Old School. Het bestaat nog

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Old School. Het bestaat nog.

Bericht door Robbert297 » do 09 apr 2015, 17:14

Heb ook maar even wat gemaakt.
Het volgende bord zou ook een goede mogelijkheid zijn. Ik heb alleen geen idee wat ik met die 900m-aanduiding moet. Heb daarom het streepje weggehaald, omdat dat wat onrust gaf, alleen lijkt dat nu niet echt mooi.
Ik heb het bord wel een klein beetje "verduitst.' De wegnummers heb ik namelijk onderaan gezet. Dat scheelt enorm!
Wat vinden jullie?
SPOILER: TOON

Afbeelding
EDIT: Bord aangepast.
Laatst gewijzigd door Robbert297 op do 09 apr 2015, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Old School. Het bestaat nog.

Bericht door Snelwegfreak » do 09 apr 2015, 17:19

Ik zat aan vrijwel hetzelfde te denken, maar dan met de afstandsaanduiding op de nornale manier, minder blauwvlak en de linker N34 als het even kan vóór de daarna afslaande bestemmingen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Old School. Het bestaat nog.

Bericht door Robbert297 » do 09 apr 2015, 17:24

^^ Heb het bord net aangepast. Er is nu inderdaad minder blauwvlak, maar heb het streepje boven de afstandsaanduiding wel weggelaten.
En ik denk dat de N34 vóór de daarna afslaande bestemmingen een hoop onrust zal geven.
Laatst gewijzigd door Snelwegfreak op do 09 apr 2015, 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd. Bij het reageren op berichten direct boven je voortaan de '^^'-tekens gebruiken of niks. Dank u!
Слава Україні

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Old School. Het bestaat nog.

Bericht door Albaufstieg » do 09 apr 2015, 17:59

Mooie opzet, Robbert. Zoiets zou mijn voorkeur genieten:

Afbeelding

Voor het mooie zouden Zwolle en Groningen nog bovenaan moeten staan.
TOEVOEGING
afstandsaanduiding links uitgelijnd
Laatst gewijzigd door Albaufstieg op do 09 apr 2015, 18:41, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Old School. Het bestaat nog.

Bericht door Snelwegfreak » do 09 apr 2015, 18:07

Nu nog de 900m links uitlijnen en ik ga akkoord.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Old School. Het bestaat nog.

Bericht door Robbert297 » do 09 apr 2015, 18:49

Ik zat ook al te denken om de N34 wat hoger te zetten bij de eerste afslaande doelen, maar wist niet precies of dat onrust zou geven.
Zoals ik naar het bord van Albaufstieg kijk, ziet het er mooi uit! De afstandsaanduiding krijgt daarmee ook weer zijn vertrouwde plekje terug.

Mijn complimenten! :top:
Слава Україні

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Old School. Het bestaat nog.

Bericht door Albaufstieg » do 09 apr 2015, 20:03

^^
Ik heb gewoon jouw bord enigszins aangepast, dus ook complimenten aan jouw adres. ;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Old School. Het bestaat nog.

Bericht door Vinny » do 09 apr 2015, 20:21

Albaufstieg schreef:Frappant. Mogelijk was de weginrichting voorheen anders en is er later een extra rijstrook later bijgekomen voor de N357? Een goedkope oplossing om de nieuwe situatie te bewegwijzeren is simpelweg één nieuw bordje te maken voor de nieuwe rijstrook, i.p.v. een nieuw portaalbord. Anders zou ik het ook niet weten.

Ik ben vorige week trouwens langs twee klaverbladen gereden waar rangeerbanen ontbreken en ik moet zeggen dat de Oldschool-bewegwijzering voor die knooppunten eigenlijk gewoon slecht is:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
De bewegwijzering van dit soort knooppunten en tapers is in NBA gelukkig veel beter.
Verrek, ik denk dat het komt omdat je vroeger naar rechts kon.

http://goo.gl/maps/bn7qK

Die weg bestaat niet meer en is "vervangen" door een fietstunnel. Ik neem aan dat de kruising daardoor veel beter is gaan doorstromen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Old School. Het bestaat nog.

Bericht door Robbert297 » do 09 apr 2015, 20:33

Albaufstieg schreef:^^
Ik heb gewoon jouw bord enigszins aangepast, dus ook complimenten aan jouw adres. ;)
Ik had al zoiets in de gaten. :lol:
Слава Україні

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Old School. Het bestaat nog.

Bericht door sven_engelen » do 09 apr 2015, 20:52

Zie ik dat ik ook nog het e ruitertje vergeten was! Stomme ik :facepalm:
Svenlo

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Old School. Het bestaat nog.

Bericht door harry » do 09 apr 2015, 22:03

sven_engelen schreef:Zie ik dat ik ook nog het e ruitertje vergeten was! Stomme ik :facepalm:
Robbert heeft er een te veel, dus dat middelt goed uit.

Maareh... wat heeft dit met Old School te maken?
:offtopic:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Old School. Het bestaat nog.

Bericht door Albaufstieg » do 09 apr 2015, 22:32

harry schreef: Maareh... wat heeft dit met Old School te maken?
:offtopic:
Potentiële vervanging voor Oldschool-bewegwijzering bij klaverbladen zonder rangeerbanen. Maar ik ben het met je eens, het zou in dit topic beter thuis zijn.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Old School. Het bestaat nog.

Bericht door Coen Tunnel » vr 10 apr 2015, 0:09

Vinny schreef:
Albaufstieg schreef:Frappant. Mogelijk was de weginrichting voorheen anders en is er later een extra rijstrook later bijgekomen voor de N357? Een goedkope oplossing om de nieuwe situatie te bewegwijzeren is simpelweg één nieuw bordje te maken voor de nieuwe rijstrook, i.p.v. een nieuw portaalbord. Anders zou ik het ook niet weten.
Verrek, ik denk dat het komt omdat je vroeger naar rechts kon.

http://goo.gl/maps/bn7qK

Die weg bestaat niet meer en is "vervangen" door een fietstunnel. Ik neem aan dat de kruising daardoor veel beter is gaan doorstromen.
De Verlengde Schrans is daar opgeknipt niet lang nadat de Oostergoweg werd geopend. Dat kwam omdat verkeer ondanks de opening van de Oostergoweg doodleuk over de (Verlengde) Schrans bleef rijden en dat veroorzaakte veel problemen, die weg was daar toen ook al niet geschikt voor. Sindsdien is de kruising een soort bajonet geworden, dus of het nou echt veel beter is gaan doorstromen... Het probleem lag niet zozeer bij de kruising zelf, maar bij de (Verlengde) Schrans.

Overigens is de Oostergoweg eind 1988 geopend, ongeveer een half jaar later, begin 1989, is de Verlengde Schrans afgesloten bij het kruispunt met de Julianalaan, Overijsselselaan en Aldlânsdyk. Het portaal zou dan van voor 1989 moeten zijn, en gezien de wegwijzers met aanstralers op de foto van Harry kan ik mij dat best voorstellen. Goed mogelijk dat die portalen zijn geplaatst ten tijde van de opening van de Oostergoweg, toen doorgaand verkeer geacht werd een andere route te nemen en hier dus veel meer afslaand verkeer werd verwacht (richting N32). Toen wist men natuurlijk nog niet dat een half jaar later het kruispunt weer veranderd zou moeten worden...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Old School. Het bestaat nog.

Bericht door Rene » vr 10 apr 2015, 12:57

Coen Tunnel schreef:Overigens is de Oostergoweg eind 1988 geopend, ongeveer een half jaar later, begin 1989, is de Verlengde Schrans afgesloten bij het kruispunt met de Julianalaan, Overijsselselaan en Aldlânsdyk.
Ik kwam in 1988 aan de HTS in Leeuwarden studeren. Ik heb het nooit meegemaakt om nog over de Verlengde Schrans te kunnen rijden. Die was toen al afgesloten.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Old School. Het bestaat nog.

Bericht door Coen Tunnel » vr 10 apr 2015, 13:52

^^ Ik heb me gebaseerd op krantenberichten uit het archief van de Leeuwarder Courant, maar naar nu blijkt heb ik die verkeerd geïnterpreteerd. De Verlengde Schrans is daar op donderdag 21 juli 1988 afgesloten. Een bericht over de openstelling van de Oostergoweg heb ik niet kunnen vinden, maar gebaseerd op iets oudere krantenberichten vermoed ik dat dat vlak voor 21 juli geweest moet zijn.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Old School. Het bestaat nog.

Bericht door Vinny » vr 10 apr 2015, 20:25

Ik ga dan uit van een communicatiefoutje met de bewegwijerfabrikant. Ik kan me niet zo goed voorstellen dat je dit niet als wegbeheerder gepland hebt. Of ze leiden wel verkeerskundigen op in Leeuwarden, maar vergeten om die mensen daarna voor de gemeente te laten werken. Nou ja, dat gevoel bekruipt me wel vaker in die stad... :geenlach:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Old School. Het bestaat nog.

Bericht door Coen Tunnel » za 11 apr 2015, 1:22

Afbeelding

Of het portaal dateert al van jaren voor de opening van de Oostergoweg, maar dan zouden de linker wegwijzer (naar de N32) en de middelste wegwijzer al van midden jaren '80 of ouder moeten zijn. Moeilijk om met zekerheid te zeggen, maar ondanks de aanstralers heb ik het gevoel dat die wegwijzers echter van een latere datum zijn. Of gaf men de N357 toen ook al aan? Ik had dan ook eerder ANWB-Cc verwacht dan ANWB-Ee, maar goed, het valt niet uit te sluiten dat deze wegwijzers toen al met Ee zijn gemaakt. FEC Expo zal dan gepopnageld zijn, evenals die P+R-logo's. Ondanks dat de parkeergelegenheid bij het station aan de westzijde van het station ligt, zou je toch verwachten dat men dat verkeer in eerste instantie via de Oostergoweg zou hebben gestuurd, en die slaat juist een kruispunt eerder af. En om op die N357 terug te komen: die loopt natuurlijk al een hele tijd niet meer door de stad, maar in de jaren '80 en '90 was dat nog wel het geval.

Maar zelfs al zou dit portaal met de borden inderdaad dateren uit de tijd dat de Verlengde Schrans vanaf hier nog toegankelijk was, dan nog is het frappant dat het rechter bord er exact hetzelfde uitziet als het middelste bord, terwijl het dan toch een paar jaar jonger zou moeten zijn. Maar ook dat is niet uit te sluiten, en aangezien de borden inmiddels vervangen zijn, ook moeilijk na te gaan.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Old School. Het bestaat nog.

Bericht door Vinny » za 11 apr 2015, 17:10

Volgens mij is het nummer N 357 gepopnageld. Nu kan ik me dat specifieke punt niet helemaal herinneren, maar in de nadagen van deze old-school borden te Leeuwarden kan ik me wel een popnagelfestijn herinneren...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Old School. Het bestaat nog.

Bericht door harry » za 11 apr 2015, 22:23

^^ Dat komt overeen met mijn herinnering.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Old School. Het bestaat nog.

Bericht door RSK » di 12 mei 2015, 12:02

Zocht een andere 'oude' foto en kwam tot de ontdekking dat ik deze plaat (van een avondje Katwijk in 2013) nog niet in het topic had geplaatst. Zou de craquelure in de arm naar Leiden en Den Haag komen door de werking zon? Ik dacht in eerste instantie dat de zoute lucht schuldig was, maar het lijkt de enige arm te zijn die er last van heeft.

Afbeelding
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Old School. Het bestaat nog.

Bericht door waldo79 » di 12 mei 2015, 12:40

Misschien weet die meeuw het antwoord :dyn_hyp:

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Old School. Het bestaat nog.

Bericht door RSK » di 12 mei 2015, 12:41

^^ Dat lijkt me gewoon een zeemeeuw, ofwel de ontbrekende wegwijzer richting zee. :)
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Old School. Het bestaat nog.

Bericht door Via » di 12 mei 2015, 15:32

Mooie foto! Lijkt met die kleuren wel in de jaren 80 genomen. Zou hij er nog staan?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Old School. Het bestaat nog.

Bericht door Coen Tunnel » di 12 mei 2015, 16:29

RSK schreef:Zocht een andere 'oude' foto en kwam tot de ontdekking dat ik deze plaat (van een avondje Katwijk in 2013) nog niet in het topic had geplaatst. Zou de craquelure in de arm naar Leiden en Den Haag komen door de werking zon? Ik dacht in eerste instantie dat de zoute lucht schuldig was, maar het lijkt de enige arm te zijn die er last van heeft.
Heeft de andere kant het ook? De zon lijkt mij namelijk wel een logische verklaring.

Dit oudje bij de toerit Assen-West heeft er ook flink last van, maar alleen aan deze kant, toevallig de zijde die op het zuiden staat. Aan de andere kant is er niet echt iets aan de hand, maar volgens mij zijn die platen ook nieuwer. De andere armen zijn overigens allemaal nieuwer; deze wegwijzers naar de A28 dateren nog van voor dat hier überhaupt een rotonde lag en ik kan me geen andere wegwijzer hier herinneren (en ik ben hier vlakbij opgegroeid), goede kans dat deze al zo'n 30 jaar oud (of ouder) is.

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Old School. Het bestaat nog.

Bericht door JB81 » do 21 mei 2015, 12:21

Via schreef:Mooie foto! Lijkt met die kleuren wel in de jaren 80 genomen. Zou hij er nog staan?
1 maand geleden:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Old School. Het bestaat nog.

Bericht door Via » do 21 mei 2015, 16:30

^^
Prachtig! :D

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Old School. Het bestaat nog.

Bericht door JB81 » wo 29 jul 2015, 15:54

Vandaag:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Old School. Het bestaat nog.

Bericht door Mark » wo 29 jul 2015, 15:58

Een pronkstuk is weg maar er is een troost. Redesign heeft deze wegwijzer nooit gekend 8-) .

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Old School. Het bestaat nog.

Bericht door Robbert297 » wo 29 jul 2015, 17:37

En toch heb ik niks met Redesign of Ddesign handwegwijzers... Ik kan er gewoonweg niet aan wennen.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Old School. Het bestaat nog.

Bericht door Willem » wo 29 jul 2015, 18:31

De windrichtingen zijn toch maar achter de naam Boulevard gezet in plaats van ervoor.

Plaats reactie