Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

harry
Wegnummerfotograaf

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » vr 15 mei 2020, 23:37

Wouter N14 schreef: vr 15 mei 2020, 21:32 ^^ Misschien is dat bord in de herfst geplaatst, dan kan het inderdaad zo uitpakken :shutup:
Ik snap hem niet...
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » vr 15 mei 2020, 23:38

Het was een cynische opmerking dat een NBA-bord er altijd weer anders uit ziet, om wat voor reden dan ook. Als het in de herfst wordt geplaatst, bijvoorbeeld.
Enne gojje mins blieft altied leave.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 15 mei 2020, 23:38

verfmeer95 schreef: vr 15 mei 2020, 21:10 ^^ Dat bord is volgens mij van voor de introductie van de ring van Den Haag.
Klopt. N14 is later overgeplakt met RING N14.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » za 16 mei 2020, 17:42

Jackbauer1350 schreef: vr 15 mei 2020, 22:37 Was al benieuwd wanneer we het nummer N601 eens te zien zouden gaan krijgen.

Afbeelding
Deze wegwijzer langs de route ziet er redelijk nieuw uit. Al heeft het al schade. Een schildje met N601 zou hier boven geplakt kunnen worden op de plek waar nu Ring 's-Hertogenbosch staat. Boven de pijl is denk ik te krap als er RING bij moet.
Er staat trouwens ook nog redesign meuk langs de route.
Die ringaanduidingen vallen ook wel meer weg sinds de witte doelen worden gebundeld, dat laat dit bord goed zien. Zeker als je het ook nog over 2 regels moet spreiden, wat met de naam 's-Hertogenbosch nogal eens voorkomt.

Blijft staan dat het kennelijk bij jou al bekend was dat hier nummer N601 zou komen? Komt dit als wens vanuit de gemeente vandaan?

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 16 mei 2020, 17:45

Volgens mij is dat al een jaar of twee jaar bekend, afhankelijk van hoe welingelicht je bent ;) Ik neem aan dat de wens vanuit de gemeente komt?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 16 mei 2020, 17:58

Volgens mij is het best wel zeldzaam dat een N-weg volledig gemeentelijk is?

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » za 16 mei 2020, 19:35

Wellicht een toekomstige overname van de weg door de provincie?

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 16 mei 2020, 19:37

Of toch het besef dat wegnummering onafhankelijk van de beheerder is?

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » za 16 mei 2020, 19:48

^^
Wegnummers 1 tm 99 zijn in principe rijkswegnummers. Uitzonderingen daargelaten zoals de N34.
De drie-cijferige wegnummers voor A/N zijn voor provincies, ook enkele uitzonderingen daargelaten zoals bijvoorbeeld de A/N200 tussen Haarlem en Amsterdam.
Gemeentes die wegnummers hanteren is dat over het algemeen een S-nummer. Had hier ook gekund S100 bijvoorbeeld.
Zo heeft de Binnenring Parkstad Limburg, ook een gemeentelijke weg het nummer S100 gekregen

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 16 mei 2020, 22:34

Jackbauer1350 schreef: za 16 mei 2020, 19:48 ^^
Wegnummers 1 tm 99 zijn in principe rijkswegnummers. Uitzonderingen daargelaten zoals de N34.
Die uitzonderingen worden tegenwoordig echter wel gemaakt, in tegenstelling tot vroeger. Was de N34 twintig jaar geleden al aan de provincies overgedragen, dan had de weg vermoedelijk hernummerd moeten worden. Nu ziet men wel in dat niemand met dat soort bureaucratische onzin gediend is, de weggebruiker al helemaal niet. Maar vroeger werd er anders naar gekeken en daardoor zitten we nu met gedrochten als een N9 van Alkmaar naar De Kooy die overgaat in de N250 van De Kooy naar Den Helder, terwijl dat vroeger ook gewoon de N9 was.
Gemeentes die wegnummers hanteren is dat over het algemeen een S-nummer. Had hier ook gekund S100 bijvoorbeeld.
Zo heeft de Binnenring Parkstad Limburg, ook een gemeentelijke weg het nummer S100 gekregen
Probleem met die S-nummers is dat ze allemaal in dezelfde serie 100-175 zitten, en dat ze bedoeld zijn voor echte stadsroutes. De N601 heeft toch wel een meer interlokaal belang, bv. voor verkeer van Boxtel naar Waalwijk.

