Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

BHJ
verkeersader

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door BHJ » ma 21 dec 2020, 18:16

^^ Die uitsmijter is in de afgelopen 5 jaar (na de introductie van NBA) nog vervangen door een OldSchool exemplaar. Idem dito voor het rechtdoorbord.
Discussieren is de kunst van het weglaten.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 21 dec 2020, 18:46

Thom schreef:
ma 21 dec 2020, 16:33
Is er ondertussen al NBA op Zoomland
Nee.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 21 dec 2020, 18:50

Palance schreef:
ma 21 dec 2020, 15:29
Harry heeft een niet-essentiele reis naar België gemaakt? :wijsvinger: :mrgreen:
Ja maar edelachtbare, ik zat op de A4 en voor ik het wist zat ik in België. Dat werd ook helemaal niet vantevoren aangekondigd of zo.
Alleen Brugge, Gent en Antwerpen, maar hoe kan ik weten dat dat allemaal in België ligt?
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 21 dec 2020, 19:27

Het herinnert me eraan dat ik een expliciete vermelding “laatste afrit voor de grens” altijd wel een goed idee heb gevonden. Eerder bedacht voor rijverboden en accijnsgoederen, maar toch. De vraag hoe je dat het beste kon omschrijven op afslagen als Markiezaat of Ulingsheide Tiglia heb ik nooit verder uitgedacht...
Laatst gewijzigd door Pino op ma 21 dec 2020, 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 21 dec 2020, 19:41

Zoiets dus :)

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 21 dec 2020, 19:52

Tegenwoordig integreren ze het wat eleganter als je de ex-DDR verlaat (opvallend genoeg vind je deze variant niet in het voormalige westen)
Afbeelding
(bron: autobahn-bilder.de)

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 21 dec 2020, 20:06

^^ Maar bij Markiezaat en Ulingsheide is het een ander "probleem": het is niet de laatste mogelijkheid, maar de route leidt onherroepelijk naar het buitenland.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

verfmeer95
autoweg

Bericht door verfmeer95 » ma 21 dec 2020, 20:33

Zou je niet naast de wegnummers een twee landenovaaltjes kunnen plaatsen? NL met een streep er doorheen en B of D zonder streep.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 21 dec 2020, 20:36

Wouter N14 schreef:
ma 21 dec 2020, 20:06
Ulingsheide
Hebben we het hier over Tiglia?
--Harry.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 21 dec 2020, 20:56

Mijn fout natuurlijk, Wouter praatte mij alleen maar naar de mond. :oops: Zal wel het gevolg zijn dat ik eigenlijk Kerensheide in mijn hoofd had, echter uit onzekerheid over hoe het nu alweer precies zat met afrit Stein maar even switchte naar een andere heide die het uiteindelijk toch niet haalde als definitieve knooppuntnaam ...
Wouter N14 schreef:
ma 21 dec 2020, 20:06
een ander "probleem": het is niet de laatste mogelijkheid, maar de route leidt onherroepelijk naar het buitenland.
Als je afslaat, ga je de grens over - dat bedoelen we volgens mij allebei? Tigilia is daarbij is zoverre ook nog apart omdat de A73 daar in een TOTSO verloopt. Dus je moet de afslag nemen (oftewel A73 volgen) om niet de grens over te gaan. Maar goed, misschien is het daar met dank aan het A61-schildje ook wel wat duidelijker dan wanneer je België in rijdt. Markiezaat en Kerensheide (wanneer je vanaf de A2 afslaat naar het westen) zijn hoe dan ook de uitdagingen, want daar praat je niet over "laatste afrit voor de grens" maar over "als je deze afslaag neemt, ga je de grens over". En hoe je dat nou in mooi simpel Nederlands op een bord brengt? Ik geloof niet in landen-ovaaltjes: de situatie is te zeldzaam om meteen instinctief op te pikken op basis van symbolen, dus tekst lijkt me beter.

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » ma 21 dec 2020, 21:19

"Geen afritten in NL"
I'm average height... in Thailand.

Instagram // Flickr // Twitter

sven_engelen
autoweg

Bericht door sven_engelen » di 22 dec 2020, 0:47

Je kan het uiteraard ook als de Denen aanpakken:
https://www.google.nl/maps/@55.6306615, ... 384!8i8192
Svenlo
Frequent gebruiker van de zolderkamer. Tsja... corona he...

