NBA: aangeven volgend tankstation

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Pino
2x5 autosnelweg

NBA: aangeven volgend tankstation

Bericht door Pino » zo 04 aug 2013, 16:26

Misschien iets dat anderen allang was opgevallen, maar ik zag het gisteren voor het eerst en kon zo snel geen posts vinden over dit bord. Bij Zoetermeer staat, op de A12 richting Den Haag, een eerste aankondigingsbord voor vzp Knorrestein. Weinig bijzonders aan, behalve dan de witte strip onderop met daarop de afstand tot de volgende tankgelegenheid. Of beter gezegd, afstanden, want er stonden twee wegnummerschildjes met allebei hun eigen waarde. Als ik het goed zag, stond er in ieder geval voor de rijrichting Amsterdam een windrichting bij, namelijk een N in een wit kadertje met zwarte rand.

De witte strip viel me primair op door dit kadertje met windrichting, aangezien je dit soort gebruik van windrichtingen in Nederland maar zeer zelden tegenkomt. Maar ook het gebruik van wegnummerschildjes op de witte strip viel me, aangezien soortgelijke strips op de A2 bij vzp Bosserhof zijn gebaseerd op wegnummers in platte tekst. Zijn hier andere voorbeelden van?

Rene
Secretaris

Re: NBA: aangeven volgend tankstation

Bericht door Rene » do 08 aug 2013, 1:38

^^
Je bedoelt dus dit bord:
Afbeelding
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 08 aug 2013, 8:02

^^ Die was het. En als ik ernaar kijk, vind ik het een beter bord dan wat er op de A2 bij Sittard staat.

Het gebruik van A13 verklaart meteen waarom er geen A4[Z] staat, want ik herinnerde me inderdaad maar één kadertje. Opvallend is wel dat de windrichting noord of het wegnummer A13 bij het Prins Clausplein even verderop niet terugkomen en dat, naar ik aanneem, ook niet zullen doen in de toekomst. Maar voor dit soort borden is continuïteit in de verwijzing ook geen issue, lijkt me zo. De witte strips zijn niet bedoeld als geleiding naar het volgende tankstation, maar als informatie voor weggebruikers die al voldoende bekend zijn met hun reisroute en dus al weten dat ze op de A13 terecht zullen komen cq de A4 naar het noorden zullen pakken.

Anyway, is dit kadertje nieuw of kwam het al elders voor?
Laatst gewijzigd door Pino op do 08 aug 2013, 8:51, 3 keer totaal gewijzigd.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 08 aug 2013, 8:06

Ik heb het zelf nooit eerder gezien. Ik neem aan dat bij een uitbreiding van VZP Peulwijk er eigenlijk ook een schildje A4Z bij zou moeten komen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 08 aug 2013, 12:25

Men kan natuurlijk ook voor het worst-case-scenario gaan, en melden dat het volgende tankstation over 24 km volgt. Neem je een route waarbij eerder een tankstation volgt, dan heb je mazzel.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 08 aug 2013, 13:22

^^ Vraag is hoe je dat zou moeten aangeven. Als je hier niets bijzonders neerzet en het gewoon houdt op [tank-symbool] 24 km zou ik concluderen dat dat informatie is voor de weg waarop je rijdt, en dat geen informatie wordt gegeven ten behoeve van verkeer dat zal afslaan. Met andere woorden: ik zou menen niet geïnformeerd te zijn, en dat is nu niet wat je had willen bereiken. Een tekst als [tank-symbool] maximaal 24 km lijkt me ook wat cryptisch.