Ik vind dat gemeentelijke wegen die doorgaand verkeer verwerken best een N-nummer kunnen krijgen als ze nummerloos zijn.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » za 16 mei 2020, 22:39

Totaal uit de lucht gegrepen gok: de provincie zal de weg beleidsmatig wel een regionale functie hebben toebedeeld. Het regionaal verbindend wegennet moet bij voorkeur bestaan uit genummerde wegen. De gemeente blijft uit praktische overwegingen beheerder van deze weg.

Is het trouwens ook de bedoeling dat de N601 richting Vlijmen wordt doorgetrokken over die nog aan te leggen weg?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 16 mei 2020, 22:47

De bedoeling is dat de N601 aansluit op de A59, hij zal niet verder lopen.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 16 mei 2020, 22:53

Wel jammer (en onlogisch) overigens dat er niet meteen een knooppuntstatus is toegekend.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 16 mei 2020, 23:20

Coen Tunnel schreef: za 16 mei 2020, 22:34en daardoor zitten we nu met gedrochten als een N9 van Alkmaar naar De Kooy die overgaat in de N250 van De Kooy naar Den Helder, terwijl dat vroeger ook gewoon de N9 was.
De N9 zèlf is het gedrocht. Grote strik erom en overdragen aan de provincie, en dan over de hele lengte N250 noemen. Opgelost.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » za 16 mei 2020, 23:23

^^ Men had destijds de N9 ook de hoek om kunnen laten gaan richting de A7, dus geen N99.
Maar ja gezien het huidige verloop bij Kooimeer misschien een idee de N9 uit te ruilen met de N242. Dus de N242 dan N9 als rijksweg en de huidige N9 naar de provincie met omnummering naar N250.
Wouter N14 schreef: za 16 mei 2020, 22:53 Wel jammer (en onlogisch) overigens dat er niet meteen een knooppuntstatus is toegekend.
Die trompet met de A59 gaat toch verdwijnen waardoor het niet echt meer knooppuntstatuswaardig is na ombouw naar reguliere aansluiting.
Het andere uiteinde bij de A65/A2 is onderdeel van knooppunt Vught al is dat ook niet bepaald conflictvrij.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 16 mei 2020, 23:45

Rene schreef: za 16 mei 2020, 23:20
Coen Tunnel schreef: za 16 mei 2020, 22:34en daardoor zitten we nu met gedrochten als een N9 van Alkmaar naar De Kooy die overgaat in de N250 van De Kooy naar Den Helder, terwijl dat vroeger ook gewoon de N9 was.
De N9 zèlf is het gedrocht. Grote strik erom en overdragen aan de provincie, en dan over de hele lengte N250 noemen. Opgelost.
Wie de wegbeheerder is, is voor de weggebruiker naar mijn mening niet zo interessant. Ik doelde op de in mijn ogen onnodige wisseling van routenummer. In jouw voorstel wordt die wisseling enkel verplaatst. Vroeger had de hele route tot aan de veerhaven in Den Helder het nummer 9. Maar op een gegeven moment is besloten dat dat opgeknipt moest worden in een route 9 en een route 250.

Vanwaar toch dat willen omnummeren als de wegbeheerder verandert? Wat voegt het toe?

