Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Steptimer » ma 08 okt 2018, 21:46

Ook vanuit deze richting heeft Lelystad er bewegwijzering bijgekregen. En staat zelfs ver voor het eerst volgende hoofddoel Emmeloord al aangeven als tweede hoofddoel. Best opmerkelijk.
Laatst gewijzigd door Steptimer op ma 08 okt 2018, 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rene » ma 08 okt 2018, 21:49

Wouter N14 schreef: ma 08 okt 2018, 21:07 Waarschijnlijk hoort het zo, maar ik vind het nogal overdreven om op deze afstand al een N50-schildje te tonen.
Bord is nog ontworpen voordat de doelenstrategie definitief was.
Als het nu zou worden ontworpen, dan zou Zwolle daar niet onder een streep staan, maar pas vanaf afrit Bant onder de streep gaan.
Laatst gewijzigd door Rene op ma 08 okt 2018, 21:52, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rene » ma 08 okt 2018, 21:51

Steptimer schreef: ma 08 okt 2018, 21:46 Ook vanuit deze richting heeft Lelystad er bewegwijzering bijgekregen. En staat zelfs ver voor het eerste hoofddoel Emmeloord al aangeven als tweede hoofddoel. Best opmerkelijk.
Volgorde langs de aangegeven snelweg is van ver weg naar dichtbij.
Lelystad ligt tussen Amsterdam en Emmeloord.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door verfmeer95 » ma 08 okt 2018, 21:54

^^ Dat snapt Steptimer ook wel. Waar hij op doelt is dat Lelystad daar al op de borden staat terwijl het nog bijna 30km tot het volgende hoofddoel is. Je zou dan geen tweede hoofddoel verwachten.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rene » ma 08 okt 2018, 22:12

Dat heeft alles met knooppunt Joure te maken, en met de specifieke situatie dat je zowel over de Afsluitdijk als door de polder naar Amsterdam kunt. Waarbij met de reconstructie van het knooppunt het wegnummer op de 'rechtdoorgaande' route wisselt - en daarom is het van het grootste belang dat het voor de weggebruiker duidelijk is waar de wegen naartoe gaan. Daarom is vanuit Heerenveen komende Den Helder toegevoegd richting de A7, en Lelystad richting de A6 - omdat Lelystad veel meer de route door Flevoland verbeeldt dan Emmeloord. Dat doel moet na het knooppunt gecontinueerd worden.

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Steptimer » ma 08 okt 2018, 22:29

^
Bedankt voor het antwoord.

Inderdaad, Verfmeer. Dat bedoelde ik. Heb mijn bericht even aangepast zodat mijn vraag duidelijker is.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » ma 08 okt 2018, 22:37

Wouter N14 schreef: ma 08 okt 2018, 21:07 Waarschijnlijk hoort het zo, maar ik vind het nogal overdreven om op deze afstand al een N50-schildje te tonen.
Het is vooral dat je weet dat in grote delen van het land tot het allerlaatste moment wordt gewacht totdat een doel eens een keer onder de streep gaat. En om dan uitgerekend voor een N-weg wel op 30 kilometer onder de streep te gaan brengen, dat voelt wat als de wereld op zijn kop.

De boodschap dat we normaal gesproken eigenlijk tot Bant hadden moeten wachten is wel redelijk consistent met het landelijke beeld. Desalniettemin heb ik er vaak voor gepleit dat kruisende doelen wel vanaf een kilometer of 30 à 40 onder de streep zouden mogen. Uit een land als Duitsland ben ik niets anders gewend. Omdat je tot aan Emmeloord ook geen andere knooppunten tegenkomt waarvoor je het onder de streep brengen van Zwolle nog even zou willen uitstellen, zie ik het probleem niet.

Resteert de vraag hoe het landelijke criterium dan precies omschreven staat. Vast subtieler dan mijn perceptie "maximaal twee afritten voor een knooppunt"?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rene » ma 08 okt 2018, 22:56

Pino schreef: ma 08 okt 2018, 22:37Resteert de vraag hoe het landelijke criterium dan precies omschreven staat. Vast subtieler dan mijn perceptie "maximaal twee afritten voor een knooppunt"?
Per aansluiting uitgewerkt.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » ma 08 okt 2018, 23:08

^^ Maar dan had het "per aansluiting uitgewerkt" dus met gemak kunnen betekenen dat Zwolle al vanaf Joure onder de streep gaat. Of ligt er echt al een concreet doelenstrategie-document waarin al staat vastgelegd dat in de toekomst de N50-doelen van :KP: Emmeloord pas daar bij Bant onder de streep verdwijnen?