Westfrisiaweg
dorpsstraat

Bericht door Westfrisiaweg » di 22 dec 2020, 7:31

Met flashers en al. Dit is ook wel een beetje overdreven.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 22 dec 2020, 8:07

Ach, in de DDR stonden er wachttorens bij, dus valt dit wel mee :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

verfmeer95
autoweg

Bericht door verfmeer95 » di 22 dec 2020, 8:34

Pino schreef:
ma 21 dec 2020, 19:52
Tegenwoordig integreren ze het wat eleganter als je de ex-DDR verlaat (opvallend genoeg vind je deze variant niet in het voormalige westen)
Afbeelding
(bron: autobahn-bilder.de)
Ook niet op de A6 richting Praag?
Het overduidelijk aangeven van de grens zoals hier gebeurt lijkt mij wel handig als er nog fysieke grenscontroles zijn. Naar Polen en Tsjechië waren die er tot 2007, en waarschijnlijk zijn die borden voor die tijd geplaatst.
Maar als er geen grenscontroles zijn, dan is het nog maar de vraag of het van te voren aangeven van de grens zo belangrijk is. We geven toch geen waarschuwing voor het oversteken van een provinciegrens? Buiten corona is er geen enkele reden om de grens als iets belangrijks te beschouwen, dus dan hoef je hem ook niet apart van te voren te bewegwijzeren.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 22 dec 2020, 8:52

Er kunnen redenen zijn. Iemand met een tijdelijke verblijfsvergunning bijvoorbeeld die een ander land niet in mag. Of verzekeringstechnisch waarbij iets (een reis, je voertuig) niet of niet afdoende gedekt is in het buitenland.
Het feit dat je een paspoort of Id-kaart bij je moet hebben bijvoorbeeld als je naar het buitenland gaat: Niet elk land kent een verplichting om je ID bij het te hebben, maar in het buitenland moet je het bij je hebbeb.

Zo zullen er nog wel wat meer redenen te verzinnen zijn buiten deze crisis om.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 22 dec 2020, 9:19

Ik noemde al Fahrverbote, accijnsgoederen en zaken als vuurwerk die niet zomaar de grens over mogen. Op een Schengen-binnengrens verandert er toch wel wat meer dan op een gewone provinciegrens - al heb je in Duitsland volgens mij wel eens regionale beperkingen op vrachtverkeer, op regionale feestdagen als Maria Hemelvaart. Het is niet het allerbelangrijkste gegeven, maar er een regel aan wijden op de borden van de laatste afrit lijkt me nog steeds wel gerechtvaardigd.

Van A6-afrit Waidhaus vind ik zo snel geen beelden. Maar mij staat geen speciale vermelding bij, wel een D5-schildje rechtdoor. De gedachte dat aan de Duitse oostgrens de grenscontroles pas laat wegvielen is aantrekkelijk, maar aan de andere grenzen stond het er voor Schengen ook niet. Bij het naderen van Zwitserland wordt eerder een douanesymbool ingezet voor rechtdoor.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 22 dec 2020, 9:29

^^ Er staat voor de laatste afrit op het vorkbord soms wel een vermelding voor Grenzübergang of Bundesgrenze:

Afbeelding
Afbeelding

Maar dat staat er lang niet altijd.

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » di 22 dec 2020, 13:36

Of op een apart bordje, zoals op de A280:
Afbeelding
Bron: Autobahn Bilder
I'm average height... in Thailand.

Instagram // Flickr // Twitter

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 22 dec 2020, 13:39

Maar dan ben je al te laat als je de grens wilt mijden.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 22 dec 2020, 20:09

harry schreef:
zo 20 dec 2020, 19:08
^^ Ik vind dat er al veel te veel knooppunten zijn in Nederland.
Maar ik geloof dat ik dat al eerder heb gezegd. :)
Ik begrijp niet zo goed wat je ermee bedoelt. Volgens mij zijn er geen overbodige knooppunten in Nederland; eerder kruispunten/afritten die ten onrechte nog niet tot knooppunt zijn omgebouwd en/of bewegwijzerd.

Knooppunten die een uitwisseling vormen tussen een autosnelweg en een niet-autosnelweg én als zodanig aangeduid worden op de bewegwijzering; zijn juist een zeldzaamheid in Nederland. In ieder geval zo zeldzaam dat ik ze niet onder de noemer 'te veel' vind vallen ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

nickdh
autoweg

Bericht door nickdh » di 22 dec 2020, 20:57

Ook Oud-Dijk krijgt een De Hoek/Velsen behandeling.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » di 22 dec 2020, 21:37

Rene schreef:
di 15 dec 2020, 19:35
Steyn_E schreef:
di 15 dec 2020, 18:48
Met dat bord (en een aantal andere recent geplaatste borden, o.a. een nieuw vorkbord bij Veghel-noord richting het zuiden) is iets vreemds aan de hand; het blauw (en ook het rode schildje) reflecteert maar amper, terwijl de witte letters wél normaal reflecteren. Ze zien er in het donker bijna uit als de oude lichtblauwe oldschool borden waarvan ook alleen de letters reflecteren.
Interessant. Als iemand foto's zou hebben, zie ik die graag.
Op de A65 kan ik bevestigen dat het vorkbord bij deze afrit dit inderdaad had, de vooraankondiging niet.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » di 22 dec 2020, 21:38

Is het geen idee om vanuit het noorden bij knooppunt Hooipolder een splitsing te maken op de bewegwijzering voor verkeer naar Antwerpen via de A27 en voor verkeer in de richting van Brugge/Gent via de A59,A16,A58,A4? :!:

nickdh
autoweg

Bericht door nickdh » di 22 dec 2020, 21:46

^^ Nee. Die doelen doen er op Hooipolder totaal niet toe en liggen nog veel te ver weg. Antwerpen dekt zo'n beetje heel België af op dat punt.

Over Belgische doelen gesproken, Luik mag er van mij wel wat vroeger op dan Kerensheide. Na :AS: Weert of Kelpen-Oler lijkt het mij een goed punt om te beginnen met Luik.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 22 dec 2020, 21:54

Coen Tunnel schreef:
di 22 dec 2020, 9:29
Maar dat staat er lang niet altijd.
Bij beide afritten waarvan je hier de foto's plaatst zijn de borden ook vervangen en is het buitenlandse hoofddoel het enige rechtdoordoel.
Vinny schreef:
di 22 dec 2020, 20:09
Ik begrijp niet zo goed wat je ermee bedoelt. Volgens mij zijn er geen overbodige knooppunten in Nederland; eerder kruispunten/afritten die ten onrechte nog niet tot knooppunt zijn omgebouwd en/of bewegwijzerd.

Knooppunten die een uitwisseling vormen tussen een autosnelweg en een niet-autosnelweg én als zodanig aangeduid worden op de bewegwijzering; zijn juist een zeldzaamheid in Nederland. In ieder geval zo zeldzaam dat ik ze niet onder de noemer 'te veel' vind vallen ;)
Het worden er wel méér. En hoewel Harry zelf maar zijn gedachten moet uitleggen, herken ik het 'teveel' ergens wel in de zin dat je het als weggebruiker niet meer kunt bijhouden. Je houdt de knooppuntnamen niet meer bij in de zin dat je daarmee à la minute verkeersinformatie (via welk medium dan ook, inclusief DRIPs) kunt oppikken. En het hele idee dat knooppunten een zeldzamere gebeurtenis zijn op je route erodeert wat, waarbij het toch altijd de minder belangrijke splitsingen langs een route zijn die dan nog de upgrade naar knooppunt kunnen krijgen. Het hele waarschuwings-element "o een knooppunt, even goed opletten" valt wel weg zo. Dat merk je nu al wanneer je door Duitsland rijdt, met de grotere hoeveelheid plaatsen langs een internationaal doorgaande route waar een regionale wat beter uitgebouwde kruisende route, die je met een klaverblad kruist, dan knooppuntsymbooltjes krijgt. En dan is het in Duitsland nog eens zo dat daar best wel wat volledige klaverbladen met eerder lokaal OWN alleen nog maar voorzien zijn van een :AS:

BHJ
verkeersader

Bericht door BHJ » di 22 dec 2020, 22:35

^^ Zouden afritnummers voor knooppunten helpen om meer uniformiteit in het systeem te krijgen?

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 22 dec 2020, 22:49

^^ Ik denk dat het handiger zou zijn geweest om niet zo’n hard onderscheid knooppunt-afrit in het systeem te hebben zitten. Mee laten lopen in de nummering kan daar onderdeel van zijn, maar er valt meer winst te halen in hoe je met bijvoorbeeld rechtdoordoelen omgaat - waarvoor je bij gewone afritten die vaak nutteloze volgende afrit moet neerzetten en hoofddoelen moet weglaten tenzij je een portaal-rechtdoorbord neerzet. De twee verschillende symbolen zou je dan ook beperken: of dat nou is tot Spaans systeem met alles :AS: of een afwijkend kleurvlak zonder symbool. Naarmate het onderscheid afrit-knooppunt wat vervaagt door beter uitgebouwde N-wegen en volledig conflictvrije afritten lijkt één categorie me wenselijk. Dat is meer uniformiteit inderdaad, maar wel met een algemener geformuleerde afwijk-mogelijkheid om waar wenselijk extra voorwegwijzers te plaatsen (aankondigingsbord dus ook al vóór 1200m), rechtdoordoelen bij te plaatsen enz. En dan meteen die stomme standaard-rechtdoorvermelding volgende afrit afschaffen.

Het probleem van de vele knooppuntnamen los je er niet mee op. Ik zie onze verkeersinformatie niet verder gaan op afritnummers, dus daar moet de oplossing uit een andere hoek komen. Misschien toch verwijzen naar het kruisende wegnummer? Als in: :KP: A10/A8 ipv :KP: Coenplein, en in gesproken verkeersinfo “op de A10 binnenring, voor het knooppunt met de A8”.

BHJ
verkeersader

Bericht door BHJ » di 22 dec 2020, 22:55

^^ Bij dubbelnummeringen krijg je dan wel een probleem. Tussen :KP: A4-A58-A4/A58 en :KP: A4-A58-A4/A58 staat file.

evos
verkeersader

Bericht door evos » di 22 dec 2020, 23:48

Pino schreef:
di 22 dec 2020, 22:49
Als in: :KP: A10/A8 ipv :KP: Coenplein, en in gesproken verkeersinfo “op de A10 binnenring, voor het knooppunt met de A8”.
Of A10 :KP: A8 Coenplein. Wordt wel lastig met (te) lange knooppuntnamen.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).