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » za 16 mei 2020, 23:53

^^ Op die manier bekeken zou de N9 zelfs door kunnen lopen tot Den Burg op Texel.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 17 mei 2020, 0:09

^^ Ik zie geen reden waarom niet eigenlijk. :) Een veerdienst zou geen reden moeten zijn om een nummer te onderbreken. Op veel andere plekken loopt het wegnummer ook aan de andere kant van de veerdienst door. Nu snap ik dat toen de hernummering van rond 1993 er was, de N501 als minder belangrijk werd ingeschaald dan de N250. Maar wegen kunnen tegenwoordig ook promoveren en degraderen, kijk in Friesland bv. naar de N928 die tegenwoordig wel wordt aangegeven en de N380 die niet meer op de bewegwijzering staat.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 17 mei 2020, 0:20

Ik denk eerlijk gezegd niet dat je een laag wegnummer zou moeten geven aan een weg die met de kilometer onbelangrijker wordt. Dat speelt met de N9 al, en dubbel wanneer je die door zou trekken over Texel. Ergens vind ik het trouwens apart dat juist het stuk De Kooy-Den Helder dan is afgewaardeerd. Dat heeft juist nog het meeste belang, omdat het vanuit het zuiden (via de N99) de hoofdtoegang vormt naar Den Helder inclusief de marinehaven. Moeten we dan voor gepaste toegang tot een voor ‘s landschap defensie cruciale haven met hangende pootjes aan de provincie vragen of ze hem alsjeblieft willen onderhouden en er geen verdere downgrades op loslaten?

Emil
verkeersader

Bericht door Emil » zo 17 mei 2020, 1:28

^^ Wat heeft het voor zin om te omnummeren als een weg onbelangrijker wordt? De A7 wordt toch ook niet opeens A... na Groningen, omdat de weg daar opeens minder belangrijk wordt. Ik vind er wel wat voor te zeggen dat die nummers in Nederland veel te weinig een netwerk vormen en dat het logischer zou zijn om de N9 door te trekken tot Den Burg of De Koog. Wat dat betreft is het ook goed dat de N601 in het leven wordt geroepen, dat is netwerkdenken. De N3 is ook zo'n geval. Het zou veel logischer zijn voor het verloop om al vanaf Nieuw-Beijerland tot Papendrecht of zelfs Meerkerk hetzelfde nummer te voeren. Of wat te denken van de N381 en N31.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 17 mei 2020, 7:04

Willem schreef: za 16 mei 2020, 19:37 Of toch het besef dat wegnummering onafhankelijk van de beheerder is?
Volgens mij is de koppeling tussen wegbeheerder en nummer ook gemaakt omdat wegbeheerders dan zelf over de nummering gaan. Dat is nu weer bij de NBA terecht gekomen dus die zullen vast op eigen initiatief of op vraag van de gemeente 's 's-Hertogenbosch dit nummer uit hun database hebben gevist. Een 6xx nummer hoort bij Brabant, en dit was het eerste vrije nummer in de range.
Wat heeft het voor zin om te omnummeren als een weg onbelangrijker wordt? De A7 wordt toch ook niet opeens A... na Groningen, omdat de weg daar opeens minder belangrijk wordt. Ik vind er wel wat voor te zeggen dat die nummers in Nederland veel te weinig een netwerk vormen en dat het logischer zou zijn om de N9 door te trekken tot Den Burg of De Koog. Wat dat betreft is het ook goed dat de N601 in het leven wordt geroepen, dat is netwerkdenken. De N3 is ook zo'n geval. Het zou veel logischer zijn voor het verloop om al vanaf Nieuw-Beijerland tot Papendrecht of zelfs Meerkerk hetzelfde nummer te voeren. Of wat te denken van de N381 en N31.
Omnummeren is iets dat je beter niet te vaak moet doen. Ik zou zelf een aantal wijzigingen uit 1993 terugdraaien, zoals het voorbeeld dat je noemde, de N 381. Dat kan wat mij betreft wel weer N 31 worden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » zo 17 mei 2020, 7:48

De N3 is een overblijfsel van het A3-plan. Dat plan was als het goed is al dood en begraven toen besloten werd om dat stuk weg langs Dordrecht N3 te noemen. Dus zal het nummer 3 er aan gegeven zijn omdat het in het in één van de rijkswegenplannen nu eenmaal zo stond. De weg heeft vluchtstroken, wellicht dat het de bedoeling was dit gedeelte evengoed A3 had moeten worden.

Maar één routenummer vanaf de veerpont bij Nieuw Beijerland tot aan de A27 bij Meerkerk zou gezien de huidige situatie logischer ogen.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 17 mei 2020, 9:17

^^ Ik heb ooit eens wat gedachten over een Nederlandse wegnummering 1-99 gedeeld in een aparte draad en daar waren die wegen inderdaad gecombineerd tot één nummer, omdat ze naar mijn gevoel ook allemaal van groter regionaal belang zijn. Wie dan wegbeheerder is, vind ik bij die vraag minder belangrijk, al zegt de betrokken bestuurslaag natuurlijk ook wel iets over het hebben van een vergelijkbaar belang wanneer je wegen aan elkaar gaat knopen tot één nummer. Ik heb in die zin weinig met een wegnummer-equivalent van “Intercity Alkmaar, stopt daarna op alle stations tot Den Helder”. Een netwerk van wegnummers bouwen is méér dan zo lang mogelijke lijntjes maken, ik zou eerder ordenen naar belang. Maar goed, in die eerdere draad is precies deze discussie gevoerd, ook met de N9 en andere vormen van samenrapen. Je kunt er op meerdere manieren naar kijken, zo blijkt.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 17 mei 2020, 12:38

Pino schreef: zo 17 mei 2020, 0:20 Ik denk eerlijk gezegd niet dat je een laag wegnummer zou moeten geven aan een weg die met de kilometer onbelangrijker wordt.
Aangezien er ooit is bepaald dat de eencijferige nummers vanuit Amsterdam uitstralen zit je er nou eenmaal mee dat wegen met een beperkt nationaal maar overwegend regionaal (Noord-Hollands) belang zoals de A5 en A8/N8, en in zekere zin ook delen van de A9/N9, een laag nummer hebben.

En dan kun je ook je vraagtekens zetten bij een N3, of N14. Of omgekeerd: waarom de A52 nou per se A325 moest worden.

Hoe dan ook, ook al heeft een route een laag nummer, het komt op mij altijd wat onzinnig over dat dat nummer ineens verandert terwijl de weg vloeiend doorloopt in een andere genummerde weg. En er zijn een aantal van dat soort veranderingen puur omdat de wegbeheerder wijzigt. N9-N250 is daar een goed voorbeeld van. Dat zou gewoon helemaal route 9 moeten zijn, ongeacht de wegbeheerder. Met het voorkomen van onnodige nummerwisselingen is het evident dat sommige minder belangrijke verbindingen een laag nummer krijgen. Maar zoals terecht is opgemerkt hebben we dat nu ook al met een A7 ten oosten van Groningen. De rustigste snelweg van het land, met één van de laagste nummers.

N31-N381 is al genoemd, en ook een voorbeeld van het omgekeerde. Een belangrijke lange-afstandsroute in Noord-Nederland, belangrijk voor grote delen van Drenthe en Friesland en uiteindelijk een directe verbinding tussen twee plaatsen die als grote steden worden gezien (Leeuwarden en Emmen), maar voor het grootste deel met een hoog nummer.

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » zo 17 mei 2020, 13:15

^^ Was dit plan rond Groningen destijds uitgevoerd dan zou de A7 daar wellicht haar eindpunt hebben gehad. Een ruit of ringweg is wel een vrij natuurlijk punt om een wegnummer vanaf te laten beginnen of op te laten eindigen. Dan had de A7 richting Bunde wellicht het nummer A42 gekregen. Overigens stamt het gelinkte plankaartje nog uit de tijd dat de wegen hun oorspronkelijke rijkswegnummer hadden. De A7 dus nog rijksweg 43.
Laatst gewijzigd door Jackbauer1350 op zo 17 mei 2020, 13:17, 2 keer totaal gewijzigd.

