Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Peter
2x3 autosnelweg

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Peter » ma 12 okt 2020, 16:26

En de N377 (of zelfs N18 of N/A270) hier en daar ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 12 okt 2020, 16:33

^^ Het is heel simpel: geen autoweg- of autosnelwegstatus, dan is het gewoon geen stroomweg :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 12 okt 2020, 16:46

En de Stroomweg in Vlissingen dan? :lol:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 12 okt 2020, 17:35

Jackbauer1350 schreef:
ma 12 okt 2020, 15:24
Frankrijk heeft dan wel de wegnummers op de knooppuntborden staan maar lijkt dan weer niet aan knooppuntnamen te doen: https://goo.gl/maps/VbsHDLZbKvWmEg3s5
Uitzondering is de regio rond Metz, waar vier knooppunten met naam zijn en waar de naam ook daadwerkelijk wordt aangegeven: Triangle de la Fensch (A31-A30), Croix de Hauconcourt (A4-A30), Bifurcation de Mey (A4-A315) en Bifurcation de Lauvallières (A4-A314).
Peter schreef:
ma 12 okt 2020, 16:26
En de N377 (of zelfs N18) hier en daar ?
Die hebben wel delen die autoweg (aangegeven met bord :G3:) zijn.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » ma 12 okt 2020, 17:41

^^ Ook rond Dijon zijn er knooppuntnamen te vinden, op de A39 bijvoorbeeld:

https://maps.app.goo.gl/gKWfPEQfQGZNA6sy7

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 12 okt 2020, 18:01

Inderrdaad, Fauverney en Saint-Seine (foto) zijn na de bouw van de A39 op de borden gekomen. Die was ik even vergeten. Maar dat lijkt een kleinschalig experimentje te zijn geweest eind jaren '90. Overigens wel met mooie knooppuntborden. Maar het is incidenteel. Net als de namen Échangeur de Beauchemin voor het knooppunt A5-A31 (staat volgens mij niet op de borden) en Triangle de Rocquencourt voor het knooppunt A12-A13 (staat niet op de borden, maar is desondanks een gangbare naam).
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op ma 12 okt 2020, 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » ma 12 okt 2020, 18:45

^^ Op FOK heb je zo’n topic over “Dingen die je pas jaren later hebt begrepen” (dat Bassie en Vlugge Japie dezelfde acteur zijn enzo). Beauchemin was er voor mij wel zo één. De ANWB had het daar in de jaren ‘90 te pas en te onpas over, bij routebeschrijvingen, in de Kampioen, enz. Het was mij nooit helemaal duidelijk wat dat nou precies was, al kon ik door de wegnummers wel ongeveer inschatten waar het moest zijn. Pas toen ik jaren later eens in de Michelingids keek bij die regio, zag ik opeens de heel herkenbare naam recht naast het knooppunt.

En sindsdien hebben ze het volgens mij nooit meer gebruikt ( :emo: ).

Tot zover even off-topic.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » ma 12 okt 2020, 18:48

Meer on-topic geef ik ook wel de voorkeur aan afritnummers boven knooppuntnamen bij aansluitingen van N-wegen op snelwegen. Dat een aansluiting een keer wat beter uitgebouwd is dan met verkeerslichten, of de beruchte niet-vloeiende overgang, vind ik niet zo speciaal dat dat een naam hoeft te hebben.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

BHJ
verkeersader

Bericht door BHJ » ma 12 okt 2020, 19:00

^^ Maar waarom is een kruising tussen twee snelwegen - al dan niet ongelijkvloers - wel zo belangrijk dat het als knooppunt gemarkeerd moet worden? We hebben in Nederland (met name in het noorden) nou eenmaal een aantal wegen die gewoon snelweg hadden moeten zijn of een snelweg vervangen (denk aan een N31, N33, N34, N62 of N381)
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » ma 12 okt 2020, 19:08

