Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Rene
Secretaris

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rene » zo 11 okt 2020, 14:27

nickdh schreef:
zo 11 okt 2020, 10:46
Als ik dan zou moeten kiezen: Broekpolder ipv Vlaardingen en Blankenburg ipv Rozenburg.
Mijn voorkeur was geweest KP Maeslant en KP Blankenburg.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 11 okt 2020, 14:56

Broekpolder of Maeslant is vissen uit dezelfde vijver. Ik denk ook niet dat Broekpolder zou moeten afvallen door het bestaan van het Kleinpolderplein ofzo. Vanaf daar kun je gewoon een munt opgooien.

Maar goed, de vraag blijft wat men nu precies wil bereiken met een knooppuntnaam. Het spook van de Duitse knooppuntnamen blijft toch rondwaren. De centrale plek die met NBA is gegeven aan de naam van de volgende afrit of knooppunt voor lokale geleiding zou je ook ergens die kant uit moeten duwen, maar volgens mij heeft Rijkswaterstaat dit element van de lokale geleiding maar opgegeven. Dus dan lijkt het doel vooral om te komen met iets dat werkt in de gesproken verkeersinformatie (uitspreekbaar, niet al te zeer lijkend op een andere bestaande naam) en bruikbaarheid op bewegwijzering (met name de dynamische). Nou, dan kun je met alle drie nu besproken knooppunten heel erg veel - tot aan volkomen uit de lucht gegrepen namen als Olifant, Pinguïn en Brombeer aan toe.
Laatst gewijzigd door Pino op zo 11 okt 2020, 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.

nickdh
autoweg

Bericht door nickdh » zo 11 okt 2020, 15:00

Rene schreef:
zo 11 okt 2020, 14:27
Mijn voorkeur was geweest KP Maeslant en KP Blankenburg.
^^ En Maeslant en het niet al te ver daarvandaan gelegen Maasland lijkt niet op elkaar? ;)

Het hoeft van mij geen richtinggevende knooppuntnaam te zijn, maar gewoon een naam die niet aansluit op de vorige en volgende afrit voor en na het knooppunt.

Dus geen :AS: Vlaardingen, :AS: Vlaardingen-West, :KP: Vlaardingen.

Maar :AS: Vlaardingen, :AS: Vlaardingen-West, :KP: Broekpolder.
Pino schreef:
zo 11 okt 2020, 14:56
Broekpolder of Maeslant is vissen uit dezelfde vijver. Ik denk ook dat Broekpolder zou moeten afvallen door het bestaan van het Kleinpolderplein ofzo. Vanaf daar kun je gewoon een munt opgooien.
Broekpolder en Kleinpolderplein zijn toch compleet verschillende namen? Ik volg je niet helemaal. Of doel je op het "polder" wat dan in beide knooppunten voor zou komen?

Dan zou je volgens jouw redenatie ook het Kethelplein, Prins Clausplein en Terbregseplein moeten gaan hernoemen vanwege het "-plein" waar ze op eindigen.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 11 okt 2020, 15:12

^^ Woord “niet” vergeten in mijn post. Wat ik probeerde te zeggen is dat “polder” in meerdere knooppunten juist geen reden zou moeten zijn om Broekpolder af te laten vallen.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 11 okt 2020, 15:21

Broekpolderplein :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 11 okt 2020, 16:39

Emmeloord, Zuidbroek, Assen, Gorinchem. Bij die laatste twee maakt de bewegwijzering zelfs handig gebruik van het feit dat afritten dezelfde naam hebben.

Vlaardingen is inderdaad ongelukkig als de afrit met die naam niet direct naast het knooppunt ligt.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 11 okt 2020, 16:59

Maar wat is er dan gebeurd met de richtlijn dat een knooppuntnaam niet (te veel) overeen mag komen met een afritnaam? Afgeschaft? :s
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 11 okt 2020, 17:04

^^ Is dat ooit een richtlijn geweest?
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 11 okt 2020, 17:05

^^ Waar lees je dat het niet mag? Dit staat in de CROW 322:

Knooppuntbenaming
De knooppunten van twee nationale stroomwegen zijn voorzien van een naam, bijvoorbeeld van een historische plaats of gebied in de directe omgeving. De naam van het knooppunt mag bij voorkeur niet al gebruikt worden ter karakterisering van een afrit. De knooppuntnamen staan ook op de wegenkaarten vermeld

Daarnaast blijft het een richtlijn. Als de wegbeheerder of de politiek anders wil, kan men er van afwijken.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 11 okt 2020, 17:48

Ah, het is gewoon de zoveelste verkeerskundige richtlijn die makkelijk overboord gezet kan worden.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 11 okt 2020, 19:38

Het zou bij een rechter nooit stand houden, maar er klaagt natuurlijk niemand. Ook omdat er niet echt belanghebbenden aan te wijzen zijn. Dubbel bij een richtlijn over naamgeving van een knooppunt, waar geen enkel verkeersveiligheids-belang in zit, nog minder dan in richtinggevende bewegwijzering.

Maar goed, het geeft te denken wanneer in het wereldje kennelijk de gedachte heerst dat een richtlijn opzij kan worden gezet omdat de verantwoordelijke vandaag gewoon geen zin heeft in richtlijn. Bij richtlijnen geldt nog altijd “comply or explain” en ik heb nou niet het idee dat dat idee gemeengoed is. Ook als je meent een punt te laten invullen door een decentrale overheid, lijkt het me om die reden gepast de richtlijn als spelregel mee te geven.

Was het trouwens niet zo dat hier vanuit de lokale politiek de wens was uitgesproken over het knooppunt Flardinga te noemen, naar de middeleeuwse naam van Vlaardingen? Dan is het toch echt Rijkswaterstaat geweest dat er toch maar Vlaardingen van gemaakt heeft, daarbij de richtlijn naast zich neerleggend.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 11 okt 2020, 22:10

Sinds 2018 is er een intern RWS-kader dat meer stelt over knooppuntnamen. Citaat:
Knooppuntnamen moeten uniek, kort en gemakkelijk uitspreekbaar, herkenbaar en identificeerbaar zijn, ook via de radio-verkeersinformatie.

De naamgeving zelf moet aansluiten op wat landelijk gangbaar is. Hierbij valt te denken aan:
· Naam van een nabij cultuurhistorisch object;
· Naam van een nabije plaats of buurtschap;
· Naam van de polder waar het knooppunt in of nabij gelegen is;
· Naam van een waterloop nabij het knooppunt;
· Naam van een lid van de koninklijke familie (na koninklijke toestemming).
en
De uitkomsten uit het onderzoek naar knooppuntnamen uit november 2010 is dat ruim 70% van de weggebruikers tevreden was; slechts 15% van de weggebruikers heeft er moeite mee. Destijds heeft men geconcludeerd dat het niet wenselijk was om een grootschalige operatie op te starten om veel knooppuntnamen aan te passen. Daarbij speelde ook een rol dat de knooppuntnamen in de afgelopen jaren samen met het knooppuntsymbool duidelijker op de borden zijn weergegeven, waardoor dit ook bijdraagt aan de bekendheid van de knooppuntnamen. Derhalve krijgt het onderzoek uit 2010 geen verdere navolging.
Kortom: géén knooppunt "Sinaasappel", "Goudvis" of "Brombeer".

Tussen eind jaren ´90 en 2018 gold min of meer dat aan de gemeente de naamgeving werd overgelaten. Zo was dat ook het geval bij de A24.
De gemeente Rotterdam koos de naam "knooppunt Rozenburg", de gemeente Vlaardingen op grond van een historische commissie de naam "knooppunt Flardinghaplein". Gelukkig is dat laatste daarna alsnog aangepast; met het nieuwe kader in de hand is de gemeente Vlaardingen overtuigd van het nut om tot een simpeler naam te komen.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 11 okt 2020, 22:43

Rene schreef:
zo 11 okt 2020, 22:10
Kortom: géén knooppunt "Sinaasappel", "Goudvis" of "Brombeer".
Tenzij die cultuurhistorische boerderij de "Sinaasappel", "Goudvis" of "Brombeer" heet in plaats van de Drie Klauwen ;)

Opvallend dat in dat kader niet de richtlijn waar Snelwegfreak naar verwees terugkomt.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 12 okt 2020, 1:30

Kader is aanvullend op de CROW richtlijn bewegwijzering

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 12 okt 2020, 8:09

Als een afrit in een knooppunt verweven zit, zoals bij Assen of Zurich, vind ik de afrit(plaats)naam sowieso de beste optie. Hoevelaken is in de huidige opzet minder gelukkig, maar dat ligt meer aan de verbouwing van de A28 dan aan de oorspronkelijk benaming.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 12 okt 2020, 9:43

Rene schreef:
zo 11 okt 2020, 22:10
Tussen eind jaren ´90 en 2018 gold min of meer dat aan de gemeente de naamgeving werd overgelaten. Zo was dat ook het geval bij de A24.
De gemeente Rotterdam koos de naam "knooppunt Rozenburg", de gemeente Vlaardingen op grond van een historische commissie de naam "knooppunt Flardinghaplein". Gelukkig is dat laatste daarna alsnog aangepast; met het nieuwe kader in de hand is de gemeente Vlaardingen overtuigd van het nut om tot een simpeler naam te komen.
We moeten het er maar op houden dat de Gemeente Vlaardingen haar hand heeft overspeeld in dit dossier, toen de beleidskeuze werd geformuleerd dat de namen de rol van Vlaardingen in de geschiedenis van Holland moesten onderstrepen. Op zijn best is dat een leuke basis voor straatnamen in een nieuwe woonwijk, die ook wel kon worden toegepast op kunstwerken in de nieuwe route, maar waar het ging om de knooppuntnaam en de naam van de tunnel zal dat wel zoveel alarmbellen hebben doen afgaan dat men in Den Haag gedetailleerdere richtlijnen is gaan opstellen.

Gelukkig maar: ik heb indertijd opgemerkt dat men na Knooppunt Tiglia het Vlaardingse verzoek niet echt kon weigeren, maar des te beter was het om daar te besluiten dat dit “gat” met enige terugwerkende kracht moest worden gedicht.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 12 okt 2020, 13:52

Afgezien van de naam betreur ik de tendens dat het steeds meer knooppunten komen. Als een A-weg aansluit op een N-weg hoeft het m.i. geen knooppunt te zijn.
Arnestein, Bodegraven, De Punt, Drie Klauwen, Gooimeer, Hellegatsplein, Slufter, Stelleplas, Ten Esschen, Westerlee: nergens voor nodig!

Assen, Emmeloord, Holsloot, Kooimeer, Neerbosch, Zuidbroek en Zurich (en "binnenkort" Drachten) zijn wegens de uitgebreide vorm dan wel weer logisch.

Hofvliet en Ommedijk zijn een twijfelgeval, omdat daar moeilijk een logische afritnaam te bedenken valt (en die N434 sowieso best A434 had kunnen zijn).
--Harry.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 12 okt 2020, 14:03

En Barneveld is dan een mooi twijfelgeval (A1xA30)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 12 okt 2020, 14:15

Tja, de vraag is waarop je wilt sturen. Op de vorm (volledig conflictvrij)? Op de functie in het wegennet? Je eindigt onvermijdelijk op een combinatie, want conflicterende aansluitingen met belangrijke N-wegen (laten we zeggen A15-N57) zullen nooit knooppuntstatus krijgen, maar een conflictvrije aansluiting die in no time overgaat in een karrenspoor zal die ook nooit krijgen. Juist bij aansluitingen tussen A en N loop je er ook bovengemiddeld vaak tegenaan dat de kruisende N-weg alleen maar een echt belang heeft in één rijrichting.

Ik heb al vaker gezegd: het onderscheid knooppunt/afrit suggereert een veel groter onderscheid dan er feitelijk is. Met NBA is het vergroot, terwijl je alleen maar meer grensgevallen krijgt (niet alleen in Nederland trouwens). Ongelukkige keuze.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » ma 12 okt 2020, 14:21

Ach ja... Bocholtz, Lindenholt, Europaplein...

Ben eigenlijk wel benieuwd wat Harry van de N-wegknooppunten Euvelgunne, Boterdiep en Reitdiep vindt, aangezien hij die niet noemt.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » ma 12 okt 2020, 15:05

harry schreef:
ma 12 okt 2020, 13:52
Afgezien van de naam betreur ik de tendens dat het steeds meer knooppunten komen. Als een A-weg aansluit op een N-weg hoeft het m.i. geen knooppunt te zijn.
Arnestein, Bodegraven, De Punt, Drie Klauwen, Gooimeer, Hellegatsplein, Slufter, Stelleplas, Ten Esschen, Westerlee: nergens voor nodig!

Assen, Emmeloord, Holsloot, Kooimeer, Neerbosch, Zuidbroek en Zurich (en "binnenkort" Drachten) zijn wegens de uitgebreide vorm dan wel weer logisch.

Hofvliet en Ommedijk zijn een twijfelgeval, omdat daar moeilijk een logische afritnaam te bedenken valt (en die N434 sowieso best A434 had kunnen zijn).
Alle verknopingen van stroomwegen kunnen in principe een knooppuntnaam krijgen als ik mij niet vergis. Achterliggende gedachte zal dan vaast zijn dat je niet het hoofdwegennet verlaat via die "aansluitingen". Het maakt daarbij het niet uit of de aansluitende wegen een A of N-nummer hebben. Of rijksweg dan wel provinciaal zijn (of andere wegbeheerder, gezien Slufter)

Daar hoort Westerlee in ieder geval niet bij.

Knooppunt De Vallei (Barneveld) A1xA30 zal vast pas de knooppuntstatus krijgen wanneer die eenmaal omgebouwd is. Aan de andere kant Hooipolder is ook een afwijkdende, dus in dat opzicht zou de aansluiting Barneveld nu al knooppuntstatus gehad kunnen hebben.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » ma 12 okt 2020, 15:17

Wat mij vooral al jarenlang zo verbaasd is dat er op het knooppuntbord niet even vermeld wordt welke wegen er kruisen, zoals bijvoorbeeld in Frankrijk gebruikelijk is. Dat is slechts een kleine moeite, maar maakt de borden voor onbekende weggebruikers zoveel nuttiger. Ik had verwacht dat dit bij het implementeren van NBA wel opgepakt zou worden. Maar blijkbaar worden alleen Duitse slimmigheden overgenomen en niks uit anderen landen.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 12 okt 2020, 15:19

Volgens mij is de gedachte dat je bij een knooppunt doorlopend een stroomweg kan blijven volgen, of je nu afslaat of niet. Theoretisch gezien kan dat dus via bv. verkeerslichten of een rotonde lopen. Dat staat m.i. los van de bepaling elders dat stroomwegen elkaar ongelijkvloers hebben te kruisen en enkel middels een knooppunt onderling uitwisseling moeten bieden.

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » ma 12 okt 2020, 15:24

^^ Hebben we een zelfde gedachte.

Frankrijk heeft dan wel de wegnummers op de knooppuntborden staan maar lijkt dan weer niet aan knooppuntnamen te doen: https://goo.gl/maps/VbsHDLZbKvWmEg3s5

Edit:
paolie schreef:
ma 12 okt 2020, 15:17
Wat mij vooral al jarenlang zo verbaasd is dat er op het knooppuntbord niet even vermeld wordt welke wegen er kruisen, zoals bijvoorbeeld in Frankrijk gebruikelijk is. Dat is slechts een kleine moeite, maar maakt de borden voor onbekende weggebruikers zoveel nuttiger. Ik had verwacht dat dit bij het implementeren van NBA wel opgepakt zou worden. Maar blijkbaar worden alleen Duitse slimmigheden overgenomen en niks uit anderen landen.
De enige vorm van wegnummers op de knooppuntborden dat hier is te vinden is bij het eindpunt van een wegnummer zoals bij :KP: Velsen
https://goo.gl/maps/wfQMf9QotjMpioB78

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 12 okt 2020, 16:10

Wouter N14 schreef:
ma 12 okt 2020, 15:19
Volgens mij is de gedachte dat je bij een knooppunt doorlopend een stroomweg kan blijven volgen, of je nu afslaat of niet.
Dan heb ik het probleem dat ik nergens aan kan zien of iets een "stroomweg" is.
--Harry.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 12 okt 2020, 16:12

Kaaiman schreef:
ma 12 okt 2020, 14:21
Ben eigenlijk wel benieuwd wat Harry van de N-wegknooppunten Euvelgunne, Boterdiep en Reitdiep vindt, aangezien hij die niet noemt.
Ben eigenlijk wel benieuwd waarom Kaaiman dit niet aan Harry vraagt.
SPOILER: TOON

De vorm van deze knooppunten maakt het lastig om ze als afrit te bewegwijzeren. Dan dus maar een knooppunt.
--Harry.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 12 okt 2020, 16:15

harry schreef:
ma 12 okt 2020, 16:10
:G1: :G3:

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 12 okt 2020, 16:19

Wellicht tijd voor bliksemflitsjes op het wegdek van stroomwegen ;)
Belangrijkste was natuurlijk om geen 2 afslagen te hebben naar hetzelfde wegnummer (links/rechts) of teveel afslagnummers dicht op elkaar. Duitsland doet er ook nog eens afslagnummers bij. Maar er blijven altijd gevallen waar het niet werkt, zoals de verschoven aansluitingen (toch 2 verder van elkaar afliggende afritten voor 1 wegnummer) of niet nodig is als er maar 1 aansluiting is (De Punt etc).

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 12 okt 2020, 16:23

Wouter N14 schreef:
ma 12 okt 2020, 16:15
harry schreef:
ma 12 okt 2020, 16:10
:G1: :G3:
Dus de N14, N44 en N211 zijn geen stroomwegen ?

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 12 okt 2020, 16:23

^^ Correct.