BHJ
verkeersader

Bericht door BHJ » zo 17 mei 2020, 13:15

^^ In het geval van de N381 niet alleen een hoog nummer maar ook alternatieve bewegwijzering in DDesign ipv NBA-(Dd)
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 17 mei 2020, 14:27

Coen Tunnel schreef: zo 17 mei 2020, 12:38 Aangezien er ooit is bepaald dat de eencijferige nummers vanuit Amsterdam uitstralen zit je er nou eenmaal mee dat wegen met een beperkt nationaal maar overwegend regionaal (Noord-Hollands) belang zoals de A5 en A8/N8, en in zekere zin ook delen van de A9/N9, een laag nummer hebben.
In de regionale clustering van onze wegnummers zit natuurlijk ingebakken dat wegen in de “laagste” regio’s belangrijker lijken. De Randstad heeft hier dat voordeel gekregen. Nu kent de Randstad als economisch zwaartepunt van het land gelukkig veel wegen die achterlandverbindingen geven, zodat de meeste van de nummers 1-20 iets doen voor het hele land -ook zoiets rustigs als de A7 voorbij Groningen is nog steeds een internationale oost-west- maar we blijven zitten met korte gevalletjes als de A5, de A/N8, de N14 en dus de al genoemde A/N9.

Maar goed, deze discussie over de weg Amsterdam-Alkmaar-Den Helder-De Cocksdorp had ik ook langs deze lijnen gevoerd wanneer die het nummer 88 had moeten krijgen. Is toch veel meer het idee dat je daar weliswaar alsmaar rechtdoor rijdt, maar wel op een weg met steeds veranderende functie zit. Ten noorden van Kooimeer zie ik het toch veel meer als een OWN-verbinding: een wat belangrijkere, maar toch. Ten zuiden daarvan praat je over HWN. Ik vind dat je ervoor moet waken dat al te snel onder één nummer te schuiven - wat ik hierover in 2014 schreef is nog steeds mijn mening.

Verder trouwens eens dat N31-N381 gewoon één wegnummer onder 100 hadden moeten zijn, evenals A/N325. En de observatie dat de A7 voorbij Groningen vermoedelijk een ander nummer had gehad als eerdere Groningse ring-plannen waren gerealiseerd is ook correct. Maar nog wel een nummer onder de 100.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » zo 17 mei 2020, 19:55

De A9 loopt niet vloeiend over in N9. Als je ergens een nummerwissel wilt doen, moet je het bij KP Kooimeer doen.

De N242 zou wat logica voor de weggebruiker betreft de eerste kandidaat zijn om het nummer N9 te krijgen.

De N242 maakt bovendien nog een meer omtrekkende beweging om Amsterdam, dus dan heb je een soort Clothoïdische Onvolledige tweede Ringweg Amsterdam, kortweg de CORA. Die ook langs nieuwe(n)huizen leidt natuurlijk. 8-)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 18 mei 2020, 18:14

Coen Tunnel schreef: za 16 mei 2020, 23:45 Vanwaar toch dat willen omnummeren als de wegbeheerder verandert? Wat voegt het toe?
In 1993 is er een grote omruilactie geweest.
Toen hebben ze alle belangrijke wegen een nummer gegeven onder de 100 en alle minder belangrijke wegen een nummer boven de 175.
Bovendien hebben ze alle belangrijke wegen overgedragen aan het Rijk en alle minder belangrijke wegen aan de provincies.
Het is dus logisch dat op dat moment alle rijkswegen een laag nummer hadden en de provinciale wegen een hoog nummer.

Bovendien sprak men toen af dat een wegnummer in principe vanaf dat moment niet meer wijzigt als hij belangrijker of minder belangrijk wordt (en ook niet als de wegbeheerder wijzigt - gemeenten daargelaten).
Daar heeft men zich aardig aan gehouden, zie N34, N46, N69, N380, N470 en andere. Hoeveel wegnummers zijn er na 1993 wel veranderd?

Met slechts een beperkt aantal uitzonderingen zijn deze regels dus vrij goed opgevolgd.
Dat men in 1993 sommige wegen de verkeerde status en dus het verkeerde nummer heeft gegeven (N9, N325, N348, N381), staat hier eigenlijk los van.
--Harry.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 18 mei 2020, 18:29

In Zeeuws Vlaanderen is er natuurlijk nog wel omgenummerd. Maar dat had meer met routewijzigingen te maken.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...