Ds79m schreef:
ma 12 okt 2020, 18:48
Meer on-topic geef ik ook wel de voorkeur aan afritnummers boven knooppuntnamen bij aansluitingen van N-wegen op snelwegen. Dat een aansluiting een keer wat beter uitgebouwd is dan met verkeerslichten, of de beruchte niet-vloeiende overgang, vind ik niet zo speciaal dat dat een naam hoeft te hebben.
Alleen bij verknopingen van stroomwegen, ongeacht of die een A- of N-nummer hebben, die volledig conflictvrij zijn is een knooppuntnaam wel weer handig, die is vanaf alle takken hetzelfde.
Als voorbeeldje knooppunt Boterdiep; Dat was voorheen als aansluiting aangeduid. Vanaf de N46 had deze een andere naam dan vanaf de N370. Wat vrij logisch is want bij een reguliere aansluiting is een van de bestemmingen de naam van de aansluiting en die is uiteraard komende vanaf de N370 naar de N46 anders dan vanaf de N46 naar de N370. Bovedien zal in het geval van afritnummering dezelfde aansluiting dan op de N46 ook een ander nummer hebben dan vanaf de N370.

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » ma 12 okt 2020, 19:36

A4Li bij knooppunt Hofvliet:
Screenshots uit de video in het RLR-topic

Afbeelding
Bij het splitsingspunt van de hoofdrijbaan naar de parbaan is een van de portalen nog in aanbouw.

Afbeelding
Beslispunt

Afbeelding
Eenmaal op de parbaan. Amsterdam boven de streep.

Afbeelding
Net na de afrit richting de N206
Laatst gewijzigd door Jackbauer1350 op ma 12 okt 2020, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 12 okt 2020, 19:53

paolie schreef:
ma 12 okt 2020, 15:17
Wat mij vooral al jarenlang zo verbaast is dat er op het knooppuntbord niet even vermeld wordt welke wegen er kruisen, zoals bijvoorbeeld in Frankrijk gebruikelijk is. Dat is slechts een kleine moeite, maar maakt de borden voor onbekende weggebruikers zoveel nuttiger. Ik had verwacht dat dit bij het implementeren van NBA wel opgepakt zou worden. Maar blijkbaar worden alleen Duitse slimmigheden overgenomen en niks uit andere landen.
Tja. De Duitse slimmigheid was ontstaan in een tijd dat er nog geen bewegwijzerde wegnummers waren en geen afritnummers. Dat is ook de situatie waarin de oudste Nederlandse knooppuntnamen het collectieve bewustzijn in kwamen: denk aan verkeerspleinen als Oudenrijn, Hoevelaken en Deil. Het Franse wegennet ontwikkelde zich anders en grotendeels in een tijd dat in de snelweg-bewegwijzering al vrij algemeen werd ingezet op A-nummers. Je hebt wel wat oudere knooppunten met naam (zie enkele posts terug), maar deze speelden nooit een grote rol in de bewegwijzering.

Ik mis in Frankrijk nooit knooppuntnamen, maar ze hebben in met name de verkeersinformatie wel voordelen. Het heeft zin ze niet te hoeven aanduiden als “afrit Utrecht” of te moeten spreken over “op de A12 richting Arnhem, voor het knooppunt met de A zevenentwintig drie kilometer file.” Misschien helpt het Frankrijk dat de files daar meestal elders ontstaan.

Anyway, Nederland heeft in de jaren nul met open ogen een Duitse slimmigheid overgenomen waarvan het nut redelijk was achterhaald door wegnummers en afritnummers. Namelijk het zo centraal stellen van knooppuntnamen en afritnamen. Natuurlijk, de namen waren redelijk bekend, maar de vermeldingen zijn feitelijk de plaats gaan innemen van dingen die meer waarde hadden kunnen brengen. Kruisende wegnummers, voor de ter plaatse onbekende die de laatste knooppuntnamen op de nieuwste wegen nog niet kent. Om maar niet te beginnen over het feit dat één voorwegwijzer verloren is gegaan door het 1200m-bord te beperken tot “Knooppunt Bladiebla 1200m”. Het Duitse slimmigheidje om de knooppuntnaam op 2000 meter aan te kondigen waarna knooppunten twee volledige voorwegwijzers krijgen hebben we namelijk niet over willen nemen.
Ds79m schreef:
ma 12 okt 2020, 18:45
Op FOK heb je zo’n topic over “Dingen die je pas jaren later hebt begrepen” (dat Bassie en Vlugge Japie dezelfde acteur zijn enzo). Beauchemin was er voor mij wel zo één. De ANWB had het daar in de jaren ‘90 te pas en te onpas over, bij routebeschrijvingen, in de Kampioen, enz. Het was mij nooit helemaal duidelijk wat dat nou precies was, al kon ik door de wegnummers wel ongeveer inschatten waar het moest zijn. Pas toen ik jaren later eens in de Michelingids keek bij die regio, zag ik opeens de heel herkenbare naam recht naast het knooppunt.
Mooi verhaal. Ikzelf had een schematische kaart van APRR met daarop hun hele wegennet, uit de tijd dat de A5-richting nog niet meer was dan een klein stukje snelweg richting Chaumont. Ooit eens meegepakt op een aire de service, verder in de serie “waarom heb ik die in hemelsnaam ooit weggegooid” (samen met een vergelijkbare kaart van ASF en de Tank+Rast-kaarten/folders). Daar stond deze knooppuntnaam op, dus die zat wel in mijn systeem. Wel realiseerde ik me pas later dat er ook een naastgelegen dorp was met die naam en dat het dus niets te maken had met dat de weg hier zo mooi was...

Ik vraag me trouwens af of deze knooppuntnaam ooit op de borden heeft gestaan. Tegenwoordig in ieder geval niet meer.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 12 okt 2020, 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Thom
woonerf

Bericht door Thom » ma 12 okt 2020, 20:20

En dan heb je nog de Westerscheldetunnel NV (en daarmee ook de lokale media) die consequent op hun tracé twee afritten tot knooppunten benoemt. Te weten ‘Knooppunt‘ Axelsche Gat N62xN61 en ‘Knooppunt’ Koeischorre N62xN290.

Knooppunt Drie Klauwen N62xN254 is dan weer wel een officieel knooppunt.
Beginner op dit forum

paolie
expressweg

Bericht door paolie » ma 12 okt 2020, 21:00

Pino schreef:
ma 12 okt 2020, 19:53
paolie schreef:
ma 12 okt 2020, 15:17
Wat mij vooral al jarenlang zo verbaast is dat er op het knooppuntbord niet even vermeld wordt welke wegen er kruisen, zoals bijvoorbeeld in Frankrijk gebruikelijk is. Dat is slechts een kleine moeite, maar maakt de borden voor onbekende weggebruikers zoveel nuttiger. Ik had verwacht dat dit bij het implementeren van NBA wel opgepakt zou worden. Maar blijkbaar worden alleen Duitse slimmigheden overgenomen en niks uit andere landen.
Tja. De Duitse slimmigheid was ontstaan in een tijd dat er nog geen bewegwijzerde wegnummers waren en geen afritnummers. Dat is ook de situatie waarin de oudste Nederlandse knooppuntnamen het collectieve bewustzijn in kwamen: denk aan verkeerspleinen als Oudenrijn, Hoevelaken en Deil. Het Franse wegennet ontwikkelde zich anders en grotendeels in een tijd dat in de snelweg-bewegwijzering al vrij algemeen werd ingezet op A-nummers. Je hebt wel wat oudere knooppunten met naam (zie enkele posts terug), maar deze speelden nooit een grote rol in de bewegwijzering.
Ik bedoelde niet te zeggen dat het ene systeem beter zou zijn dan het andere. Het kan namelijk prima beide op één bord. Naam plus kruisende wegnummers. Kan daar ook geen enkel nadeel bij bedenken.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 12 okt 2020, 21:40

Wouter N14 schreef:
ma 12 okt 2020, 16:33
Het is heel simpel: geen autoweg- of autosnelwegstatus, dan is het gewoon geen stroomweg :)
Andersom ook? Dus de IJtunnel is een stroomweg (en de aansluitende wegen niet)?
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 12 okt 2020, 21:46

Palance schreef:
za 10 okt 2020, 13:41
Het laatste bord van afrit 20 (Barendrecht) op de A29 richting Rotterdam is nu ook NBA. Het gaat om de uitsmijter. Het portaalbord voor rechtdoor (waar alleen nog Rotterdam op stond) is weg.
Afbeelding

Ik was er een tijdje niet geweest, maar ik zag zaterdag dat het laatste bord van afrit Gouda, op de A20, is vervangen door NBA:

Afbeelding

Het bord ervoor is nog het enige oude bord in deze omgeving. Ik hoop dat dat nog lang zo blijft, zodat ik de woordgrap Gouwe ouwe kan blijven gebruiken:

Afbeelding

Ook deze had ik om een of andere reden gemist. De andere van Maatveld had ik al wel.

Afbeelding
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » ma 12 okt 2020, 21:53

Is trouwens ooit in het ontwerpproces van NBA een afweging gemaakt voor een alternatief voor de scheidingsstreep boven de afstandsaanduiding? Ik vind die streep het gehele bord vaak onrustig doen ogen.

Ben ik wel benieuwd naar! :)
I'm average height... in Thailand.

Instagram // Flickr // Twitter

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 13 okt 2020, 7:52

paolie schreef:
ma 12 okt 2020, 21:00
Ik bedoelde niet te zeggen dat het ene systeem beter zou zijn dan het andere. Het kan namelijk prima beide op één bord. Naam plus kruisende wegnummers. Kan daar ook geen enkel nadeel bij bedenken.
Op een aankondigingsbord kan dat prima. Kost je alleen maar een extra regel. De combinatie als rechtdoordoel op een vorkbord zou het denk wat onrustig worden. Maar ik had liever gezien dat ze bij het kiezen tussen beide maar voor de wegnummers hadden gekozen. Dat had je namelijk die bizarre inconsistentie gescheeld dat er geen wegnummer rechtdoor staat op het vorkbord wanneer de volgende afrit een knooppunt is.

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » di 13 okt 2020, 8:06

^^ In Duitsland staat het wegnummer op het vertakkingsbord van de laatste aansluiting voor een knooppunt maar daar worden de aanduidingen "kreuz" en "dreieck" voor de knooppuntnaam gezet.

Wel grappig dat men daar onderscheid maakt tussen een driesprong en knooppunt met doorgaande snelwegen. In Frankrijk dus ook met daarbij een onderscheid voor vorksplitsingen.
Hier is er één woord voor, knooppunt.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 13 okt 2020, 8:33

^^ Luxemburg en Zwitserland maken zo'n onderscheid ook.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 13 okt 2020, 8:57

In Italië betekent het woord svincolo splitsing, wat ook minder duidt op een volledig knooppunt en meer op een aftakking. Dat is redelijk in lijn met hoe het snelwegennet daar is ontstaan. Maar er is geen gangbaar ander woord voor volledige knooppunten. Zwitserland is natuurlijk ook een land waar je pas heel laat de eerste volledige knooppunten kreeg en taalgebruik en bewegwijzering zich toen al min of meer gevormd hadden langs de andere lijn.

Hoewel je in Frankrijk dus de nodige triangles hebt, heb ik niet het idee dat dat woord algemeen gangbaar is (ook met dank aan het gebrek aan bewegwijzering). Evenmin als bifurcation. Beauchemin was er in eerste instantie ook een, maar stond niet zo benoemd. Men lijkt zeer tijdig geswitcht maar het wat neutralere échangeur.

evos
verkeersader

Bericht door evos » di 13 okt 2020, 11:07

Pino schreef:
di 13 okt 2020, 8:57
Men lijkt [in Frankrijk] zeer tijdig geswitcht maar het wat neutralere échangeur.
Ah, daarom noemen ze een knooppunt in Vlaanderen ook wel een (verkeers-)wisselaar.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » di 13 okt 2020, 20:00

Thom schreef:
ma 12 okt 2020, 20:20
En dan heb je nog de Westerscheldetunnel NV (en daarmee ook de lokale media) die consequent op hun tracé twee afritten tot knooppunten benoemt. Te weten ‘Knooppunt‘ Axelsche Gat N62xN61 en ‘Knooppunt’ Koeischorre N62xN290.

