S-routes in Zaanstad

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

boe!
2x5 autosnelweg

S-routes in Zaanstad

Bericht door boe! » zo 02 jun 2013, 20:36

Na de topics over S-routes in Rotterdam en Den Haag nu ook maar een over Zaanstad. De S152 staat inmiddels op een paar borden ten westen van het centrum van Zaandam vermeld. Op alle overige borden staat nog N203.

Richting Alkmaar
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Richting Amsterdam
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Palance
4x4 autosnelweg

Re: S-routes in Zaanstad

Bericht door Palance » zo 02 jun 2013, 20:53

Ah, dus de uitrol is nu echt definitief te noemen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » zo 02 jun 2013, 21:02

Ik neem aan dat dit S-netwerk aansluit op het Amsterdamse S-wegennet?

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 02 jun 2013, 21:09

Volgens mij gaat de Amsterdamse s118 aansluiten op de Zaanse s150.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 02 jun 2013, 21:27

Harry heeft op basis van informatie van René ooit onderstaand kaartje gemaakt.
Afbeelding

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » ma 03 jun 2013, 17:37

Keurige borden! Ik ben wel benieuwd wie ze heeft ontworpen met dat gebruik van RWS-Dd op sommige panelen.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 03 jun 2013, 19:37

boe! schreef:Harry heeft op basis van informatie van René ooit onderstaand kaartje gemaakt.
Zie ook pagina 5 van dit document

Autosnelwegen.net

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 03 jun 2013, 19:37

Iemand enig idee waar de s156 zou komen te lopen? Volgens de wiki zou dat nummer ook voorzien zijn.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 03 jun 2013, 20:54

Palance schreef:Zie ook pagina 5 van dit document
Interessant! Vooral deze zin:
"Zonder plan en zonder bereikte overeenstemming met RWS verdwijnt Zaanstad van de borden (A1, A2, A4, A7, A8, A10)"
Hier zijn kennelijk wat ego's gebotst...
Maar gelukkig, verderop staat:
"Overeenstemming met RWS - Handhaven naam Zaanstad en onderverdeling Noord/Centrum/Zuid"

De presentatie bevat trouwens ook minimaal 1 foto van mij. :)
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 03 jun 2013, 21:22

Via schreef:Keurige borden! Ik ben wel benieuwd wie ze heeft ontworpen met dat gebruik van RWS-Dd op sommige panelen.
Tebodin uiteraard.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 03 jun 2013, 21:28

harry schreef:Interessant! Vooral deze zin:
"Zonder plan en zonder bereikte overeenstemming met RWS verdwijnt Zaanstad van de borden (A1, A2, A4, A7, A8, A10)"
Hier zijn kennelijk wat ego's gebotst...
Nee, je moet het zo lezen:

Als er geen overeenstemming zou komen met RWS, en geen plan zou komen, dan zou de bestaande BAG in combinatie met de nieuwe richtlijn leiden tot het vervangen van Zaanstad door Zaandam op het hoofdwegennet. Waarbij de zaak overigens wel erg dik is aangezet, want dan zou op afstand (bv. A4, A5) Zaanstad gewoon door Zaandam zijn vervangen.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 03 jun 2013, 22:44

Dat heb ik wel eens eerder van jouw hand gelezen, maar ik vraag me af of dat de consequentie van de nieuwe BAG richtlijn wel is. Sterker nog ik heb heel sterk het idee dat hier wens en vaders en gedachten een rol spelen. In de rest van Nederland heeft de BAG-richtlijn ook niet tot gewijzigde aanduidingen op het hoofdverkeerswegennet geleid.

Blijft natuurlijk overeind staan dat er in Nederland een discrepantie bestaat tussen de bebouwde kom naam (feitelijk is/was dat nooit een wettelijk vastgestelde naam voorzover ik dat weet), de plaatsnaam en de gemeentenaam. Zeker nu gemeentes "Hof van Saxen", "Hollands Kroon" of andere volkomen idiote namen krijgen gaat dat alleen maar meer uit de pas lopen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 04 jun 2013, 0:46

Vinny schreef:Zeker nu gemeentes "Hof van Saxen", "Hollands Kroon" of andere volkomen idiote namen krijgen gaat dat alleen maar meer uit de pas lopen.
Gemeenten hebben al sinds mensenheugenis "idiote" namen die afwijken van enige plaatsnaam in de gemeente. Zie Weesperkarspel, Ouder-Amstel, Ambt-Delden e.d.
Mensen zouden dus ook al sinds mensenheugenis het verschil moeten weten tussen gemeente en plaats.
Maar tegenwoordig geeft zelfs mijn navigatiesysteem de hoofdplaats alleen aan met de gemeentenaam... :roll:

En dat staat dan weer los van het feit of een bebouwde kom gekoppeld moet zijn aan een plaats (volgens BAG). Het zou misschien wel logisch zijn, maar het is niet strikt noodzakelijk.
In België hebben ze kommen die veel groter zijn dan een gemeente (Antwerpen, Mons-Borinage), in Denemarken ook (Storkøbenhavn).

Trouwens, Hof van Saksen is niet met een x en is geen gemeente maar een recreatieoord in Drenthe.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 04 jun 2013, 8:15

harry schreef: Trouwens, Hof van Saksen is niet met een x en is geen gemeente maar een recreatieoord in Drenthe.
In de gemeente Aa en Hunze, welke weer naar 2 beekjes (riviertjes vinden ze zelf) genoemd is en niet naar een komnaam. Het waterschap van Drenthe en grote delen van (zuid/oost) Groningen heet Hunze en Aa's ;)

Aa en Hunze heeft nog geen S-nummers, maar de N33, N34, N378, N379,N376 en N857 stromen wel over haar grondgebied.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » di 04 jun 2013, 13:22

In België hebben ze kommen die veel groter zijn dan een gemeente (Antwerpen, Mons-Borinage), in Denemarken ook (Storkøbenhavn).
Van mij mogen ze dat hier ook wel invoeren. Amsterdam gewoon uitspreiden over amsterdams, amstelveens, diemens, duivendrechts etc. grondgebied. Leiden over leiden, leiderdorp, oegstgeest, een stuk van voorschoten... Op termijn kun je die onzinnige gemeenten dan ook opheffen. Annexeren die handel !

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 04 jun 2013, 13:57

Ik begreep juist dat die steden deelgemeentes hadden met een grote (tot absolute) mate van zelfbestuur. Dat betekent dus dat Amstelveen, Diemen en Duivendrecht danwel Amsterdam heten, maar een eigen gemeenteraad en burgemeester hebben.

Volgens mij bestaat Hamburg uit 7 (?) deelgemeentes met een eigen burgemeester. Heel verwarrend en onhandig lijkt mij als de stad feitelijk een conglomeratie is.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 04 jun 2013, 16:22

Toch zou zoiets wel fijn zijn. Bedrijven zullen dan sneller genegen zijn om in een randgemeente te gaan zitten, als ze dan de facto toch in de grote stad zitten. En voor de mensen in de randgemeenten is het ook prima, want annexatie door grotere gemeenten leidt over het algemeen slechts tot veel meer belasting betalen, om de grootstedelijke waanzin mee te bekostigen, en de dienstverlening op het oude grondgebied van de randgemeente gaat er na annexatie vaak enorm op achteruit. Kortom: men moet meer betalen voor minder, en dat is ook de reden dat annexaties niet zo geliefd zijn. JUist daarom denk ik dat grootstedelijke kommen geen gek idee zijn. Diemen en Duivendrecht worden dan gewoon Amsterdam, maar blijven bestuurlijk en financieel zelfstandig.

Annexatie leidt tot blijvende ontevredenheid. Je ziet het, om weer ontopic te komen, ook bij de Zaankanters.

Tim
expressweg

Bericht door Tim » di 04 jun 2013, 16:36

Peter schreef:
Volgens mij bestaat Hamburg uit 7 (?) deelgemeentes met een eigen burgemeester. Heel verwarrend en onhandig lijkt mij als de stad feitelijk een conglomeratie is.
Zoveel eigen rechten hebben die deelgemeentes ook niet. Burgemeester heten die leiders van die deelegeemntes ook niet (In Berlijn wel) maar deze heben lang niet zo veel rechten als een Burgemeester van een "onafahankelijke" stad.
Meer details vind je op Wikipedia.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » di 04 jun 2013, 18:17

Rene schreef:
Via schreef:Keurige borden! Ik ben wel benieuwd wie ze heeft ontworpen met dat gebruik van RWS-Dd op sommige panelen.
Tebodin uiteraard.
Zo uiteraard is dat op een gemeentelijke weg toch niet. Of doet Tebodin vanaf nu alle nieuwe NBd-bewegwijzering?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 04 jun 2013, 18:31

Trouwens, Hof van Saksen is niet met een x en is geen gemeente maar een recreatieoord in Drenthe.
Hof van Twente inderdaad. Lastig met die reclame op de radio :lol: Kun je nagaan hoe verwarrend dat allemaal wel niet is :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

woutero
stadsweg

Bericht door woutero » di 04 jun 2013, 19:02

Ik vermoed dat de gemiddelde weggebruiker toch niet helemaal snapt waarom Zaandam-West een ander kleurtje heeft dan Zaanstad-Noord (op hetzelfde bord). Ik vermoed dat Zaandam-West een wijk is en dat die daarom in een wit kader staat? En Zaanstad-Noord meer een algemene aanduiding is naar het Noorden van Zaanstad?

Dat is best ongebruikelijk, omdat je al in Zaanstad bent en stadsdelen normaal gesproken in witte kaders worden aangegeven. In Amsterdam wordt Noord gewoon in een wit kader aangegeven. En binnen Noord worden dan weer verschillende wijken aangegeven. In Rotterdam vind je ook geen borden naar Rotterdam-Zuid.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 04 jun 2013, 22:44

^^
Komnaam + onderdeel: wit op blauw.
Onderdeel zonder komnaam: zwart op wit.

Zaanstad-Noord op blauw, omdat Zaanstad de naam van de kom is. Binnen de kom zou eigenlijk Noord op wit voldoende moeten zijn, maar dat vindt men vaak onduidelijk.
Zaandam-West op wit, omdat Zaanstad de naam van de kom is en niet Zaandam.
Op een blauwe achtergrond zou dat Zaanstad-Zaandam-West zijn, maar dat vindt waarschijnlijk iedereen te belachelijk.
--Harry.

woutero
stadsweg

Bericht door woutero » di 04 jun 2013, 23:16

Zijn er andere voorbeelden waar [komnaam + onderdeel] binnen de kom worden aangegeven?

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 05 jun 2013, 0:55

^^ Dat komt vrij vaak voor op de randen van een kom.
Echt in het midden van een kom is zeldzamer. Ik kan er zo geen voorbeeld van bedenken.

In de regio Den Haag komen wel Rijswijk-Centrum en Leidschendam-Centrum voor, zwart op wit. Dat vond men dan weer duidelijker dan alleen Centrum.
--Harry.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » wo 05 jun 2013, 2:15

Als je verkeerskundig gezien net de kom binnenrijdt, is het af en toe toch handig om de plaatsnaam nog op de borden aan te geven, omdat je gevoelsmatig nog niet echt in die plaats bent. Of: een bord stond eerst bubeko en inmiddels is de kom opgeschoven.

Om vanaf plaats A plaats B + windrichting aan te geven is meestal niet zo zinnig; als je van voorschoten naar Leiden rijdt weet je dat je in Leiden zuid komt, bijvoorbeeld. Ik ken wel een bord in Oegstgeest waar Leiden-Merenwijk op staat, bedoel je zoiets? :dontknow:

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 05 jun 2013, 6:50

De N44, hoewel geheel Bibeko Wassenaar heeft toch overal (wellicht met uitzondering oude handwijzers bij Den Deijl) Wassenaar+wijknaam op blauw. Dat voegt wel toe aan het Bubekokarakter van de weg. Een bij de halte wegrijdende bus heeft echter wel voorrang op het verkeer (dat 70-75 km/h rijdt).

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 05 jun 2013, 12:35

Peter schreef:De N44, hoewel geheel Bibeko Wassenaar heeft toch overal Wassenaar+wijknaam op blauw.
Dat lijkt me een gevolg van het feit dat de N44 vroeger bubeko was. En nu dus min of meer "aan de rand van de kom".
sirdanilot schreef:Ik ken wel een bord in Oegstgeest waar Leiden-Merenwijk op staat, bedoel je zoiets? :dontknow:
Nee, ik bedoel een bord A-B binnen de kom van A (en niet aan de rand). Die zijn er wel, maar ik kan me geen goed voorbeeld herinneren.
(Misschien Zutphen-De Leesten of Utrecht-Leidsche Rijn?)
--Harry.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 05 jun 2013, 13:46

harry schreef:
Peter schreef:De N44, hoewel geheel Bibeko Wassenaar heeft toch overal Wassenaar+wijknaam op blauw.
Dat lijkt me een gevolg van het feit dat de N44 vroeger bubeko was. En nu dus min of meer "aan de rand van de kom".
Dat is heel vroeger (20 jaar ?) volgens mij en alle borden zijn van na die tijd (behalve bij Den Deijl). De vorige generatie borden had dacht ik gewoon wijknamen in wit.

Ouwe meuk:
http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ll=52. ... 7,,0,-6.96

Tim
expressweg

Bericht door Tim » wo 05 jun 2013, 13:58

»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

woutero
stadsweg

Bericht door woutero » wo 05 jun 2013, 14:46

Het komt dus inderdaad vaker voor. Toch is de combinatie Zaandam-West in zwart op wit en Zaanstad-Noord in wit op blauw toch wel bijzonder.

Overigens zag ik zojuist in een ander topic over Harlingen een kruispunt met handwegwijzers waar zowel Harlingen-Zuid, Harlingen-Oost als Harlingen-Havens in blauw op wit staat, alles binnen de bebouwde kom van Harlingen.

Maar excuses van het :offtopic: brengen van deze draad. Terug naar de Zaanse S-routes.