Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny » di 26 jan 2021, 13:34

De N 231 loopt niet meer zover door, dus dat schildje kan ook worden weggehaald.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

martien
stadsweg

Bericht door martien » wo 27 jan 2021, 11:57

harry schreef:
zo 27 dec 2020, 21:41
2. Verderop in de richting Bremen: Oldenburg vervangen door Bremen:
Afbeelding
Op de hele A7 vanaf Groningen is nu Oldenburg door Bremen vervangen. Bij knooppunt Zuidbroek staan de 'Oldenburg route Bremen' en 'Bremen route Oldenburg' nog wel.

Bij de grensovergang Nieuweschans waren de doelen Oldenburg, Meppen en Emden. Dat zijn nu Bremen, Oberhausen en Emden. Oberhausen is al een jaar of tien niet meer het zuidelijk doel van de A31, dat is Meppen. Bij knooppunt Bunde zie je dus maar een van de drie doelen die RWS meldt...

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » wo 27 jan 2021, 13:31

^^ Bij Dreieck Leer is Meppen vervangen door Oberhausen. Ik ga er van uit dat het nog gecontinueerd wordt.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 27 jan 2021, 13:38

^^ Het zal wel zijn afgestemd tussen Nederland en Duitsland (of Niedersachsen). Zowel Oberhausen als Bremen. Maar het is hetzelfde als verwijzingen Köln en Eindhoven verder zuidelijk. De Duitsers zijn gewoon dramatisch langzaam en wij hebben onze bewegwijzering er alvast op voorbereid en willen ook dóór.

Wel bijzonder dat we hier dan een beetje voor de troepen uit lopen, op de A67 Köln afgeplakt houden en in een puur binnenlandse variant als de A2 Amsterdam-Den Bosch nog niet doorpakken met netwerkdoel Eindhoven ipv Maastricht. Of er moet informatie zijn dat Niedersachsen (of is dat tegenwoordig Autobahn GmbH des Bundes?) in de komende weken aan de slag gaat bij Bunde en verderop?

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » wo 27 jan 2021, 16:14

^^ Volgens mij zijn er nog altijd werkzaamheden op de A280, dus ik denk dat ze daarin ook de bewegwijzering gaan meenemen.
I'm average height... in Thailand.

Instagram // Flickr // Twitter

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 27 jan 2021, 18:21

martien schreef:
wo 27 jan 2021, 11:57
Bij knooppunt Zuidbroek staan de 'Oldenburg route Bremen' en 'Bremen route Oldenburg' nog wel.
Nope. "Bremen route Oldenburg" is al een tijdje weg.
martien schreef:
Bij de grensovergang Nieuweschans waren de doelen Oldenburg, Meppen en Emden. Dat zijn nu Bremen, Oberhausen en Emden.
Ook al een tijdje. Foto juli 2020:
Afbeelding
martien schreef:
Op de hele A7 vanaf Groningen is nu Oldenburg door Bremen vervangen.
Vorige week nog niet in de stad Groningen en op de meeste borden tot aan Zuidbroek. Nu dus wel?
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 27 jan 2021, 18:28

harry schreef:
wo 27 jan 2021, 18:21
Ook al een tijdje. Foto juli 2020:
Afbeelding
Is dat het eerste bord waar Oberhausen op verschijnt? Dat is meteen ook wel één van de verste aanduidingen op een Nederlandse wegwijzer denk ik? Zeker nu die einddoelensystematiek is verdwenen. Maastricht is bij Amsterdam verdwenen maar andersom zal het nog wel staan als supernetwerkdoel.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 27 jan 2021, 18:33

Er is nog een 200km
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 27 jan 2021, 18:35

Chris schreef:
wo 27 jan 2021, 18:28
andersom zal het nog wel staan als supernetwerkdoel.
Ik heb een website waar je dat kun checken, als het tenminste op NBA staat.
De eerste vermelding van Amsterdam op de A2:
Afbeelding
En met afstand (na knooppunt Kruisdonk):
Afbeelding
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 27 jan 2021, 18:58

De eerste vermelding van Rotterdam was gepland bij Bocholtz. Zal erom spannen of die daaroverheen gaat.

Steptimer
verkeersader

Bericht door Steptimer » wo 27 jan 2021, 19:36

Waarom staat Bad Nieuweschans nog steeds zo vroeg aangegeven?
Ik weet hoe de vroege vermelding tot stand is gekomen, maar dat is inmiddels achterhaald. Binnen de NBA vervult het dorp geen belangrijke rol in het netwerk. Dus waarom staat dit dorpje nog steeds zeer vroeg aangegeven naar omvang en belang in het netwerk?
Vanaf hoofddoel Winschoten is vroeg zat als laatste doel voor de grens.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 27 jan 2021, 19:41

^^ Geen rol in het netwerk, inderdaad, maar in eerste instantie is Hoogezand het hoofddoel, dus waarom zou je hier het daaropvolgende hoofddoel vermelden? Ik denk dat er toch wel wat mensen prijs stellen op deze verkapte vermelding van de grens. Dat geeft een veel prettiger mental picture van wat je te wachten staat c.q. waar je op de kaart zit dan Winschoten.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 27 jan 2021, 20:08

In sommige gevallen valt er wel wat te zeggen voor grensplaatsjes, bij gebrek aan beter. Een vergelijkbaar probleem heb je in Polen op de A2, als je daar richting westen rijdt heb je na Poznań geen plaatsen van enige betekenis meer, maar nog wel 150 kilometer Polen voordat je de grens met Duitsland bereikt. Dus dan is het vermelden van Świecko nog wel verdedigbaar als 'mental map' ook al heeft de grensovergang zelf niet veel betekenis meer. Bad Nieuweschans is zoiets op Nederlandse schaal. Er zijn ook niet zoveel grensoverschrijdende trajecten waar er nog zo'n afstand zit tussen de laatste plaats van betekenis en de grens. Hoogezand en Winschoten zijn al weinig belangrijke plaatsen en ook geen belangrijke knooppunten voor de ter plekke onbekenden, Bad Nieuweschans heeft volgens mij nog wel enige bekendheid, ook omdat het ongeveer de meest oostelijke/noordoostelijke plaats van Nederland is.

Wel een grappig feitje is dat Bad Nieuweschans oostelijker ligt dan Keulen.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 27 jan 2021, 20:11

Chris schreef:
wo 27 jan 2021, 20:08
Dus dan is het vermelden van Świecko nog wel verdedigbaar als 'mental map' ook al heeft de grensovergang zelf niet veel betekenis meer. Bad Nieuweschans is zoiets op Nederlandse schaal.
Diezelfde argumentatie is wat mij betreft ook toepasbaar op Zierikzee.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 27 jan 2021, 20:13

^^ Als plek op de kaart zeker. De eeuwige Z-vraag is vanaf hoe ver weg die plek op de kaart aangegeven moet worden.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 27 jan 2021, 20:15

Vanaf het moment dat er geen ander relevant doel op die lijn meer is.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 27 jan 2021, 21:58

Chris schreef:
wo 27 jan 2021, 20:08
Wel een grappig feitje is dat Bad Nieuweschans oostelijker ligt dan Keulen.
8-) Ik ben dol op dit soort geografische feitjes.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 27 jan 2021, 22:15

Dennal schreef:
ma 18 jan 2021, 16:01
Op de Randweg N2 Eindhoven zijn nieuwe borden geplaatst voor afrit Waalre / Stratum met P+R Genneper Parken.
Richting Venlo:
Afbeelding

Hotel en restaurant zijn verbannen naar een veel kleiner bordje. Vergelijk de oude situatie:
Afbeelding

De andere kant op hetzelfde, maar een slechtere foto:
Afbeelding
--Harry.