Nee, ik vind de oplossing zoals gekozen bij Zoetermeer zonder meer netjes, en dat voor een vrij beperkte extra investering. Ze mogen die wat mij betreft ook op andere plaatsen gebruiken. Niet alleen waar een snelweg bijna eindigt (zoals hier), maar ook in de aanloop naar knooppunten waar veel weggebruikers afslaan. Denk aan Valburg (rijrichtingen Rotterdam - Köln v.v. en Arnhem - Rotterdam), Oudenrijn (Amsterdam - Arnhem v.v. en Amsterdam - Rotterdam v.v.) of Muiderberg (Amsterdam - Lelystad v.v.). Daarentegen zou het wat overdreven zijn om dit soort vermeldingen ook in te zetten voor hoek-omverbindingen die maar weinig worden gebruikt. Denk aan de rijrichting Gorinchem - Utrecht v.v. op Knooppunt Deil. Ook krijg misschien wat al te volle borden bij het laatste tankstation voor een stad waar meerdere snelwegen kruisen, zeker wanneer je alle aanwezige verbindingen probeert te coveren.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 08 aug 2013, 16:10

Met semi-Duitse schildjes ken ik er ook één: https://maps.google.nl/maps?q=roermond& ... 54,,1,3.08

Overigens voorafgegaan door dit bord: https://maps.google.nl/maps?q=roermond& ... 38,,2,3.45

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 08 aug 2013, 17:00

Pino schreef:Als je hier niets bijzonders neerzet en het gewoon houdt op [tank-symbool] 24 km zou ik concluderen dat dat informatie is voor de weg waarop je rijdt, en dat geen informatie wordt gegeven ten behoeve van verkeer dat zal afslaan. Met andere woorden: ik zou menen niet geïnformeerd te zijn, en dat is nu niet wat je had willen bereiken.
Het gaat niet om het maximaal geïnformeerd zijn, het gaat sec erom dat je de afweging kunt maken of je de volgende pomp nog kunt halen, of dat je deze moet nemen om niet zonder brandstof te komen staan.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 08 aug 2013, 17:21

Persoonlijk zou ik het nooit op 24 kilometer laten uitkomen, ik tank al als er nog een kwart over is, zelden is het minder. Maar goed, dat is ieder voor zich :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 08 aug 2013, 17:24

Ik zou vooral nooit langs de snelweg tanken :)

Maar is dit nu een vondst van deze regio of staat dit in een landelijke al dan niet nog te verschijnen richtlijn?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » do 08 aug 2013, 17:27

Palance schreef:Persoonlijk zou ik het nooit op 24 kilometer laten uitkomen, ik tank al als er nog een kwart over is, zelden is het minder. Maar goed, dat is ieder voor zich :)
Da's vervelend, dan moet je continu tanken... Mijn vader rijdt hem meestal helemaal leeg volgens de brandstofmeter (dan kun je alsnog een heel eind rijden alvorens hij echt leeg is).

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 08 aug 2013, 19:10

^^ Hangt van je brandstofmeter af. Heb zelf toch wel eens onderaan de brandstofmeter gestaan en toen kon ik echt 58.5 liter tanken in een 60-litertank. Omdat de laatste liter in de tank niet altijd effectief kan worden geïnjecteerd, was dat echt op het randje van stilstaan zonder benzine. De reden dat ik het zover liet komen was overigens een klassieke: Luxemburg. Rijdend over de E411, bij Wanlin me niet laten afschrikken door het bordje dat de eerstvolgende pomp 92 kilometer ver weg was. Want ik zou zeker wel ergens op een afrit de lichten van een bekend tankstation-merk zien als mijn tank wat sneller leeg zou lopen dan ik verwachtte. Viel tegen, daar in de Ardennen.
Rene schreef:Het gaat niet om het maximaal geïnformeerd zijn, het gaat sec erom dat je de afweging kunt maken of je de volgende pomp nog kunt halen, of dat je deze moet nemen om niet zonder brandstof te komen staan.
Als je er zo minimalistisch naar kijkt ... Evenals Palance probeer ik het met tanken niet op dat soort marges aan te laten komen, hetgeen met de afstanden tussen Nederlandse tankstations ook niet moeilijk is. Nederland is geen Australische Outback tenslotte. Maar toch vind ik het prettige informatie om te weten wanneer dat volgende tankstation precies komt en die informatie te gebruiken voor de inschatting hoe leeg mijn tank dan zal zijn. Dat is natuurlijk nog steeds een inschatting die je kunt maken op basis van de meest minimale informatie (die vertaalt zich namelijk in de conclusie "mijn tank zal nog tenminste zo vol zijn, mogelijk zelfs voller), maar een stapje bovenop dat minimum zou ik toch prettig vinden.

En voor mensen die liever niet langs de snelweg tanken, is er altijd nog de mogelijkheid om te zoeken zonder enige vorm van bewegwijzering. Op hen moet je je minimumstandaard maar niet aanpassen, zou ik menen.
Laatst gewijzigd door Pino op do 08 aug 2013, 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 08 aug 2013, 19:20

Pino schreef: En voor mensen die liever niet langs de snelweg tanken, is er altijd nog de mogelijkheid om te zoeken zonder enige vorm van bewegwijzering. Op hen moet je je minimumstandaard maar niet aanpassen, zou ik menen.
Maar we zouden in NL misschien wel meer kunnen doen met verwijzingen vanaf de snelweg naar tankstations vlakbij een afrit liggen, zoals bij Nieuwerbrug.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 08 aug 2013, 19:27

^^ Een soort Autohof-borden dus. Ben ik niet tegen, maar dan moeten er net als in Duitsland minimum-eisen gelden en moet er voldoende ruimte bestaan voor het extra bord (want ik ben er niet voor dat dit soort informatie wordt geïntegreerd op reguliere borden).

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 08 aug 2013, 19:33

^^ De licenties voor de tankstations langs de snelwegen worden voor veel geld geveild. Dan zou je ook zo'n soort systeem moeten hebben voor bewegwijzerde tankstations net naast de snelweg.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 08 aug 2013, 19:39

Pomphouders en wegrestauranthouders op verzorgingsplaatsen betalen aan de staat voor hun A-lokatie langs snelwegen. Pomphouders en andere uitbaters onderaan afritten betalen aan gemeentelijke overheden voor hun ietsje-onder-A-lokatie. Betalen doe je hoe dan ook. De vraag is wie wat precies krijgt voor zijn geld. Bij verzorgingsplaatsen spreekt het redelijk voor zich dat je de bebording erbij krijgt. Onder aan afritten vind ik dat je best een bepaalde vergoeding mag vragen, maar een volledig veilingsysteem lijkt mij persoonlijk wat overdreven.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 08 aug 2013, 20:53

^^ Dat aangeven kan makkelijk met de NBA-serviceborden die nu al gebruikt worden voor witte doelen. Dus [tanksymbooltje] en op de volgende regel [[afritsymbooltje] + nummer]. En dan afspreken en communiceren dat het tankstation zich dan binnen 1 km van de aansluiting bevindt.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » do 08 aug 2013, 21:11

Pino schreef:^^ Hangt van je brandstofmeter af. Heb zelf toch wel eens onderaan de brandstofmeter gestaan en toen kon ik echt 58.5 liter tanken in een 60-litertank. Omdat de laatste liter in de tank niet altijd effectief kan worden geïnjecteerd, was dat echt op het randje van stilstaan zonder benzine. De reden dat ik het zover liet komen was overigens een klassieke: Luxemburg. Rijdend over de E411, bij Wanlin me niet laten afschrikken door het bordje dat de eerstvolgende pomp 92 kilometer ver weg was. Want ik zou zeker wel ergens op een afrit de lichten van een bekend tankstation-merk zien als mijn tank wat sneller leeg zou lopen dan ik verwachtte. Viel tegen, daar in de Ardennen.
Ik dacht dat hier toch wel een wettelijke marge voor was? En die is hopelijk toch wel groter dan anderhalve liter... verder past er natuurlijk vaak wat meer benzine in je tank dan wat er maximaal in past (tanken met 'een kop erop' noemen we dat).

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 08 aug 2013, 22:39

Ik denk dat je beter een "regel" kunt invoeren dat de afstand naar een volgend tankstation moet worden aangegeven als het meer dan 20 kilometer bedraagt. En dan maakt het mij niet uit of een verbindingsboog weinig of veel gebruikt wordt. Een kwestie van alertering. 18 kilometer is zo dichtbij - dat is echt geen zinvolle informatie meer.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » vr 09 aug 2013, 7:58

Je kunt je sowieso afvragen hoe relevant een verwijzing naar VZP Vrijenban op de A12 is. Verkeer naar Delft komt er niet langs, en voor zuidelijker gelegen bestemmingen is de kans groot dat je al eerder de A20, N219 of N470 hebt genomen...?

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 09 aug 2013, 9:48

Vinny schreef:Ik denk dat je beter een "regel" kunt invoeren dat de afstand naar een volgend tankstation moet worden aangegeven als het meer dan 20 kilometer bedraagt.
En dan groot alarm slaan: "WEET U HET WEL ZEKER? HET VOLGENDE POMPSTATION IS WEL 22 KILOMETER VER WEG!!!". Een soort "laatste afrit voor de Afsluitdijk", maar dan erger 8-)

Nee, je hebt natuurlijk een punt als je zegt dat het Nederlandse netwerk van snelweg-pompstations extreem dicht is. De toegevoegde waarde van dit soort borden is evenredig aan de afstand tussen de tankstations, dus met die kleine intervallen heb je er maar weinig aan. Toch denk ik dat er waarde in zit om dit soort informatie altijd te blijven geven. De eerste reden is dat lang niet alle Nederlanders paraat hebben dat de afstand tussen tankstations maar zo klein is. Als ik mijn ouders als voorbeeld neem: die zouden niet verbaasd zijn als ik het ze vertel, maar paraat hebben ze het niet. Buitenlanders op de Nederlandse weg al helemaal niet. Eigenlijk kreeg ik het zelf ook pas door hoe klein de intervallen waren toen deze bordjes in de vroege jaren '90 voor het eerst verschenen. Een stramien "je hoort het wel van ons als er wél iets aan de hand is", werkt in de bewegwijzering vaak ook niet bevorderlijk. Het onderliggende systeem is bij de meeste weggebruikers toch onvoldoende bekend en het wordt ook niet 1-2-3 inzichtelijk. Als tweede kun je toch wel zeggen dat het in West-Europa redelijk standaard is om dit soort informatie te geven. Essentieel is het niet, maar weggebruikers kijken er toch met enige regelmaat naar, omdat het als handige informatie wordt ervaren (net als gewone afstandenborden). De derde reden om standaard te bewegwijzeren is dat situaties kunnen veranderen. Als het eerstvolgende tankstation wegens verbouwing tijdelijk gesloten is, gaat de interval tussen tankstations gegarandeerd omhoog. Door standaard een afstandsvermelding naar het eerstvolgende tankstation te plaatsen, ben je met een vlugge sticker klaar om de weggebruiker voor die verhoogde afstand te waarschuwen. Heb je geen afstandsvermelding geplaatst door het eerstvolgende tankstation maar 19 kilometer ver weg is, dan wordt dat bewerklijker.

Dit laatste geldt natuurlijk ook in geval van permanente sluiting van tankstations. Er werd wat dat betreft een tijdje terug toch bericht dat vele snelweg-tankstations niet rendabel opereren en dat het er wel eens heen zou kunnen gaan dat die pompen in de nabijere toekomst definief sluiten (lees: niet opnieuw worden verpacht). Je kunt er maar op voorbereid zijn ...

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 09 aug 2013, 10:13

Bij tijdelijke sluiting (verbouwing of wegonderhoud) wordt vrijwel altijd vergeten (ook in het buitenland) dit bij de vorige pompinfo te melden. Daar heb je dus niet zoveel aan.
In lege gebieden (in Nederland eigenlijk alleen bij de Afsluitdijk) is het inderdaad handig om te besluiten desnoods bij een 1/4 tank reeds vol te gooien. In Frankrijk had je ooit het systeem dat ook de pompprijzen en maatschappij weergaven van de volgende pompen. Daar zul je nu wel apps voor hebben.....

In de meeste gevallen zit er op lange afstanden tussen snelwegpompen ook wel een pomp aan de afrit die niet vermeld wordt, maar wel goedkoper is en meestal 24/7 met een credit/debitcard te gebruiken is. 20 jaar geleden waren dat soort pompen vaak dicht in de avond/nacht en op zondag.

Ik denk dat er maar heel weinig snelwegpompen onrendabel zijn. Hoogstens de hele kleintjes die ook niet kunnen uitbreiden wegens ruimtegebrek (bijv A28 bij Hoevelaken) en ook niet op een VZP liggen (geen parkeer- en rustruimte dus en dus weinig verkoop van truckersballen en koffie). De extra marge van 5-10 ct/liter weegt ruim op tegen de extra fee van 1-2 ct/liter. Een niet gewilde plek kost ook weinig in concessiekosten. Alleen sommige snelwegpompen nabij de grens zijn wellicht onrendabel, maar veel leaserijders tanken (moeten of willen) toch in Nederland.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » vr 09 aug 2013, 10:21

Er zijn eigenlijk 2 dingen die bij dat soort informatie relevant zijn, de afstand en het merk van het tankstation. Het merk dan vooral voor de mensen met een tankpas of die per sé de zegeltjes willen. De afstand spreekt voor zich. Voordat je de informatie over heel Nederland introduceert, zou je kunnen inventariseren wat de maximale afstand is naar een tankstation dat 24u per dag beschikbaar is, vanaf een willekeurige plaats op het wegennet. In de Randstad zal die afstand vermoedelijk zelden boven de 15 km uitstijgen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » vr 09 aug 2013, 10:28

Het issue van afstanden tot het volgende tankstation speelt inderdaad totaal niet in de randstad. Ik zelf buiten de randstad maar twee gevallen, namelijk de A73 die echt over een langere afstand geen verzorgingsplaatsen met tankstations heeft. En dan nog de A50 die tussen Eindhoven en Oss geen tankstations heeft. Zo zullen er nog wel een paar voorbeelden zijn te vinden.

smh
woonerf

Bericht door smh » vr 09 aug 2013, 10:35

sirdanilot schreef:
Pino schreef:^^ Hangt van je brandstofmeter af. Heb zelf toch wel eens onderaan de brandstofmeter gestaan en toen kon ik echt 58.5 liter tanken in een 60-litertank. Omdat de laatste liter in de tank niet altijd effectief kan worden geïnjecteerd, was dat echt op het randje van stilstaan zonder benzine. De reden dat ik het zover liet komen was overigens een klassieke: Luxemburg. Rijdend over de E411, bij Wanlin me niet laten afschrikken door het bordje dat de eerstvolgende pomp 92 kilometer ver weg was. Want ik zou zeker wel ergens op een afrit de lichten van een bekend tankstation-merk zien als mijn tank wat sneller leeg zou lopen dan ik verwachtte. Viel tegen, daar in de Ardennen.
Ik dacht dat hier toch wel een wettelijke marge voor was? En die is hopelijk toch wel groter dan anderhalve liter... verder past er natuurlijk vaak wat meer benzine in je tank dan wat er maximaal in past (tanken met 'een kop erop' noemen we dat).
Volgens het boekje is mijn tank 58 liter. In de praktijk tank ik bijna altijd over de 60 liter (pomp slaat tegen de 50 al af, maar dan gaat er nog makkelijk 10 liter bij). Een keer 65,5 liter getankt. Volgens de boord computer nog kon ik nog zo'n 20 kilometer.

Vahalis
verkeersader

Bericht door Vahalis » vr 09 aug 2013, 10:35

Peter schreef: In lege gebieden (in Nederland eigenlijk alleen bij de Afsluitdijk) is het inderdaad handig om te besluiten desnoods bij een 1/4 tank reeds vol te gooien.
Leeg?

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 09 aug 2013, 11:22

Leeg als: er wonen weinig mensen en er rijdt niet al te veel verkeer (voor een snelweg).

De Afsluitdijk-texaxo is eigenlijk (ook?) een afritpomp. Je kunt er ook met de tractor of bromfiets terecht voor een tankbeurt en vanuit Friesland kom je er alleen via OWN.

Geen idee wat trouwens de langste afstand is tussen VZP-tankstations (alleen snelwegen tellend). Wie vanaf Leiden (N206) via de A4 en A12 naar Gouda (N207) rijdt komt er bijvoorbeeld geen enkele tegen over ca 40 km. Dat is uitzonderlijk, zeker voor de randstad. Op de Afsluitdijk is het maar 30 km of zo.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » vr 09 aug 2013, 11:29

Er zullen wel meer van die 'taartpuntroutes' zijn waar je over langere afstand geen tankstation tegenkomt. Maar da's natuurlijk niet echt eerlijk; niemand rijdt op die manier naar gouda, je kunt beter via de N11 rijden.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 09 aug 2013, 12:16

Peter schreef:Leeg als: er wonen weinig mensen en er rijdt niet al te veel verkeer (voor een snelweg).

De Afsluitdijk-texaxo is eigenlijk (ook?) een afritpomp. Je kunt er ook met de tractor of bromfiets terecht voor een tankbeurt en vanuit Friesland kom je er alleen via OWN.
Op Breezanddijk kun je noch met een tractor, noch over het OWN komen.
Geen idee wat trouwens de langste afstand is tussen VZP-tankstations (alleen snelwegen tellend). Wie vanaf Leiden (N206) via de A4 en A12 naar Gouda (N207) rijdt komt er bijvoorbeeld geen enkele tegen over ca 40 km. Dat is uitzonderlijk, zeker voor de randstad. Op de Afsluitdijk is het maar 30 km of zo.
Nog steeds zo'n 60 km tussen VZP Bosserhof aan de A2 en VZP Romeinse Put aan de A73: https://maps.google.nl/maps?q=echt&ll=5 ... 3,,0,15.37

Edit: VZP Grote Bleek (A2) - VZP De Gagel (A50) is bijna 65 km.

Neem je grensoverschrijdende snelwegen mee, dan kom je op nog wel hogere afstanden uit. Van VZP De Wuust (A73) tot T+R Bedburger Land (BAB 61) is 74 km. Van VZP Bunderneuland (A7) tot T+R Hasbruch (BAB 28) is 105 km, al ligt VZP Bunderneuland al wel net op Duits grondgebied. En wie van Hengelo naar Keulen rijdt komt na VZP Lonnekermeer over 178 km (BAB 30, BAB 31, BAB 2, BAB 3) geen tankstation meer tegen tot T+R Ohligser Heide. Ongetwijfeld zijn er nog wel wat meer langere (maar ook onlogischer) routes te maken vanaf het laatste Nederlandse tankstation als je enkel over snelwegen mag rijden: VZP Het Lonnekermeer - T+R Am Haarstrang aan de BAB 44 is bv. 203 km via BAB 30, BAB 31, BAB 2, BAB 1 en BAB 44.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 09 aug 2013, 12:25

Coen Tunnel schreef:Op Breezanddijk kun je noch met een tractor, noch over het OWN komen.
Vanaf de parallelweg kun je het viaduct over en de vzp op.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.