S-routes in Nijmegen

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: S-routes in Nijmegen

Bericht door waldo79 » di 15 okt 2013, 11:21

Terugkomend op dit onderwerp. Afgelopen weekend zag ik dat de gemeente al is begonnen met de uitrol van de s-nummers. De s101 ben ik ten noorden van het Centraal Station tegengekomen ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: S-routes in Nijmegen

Bericht door Chris » di 15 okt 2013, 13:21

^^ Jaag Harry nou niet op kosten! ;)

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: S-routes in Nijmegen

Bericht door waldo79 » di 15 okt 2013, 17:14

^^Harry kan beter nog een aantal maanden wachten. Er valt nog niet veel te zien ;)

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: S-routes in Nijmegen

Bericht door harry » di 15 okt 2013, 17:18

^^ Alsof ik daar sowieso niet af en toe ga kijken... :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: S-routes in Nijmegen

Bericht door mavas » di 15 okt 2013, 18:43

waldo79 schreef:Terugkomend op dit onderwerp. Afgelopen weekend zag ik dat de gemeente al is begonnen met de uitrol van de s-nummers. De s101 ben ik ten noorden van het Centraal Station tegengekomen ;)
En deze s101 zou dan waar lopen? Kun je ook iets specifieker zijn over de locatie?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: S-routes in Nijmegen

Bericht door Wouter N14 » di 15 okt 2013, 18:48

Op de gemeentelijke website is alleen informatie te vinden over de S100 :?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: S-routes in Nijmegen

Bericht door keokiracer » di 15 okt 2013, 18:56

Op de vorige pagina staat een plaatje van Captain007 met de waarschijnlijke routes:
captain007 schreef:Hierbij nog even mijn zelfgeknutseld kaartje van de toekomstige nummering:
Afbeelding
Vermoedelijke Stadsroutes Nijmegen by jeroenvanlieshout, on Flickr

Wat betreft de S101 en S102 ben ik niet 100% zeker van waar tot waar deze doorlopen. Maar in hoofdlijnen zal dit wel ongeveer moeten kloppen.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: S-routes in Nijmegen

Bericht door waldo79 » wo 16 okt 2013, 9:17

@mavas: in westelijke richting vanaf het Joris Ivensplein. Ik kwam vanuit de Veemarkt toen ik het bord zag.

peter51
stadsweg
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 22:49

Re: S-routes in Nijmegen

Bericht door peter51 » wo 16 okt 2013, 23:32

Hebben we straks wel tijd om op die bordjes te kijken of er een S op staat?
Dit word een rampen route met al die spookrotondes en een veel te smalle Weg-door-Jonkerbos en Grootstalselaan.

Verleden was er een brandweerauto met blauw en toeters die verdwaalt heen en weer reed op de verlengde Energieweg en de rotonde meerdere malen nam....

ps deze week al met al die afgesloten kruispunten ivm met de wegenbouw.
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: S-routes in Nijmegen

Bericht door harry » za 26 okt 2013, 20:53

waldo79 schreef:Harry kan beter nog een aantal maanden wachten.
Ik dacht het niet! :)

De s101 is op dit moment het best bewegwijzerd, maar in de buurt van het Keizer Karelplein kwam ik ook diverse andere nummers tegen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: S-routes in Nijmegen

Bericht door Palance » za 26 okt 2013, 21:02

http://notab.outducks.org/nijmegen/P1010078s101.jpg

Het is net alsof er N3-25 staat achter de (D), het is alleen niet zo goed te zien helaas door de late resolutie.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: S-routes in Nijmegen

Bericht door harry » za 26 okt 2013, 21:09

^^ Nee, er staat geen streepje. Dat is het kwaliteitsverlies doordat ik alle foto's zo klein mogelijk maak.

Ik greeg toevallig vandaag een e-mail van Rob Essers. Die somt de exacte tracés van s100 t/m s106 op op zijn Nijmeegsestratenwebsite: http://www.gaypnt.demon.nl/straatnamen/S.html#S100
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: S-routes in Nijmegen

Bericht door Palance » za 26 okt 2013, 21:35

Mooie en nuttige lijst!
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: S-routes in Nijmegen

Bericht door Willem » za 26 okt 2013, 21:49

Op de bovenste foto lijkt het net alsof de s103 zelf over de snelweg loopt omdat het snelwegsymbooltje tussen de verwijzingen van de s103 en de s105 in staat.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: S-routes in Nijmegen

Bericht door captain007 » za 26 okt 2013, 22:33

Vind het een rommeltje met al die nummers op de bewegwijzering. Snap wat dat betreft niet wat het voordeel is ten opzichte van de verschillende doelen en het handvol N nummers. Het Keizer Karelplein is namelijk niet bepaald de plek om even die nummerbingo uit te vogelen.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: S-routes in Nijmegen

Bericht door harry » za 26 okt 2013, 23:12

Palance schreef:Mooie en nuttige lijst!
In een nieuwe mail van Essers blijkt dat de lijst gedeeltelijk giswerk is...
Verder schrijft hij:
Over de begin en eindpunten bestaat onduidelijkheid. Bij mijn routebeschrijving laat ik de S100 en S102 bij het Keizer Karelplein beginnen, maar de eerste symbolen met de routenummers S101 en S102 vind je op de Nassausingel. Op het Keizer Karelplein staat alleen een voorverwijzing (in de verkeerde kleuren!?). Het eerste symbool met S105 staat wel op het Keizer Karelplein (bij het begin van de St. Annastraat). Bij het begin van de Graafseweg zou een symbool met S103 moeten staan (S100 is op deze locatie volstrekt misplaatst!).
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: S-routes in Nijmegen

Bericht door Jeroen » za 26 okt 2013, 23:45

Dit werkt toch niet voor een stad als Nijmegen, waar de hoofdassen allemaal richting het centrum lopen en er eigenlijk nauwelijks sprake is van een structuur met ring-/randwegen. Daarbij lopen er in de drie belangrijkste richtingen al 2 N-nummers. Dus wat hier nou precies de meerwaarde van is? :dontknow:

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: S-routes in Nijmegen

Bericht door harry » zo 27 okt 2013, 0:13

Jeroen schreef:Daarbij lopen er in de drie belangrijkste richtingen al 2 N-nummers.
De N326 is in het centrum al verdwenen (vervangen door "P_route").
De N325 zal op termijn ook wel gedeeltelijk verdwijnen. In Lent staan nieuwe wegwijzers met N325 en op hetzelfde bord "Kleve (N325)". Dat is nu een beetje dubbelop, maar het gele wegnummer zal wel S100 worden.

Voordeel van s-routes (ten opzichte van géén nummers): je kunt ze zo makkelijk op DRIPs kwijt. Dit zie ik nu iedere dag gebeuren in Den Haag.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: S-routes in Nijmegen

Bericht door mavas » zo 27 okt 2013, 1:14

Verschrikkelijke uitvoering...

- Op die eerste foto: Waarom bovenaan S101 en S102 en dan helemaal onderaan de vlaggen S103 en S105? Waarom überhaupt uit elkaar die S-nummers, en waarom ZOVEEL S-nummers?
- http://notab.outducks.org/nijmegen/P1010078s101.jpg Hieruit blijkt dat er een gat komt in de N/A325-nummering. Jammer dat men niet voor een nieuw N-nummer heeft gekozen voor de route naar de grens, of dat men het nummer beter had kunnen verwijderen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21982
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: S-routes in Nijmegen

Bericht door Pino » zo 27 okt 2013, 8:57

Die standalone snelwegsymbolen: stonden die er voorheen ook al? Ik heb in Nijmegen altijd vooral de situatie van voor 2000 in mijn hoofd (toen kwam ik er regelmatig, sindsdien misschien eens per jaar) en toen stonden ze er zeker niet. In vergelijking met toen mis ik ook interregionale doelen als Venlo en Rotterdam, dus die zullen nu dan wel deels achter dat snelwegsymbool schuil gaan. De situatie in Nijmegen blijft toch dat je drie hoofduitgangen naar de snelweg hebt die behoorlijk verschillende kanten op gaan. Ik zou menen dat je de weggebruiker snel met de hoofdrichtingen bekend moet maken en niet alles moet samenvatten in "snelweg" of "ring" zoals in de meeste andere steden wel kan. Als je de vermelding van doelen als Venlo en Rotterdam uitstelt tot de splitsing Neerbosscheweg/Graafseweg, bereid je de ter plaatse onbekende helemaal niet voor op een belangrijke splitsing die komen gaat. Terwijl je van ter plaatse onbekenden ook niet kunt verwachten dat zij de voor hen relevante uitvalsweg kunnen koppelen aan een s-nummer.

Helaas raakt dat wel aan een bredere trend in de Nederlandse bewegwijzering die al sinds Redesign bestaat: stedelijke wegbeheerders denken bij ter plaatse onbekenden alleen nog maar aan mensen die op weg zijn naar lokaties binnen de stad. Verkeer naar buiten is een ondergeschoven kindje geworden. Je mag blij zijn als er op een bord met acht lokale doelen één stad met hoofddoelstatus op het rijkswegennet staat, terwijl ook de vlugge vermelding "Ring" of een A-nummer op zulke borden ondergesneeuwd raakt.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10218
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: S-routes in Nijmegen

Bericht door Rein » zo 27 okt 2013, 9:07

harry schreef: Afbeelding
P1, P2, P4, P5, P&R, P-route, je wordt bijna gek van de P's. En als er zoveel parkeergarages e.d. linksaf zijn, wat voor nut heeft het dan om een P-route ook nog de andere kant op te laten wijzen?

En dan ook nog even 3 S-routes dezelfde kant op verwijzen (waarvan twee op het bovenste bord en 1 onderaan :dontknow: ) en als klapper ook nog twee bestemmingen op eenzelfde regel. En waarom staat er 'Nijmegen CS' op het bord? Nijmegen heeft toch geen (officieel) Centraal Station en daarbij wordt die term toch ook niet meer gebruikt?

Wat een zootje, hier word je toch niet meer wijs uit. :facepalm:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: S-routes in Nijmegen

Bericht door Vinny » zo 27 okt 2013, 9:12

Helaas raakt dat wel aan een bredere trend in de Nederlandse bewegwijzering die al sinds Redesign bestaat: stedelijke wegbeheerders denken bij ter plaatse onbekenden alleen nog maar aan mensen die op weg zijn naar lokaties binnen de stad. Verkeer naar buiten is een ondergeschoven kindje geworden. Je mag blij zijn als er op een bord met acht lokale doelen één stad met hoofddoelstatus op het rijkswegennet staat, terwijl ook de vlugge vermelding "Ring" of een A-nummer op zulke borden ondergesneeuwd raakt.
In Haarlem stond tot een aantal jaar geleden nog veel Old-School. Dat rijdt heerlijk... :worship:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: S-routes in Nijmegen

Bericht door Palance » zo 27 okt 2013, 9:53

mavas schreef:- Op die eerste foto: Waarom bovenaan S101 en S102 en dan helemaal onderaan de vlaggen S103 en S105? Waarom überhaupt uit elkaar die S-nummers, en waarom ZOVEEL S-nummers?
Eens, wegnummers moet je op zijn minst groeperen. Verder zijn er zeer veel lokale doelen, iets waar je met de invoering van S-nummers nou juist in kunt snoeien.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

JB81
autoweg
Berichten: 1543
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: S-routes in Nijmegen

Bericht door JB81 » zo 27 okt 2013, 10:57

Nijmegen, het nieuwe Rotterdam.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: S-routes in Nijmegen

Bericht door captain007 » zo 27 okt 2013, 11:16

Rein schreef:P1, P2, P4, P5, P&R, P-route, je wordt bijna gek van de P's. En als er zoveel parkeergarages e.d. linksaf zijn, wat voor nut heeft het dan om een P-route ook nog de andere kant op te laten wijzen?
Men had beter een P route kunnen introduceren die op het moment dat je kan kiezen voor een andere garage, die laat verschijnen op de borden.
harry schreef:
Palance schreef:Mooie en nuttige lijst!
In een nieuwe mail van Essers blijkt dat de lijst gedeeltelijk giswerk is...
Verder schrijft hij:
Over de begin en eindpunten bestaat onduidelijkheid. Bij mijn routebeschrijving laat ik de S100 en S102 bij het Keizer Karelplein beginnen, maar de eerste symbolen met de routenummers S101 en S102 vind je op de Nassausingel. Op het Keizer Karelplein staat alleen een voorverwijzing (in de verkeerde kleuren!?). Het eerste symbool met S105 staat wel op het Keizer Karelplein (bij het begin van de St. Annastraat). Bij het begin van de Graafseweg zou een symbool met S103 moeten staan (S100 is op deze locatie volstrekt misplaatst!).
Ik heb dus in de gedrukte Gelderlander eens een kaartje gezien die lijkt op het kaartje wat ik heb gemaakt. Ik heb door je foto's nu in ieder geval door hoe de routes S101 en S102 lopen (S101 is alleen het einde een beetje giswerk, maar ik vermoed dat men de kortste route naar de S100 neemt). S106 is een nummer wat volgens mij niet ingevoerd gaat worden. Dat nummer werd namelijk in de krant niet vermeld. Dan zal men nog eerder een S104 introduceren, aangezien dat nummer nu niet gebruikt gaat worden. Ik zal vandaag eens wat pagina's op de wegenwiki gaan maken om het een en ander op "papier" te zetten.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21982
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: S-routes in Nijmegen

Bericht door Pino » zo 27 okt 2013, 11:30

JB81 schreef:Nijmegen, het nieuwe Rotterdam.
En het nieuwe Amsterdam, het nieuwe Zoetermeer, het nieuwe Den Haag en het nieuwe Eindhoven. Het is deze volplemp-mentaliteit waar we echt iets aan moeten doen als binnenkort Redesign voltooid verleden tijd is. Wat is er geworden van de regel "alleen bij hoge uitzondering meer dan vier doelen per richting"?

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: S-routes in Nijmegen

Bericht door captain007 » zo 27 okt 2013, 11:54

Afbeelding

Volgens mij is dit een wegweizer. Volgens de informatie die ik heb zou de S103 hier moeten lopen. De vraag is dus wat er verderop op de route staat aangegeven.

Edit: gezien de andere borden moet dat wel S103 zijn, want daar staat het indirect aangegeven dat je verder op het plein moet doorrijden en staat S100 nergens vermeld. 100% zeker een wegweizer dus.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: S-routes in Nijmegen

Bericht door boe! » zo 27 okt 2013, 14:09

Rein schreef:P1, P2, P4, P5, P&R, P-route, je wordt bijna gek van de P's. En als er zoveel parkeergarages e.d. linksaf zijn, wat voor nut heeft het dan om een P-route ook nog de andere kant op te laten wijzen?
Omdat je rechtsaf P6 t/m P438 hebt?

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: S-routes in Nijmegen

Bericht door Willem » zo 27 okt 2013, 15:09

Maar die P1 t/m P5 hebben toch juist een nummer gekregen om te voorkomen dat je de complete naam van zo'n parkeerterrein moet noemen? Een eenregelige aanduiding P1 t/m P5 linksaf zou dan voldoende moeten zijn.
Op een parkeerinformatiepanneel aan het begin van de stad (of thuis) heeft iemand dan al kunnen opzoeken dat nummer P4 gevolgd moet worden als het de bedoeling is om de auto op het Molenpoortdak te parkeren.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: S-routes in Nijmegen

Bericht door harry » zo 27 okt 2013, 19:34

captain007 schreef:Volgens mij is dit een wegweizer.
Dan ben je het dus met Rob Essers eens die ik hierboven citeerde:
Bij het begin van de Graafseweg zou een symbool met S103 moeten staan (S100 is op deze locatie volstrekt misplaatst!).
Nog een foto van de s100 van Essers:
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Plaats reactie