneer het knooppunt een vertakkings-vorm heeft als Burgerveen, maar vaak ligt die onbelangrijke verbinding er nu eenmaal toch. Met het toenemen van het aantal knooppunten lijkt ook het aantal voorbeelden van die knooppunten wat toe te nemen, waar de knooppunten van de “generatie 1990” toch veel meer de bekende pleinen waren die hetzij vanuit alle richtingen belangrijk waren hetzij incompleet waren gehouden. En nogmaals, dat is voor het knooppuntbegrip helemaal goed. Ik zeg alleen dat je daar in de bewegwijzering iets mee moet, omdat een tweestromenbeleid “het is een knooppunt en dan doen we X óf het is een afrit en dan doen we Y” geen recht doet aan het hellende vlak dat is ontstaan.
knooppuntnamen zouden misschien wat prominenter en duidelijker mogen worden aangegeven, iets wat bv. Duitsland wel beter doet.
Wij wijken toch totaal niet af van Duitsland op dit gebied? Vermelding als rechtdoordoel / volgende aansluiting en vermelding op eerste aankondigingsbord. Alleen in Duitsland zie je meer portaalborden bij gewone afritten waarop een knooppuntnaam als rechtdoordoel staat.

Als vaker gezegd, ik zou af willen van volgende afrit als verplicht rechtdoordoel. Daarvan zou ik maken het hoofddoel rechtdoor, eventueel aangevuld met lokale rechtdoordoelen (wanneer verwarring dreigt of je nu moet afslaan of rechtdoor moet) en verdere doorgaande doelen (wanneer het belang van de aansluiting daarom vraagt). En dat geldt dan voor alle aansluitingen, knooppuntstatus of niet. Als je wilt verwijzen naar een knooppunt stroomafwaarts, zou ik het met de wegnummers doen: Axx :KP: Nyy. Die nummers ook terug laten komen op het eerste aankondigingsbord van het knooppunt. Gewoon puur omdat je ter plaatse onbekenden dan beter helpt.

En tja, dan moet je je op een gegeven moment afvragen of de naam van het knooppunt dan nog een logische vermelding is op datzelfde eerste aankondigingsbord. Die vraag draait denk ik vooral om de manier waarop we in verkeersinformatie en op DRIPs nog naar knooppunten willen verwijzen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 24 dec 2020, 20:44

Pino schreef:
do 24 dec 2020, 20:01
knooppuntnamen zouden misschien wat prominenter en duidelijker mogen worden aangegeven, iets wat bv. Duitsland wel beter doet.
Wij wijken toch totaal niet af van Duitsland op dit gebied?
Hier is het duidelijk dat je een knooppunt nadert:

Afbeelding

In Nederland staat er als je geluk hebt een kleiner bord ergens rechts in de berm. Meestal op zo'n 1500 meter. In Duitsland meestal op 2000 meter (op deze specifieke plek kan het volgens mij niet eerder).

Een duidelijk groot portaalbord om een knooppunt aan te kondigen kan mijns inziens helpen.
Pino schreef:
do 24 dec 2020, 20:01
Met het toenemen van het aantal knooppunten lijkt ook het aantal voorbeelden van die knooppunten wat toe te nemen, waar de knooppunten van de “generatie 1990” toch veel meer de bekende pleinen waren die hetzij vanuit alle richtingen belangrijk waren hetzij incompleet waren gehouden. En nogmaals, dat is voor het knooppuntbegrip helemaal goed. Ik zeg alleen dat je daar in de bewegwijzering iets mee moet.
Om het maar even met Duitse woorden te zeggen, omdat die dat onderscheid maken: na 2000 zijn er alleen maar "Dreiecke" bij gekomen en behalve Raasdorp geen nieuwe "Kreuze" meer. Alles wat nog is aangelegd bestond feitelijk al (zoals Zuidbroek, dat van een simpele afrit in knooppunt is omgebouwd) of was al langer gepland (Kethelplein).

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 24 dec 2020, 21:11

Coen Tunnel schreef:
do 24 dec 2020, 20:44
In Nederland staat er als je geluk hebt een kleiner bord ergens rechts in de berm. Meestal op zo'n 1500 meter. In Duitsland meestal op 2000 meter (op deze specifieke plek kan het volgens mij niet eerder).
De Nederlandse richtlijn gaat uit van 1800 meter, de Duitse van 2000. Dat is verwaarloosbaar. Het verschil wordt gemaakt door het feit dat je in Nederland die 1800 meter veel minder vaak kunt halen dan dat men in Duitsland die 2000 haalt. Ook buiten de dichtbevolkte delen van het land trouwens.

De omvang en de plaatsing van het bord is inderdaad wel een dingetje. Nu moet ik zeggen dat het Duitse bord me wat overdreven voorkomt met én een knooppuntsymbool én het woord Dreieck. Maar vermoedelijk wat belangrijker is is plaatsing midden boven de weg, waar we in Nederland toch wat meer zoeken naar in de berm dan wel erboven (op een antenne of rechtsboven aan een portaal). Maar goed, dat is bij de aankondigingsborden van afritten niet anders, evenals dat men in Duitsland wat sneller lijkt te grijpen naar volledige portalen waar wij daar met NBA een beetje van weg zijn bewogen. Iets dat natuurlijk wél zijn voordelen heeft in de kosten en onderhoud.

Westfrisiaweg
dorpsstraat

Bericht door Westfrisiaweg » do 24 dec 2020, 22:41

Coen Tunnel schreef:
do 24 dec 2020, 20:44
Een duidelijk groot portaalbord om een knooppunt aan te kondigen kan mijns inziens helpen.
https://www.google.nl/maps/@52.3917868, ... authuser=0

https://www.google.nl/maps/@52.3207118, ... authuser=0

Ik vind deze borden ook niet verkeerd geplaatst en allerminst klein te noemen:

https://www.google.nl/maps/@52.2879376, ... authuser=0

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 24 dec 2020, 22:47

^^ Het zou nog veel duidelijker zijn als deze aan een portaal boven de weg zouden staan.

Hier heb je bijvoorbeeld op een drukke weg aan de rechterkant één vooraankondiging van de knooppuntnaam op 4400 meter, met nog véél meer informatie op het bord: https://www.google.nl/maps/@52.0563552, ... 312!8i6656