Steptimer
verkeersader

Bericht door Steptimer » do 28 jan 2021, 1:49

Pino schreef:
wo 27 jan 2021, 19:41
^^ Geen rol in het netwerk, inderdaad, maar in eerste instantie is Hoogezand het hoofddoel, dus waarom zou je hier het daaropvolgende hoofddoel vermelden? Ik denk dat er toch wel wat mensen prijs stellen op deze verkapte vermelding van de grens. Dat geeft een veel prettiger mental picture van wat je te wachten staat c.q. waar je op de kaart zit dan Winschoten.
Ik had als onbekende weggenruiker in deze regio eigenlijk nog nooit van Bad Nieuweschans gehoord. Totdat ik het doel jaren geleden op NBA foto's zag staan. Winschoten en Hoogezand kende ik wel van naam.
In het Noorden is het vast een bekend plaatsje. Vraag me af of het voor onbekende weggebruikers uit bijvoorbeeld het Zuiden en Westen echt zoveel zeggend is om het al vanaf Groningen op een grote afstand te rechtvaardigen. Bremen is het richtinggevende netwerkdoel.
Veel andere richtinggevende oude einddoelen staan pas veel later op de borden binnen de NBA dan in het oude systeem. Daarom vind ik het opmerkelijk dat een vrij onbeduidend einddoel als Bad Nieuweschans wel gehandhaafd blijft als einddoel op een zeer grote afstand naar omvang en belang in het netwerk.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » do 28 jan 2021, 8:14

Toen er nog douanekantoren waren was de grens een natuurlijke barriere. Het is nu wat ouderwets of nationalistisch om kleine grensplaatsjes op de afstandsborden te zetten. Alleen als een weg doodloopt (of naar een veerhaven, zeker eentje met meerdere bestemmingen) is het niet raar deze te vermelden.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » do 28 jan 2021, 9:34

harry schreef:
wo 27 jan 2021, 22:15
Hotel en restaurant zijn verbannen naar een veel kleiner bordje. Vergelijk de oude situatie:
Dat lijkt nieuw beleid, is op afrit 1 van de A65 ook zo gedaan. Voorheen stond dat vaak op het servicebord naast het afritnummer.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 28 jan 2021, 9:55

We draaien het feitelijk weer terug naar de benadering van vóór de jaren ‘90. Toen is men wegrestaurants op afritten langzaam gaan voorzien van serviceborden avant-la-lettre. Dit met name op stukken weg waar heel lang geen wegrestaurant op een verzorgingsplaats zat en dan met name grotere etablissementen als een AC. Kleinere tenten moesten het meestal nog blijven doen met de kleinere bordjes zoals die dus nu weer verschijnen bij Eindhoven.

De servicebord-benadering valt in mijn optiek niet meer vol te houden, als je ziet wat er tegenwoordig allemaal naast afritten zit wat niet verwezen wordt (met name de fastfood-ketens natuurlijk). Het valt ook moeilijker in te passen tussen de reguliere serviceborden, waarop zinniger doelen staan. Zelfs over de wenselijkheid van de kleinere bordjes kun je nog wel een boom opzetten, maar dat zal een kwestie van verworven rechten zijn.
Peter schreef:
do 28 jan 2021, 8:14
Toen er nog douanekantoren waren was de grens een natuurlijke barriere. Het is nu wat ouderwets of nationalistisch om kleine grensplaatsjes op de afstandsborden te zetten. Alleen als een weg doodloopt (of naar een veerhaven, zeker eentje met meerdere bestemmingen) is het niet raar deze te vermelden.
De grens vermelden omdat het het einde van het land is, is wat ouderwets inderdaad. Of nationalistisch, afhankelijk van je wereldbeeld. Maar de realiteit in lege gebieden als Groningen is dat de grens zo ongeveer het enige is dat mensen in hun “mentale kaart” van het gebied langs de A7 ten oosten van Groningen hebben zitten tot aan tenminste Oldenburg. Doelen kiezen die daaraan beantwoorden vind ik dan niet ouderwets.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 28 jan 2021, 10:17

Pino schreef:
do 28 jan 2021, 9:55
De grens vermelden omdat het het einde van het land is, is wat ouderwets inderdaad.
Toch is dat nog heel vaak wel gebruikelijk in de verkeersinformatie. Oberhausen wordt bij files ten oosten van Arnhem nog wel vaak vermeld, maar ik heb toch het idee dat verder men sneller geneigd is om de grens te noemen: "A76, Belgische grens richting Heerlen, voor knooppunt Kerensheide", dat soort dingen. Maar ook weer niet altijd, ik heb ook wel eens Brussel horen noemen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 28 jan 2021, 11:26

De A76-west is ook zo’n weg waar aan de andere kant van de grens een flink stuk niets ligt. Wat dan leidt tot uitvergroten van de grens als tussenstation. Al kun je natuurlijk ook zeggen dat dat een gezonde hoeveelheid perceptie zit, want ten oosten van Bergh en Gennep ligt ook een flink stuk Duits niets, maar noemt men toch de grotere buitenlandse stad aan de andere kant. En bij de A67 vanuit België zul je zeker vaker Antwerpen horen dan dat je Brussel hoort op de A76.

Ik vermoed dat je dan ergens toch ook aanloopt tegen het feit dat de E314 ten westen van Kerensheide van oudsher vooral een achterlandverbinding van Antwerpen was (Lummen-Leuven kwam pas veel later gereed ook). Brussel stond tot relatief kort geleden nooit bewegwijzerd op onze A76 en nu alleen op Kerensheide. Maar Antwerpen is natuurlijk een hoek-om verbinding, dus dat gebruik je ook niet als doel in de verkeersinformatie. Voor onze A7 geldt misschien wel hetzelfde: in onze hoofden toch ook een verbinding zonder duidelijk buitenlands einddoel.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 28 jan 2021, 11:40

^^ Het gekke bij de A76 is vooral dat Genk de bewegwijzering in Nederland nooit gehaald heeft. Dat zou het probleem in de verkeersinformatie ook meteen oplossen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

N235
dorpsstraat

Bericht door N235 » do 28 jan 2021, 11:41

Ik wil net zeggen. Ik kan mij nog een doelenbord met Brussel erop herinneren bij de afslag Oost-Maarland in de buurt. Dus via Luik-Leuven.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 28 jan 2021, 11:43

Genk is onder Nederlanders ook te onbekend wellicht. Hoewel het met een 70000 inwoners bij ons toch zeker wel een hoofddoel zou zijn. Hasselt is onder Nederlanders bekender, maar dat ligt dan weer niet aan de E314.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 28 jan 2021, 12:41

Peter schreef:
do 28 jan 2021, 8:14
Het is nu wat ouderwets of nationalistisch om kleine grensplaatsjes op de afstandsborden te zetten.
Pino schreef:
do 28 jan 2021, 9:55
De grens vermelden omdat het het einde van het land is, is wat ouderwets inderdaad.
Aangezien men sinds maart 2020 te onpas en te onpas de grenzen dichtgooit, lijkt me dit nog lang niet ouderwets...
--Harry.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » do 28 jan 2021, 13:04

Dat geldt alleen voor de grens met België ;)

PS Dat men bij files de grens noemt is niet zo raar, omdat daarna het wegnummer verandert en een file zelden grensoverschrijdend is. Bij ongevallen en wegwerkzaamheden wil het wel eens gebeuren natuurlijk. Daar gaat het soms ook in de berichtgeving mis, als men een file van Maastricht tot de grens noemt, die in werkelijkheid tot in Luik voortduurt.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » do 28 jan 2021, 13:08

Pino schreef:
do 28 jan 2021, 11:43
Hasselt is onder Nederlanders bekender, maar dat ligt dan weer niet aan de E314.
Die ligt toch nabij de E232 (net boven Zwolle) :hap: