Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » zo 15 nov 2020, 14:04

^^ Het zou ook een keer tijd worden dat Maastricht daar wordt toegevoegd.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 15 nov 2020, 14:07

waldo79 schreef:
zo 15 nov 2020, 13:53
En Venlo lijkt ineens 6 km dichter bij te liggen, terwijl Köln maar 2 km is gewijzigd.
Tebodin had destijds een nogal bijzondere wijze van afstanden berekenen, zo lijkt het.
Enne gojje mins blieft altied leave.

nickdh
autoweg

Bericht door nickdh » zo 15 nov 2020, 15:00

Coen Tunnel schreef:
zo 15 nov 2020, 14:04
^^ Het zou ook een keer tijd worden dat Maastricht daar wordt toegevoegd.
+1. Kan gelijk Koblenz erbij na Rijkevoort of Venray? ;)

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 15 nov 2020, 15:03

Het lijkt wel jouw doel om borden zoveel mogelijk met doelen vol te proppen :s Bij Rijkevoort is enkel lange-afstandsverkeer onderweg naar Duitsland en ik vraag me af wat hun aandeel is op de totale verkeersprestatie. Op dit moment verschijnt Koblenz na Zaarderheiken, wellicht dat naar voor het knooppunt verhuizen.

sven_engelen
autoweg

Bericht door sven_engelen » zo 15 nov 2020, 15:30

Bij Zaarderheiken is prima aangezien Venlo, Venray en Koblenz goed genoeg afdekt. Bij Zaarderheiken is dus vroeg genoeg.
Svenlo
Frequent gebruiker van de zolderkamer. Tsja... corona he...

Ernst76
stadsweg

Bericht door Ernst76 » zo 15 nov 2020, 16:21

Ik pleit toch voor Koblenz vermelden bij Rijkevoort, ter onderscheiding van Köln via de A77. Lange afstand verkeer naar de Linksrheinische Autobahn moet hier vind ik toch wel worden bewegwijzerd. Veel Nederlanders zullen er in vakantieperioden ook naar onderweg zijn (niet als doel maar als richting naar verdere oorden). Köln zou je dan kunnen zien als 'Rechtsrheinisch'.
Vooral omdat de E31 uiteindelijk wel de Linksrheinische Autobahn is na Erfttal. Maar de E31 route over Krefeld en Köln is langer en drukker.
Tussen Nijmegen en Rijkevoort volstaat Köln dat min of meer 'Duitsland' vertegenwoordigd.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 15 nov 2020, 16:25

De E31 omleggen is ook een mogelijkheid 8-)

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 15 nov 2020, 17:42

^^ Dan verlies je wel het E-nummer voor de belangrijke achterlandverbinding tussen Rotterdam en het Rijnland. En dat voor de Linksrheinische route vanuit de grote steden van het Rijnland. Het eindresultaat van een E31 die tussen Rijkevoort en Erfttal een omweg maakt, heeft natuurlijk ook nadelen, maar “even” de E31 verleggen nu de A74 er ligt is duidelijk geen makkelijke beslissing en dit is waarom.

Hoewel grote groepen Nederlanders gebruik maken van de A61, komen die volgens mij maar voor een beperkt deel aan over de A73. Het is toch vooral de route voor wie ten zuiden van de A12 woont en de meeste van die mensen rijden dan eerder over A58-A67 naar Venlo. De A61 ten zuiden van Köln heeft ook andere Nederlandse aanvoerroutes: A2-A76 vanuit grote delen van Limburg, over Antwerpen vanuit grote delen van Zeeland, zelfs over Emmerich-Köln voor sommigen (vanaf Grijsoord immers maar 12 km langer dan over Venlo en deels Freie Fahrt). Dat neemt niet weg dat er bij Rijkevoort nog genoeg mensen zullen zijn die via Venlo naar de A61 willen, maar het geeft wat context. Diezelfde mensen hebben trouwens ook wel de stad Venlo in hun systeem geprent als de plaats waar ze de grens over gaan. Hoewel je mij niet zult horen klagen wanneer Koblenz zou verschijnen tussen Rijkevoort en Zaarderheiken, denk ik tegen deze achtergrond niet dat Köln bij Rijkevoort een tegenwicht nodig heeft in de vorm van een Duits rechtdoordoel.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » zo 15 nov 2020, 18:29

^^ vanuit de noordelijke Randstad is de route A2-A15-A73-A74 richting BAB 61 over het algemeen sneller dan via Eindhoven.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 15 nov 2020, 19:02

Snelwegfreak schreef:
zo 15 nov 2020, 14:07
Tebodin had destijds een nogal bijzondere wijze van afstanden berekenen, zo lijkt het.
In het kader daarvan viel mij van de week dit op:

Op de aansluiting: Lelystad 39 km, Zwolle 40 km
Afbeelding

Afstandenbord na de invoeger: Lelystad 41 km, Zwolle 39 km
Afbeelding

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 15 nov 2020, 19:15

Dat is alweer bijzonder. Als ik het opmeet kom ik vanaf dat kruisingsvlak voor Lelystad op 42,3 km (eerste bewegwijzerde kruising binnen de bebouwde kom, na afrit 10: Lelystad) en voor Zwolle op 43,8 km (eerste bewegwijzerde kruising binnen de bebouwde kom, na afrit 19: Zwolle-Centrum). Vanaf het kruisingsvlak tot het doelenbord is ongeveer 1 kilometer.

Op het doelenbord klopt Lelystad wel, maar Zwolle snap ik niet. Dat moet écht wel meer zijn dan 39 kilometer.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 15 nov 2020, 19:23

paolie schreef:
zo 15 nov 2020, 18:29
vanuit de noordelijke Randstad is de route A2-A15-A73-A74 richting BAB 61 over het algemeen sneller dan via Eindhoven.
Vanuit het stuk Amsterdam waar ik woon eerder A1-A30-A12-A50-A73 (hoewel ik dus ook wel het omweggetje Köln pak), maar je punt is natuurlijk terecht. Echter, vanuit “ons” deel van het land is de A61 veel minder de hoofdroute naar Zuid-Duitsland en verder. Je komt er met name als je ergens in de buurt van de route zelf moet zijn. Dus daar valt het argument “grote route voor vakantiegangers” ook wat weg.

Overigens ken ik ook de nodige mensen in de Rijnmond die op weg naar de A61 liever over Nijmegen rijden dan over Eindhoven. Ook vanaf Ridderkerk scheelt dat maar een paar kilometer.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » zo 15 nov 2020, 19:31

^^ Voor alle Zuid-Duitse bestemmingen ten westen van München, westelijk Oostenrijk en geheel Zwitserland is de A61 toch een minimaal gelijkwaardig alternatief voor de altijd drukke A3 door het Rurgebied.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 15 nov 2020, 20:20

^^ De discussie over voor- en nadelen van A3 en A61 is al zo oud als dit forum, dus ik herken wat je zegt, kan er een paar A61-nadelen bij geven en dan is het nog steeds redelijk persoonlijke smaak (en afhankelijk van waar de Baustelles zijn en het tijdstip waarop je rijdt). Feit is dat het vanuit Amsterdam nooit de route zal zijn waar een routeplanner als logische meest directe route mee aan zal komen. Prima, moet iedereen zelf weten, ik ben ook met regelmaat eigenwijs - maar dat levert allemaal geen extra punten op bij de vraag “moet Koblenz er op Rijkevoort nou bij?”

paolie
expressweg

Bericht door paolie » zo 15 nov 2020, 20:54

^^ sinds het ommetje bij Garzweiler niet meer inderdaad, maar daarvoor werd ik toch menig wintersport over de A61 gestuurd door mijn navi.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 16 nov 2020, 0:24

Snelwegfreak schreef:
zo 15 nov 2020, 19:15
Op het doelenbord klopt Lelystad wel, maar Zwolle snap ik niet. Dat moet écht wel meer zijn dan 39 kilometer.
Het is vrijwel gelijk aan de afstand tot het centrum van Zwolle (zoals er vroeger werd gerekend) over de oude N50, dus vanaf Ens via Kampereiland, het station van Kampen en 's-Heerenbroek (tegenwoordig N50, N352, N765, N764, N331).

Ik vermoed dus gewoon consequent het overnemen van oude gegevens.
Pino schreef:
zo 15 nov 2020, 17:42
Hoewel grote groepen Nederlanders gebruik maken van de A61, komen die volgens mij maar voor een beperkt deel aan over de A73. Het is toch vooral de route voor wie ten zuiden van de A12 woont en de meeste van die mensen rijden dan eerder over A58-A67 naar Venlo. De A61 ten zuiden van Köln heeft ook andere Nederlandse aanvoerroutes: A2-A76 vanuit grote delen van Limburg, over Antwerpen vanuit grote delen van Zeeland, zelfs over Emmerich-Köln voor sommigen (vanaf Grijsoord immers maar 12 km langer dan over Venlo en deels Freie Fahrt).
Via Emmerich en Keulen is natuurlijk ook voor mensen uit het noordelijke deel van Nederland (die via de A50 richting Arnhem rijden) een logische route. Eenmaal bij Keulen aangekomen kun je dan over de A1 of over de A59 en A565 doorsteken naar de A61.

Dat is korter dan via Venlo, al heb je natuurlijk wel de drukte van de A3 tussen Dinslaken en Keulen, en de drukte rond Keulen zelf.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 16 nov 2020, 8:39

Snelwegfreak schreef:
Vanuit het zuiden wordt gemeten tot afrit 18, ben ik inmiddels achter. Gezien het belang van afrit 18 t.o.v. afrit 19 lijkt mij dat prima.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 16 nov 2020, 8:48

paolie schreef:
zo 15 nov 2020, 20:54
^^ sinds het ommetje bij Garzweiler niet meer inderdaad, maar daarvoor werd ik toch menig wintersport over de A61 gestuurd door mijn navi.
Ook al vóór opening van de A74? In de periode tussen totstandkoming van die verbinding en het sluiten van de A61 bij Garzweiler was de A61 zeker vrijwel gelijkwaardig in kilometers op de route Oudenrijn-Walldorf. Hij kon in kilometers zelfs korter zijn, maar dan stak je wel af over de Prins Willem Alexanderbrug met het enkelbaans stuk door Maas en Waal. Er waren voor mij meestal nog wel genoeg redenen om de A3 te prefereren, maar dat hing dan mede samen met het idee dat ik op een rustiger tijdstip langs Oberhausen-Köln zou komen. Op dat soort momenten vind ik het daar met 2x3 en lange rechte stukken juist altijd wel fijn. Maar als gezegd: sterk persoonlijk.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 16 nov 2020, 9:01

Rene schreef:
ma 16 nov 2020, 8:39
Snelwegfreak schreef:
Vanuit het zuiden wordt gemeten tot afrit 18, ben ik inmiddels achter. Gezien het belang van afrit 18 t.o.v. afrit 19 lijkt mij dat prima.
Dan nog kom ik op 42,2 km ;)

