Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door Mark » do 20 aug 2015, 10:19

Het is een opname van Blik op de Weg dus kan evengoed een agent/politiewagen zijn die daar mag/moet rijden. Er mist teveel content om hierover een uitspraak te doen ;).

Claus Plein
stadsweg
Berichten: 366
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 21:11

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door Claus Plein » do 20 aug 2015, 10:33

Seat Ibiza schreef: Je kunt niet stellen dat de fotograaf het rode kruis boven de rechter rijstrook negeert. Als het portaal achter hem een verdrijfpijl naar links toont, dan mag hij daar gewoon rijden tot aan het rode kruis dat op de foto zichtbaar is.
:sorry:

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door Snelwegfreak » do 20 aug 2015, 12:05

Mark schreef:Het is een opname van Blik op de Weg dus kan evengoed een agent/politiewagen zijn die daar mag/moet rijden. Er mist teveel content om hierover een uitspraak te doen ;).
Dit dus. Het betrof hier een aanrijding op de meest rechter rijstrook. Vluchtstrook was opgeheven vanwege de wegwerkzaamheden en om wat veiliger te staan kwam het rode kruis boven de weg.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door EtienneM » zo 06 sep 2015, 12:35

Er zijn wat nieuwe borden geplaatst in Maastricht...
[url=http://twitter.com/ralfblom]@RalfBlom[/url] op Twitter schreef: Het inrijden van Maastricht via de A2 ziet maandag toch net weer even iets anders uit #avenue2 #a2maastricht
Afbeelding
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Claus Plein
stadsweg
Berichten: 366
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 21:11

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door Claus Plein » zo 06 sep 2015, 13:14

Natuurlijk zo geplaatst vanwege ruimtegebrek rechts maar volgens mij is het best uniek dat een bord in de middenberm staat. Alleen op de A4 vlakbij Naaldwijk stond er een maar die is al weggehaald. Ik vind het er wel goed uitzien, mogen ze wel vaker doen wat mij betreft.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door Wouter N14 » zo 06 sep 2015, 13:40

Jammer dat aannemer Y niet meteen het gele bord van aannemer X mag weghalen...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door Pino » zo 06 sep 2015, 14:39

Claus Plein schreef:Natuurlijk zo geplaatst vanwege ruimtegebrek rechts maar volgens mij is het best uniek dat een bord in de middenberm staat. Alleen op de A4 vlakbij Naaldwijk stond er een maar die is al weggehaald. Ik vind het er wel goed uitzien, mogen ze wel vaker doen wat mij betreft.
Het is niet je logische zichtlijn, borden in de middenberm. Dus ik zou het toch zo min mogelijk willen doen. In Duitsland zou dit bord vermoedelijk aan een antenne boven de weg hebben gehangen, om op die manier de zichtbaarheid wat te verbeteren.

Claus Plein
stadsweg
Berichten: 366
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 21:11

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door Claus Plein » zo 06 sep 2015, 14:59

Pino schreef: Het is niet je logische zichtlijn
Klopt, maar nu heb je in in ieder geval geen last van vrachtwagens die het zicht ontnemen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door Pino » zo 06 sep 2015, 16:37

^^ Je hebt de Belgische methode om op wegen met veel vrachtverkeer de borden dan maar rechts van de weg én in de middenberm te plaatsen. Net zoals er op brede wegen in Frankrijk dan nog wel eens een kleiner bordje in de middenberm staat om verkeer op de linkerbaan te helpen herinneren. Maar primaire bewegwijzering kan het wat mij betreft niet zijn. In Duitsland zag je vroeger wel eens uitsmijters in de middenberm. Daar zijn ze niet voor niets mee gestopt.

Zichtbeperkingen door te grote aantallen vrachtwagens los je wat mij betreft beter op door de bewegwijzering dan maar hoger op te hangen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door Rene » ma 07 sep 2015, 10:14

Soms zit het probleem in de situatie aan de andere kant van een geluidscherm, waardoor een portaal of uithouder problematisch wordt zonder onteigeningen en/of andere ellende. En zeker als je dan in een unieke situatie van een zeer brede middenberm zit, dan is de oplossing zoals hier maatschappelijk gezien qua kosten/baten vele malen beter.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door Pino » ma 07 sep 2015, 13:14

^^ Achter het geluidsscherm zit een vrij simpel ogend grasveld (Google Maps). Maar de kans bestaat natuurlijk dat daar een complicatie heeft gelegen. De bijbehorende kosten-batenanalyses kun je van een afstand niet maken. Het ging mij in die zin eerder op de suggestie "moeten we vaker doen, borden in de middenberm".

Overigens laat de Franse bewegwijzering met zijn antennes in de middenberm zien dat een brede middenberm allerminst een noodzaak is om dit soort stappen te zetten.

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door EtienneM » ma 07 sep 2015, 16:31

Ik weet het niet 100 procent zeker, maar volgens mij ligt de snelweg hier ietwat verhoogd, zoals hier te zien is op Bing Maps http://binged.it/1K26d6z
Misschien heeft dit de doorslag gegeven tot de plaatsing in de middenberm. Al met al staat het hier naar mijn mening op een duidelijke plek.
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door Vinny » ma 07 sep 2015, 22:11

Pino schreef:^^ Achter het geluidsscherm zit een vrij simpel ogend grasveld (Google Maps). Maar de kans bestaat natuurlijk dat daar een complicatie heeft gelegen. De bijbehorende kosten-batenanalyses kun je van een afstand niet maken. Het ging mij in die zin eerder op de suggestie "moeten we vaker doen, borden in de middenberm".

Overigens laat de Franse bewegwijzering met zijn antennes in de middenberm zien dat een brede middenberm allerminst een noodzaak is om dit soort stappen te zetten.
Waarschijnlijk is dat grasveld gewoon van de boer die daar zijn erf heeft. Naast dat deze man waarschijnlijk niet zit te wachten op een fors uitgevallen paal in zijn land, moet er ook een onderhoudsweg worden aangelegd, of moet het geluidsscherm verplaatst worden dat er nogal massief uitziet. Ik snap de afweging dus wel om het bord in het midden neer te zetten.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door waldo79 » ma 07 sep 2015, 23:30

EtienneM schreef:Ik weet het niet 100 procent zeker, maar volgens mij ligt de snelweg hier ietwat verhoogd, zoals hier te zien is op Bing Maps http://binged.it/1K26d6z
Misschien heeft dit de doorslag gegeven tot de plaatsing in de middenberm. Al met al staat het hier naar mijn mening op een duidelijke plek.
De snelweg ligt op een talud ;)

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door Snelwegfreak » di 15 sep 2015, 15:50

Bodegraven krijgt een L-bord:

Afbeelding
Enne gojje mins blieft altied leave.

hmeer
dorpsstraat
Berichten: 213
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 21:15

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door hmeer » di 15 sep 2015, 15:56

^^ Mooi dat deze hier komt, boven de linkerstrook hangt nu ook "bord". Gouda als toevoeging is ook zeker wenselijk hier :top:

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door RSK » di 15 sep 2015, 16:02

^^ Mooi om te zien! Die zal waarschijnlijk deze gaan vervangen:
Afbeelding
Hamvraag is natuurlijk wel: komt er nog een afritsymbool boven, of maakt men van de gelegenheid gebruik om de knooppuntstatus in te voeren?

Even de data dat er gewerkt wordt in de gaten houden, misschien kan ik nog een oud bord bemachtigen. Scheelt weer een kamermuur behangen als ik een huis ga kopen. :lol:
TOEVOEGING
Dat is dus al sneller dan ik dacht: vannacht is de A12 tussen Nieuwerbrug en Gouda afgesloten.
A12 Utrecht - Den Haag
Waar: A12, Nieuwerbrug - Gouda
Wanneer: 15-09-2015 22:00 t/m 16-09-2015 05:00
Hinder: 5 tot 10 minuten
Welke hinder: 3 afgesloten rijstroken op de rijbaan tussen Nieuwerbrug en Gouda. Hoofdrijbaan afgesloten tussen Nieuwerbrug en Gouda.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door Mandelsoft » di 15 sep 2015, 16:56

Dat zou dan het eerste L-bord buiten Noord-Holland worden, als het goed is :woop:

En wat ziet mijn oog? Wegnummers uitgelijnd met de bovenkant van de pijlen? OK, nog niet zo goed als met de baseline, maar nog steeds een hele verbetering t.o.v. zwevende wegnummers
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door Pino » di 15 sep 2015, 18:40

^^ Zal samenhangen met de keuze om voor de afslaande richting niet langer het wegnummer N11 onderaan te zetten, maar de verzorgingsplaats. Daardoor kon dat wegnummer niet meer worden uitgelijnd op de pijlpunt, om vervolgens het doorgaande wegnummer op dezelfde hoogte te laten zweven. Bij gebrek aan beter lijnde men dan maar uit op de doorgaande pijlpunt.

Dat laatste beter geldt uiteraard alleen voor de baseline-haters die kennelijk de dienst uitmaken onder NBA-ontwerpers...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door Wouter N14 » di 15 sep 2015, 18:40

Zal de meeste linkse pijl voorlopig afgeplakt worden?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door harry » di 15 sep 2015, 19:16

RSK schreef:maakt men van de gelegenheid gebruik om de knooppuntstatus in te voeren?
Het feit dat Bodegraven niet meer bovenaan staat suggereert in ieder geval dat het niet meer afrit Bodegraven gaat heten.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door verfmeer95 » di 15 sep 2015, 19:19

^^ Ik zie hier het omklapprincipe, misschien toch een knooppuntstatus? :duck:

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door RSK » di 15 sep 2015, 21:42

Het zou erg mooi zijn als men er toch een knooppunt van zou maken. Erg vlot geacteerd ook, aangezien ik vorige week nog een vraag naar Rijkswaterstaat had gestuurd inzake de eventuele knooppuntstatus, plannen daarvoor en de reden waarom die status er nog niet was. Ik wacht nota bene nog op het antwoord. :lol:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door Mandelsoft » di 15 sep 2015, 21:44

^^ Nou, we zullen morgen wel zien wat er hangt en dan heb je je antwoord wel. Hou ons op de hoogte! ;)
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door Rene » di 15 sep 2015, 21:46

Heb nog even geduld, ga niet elke keer RWS bestoken. Er wordt op dit moment aan een knooppuntennotitie gewerkt.
En ik heb zo'n vaag vermoeden dat je de inhoud ervan wel zal bevallen - al zal dat geen invloed meer hebben op wat er nu wordt opgehangen boven de weg.
(En nee, meer kan ik er op dit moment niet over kwijt.)

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door RSK » di 15 sep 2015, 21:49

^^ Geen zorgen, ik 'bestook' RWS echt niet op grote schaal, slechts incidenteel een vraag of opmerking. Ik wacht hoopvol af wat er vannacht gaat gebeuren, misschien dat ik zo nog even op de fiets stap om een kijkje te nemen. :top:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door waldo79 » di 15 sep 2015, 21:58

Rene, je maakt ons benieuwd :lol:

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door Albaufstieg » di 15 sep 2015, 22:24

Prima portaalbord zo te zien en het zou inderdaad wel op zijn plaats zijn als de knooppuntstatus wordt toegekend aan afrit 12a. Dat Gouda hier vermeld wordt is inderdaad wel een meerwaarde, zeker gezien de knooppuntfunctie in het netwerk.

Even verderop is er ook een bord vervangen: het portaalbord dat op 500 meter hing voor afrit Gouda in de richting van Den Haag is vervangen door een vorkbord. Logische en kostenefficiente keuze, al gaf het portaalbord natuurlijk meer informatie qua rechtdoordoelen. Minder heugelijk is dat de NBA-afbreking ''-Zuid'' voor Waddinxveen-Zuid op dezelfde regel als het N207-schildje is geplaatst, maar dan uiteraard aan de rechterkant. Ik vond het er persoonlijk gezien esthetisch niet heel fraai uitzien, wat mij betreft had men gewoon die extra regel gebruikt.

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door Techum » wo 16 sep 2015, 16:01

Hoeveel inwoners zou 'Dokterswacht' hebben?

Afbeelding

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL

Bericht door RSK » wo 16 sep 2015, 16:25

Op de A12 waren vanmorgen de oude borden nog aanwezig, dus ik ben benieuwd wanneer men de vervanging dan wel gaat uitvoeren. Ik kan op vanAnaarBeter niet echt passende werkzaamheden vinden. Op 23/24 september staat er iets gepland rond Woerden, op 29 september staat in de avond iets gepland waarbij ik het gevoel krijg dat men dan de 130 gaat invoeren.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Plaats reactie