Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Rene
Secretaris

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rene » ma 31 mei 2021, 20:46

West is samenhangend voor een windrichting, die ook in rechtdoorrichting op de A10 gebruikt zal gaan worden (net als Noord en Zuid), en om Oud- en Nieuw-West geassocieerd mee weer te geven.

Het eerste sorteert ook voor op de Zuidas-reconstructie.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 31 mei 2021, 20:53

De ambtenaren zijn hartstikke trots op wat ze bereikt hebben, maar van bewegwijzering geen kaas gegeten:
https://www.amsterdam.nl/bestuur-organi ... deel-west/

Het stadsdeel Amsterdam-West bestaat uit de gebieden (buurten): Westerpark, De Baarsjes, Oud-West en Bos en Lommer. Als je Westerpark, De Baarsjes en Bos en Lommer apart bewegwijzert kan je niet Amsterdam-West gebruiken als afritdoel zonder verwarring op te roepen :facepalm:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 31 mei 2021, 21:07

Bedienen overigens niet alle afritten aan de Ring-West de westelijke stadsdelen? :roll:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 31 mei 2021, 21:44

Rene schreef: ma 31 mei 2021, 20:46 West is samenhangend voor een windrichting, die ook in rechtdoorrichting op de A10 gebruikt zal gaan worden (net als Noord en Zuid), en om Oud- en Nieuw-West geassocieerd mee weer te geven.

Het eerste sorteert ook voor op de Zuidas-reconstructie.
Ik moet bekennen dat ik bijzonder weinig van deze posting begrijp.

"is samenhangend voor een windrichting"?
"geassocieerd mee weer te geven"?
"sorteert voor op"?

:dontknow:
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 31 mei 2021, 21:48

Jackbauer1350 schreef: ma 31 mei 2021, 18:53 Ook opvallend is dat de combi S103/S104 er niet meer is bij die aansluiting. Alleen nog S103.
Omdat de S-nummers niet meer tevens afritnummers zijn, hoeven S-nummers die niet direct vanaf de ring bereikbaar zijn niet te worden aangeduid.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » ma 31 mei 2021, 22:28

Misschien niet het juiste topic.. maar ter info:

Heijmans is vanavond op de A15 Li, thv hmp 120, bezig met een bermpaal én enkele nieuwe borden (welke nog omgekeerd op de rijstrook lagen. )

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 01 jun 2021, 11:19

"sorteert voor op"?
Ik snap het wel.

West is een windrichting en een stadsdeelnaam. Oud- en Nieuw West kun je samenvatten met 'West'. En de bewegwijzering wordt al aangepast vooruitlopend op de aanpassing van de A 10-zuid als ze daar gaan verbouwen (plan: zuidas). 8-)

paolie
expressweg

Bericht door paolie » di 01 jun 2021, 11:25

Vinny schreef: di 01 jun 2021, 11:19 Oud- en Nieuw West kun je samenvatten met 'West'.
Nee, dat kan dus niet. Nieuw-West is een stadsdeel. Oud-West is een wijk binnen het stadsdeel West. Dat zijn verschillende grootheden. Oud-West grenst niet eens aan Nieuw-West, daar liggen nog andere wijken van West tussenin.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 01 jun 2021, 12:55

Durashift schreef: ma 31 mei 2021, 22:28 Heijmans is vanavond op de A15 Li, thv hmp 120, bezig
Waar is dat ongeveer?
(Ik heb de hectometers niet in mijn hoofd zitten en weet ook zo niet waar ik dat kan opzoeken.)

EDIT: volgens HMPaal.nl is het voorbij de afrit 30 (Geldermalsen) richting het westen.
--Harry.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 01 jun 2021, 13:03

harry schreef: di 01 jun 2021, 12:55 (Ik heb de hectometers niet in mijn hoofd zitten en weet ook zo niet waar ik dat kan opzoeken.)
Tssk :wijsvinger:

:mrgreen:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Riva
autoweg

Bericht door Riva » di 01 jun 2021, 14:51

Vinny schreef: di 01 jun 2021, 11:19

"sorteert voor op"?
Ik snap het wel.