paolie
expressweg

Bericht door paolie » ma 16 nov 2020, 10:02

Pino schreef:
ma 16 nov 2020, 8:48
paolie schreef:
zo 15 nov 2020, 20:54
Ook al vóór opening van de A74? In de periode tussen totstandkoming van die verbinding en het sluiten van de A61 bij Garzweiler was de A61 zeker vrijwel gelijkwaardig in kilometers op de route Oudenrijn-Walldorf. Hij kon in kilometers zelfs korter zijn, maar dan stak je wel af over de Prins Willem Alexanderbrug met het enkelbaans stuk door Maas en Waal. Er waren voor mij meestal nog wel genoeg redenen om de A3 te prefereren, maar dat hing dan mede samen met het idee dat ik op een rustiger tijdstip langs Oberhausen-Köln zou komen. Op dat soort momenten vind ik het daar met 2x3 en lange rechte stukken juist altijd wel fijn. Maar als gezegd: sterk persoonlijk.
Nee, niet voor de opening van de A74. Al reed ik de A61 toen ook regelmatig. Niet zozeer omdat ik die route nu persé zoveel fijner vind, want jouw argumenten voor de A3 onderschrijf ik volledig, maar vooral omdat ik het leuk vind om eens wat af te wisselen in routes.

sven_engelen
autoweg

Bericht door sven_engelen » ma 16 nov 2020, 20:33

Pino schreef:
zo 15 nov 2020, 19:23
paolie schreef:
zo 15 nov 2020, 18:29
vanuit de noordelijke Randstad is de route A2-A15-A73-A74 richting BAB 61 over het algemeen sneller dan via Eindhoven.
Vanuit het stuk Amsterdam waar ik woon eerder A1-A30-A12-A50-A73 (hoewel ik dus ook wel het omweggetje Köln pak), maar je punt is natuurlijk terecht. Echter, vanuit “ons” deel van het land is de A61 veel minder de hoofdroute naar Zuid-Duitsland en verder. Je komt er met name als je ergens in de buurt van de route zelf moet zijn. Dus daar valt het argument “grote route voor vakantiegangers” ook wat weg.

Overigens ken ik ook de nodige mensen in de Rijnmond die op weg naar de A61 liever over Nijmegen rijden dan over Eindhoven. Ook vanaf Ridderkerk scheelt dat maar een paar kilometer.
Hoewel het mijn persoonlijke voorkeur is, neem ik vanuit Venlo toch elke keer naar de randstad de A67 en A2. Gewoon omdat het vanaf Eindhoven uit 2x3 rijstroken bestaat en via Rotterdam, bij Tilburg en vanaf Breda 2x3 rijstroken heeft. Dat is veel prettiger rijden dan de A15. (Dan nog niet gesproken over het eindeloze wisselen tussen snelwegen door middel van turbinebogen etc. Die bogen zijn via Eindhoven veel directer.) Ik denk dat veel mensen alleen al daarom de A2 verkiezen boven de A15. Men dat naar Oostenrijk gaat rijdt inderdaad vanuit de randstad meestal de A3 uit. Ik vind dat vanaf Ewijk, Köln en Venlo voldoen en vanaf Rijkevoort, Venlo voldoende is. Dat dekt wel degelijk de A74 en daarmee Koblenz af.

De omlegging bij Garzweiler heeft nauwelijks effect op de reistijd over de A61 of A3. Het enige nadeel dat die omlegging heeft, is de enorm krappe boogstralen die de verbindingsbogen hebben (en daarom staat er een flitspaal :A1-60: bij Kreuz MG.-Wanlo) maar dat is in Duitsland dat sowieso overal krappe boogstralen hanteert, een non-argument.
Svenlo

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 16 nov 2020, 22:41

Tja. Ikzelf ben van Rotterdam ooit over Nijmegen gaan rijden toen de A16 werd verbreed en men nog met de Randweg Eindhoven moest beginnen. De A15 reed dan eigenlijk altijd wel door en werd voorbij Nijmegen zelfs rustig. En toen verhuisde ik naar 020. Misschien dat sommigen zijn blijven hangen in oude gewoontes, al kun je je met de route over Nijmegen nog wel redelijk wat spits besparen. Met mijn huidige route vanaf Amsterdam-Oost over A30 en Grijsoord heb je nog best wel wat 2x3, maar bovenal niet de muur van vrachtwagens op de 2x2 A67. Op het alternatief A2-A15-PWA Brug heb je die muur alleen maar tussen Deil en Echteld; dat kan uit.

Wat betreft Garzweiler: het is een paar kilometer extra op een route die vanuit de noordelijke helft van Nederland toch al een beetje langer is. Een beslissende factor kun je het niet noemen, maar het is dan net weer zo’n extra minpuntje. Omgekeerd geldt voor diegenen voor wie de route Venlo korter is ook dat Garzweiler hen niet naar een andere route zal duwen. Zo materieel is het inderdaad niet. Wat vanuit het noorden dan ook nog wel verschil maakt: bij Bergh het land verlaten of pas ruim zuidelijker bij Venlo zegt ook iets over hoe lang je op dat tempo 100 moet blijven hangen en wanneer je fatsoenlijke snelheden (hoeft nog niet eens 150+ te zijn) kunt gaan rijden.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 23 nov 2020, 12:57

harry schreef:
za 26 sep 2020, 20:08
Ook een nieuw (nu nog nutteloos) bord op de A4 bij knooppunt Hofvliet:
Afbeelding
Inmiddels is ervoor nog een portaalbord geplaatst.
Afbeelding
(Ik ga wel eens een betere foto maken als alles er hangt.)
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

evos
verkeersader

Bericht door evos » ma 23 nov 2020, 16:55

^^ (Nog) geen E19, blijkbaar. Nieuw beleid?
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 23 nov 2020, 18:15

E-nummers worden tegenwoordig alleen vanaf de hoofdrijbaan vermeld.

sven_engelen
autoweg

Bericht door sven_engelen » di 24 nov 2020, 2:00

^^ Aparte keus die helaas voor nog meer inconsistentie zorgt op de bewegwijzering. Weet nou niet echt of dat een positief iets is... :hm:
Svenlo

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » di 24 nov 2020, 8:11

Wat mij betreft verdwijnen die E-nummers in Nederland compleet. Dus ik zou zeggen: ja.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » di 24 nov 2020, 9:07

Mwah, zolang je je niet terugtrekt uit het UNECE-verdrag heb je gewoon aan een verplichting te voldoen. De minder prominente vermelding op zich vind ik wel een goed idee. Zo prominent als in de begindagen van NBA was best wel overdreven omdat het de borden nogal volpropte.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 24 nov 2020, 9:21

^^ Onze goede Oosterburen laten hoe dan ook zien hoe het kan: niet meer doen dan vermelden op de afstandenborden. Die hebben bij mijn weten ook nooit UNECE achter zich aan gehad vanwege vermeende schending van het verdrag. Op zich kan ik "alleen bewegwijzeren op hoofdbaan" wel plaatsen, binnen de grenzen van het continuïteitsbeginsel. Dus bij een knooppunt waar het E-nummer van de kruisende weg staat vermeld, kun je op de parallelbaan ook niet anders dan dat E-nummer gewoon vermelden. Hetzelfde uiteraard ook wanneer vanaf de kruisende weg naar het E-nummer van de snelweg wordt verwezen. Ik neem aan dat met "alleen op de hoofdbaan" niet is bedoeld om van dat continuïteitsbeginsel af te stappen. Het roept alleen wel de vraag op wat nu ook alweer precies het beleid is met het noemen van E-nummers van kruisende snelwegen. Gebeurt dat nu alleen nog maar bij knooppunten tussen twee E-wegen?

Overigens blijf ik bij Leiden die verkleine lettergroottes, terwijl pijlen en schildjes hun normale hoogte behouden, buitengewoon lelijk vinden.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » di 24 nov 2020, 9:40

Pino schreef:
di 24 nov 2020, 9:21
Overigens blijf ik bij Leiden die verkleine lettergroottes, terwijl pijlen en schildjes hun normale hoogte behouden, buitengewoon lelijk vinden.
Op de foto's hierboven is juist het gehele bord verschaald van 360 naar 305 mm en niet zoals voorheen alleen de teksten. Ook de bies, ook de pijlen ook de wegnummers zijn meeverschaald. Wel zo fraai ;)