Knooppunt Drie Klauwen N62xN254 is dan weer wel een officieel knooppunt.
In impressies (tekeningen, videos) van wegenprojecten komt het ook wel eens voor dat reguliere aansluitingen als knoopunt worden benoemd.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 13 okt 2020, 22:26

Peter schreef:
ma 12 okt 2020, 8:09
Als een afrit in een knooppunt verweven zit, zoals bij Assen of Zurich, vind ik de afrit(plaats)naam sowieso de beste optie. Hoevelaken is in de huidige opzet minder gelukkig, maar dat ligt meer aan de verbouwing van de A28 dan aan de oorspronkelijk benaming.
Mee eens. In de richtlijn uit 2005 werd nog genoemd dat wanneer een knooppunt dezelfde naam had als één van de afritten van de kruisende wegen het als doel bewegwijzerd moest worden. Toen is 'Badhoevedorp' nog geplakt bij de toenmalige bewegwijzering.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 13 okt 2020, 22:56

We hebben natuurlijk ook nog altijd Knooppunt Hoolhuis: https://www.google.com/maps/@50.8892442 ... 384!8i8192

Aan de westzijde van het 'knooppunt' is het bordje ergens tussen 2009 en 2015 verdwenen, op Streetview is het nog wel te zien op de historische beelden: https://www.google.com/maps/@50.8914339 ... 312!8i6656

De uitleg over dit knooppunt Hoolhuis (bij de afrit Meerssen van de A2):

Het knooppunt 'Hoolhuis' vormt de zuidoostelijke toegang tot de kern Bunde, komende vanuit de kern Meerssen, waarbij het viaduct van de A2 als poort fungeert. Hier kruisen vele wegen met verschillende functies en vormen elkaar. Zo komt de Oude Rijksweg uit Maastricht hier aan, evenals de afrit van de A2, waarvan de westelijke rijbaan de grens tussen de bebouwde kommen van Bunde en Meerssen vormt.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 14 okt 2020, 23:26

Toevallig (of misschien wel niet zo heel toevallig :) ) was ik vandaag in Vught en kwam ik deze weer tegen:
Afbeelding

A2 richting Utrecht. Knooppunt + afrit Vught staan bij elkaar.
Maar eigenlijk is afrit 23 ('s-Hertogenbosch-Centrum) het enige wat je "knooppunt Vught" zou kunnen noemen (daar kun je richting N65).
Of heel misschien de invoeging van de A65 op de A2, maar die komt ná afrit 23!
Laatst gewijzigd door harry op wo 14 okt 2020, 23:51, 1 keer totaal gewijzigd.
--Harry.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » wo 14 okt 2020, 23:41

Afrit 24 heeft toch niks met het knooppunt te maken?

Verklaart wel dat ik daar gisteren verkeerd reed, dit is wel erg onduidelijk.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 14 okt 2020, 23:49

Lijkt mij een volwaardige wegweizer...

Overigens nog een kleine update over de A58 bij Roosendaal: dit bord is inmiddels vervangen door een Nba-bord, een vorkbord met contourpijl.
Afbeelding
https://wegnummers.nl/nba/nba058w1a.html
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 14 okt 2020, 23:53

Chrysa schreef:
wo 14 okt 2020, 23:41
Ze hebben dezelfde naam! (Zie de discussie hierboven in deze draad :) )
Maar dat is inderdaad het enige verband. :roll:
--Harry.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 15 okt 2020, 21:07

Chrysa schreef:
wo 14 okt 2020, 23:41

Verklaart wel dat ik daar gisteren verkeerd reed, dit is wel erg onduidelijk.
Heb er een jaar geleden een opmerking over gemaakt, maar nooit een foto geplaatst :oops: