Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » vr 08 nov 2019, 14:41

Eindhoven-Acht vanuit Best is toch niet heel raar, wanneer het in Eindhoven zelf wel aangegeven staat met een witte verwijzing Acht? Het is immers een deel van de kom Eindhoven. Of mis ik hier iets en gaat het om een variant van Rotterdam-Albrandswaard en Amsterdam-Duivendrecht?

In alle gevallen zijn dit voorbeelden van hoe ik vind dat de koppeling BAG-bewegwijzering niet altijd goed is. BAG is voor een flink deel tot stand gekomen met dank aan politieke historie: welk stukje rand is historisch onderdeel van een andere gemeente gebleven en wat niet? Want: andere gemeente is andere BAG-plaatsnaam. De ter plaatse onbekende weggebruiker ziet die gemeentegrens niet en kan hem niet ruiken, maar hij kleurt dus wel behoorlijk sterk onze bewegwijzering. Daar bestaat enige rechtvaardiging voor, namelijk in de vorm van de plaatsnaam in het adres waar die ter plaatse onbekende naar op weg is, maar dat gaat dus wringen. En los daarvan: als je dan toch nog in Best staat, kort voor de grens met Eindhoven, ga je de bewegwijzering dan zoveel anders benaderen afhankelijk van de vraag of er wit-op-blauw Acht, wit-op-blauw Eindhoven-Acht of zwart-op-wit Acht staat? En geredeneerd vanuit een ander Eindhovens stadsdeel idem dito.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny » vr 08 nov 2019, 16:34

Hoewel dat laatste gevoel sterk in opkomst is, denk ik dat de Nederlandse overheid de juiste balans in het algemeen wel weet te vinden.
Er is wel iets merkwaardigs in het land: Populistische partijen zoals de PVV hebben jaren lang geroepen dat ze lak hebben aan nuances en de algemene 'checks and balances' in het rechtsysteem, en rechters die dat zo vanuit het verleden gewend waren toe te passen werden als 'soft' en soms zelfs als idioot bestempeld. Dat komt dus nu als een boemerang terug in het gezicht van de overheid: nu toetst de rechter veel meer aan het beleid dat de overheid eerst zelf heeft geformuleerd en 'durft' de rechtelijke macht het rechtssysteem ook instrumenteel in te zetten: dus de overheid te houden aan het beleid dat ze voert. Hierdoor krijg je bijvoorbeeld dat de PAS-norm moet worden gehandhaafd (stikstofproblematiek) en het rookbeleid (afschaffen rookruimtes in de horeca). Iets in mij zegt dat Wilders dat zo niet gewild had, maar met zijn opvatting over hoe de rechtspraak zou moeten werken is dat precies wat de uitkomst is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » vr 08 nov 2019, 17:00

^^ De door populisten gebruikte terminologie was een nogal omslachtige manier om het verwijt te maken dat de rechterlijke macht en anderen zich niet achter het recht moesten verschuilen en gewoon de populistische politieke agenda moesten implementeren. En dat gebeurt natuurlijk nog steeds niet. Nu de overheid in het afgelopen decennium is gaan handelen op een manier die de populisten wat wind uit de zeilen moest houden, zijn de rechters kritischer geworden op de overheid. Maar bepaald nog niet met een resultaat dat de populisten zint. Dus nu zijn rechters gewoon 'enemies of the people' geworden in de populistische benadering.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » vr 08 nov 2019, 19:43

Pino schreef: vr 08 nov 2019, 14:41 Acht? Het is immers een deel van de kom Eindhoven. Of mis ik hier iets
Acht is een aparte bebouwde kom (blauwe borden) in de gemeente Eindhoven.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Dennal
stadsweg
Berichten: 434
Lid geworden op: zo 16 nov 2008, 11:05
Locatie: Eindhoven, Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Dennal » vr 08 nov 2019, 20:23

Pino schreef: vr 08 nov 2019, 14:41 Eindhoven-Acht vanuit Best is toch niet heel raar, wanneer het in Eindhoven zelf wel aangegeven staat met een witte verwijzing Acht?
Zoals Harry hierboven aangeeft staat Acht aangeven met normale komborden en tevens eigen welkomstborden sinds eind 2018.
https://www.google.nl/maps/@51.4731672, ... 312!8i6656
As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aauwd!

Raadscommissie gem. Eindhoven (verkeer & veiligheid).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » vr 08 nov 2019, 20:31

Duidelijk. De meeste vermeldingen Eindhoven-Acht zullen ouder zijn? Wel opvallend dat een niet-BAG-naam nog komborden kan krijgen. Maar ja, wie houdt een gemeente tegen die dat op eigen wegennet toch doet?
(en nu niet zeggen “ik als lid van de raad van die gemeente”) ;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny » vr 08 nov 2019, 20:46

Ik hou het niemand tegen, maar ik zou het niet adviseren :rofl2:

Feit is dat veel gemeenten natuurlijk ook maar wat doen in plaats van de geldende richtlijnen te volgen ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » vr 08 nov 2019, 22:08

Pino schreef: vr 08 nov 2019, 20:31 Duidelijk. De meeste vermeldingen Eindhoven-Acht zullen ouder zijn?
Hm. Ik heb alleen bewijs uit 2008/2010/2018:
SPOILER: TOON

2000-Acht:
Afbeelding

2010:
Afbeelding

2018:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door harry op za 04 jan 2020, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Westfrisiaweg
dorpsstraat
Berichten: 218
Lid geworden op: di 16 dec 2008, 21:33
Locatie: Heerhugowaard

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Westfrisiaweg » zo 10 nov 2019, 20:08

Wouter N14 schreef: do 07 nov 2019, 21:08 Ik blijf mij verbazen over dit topic. NBA is bijna 7 jaar oud en nog steeds is er discussie, onduidelijkheid en onvoorspelbaarheid over de implementatie ervan. Dan klopt er toch echt iets niet aan het systeem.
Kijk naar de bovenste twee foto's en de discussie blijft in mijn ogen gerechtvaardigd,
maar misschien is het geëmmer op NBA wat afgezaagd aan het worden :p

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Palance » za 16 nov 2019, 18:27

Even een before-and-after posten: 21 juli 2009 vs 16 november 2019
Afbeelding

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15218
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Via » za 16 nov 2019, 18:29

Wel een verbetering, al had Dordrecht of Breda niet misstaan als rechtdoordoel.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Jackbauer1350 » za 16 nov 2019, 19:47

Enkele nieuwe borden langs de A1 tussen Deventer en Azelo:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny » za 16 nov 2019, 20:07

https://live.staticflickr.com/65535/490 ... 56b3_c.jpg

"Niet te veel op drukken, nu verdrinkt het wegnummer in blauwvak"

https://live.staticflickr.com/65535/490 ... aabb_c.jpg
Zutphen op het vorkbord? Is dat nieuw beleid of heb ik weer ergens een addendum in de richtlijnen gemist?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door boe! » za 16 nov 2019, 20:27

Zutphen stond daar altijd al aangegeven als bestemming voor de N348 in zuidelijke richting.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Jeff » za 16 nov 2019, 20:27

Wat kon de kantelwals van de A20 eigenlijk tonen naast het "daar staande" Rotterdam Airport?
Verder: Nu hopen dat een Poolse vrachtwagenchauffeur de boel (N-wegen) niet aanziet als Max 8 ton :hap:

@Vinny: Nee.. ik gok dat het stof onder het voorstel van de A48 is weggeveegd :p

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Jackbauer1350 » za 16 nov 2019, 20:32

Deze heb ik nog uit de dashcambeelden gehaald:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo te zien de borden die er al stonden aan nieuwe mast/portaal bevestigd.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door boe! » za 16 nov 2019, 20:33

Jeff schreef: za 16 nov 2019, 20:27 Wat kon de kantelwals van de A20 eigenlijk tonen naast het "daar staande" Rotterdam Airport?
Ik denk alleen een 'leeg' bord als de verbindingsweg was afgesloten. Rotterdam-Airport en Den Haag verhuisden dan naar de kantelwals boven de afrit.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » za 16 nov 2019, 20:40

^^ Ja klopt. Alleen in dertig jaar aan die kant van Rotterdam wonen cq via het Kleinpolderplein pendelen naar mijn ouders heb ik dat bijna nooit live gezien. Niet zo raar dat deze kantelwals is weggehaald.
Via schreef: za 16 nov 2019, 18:29 Wel een verbetering, al had Dordrecht of Breda niet misstaan als rechtdoordoel.
Breda zou dat moeten zijn, wat straks ook vanuit het noorden doorgaand langs Rotterdam zal worden verwezen (alleen over de verlengde A16). Misschien is ergens de verwachting dat verkeer uit het westen richting Breda eerder via de Beneluxtunnel zou rijden, maar borden op Kethelplein zijn daar volkomen stil over. Alleen al als terugval bij incidenten had ik Breda op de A20 gepast gevonden. Met de nieuwe geleiding bij Rotterdam gaan we eigenlijk achteruit van een systeem met doelen op netwerkniveau naar hoofdzakelijk doelen in lijn.
Laatst gewijzigd door Pino op za 16 nov 2019, 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Palance » za 16 nov 2019, 20:44

Op het SV-beeld van augustus 2008 zie je een leeg bord, maar de kantelwals richting Overschie toont daarop niet de alternatieve route.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » za 16 nov 2019, 20:47

Dat heb ik vaker zien gebeuren. Trouwens hoofdzakelijk in situaties waarin de verbindingsboog naar de A13 wel degelijk open was.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Robbert297 » za 16 nov 2019, 21:19

Jackbauer1350 schreef: za 16 nov 2019, 19:47 Enkele nieuwe borden langs de A1 tussen Deventer en Azelo:
Afbeelding

Afbeelding
Hoe zit het met de biezen om de gele wegnumers? Op de bovenste foto is deze omlijning anders dan op de onderste foto.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegfreak » za 16 nov 2019, 21:20

Op het aftakkingsbord is het goed gegaan; op de voorwegwijzer niet. Probleem zit in vergeten uit te snijden folie.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15218
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Via » zo 17 nov 2019, 8:54

Volgens mij gaat dat dan vaker fout dan goed, want ik heb nog geen enkel bord gezien waar nog een geel randje om het zwart zit.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Jackbauer1350 » zo 17 nov 2019, 9:26

Als ik het goed heb was eerste opzet alleen zwarte bies en is dat gele randje om het zwart weer iets nieuwer ontwerp.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegfreak » zo 17 nov 2019, 9:37

Jullie hebben beiden gelijk. Er zijn echter al heel veel borden volgens de huidige ontwerpen geplaatst, maar bij de meeste is het niet goed gegaan.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76291
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Chris » zo 17 nov 2019, 10:16

Waarom zou een geel randje eigenlijk beter zijn dan een dikker zwart kader zoals op de N348 foto? Zou dat het contrast verbeteren?

Bij de N347 foto oogt het zwarte randje wel heel erg subtiel. Ik vraag mij wel eens af of het publiek zulke verschillen wel opmerkt. De meeste mensen hebben al niet eens door dat er verschillende lettertypen zijn... Al is het wellicht onbewust toch beter.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » zo 17 nov 2019, 13:17

Chris schreef: zo 17 nov 2019, 10:16 Waarom zou een geel randje eigenlijk beter zijn dan een dikker zwart kader zoals op de N348 foto? Zou dat het contrast verbeteren?
Een contrast zwart-op-blauw is niks. Je moet óf direct geel-op-blauw gebruiken óf een geel laagje buiten de zwarte rand. Het eerste is wat we van oudsher deden, het tweede is de huidige methode. Die in de praktijk dus buitengewoon matig wordt omgezet.

Weet eigenlijk zo vlug niet wat deze ontwerpkeuze heeft gedreven. Kijkend naar de kleurenblindheid-schema’s zie ik er zo vlug geen aanleiding voor. Ja, onze oosterburen doen het, maar die hebben dan ook geel als primaire bewegwijzeringskleur.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegfreak » zo 17 nov 2019, 13:52

Pino schreef:Weet eigenlijk zo vlug niet wat deze ontwerpkeuze heeft gedreven. Kijkend naar de kleurenblindheid-schema’s zie ik er zo vlug geen aanleiding voor.
Pino schreef:Een contrast zwart-op-blauw is niks. Je moet óf direct geel-op-blauw gebruiken óf een geel laagje buiten de zwarte rand.
:bloemetje:
Enne gojje mins blieft altied leave.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » zo 17 nov 2019, 13:58

Een paar wijzigingen op de A7 > Den Helder van :AS: 8 t/m 10. Om het overzichtelijk te houden zal ik de hele serie per aansluiting in de spoilers uploaden.
Harry mag ze uiteraard plaatsen op z'n site.

:AS: 8 - Hoorn

Verandering: McDonalds-bord met lelijk erop geplakte openingstijden is vervangen door een servicebord met meerdere faciliteiten.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
:AS: 9 - Hoorn-Noord
Verandering: nieuw afstandenbord.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
:AS: 10 - Wognum
Veranderingen: 1100m-bord is vervangen door 1000m. Volgbord voor Den Oever is verwijderd.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nederland24 » zo 17 nov 2019, 14:27

^^ De afbeeldingen zijn bij mij niet zichtbaar.

Plaats reactie