West is een windrichting en een stadsdeelnaam. Oud- en Nieuw West kun je samenvatten met 'West'. En de bewegwijzering wordt al aangepast vooruitlopend op de aanpassing van de A 10-zuid als ze daar gaan verbouwen (plan: zuidas). 8-)
Maar dan nog is het onlogisch. Ik kan me voorstellen dat er straks bij het aanrijden vanaf bijvoorbeeld de A4 een onderscheid wordt gemaakt tussen Amsterdam-West (als verzamelnaam voor West en Nieuw-West) en -Zuid. Maar als je eenmaal op de A10-West zit, kun je Amsterdam-West m.i. niet meer als afritnaam gebruiken, omdat De Baarsjes, Bos en Lommer en Westerpark daar ook deel van uitmaken en via andere afritten worden bediend. Op de A10-Noord heb je ook zoiets: afrit S116 verwijst ook naar Noord, terwijl ook Nieuwendam deel uitmaakt van Noord en je daar dan (komende uit de richting Amersfoort) al voorbij bent. Hier had dus beter inderdaad gewoon Oud-West gestaan.
Rainier

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 01 jun 2021, 14:59

Dat gebeurt hier in Rotterdam ook: Rechtdoor naar Rotterdam-Zuid, terwijl je ook delen van Zuid kunt bereiken via de afrit Charlois (dat dus inderdaad op Zuid ligt)
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 01 jun 2021, 15:06

Straks zal bij knooppunt Amstel naar de hoofdrijbaan naar Amsterdam-West worden verwezen. De parallelbaan is Amsterdam-Zuid.
Dat geeft ter plekke onbekenden (die helemaal niet bekend zijn met alle lokale wijknamen) ook een goede richtingindicatie.

Al sinds 1990 is afrit 16 Amsterdam-Noord, terwijl de afritten 15, 17 en 18 ook buurten van stadsdeel Noord staan genoemd. Probleem ? Nee. Nog nooit heeft er iemand over geklaagd. De lokale kennis van lokale bewoners over lokale bestuurlijke constructies is niet relevant als het gaat om het wijzen van de weg. Daarbij staan de termen Noord, Oost, Zuid en West ook voor een bepaald begrip welk deel van de stad het betreft, en niet alleen maar voor één buurt of wijk. Als je dat wilt gebruiken op een ringweg of ruit om een stad heen, dan zul je ook een afrit moeten hebben die zo heet.

En laten we eerlijk zijn; als je in Oud-West of in Nieuw-West moet zijn, ga je er dan niet af bij West ? Natuurlijk wel, want de associatie is groot genoeg.
Als project Zuidas zal worden uitgevoerd, zal de afritnaam van afrit 8 ook wijzigen van Oud-Zuid naar Zuid.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 01 jun 2021, 15:07

Palance schreef: di 01 jun 2021, 14:59 Dat gebeurt hier in Rotterdam ook: Rechtdoor naar Rotterdam-Zuid, terwijl je ook delen van Zuid kunt bereiken via de afrit Charlois (dat dus inderdaad op Zuid ligt)
Het zal je niet verbazen dat er gekeken is naar de manier waarop o.a. in Rotterdam met de aanduidingen Noord en Zuid is omgegaan.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » di 01 jun 2021, 15:22

Rene schreef: di 01 jun 2021, 15:06 Als project Zuidas zal worden uitgevoerd, zal de afritnaam van afrit 8 ook wijzigen van Oud-Zuid naar Zuid.
Terwijl je, zeker vanuit oostelijke richting, voor zeker driekwart van Amsterdam-Zuid beter afrit 9 kan nemen...

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 01 jun 2021, 17:18

paolie schreef: di 01 jun 2021, 15:22 Terwijl je, zeker vanuit oostelijke richting, voor zeker driekwart van Amsterdam-Zuid beter afrit 9 kan nemen...
Dat klopt, en dat zal ook aangegeven worden.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 01 jun 2021, 17:32

Rene schreef: di 01 jun 2021, 15:06 Al sinds 1990 is afrit 16 Amsterdam-Noord, terwijl de afritten 15, 17 en 18 ook buurten van stadsdeel Noord staan genoemd. Probleem ? Nee. Nog nooit heeft er iemand over geklaagd. De lokale kennis van lokale bewoners over lokale bestuurlijke constructies is niet relevant als het gaat om het wijzen van de weg. Daarbij staan de termen Noord, Oost, Zuid en West ook voor een bepaald begrip welk deel van de stad het betreft, en niet alleen maar voor één buurt of wijk. Als je dat wilt gebruiken op een ringweg of ruit om een stad heen, dan zul je ook een afrit moeten hebben die zo heet.

En laten we eerlijk zijn; als je in Oud-West of in Nieuw-West moet zijn, ga je er dan niet af bij West ? Natuurlijk wel, want de associatie is groot genoeg.
Het probleem is eerder wat je doet als je zo'n afrit niet moet hebben, zoals in Noord. Je omschrijft terecht dat zelfs dat nog redelijk goed gaat, maar het draagt ook wel bij aan het idee dat je zo'n afrit toch ook net zo goed Amsterdam-Olifant kunt noemen. Het gaat maar om het leggen van de associatie.

Het is voor mij de reden waarom er veel te zeggen is voor kruisende straatnamen of een objectnaam als minst slechte afritnaam. Misschien combineert dat dan ook lekker met de algemene geleiding op hoekpunten van de ring (Amsterdam-Noord links, Amsterdam-Zuid rechts). Al zullen dat dan wel verwijzingen zijn die dan dus ergens 'doodlopen' zonder dat je een echte afrit Amsterdam-Zuid krijgt.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 01 jun 2021, 19:03

Rene schreef: di 01 jun 2021, 15:06 Straks zal bij knooppunt Amstel naar de hoofdrijbaan naar Amsterdam-West worden verwezen. De parallelbaan is Amsterdam-Zuid.
Waarom? De windrichtingen zijn toch ook al aangegeven met RING West en RING Zuid?
Ik heb (ook bij Rotterdam en andere RINGen) nooit begrepen waarom die windrichtingen twee keer vermeld moeten worden.
Rene schreef: di 01 jun 2021, 15:06termen Noord, Oost, Zuid en West ... Als je dat wilt gebruiken op een ringweg of ruit om een stad heen, dan zul je ook een afrit moeten hebben die zo heet.
Waarom?
--Harry.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 01 jun 2021, 19:05

Pino schreef: di 01 jun 2021, 17:32dat je zo'n afrit toch ook net zo goed Amsterdam-Olifant kunt noemen.
Nee, dat is Londen-Zuid. :)
--Harry.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 01 jun 2021, 19:45

Pino schreef: di 01 jun 2021, 17:32 Het is voor mij de reden waarom er veel te zeggen is voor kruisende straatnamen of een objectnaam als minst slechte afritnaam.
Er was een kans geweest hier de S-nummers voor te benutten. Je had ze zelfs indirect op knooppunten kunnen vermelden.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

nickdh
autoweg

Bericht door nickdh » di 01 jun 2021, 20:55

Pino schreef: di 01 jun 2021, 17:32dat je zo'n afrit toch ook net zo goed Amsterdam-Olifant kunt noemen.
Jammer, ik dacht dat een indirecte vermelding naar Zierikzee toch eigenlijk veel beter op z'n plaats geweest was..

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 01 jun 2021, 21:49

harry schreef: di 01 jun 2021, 19:03
Rene schreef: di 01 jun 2021, 15:06termen Noord, Oost, Zuid en West ... Als je dat wilt gebruiken op een ringweg of ruit om een stad heen, dan zul je ook een afrit moeten hebben die zo heet.
Waarom?
Continuïteit houdt altijd ergens op. Als je afrit Amsterdam-Noord pakt, staat er bovenaan de afrit ook geen Noord meer. Behalve de P+R met die naam, maar da’s niet wat er op de A10 bewegwijzerd was met het reguliere afritdoel. En da’s niet puur Amsterdams: als je afrit Lutjebroek-Zuid pakt, zal het richtingsbord onderaan de afrit ook altijd die windrichting weglaten. Het omslagpunt is in die zin ook zeker niet altijd het kombord.

Kortom, ik zou menen dat je best zonder kunt. Het is een beetje als Den Haag-Centrum vermelden op Burgerveen of Rotterdam-Havens bij Ypenburg. Daarna ga je weer terug naar regulier en niemand maalt er echt om. Gebeurt bij grote steden in het buitenland trouwens ook, pak ‘m beet de Paris Est bij de splitsing A1-A3 aan de noordkant van Parijs. En dan moet er een afrit Paris-Est zijn? Pardon my French?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 01 jun 2021, 22:27

René schreef:Al sinds 1990 is afrit 16 Amsterdam-Noord
Zoals je zelf ook weet, heeft de afrit heel lang als afrit "Volendam" op de wegenkaarten gestaan en bovendien is het altijd als "Noord" (zonder stadsnaam) bewegwijzerd geweest in zwart-op-wit. Ik denk dat veel mensen het Buikslotermeerplein als het centrum van Amsterdam-Noord zien en dat is mooi; want daarvoor kun je inderdaad het best deze afrit hebben. Het is natuurlijk ook prettig dat hier de Nieuwe Leeuwarderweg begint als noordelijke inprikker. Voor de overige windrichtingen is het een stuk minder voor de hand liggend. Geldt overigens ook voor andere steden. Ik ben daarom in het algemeen niet zo'n voorstander van windrichtingen omdat specifieke bestemmingen veel duidelijker zijn voor de meeste weggebruikers.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 01 jun 2021, 22:59

^^ Ik meen ooit eens een principe te hebben gelezen dat specifieke afritnamen (dus windrichtingen plus centrum voorbij) alleen in beeld mochten komen als je met die laatste niet meer uit kon, door bijvoorbeeld het aantal afritten bij een stad. Dat is een principe dat ik zeer goed kan volgen, maar dan is het wel een logische achterkant daarvan dat je extra waakzaam moet zijn om, als je de keuze hebt gemaakt voor niet-windrichtingen, ook nog met windrichtingen of Centrum als afritnaam te komen.

En je hebt inderdaad wel een punt dat de IJtunnelroute nog redelijk te matchen valt met een principe “Noord betekent vooral de invalsweg vanuit het noorden.” Maar dat werkt met de andere windrichtingen niet. Zuid en West hebben er niet echt een, en Oost heeft er dan weer twee.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 01 jun 2021, 23:03

Bovendien was Amsterdam-Noord als bestemming al in de jaren '80 iets dat op de bewegwijzering stond aangeven (ook voor fietsers). Voor de dagelijkse weggebruiker al een begrip. Net als Amsterdam-Zuidoost overigens. Met Zuid is dat nooit zo geweest. Het waren altijd de afritten Amstelveen en RAI, en daarbinnen werd hooguit naar Oud-Zuid verwezen. Of Buitenveldert of Rivierenbuurt. :yes:

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » di 01 jun 2021, 23:59

harry schreef: di 01 jun 2021, 12:55
Durashift schreef: ma 31 mei 2021, 22:28 Heijmans is vanavond op de A15 Li, thv hmp 120, bezig
Waar is dat ongeveer?
(Ik heb de hectometers niet in mijn hoofd zitten en weet ook zo niet waar ik dat kan opzoeken.)

EDIT: volgens HMPaal.nl is het voorbij de afrit 30 (Geldermalsen) richting het westen.
Klopt, ik dacht juist: laat ik het hier even vakinhoudelijk neerzetten.. ;) :D

In ieder geval, afgelopen avond was men voor de afrit Ochten bezig met een bermpaal. Rijrichting naar Nijmegen.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 02 jun 2021, 17:56

Durashift schreef: di 01 jun 2021, 23:59 In ieder geval, afgelopen avond was men voor de afrit Ochten bezig met een bermpaal. Rijrichting naar Nijmegen.
De andere richting op zijn afrit Tiel en Geldermalsen nu geheel voorzien van NBA. En bij Deil staat een nieuw knooppuntbord (maar is de rest nog oud).
(Binnenkort foto's.)
--Harry.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 02 jun 2021, 17:59

Ik realiseer me nu dat er wellicht een plan bestaat om afrit Rotterdam-Kralingen op de A16 te hernoemen naar Rotterdam-Oost. Anders gaat bovenstaande regel voor Rotterdam niet op.
(En ik snap het nut van die regel nog steeds niet...)
--Harry.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 02 jun 2021, 18:14

Is er ergens een afrit Utrecht-West?
https://goo.gl/maps/moPHZen9nRBM4wuz8

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 02 jun 2021, 18:17

^^ Je zit daar nog niet op de ring, dus dat is eerder vergelijkbaar met Burgerveen:
Afbeelding
Den Haag-Centrum en Leiden-West zijn ook geen afritten.
--Harry.