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 » di 09 okt 2018, 12:29

Rene schreef: ma 08 okt 2018, 21:49 Als het nu zou worden ontworpen, dan zou Zwolle daar niet onder een streep staan, maar pas vanaf afrit Bant onder de streep gaan.
Oke. Dus de geldende richtlijn is dus dat een streep op ca. 2 afritten vóór de splitsing verschijnt?
In mijn eigen systeem is dat ook het uitgangspunt, grappig.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Emil » di 09 okt 2018, 22:33

Maar nog even over dat afstandenbord na Joure. Ik snap de overweging wel om hier Lelystad te plaatsen. Maar als je puur naar het systeem kijkt had Utrecht (netwerkdoel) hier toch moeten staan in plaats van Lelystad. Of je moet Emmeloord downgraden tot lokaal doel, dan wordt Lelystad automatisch het eerste hoofddoel.

Ik blijf het bijzonder vinden dat op sommige punten wel maatwerk wordt geleverd en op sommige punten, waar het systeem eigenlijk faalt, gewoon systeemtechnisch gewerkt wordt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » wo 10 okt 2018, 9:04

^^ Utrecht is misschien weinig richtinggevend voor 'de route door de polder', aan de andere kant loopt de kortste en snelste route tussen netwerkdoelen Utrecht en Groningen over de A27, A6 en A7. Maar dat wordt niet aangegeven, omdat het idee is dat die verbinding via netwerkdoel Zwolle wordt geleid, wat langer en filegevoeliger is. Je moet maar weten dat je vanaf Utrecht eerst Almere moet volgen en niet Zwolle om de snelste route naar Groningen te hebben. Omgekeerd volg je vanaf Groningen eerst Amsterdam, tot je bij Almere bent en Utrecht staat aangegeven. De inconsequenties in NBA zijn talrijk. Tja, wat doe je er aan?

En voor die vermelding van Zwolle langs de A6 direct na :KP: Joure valt zeker wat te zeggen vanuit de netwerkgedachte, maar het zou net zo goed te begrijpen zijn als het daar niet wordt aangegeven omdat het komende vanaf Sneek bij :KP: Joure over de A7, A32 en A28 via Heerenveen wordt gestuurd.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door mavas » wo 10 okt 2018, 9:20

Het bizarre in dit hele verhaal is dat Zwolle wel direct na het keuzepunt wordt vermeld en via 2 routes dus wordt bewegwijzerd, maar het netwerkdoel Groningen niet. Dit blijft toch wel een erg vreemde keuze hoor.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 » wo 10 okt 2018, 10:34

Coen Tunnel schreef: wo 10 okt 2018, 9:04 En voor die vermelding van Zwolle langs de A6 direct na :KP: Joure valt zeker wat te zeggen vanuit de netwerkgedachte, maar het zou net zo goed te begrijpen zijn als het daar niet wordt aangegeven omdat het komende vanaf Sneek bij :KP: Joure over de A7, A32 en A28 via Heerenveen wordt gestuurd.
Dat Zwolle wordt vermeld vind ik prima, ik heb alleen moeite om het dáar al onder de streep te zetten en helemaal met het gekleurde N50-schildje.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » wo 10 okt 2018, 10:41

^^ Ja, dat is wat overdreven. Ik had het in mijn reactie dan ook over de vermelding van Zwolle op dat bord, dat ik op zich kan begrijpen. Maar om het daar al onder de streep te zetten is overdreven, al helemaal met dat N50-schildje. Maakt het bord onnodig druk en het is informatie die op dit punt niet relevant is.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » wo 17 okt 2018, 17:14

Een wat slechte foto, maar nog géén Dordrecht-Oost op de A15. Wel netjes dat de N214 links en de N3 rechts van de pijl staan wat de volgende kruising opvolgt.

Afbeelding

ardjan
polderweggetje
Berichten: 30
Lid geworden op: di 10 mar 2015, 17:04

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door ardjan » do 18 okt 2018, 11:53

Het kan aan de foto liggen, maar naar mijn idee komt met twee wegnummers de pijl wel wat in de verdrukking. Kost de wegnummers op een extra regel nou echt zoveel meer?

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door sven_engelen » do 18 okt 2018, 12:09

Ik vind het er niet slecht uit zien. Bovendien maakt een extra regel voor die wegnummers het weer rommelig.
Svenlo

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Kaaiman » do 18 okt 2018, 13:25

Normaal zou je toch beide wegnummers rechts van de pijl hebben?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Teetje
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 11:13

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Teetje » do 18 okt 2018, 14:23

Ik vind het een mooi en evenwichtig bord :D

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegfreak » do 18 okt 2018, 18:06

Kaaiman schreef: do 18 okt 2018, 13:25 Normaal zou je toch beide wegnummers rechts van de pijl hebben?
Bij een besliswegwijzer wel ja. Dit is een voorwegwijzer in de vorm van een rijstrookbord, waarbij de pijl altijd in het hart van de rijstrook staat. Daarom aan beide zijden van de pijl een wegnummer. Anders wordt het bord veel breder of wordt het geen rijstrookbord meer ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rene » do 18 okt 2018, 18:22

Dit is een wel degelijk besliswegwijzer. :wijsvinger:

De pijl links kan voorkomen bij het begin van een uitvoegstrook, ergens middenin een rijstrook staat de pijl in het midden.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegfreak » do 18 okt 2018, 20:10

Duidelijk het effect van 12 uur aan het werk zijn. Wat een fout :lol:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 » zo 21 okt 2018, 18:21

Nu wilde ik toch eens deze voorleggen, volgens mij is die nog niet besproken:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Dat linker bord is wat mij betreft fout, maar is het ook fout volgens de richtlijn? Want het bord zegt dat de hier bijkomende 4e rijstrook rechts de uitvoeger wordt naar de A29. Dat is het echter niet, alle vier de rijstroken gaan rechtdoor als A15 naar Nijmegen. Er komt later nóg een rijstrook rechts bij, en dat wordt pas de uitvoeger. Als hier al een bord moet hangen, dan moet dat volgens mij een simpel vorkbord zijn. Of niet?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rene » zo 21 okt 2018, 18:27

Een vorkbord wordt gezien het aantal bestemmingen erg hoog en dat middenin een zeer breed portaal. Dat is problematisch. Het bord op 4 stroken dimensionrren kan ook niet want die liggen daar niet.

Beter was het geweest om beide rijbanen aparte portalen te geven, of te accepteren dat dit portaal NA de samenvoeging was geplaatst. Eisen ten aanzien van tussenberm en portaal hebben hier geleid tot een bewegwijzeringstechnisch suboptimale oplossing.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 » zo 21 okt 2018, 18:41

Ja vorkbord kan inderdaad niet, ik was vergeten dat NBA verlangt dat daarop alle bestemmingen worden vermeld. Dan is ook dit weer een goed voorbeeld waarom ik dat een hoogst ongelukkige keus vind. Maar een "suboptimale oplossing" vind ik een wat te optimistische beschrijving, ik vraag mij af of je niet beter af bent zónder bord. En anders wel een vorkbord, maar met een contourpijl en dus geen rechtdoorbestemmingen? Dat lijkt mij een betere invulling van "suboptimaal".
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rene » zo 21 okt 2018, 20:19

Voor een knooppunt moet meerdere keren in beide richtingen alles vermeld worden. Het is geen afrit. Een contourpijl is geen optie. Een contourpijl als eerste aanduiding bij een knooppunt is alleen een optie als de rechtdoorgaande poot op onbeduidende wijze dood loopt in het OWN. Dat is hier allesbehalve het geval.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » zo 21 okt 2018, 20:41

^^ En waarom is er hier dan wèl een countourpijl? De rechtdoorgaande richting loopt niet op onbeduidende wijze dood op het OWN.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Palance » zo 21 okt 2018, 20:41

We hebben toch voorbeelden van contourpijlen in knooppunten? (o.a. Ridderkerk en Ressen)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny » zo 21 okt 2018, 22:58

Rene schreef: zo 21 okt 2018, 18:27 Een vorkbord wordt gezien het aantal bestemmingen erg hoog en dat middenin een zeer breed portaal. Dat is problematisch. Het bord op 4 stroken dimensionrren kan ook niet want die liggen daar niet.

Beter was het geweest om beide rijbanen aparte portalen te geven, of te accepteren dat dit portaal NA de samenvoeging was geplaatst. Eisen ten aanzien van tussenberm en portaal hebben hier geleid tot een bewegwijzeringstechnisch suboptimale oplossing.
Ik vind het persoonlijk wel een redelijke oplossing. Het probleem is meer dat NBA in zich heeft om een "grondgetrouwe" rijstrookindeling te presenteren, en bij tapers werkt dat ook wel goed, alleen bij niet-tapers juist niet. Hier wreekt zich denk ik dat de richtlijn niet zo goed toepasbaar is op dergelijke situaties "in het veld". Ik zou haast zeggen dat de tijd rijp is om dit nog eens tegen het licht te houden en waar nodig aan te passen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie