Omnummeren A27->A3, A28->A8 etc

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Rene
Secretaris

Re: Omnummeren A27->A3, A28->A8 etc

Bericht door Rene » vr 18 okt 2013, 12:54

Ik vind dit niet een zinvolle discussie. Een wegnummer is voor de weggebruiker maar een wegnummer.
De Haaldersbroekerdwarsstraat in Zaandam heeft de eer de langste straatnaam te hebben. Moeten we die dan ook maar een kortere naam geven ?

Voorts moet je je afvragen welke nummers je dan moet uitdelen. Zo vind ik zelf de A12 een weg van zodanig belang dat die eerder het nummer A3 zou kunnen hebben. Meer dan een A27 of A28.

Voor de wegbeheerder is een wegnummer wel wat meer. Al zijn bestanden zijn erop gebaseerd. De configuratie van de verkeerssignalering moet helemaal op de schop. Omnummeren is dus héél wat kostbaarder dan alleen maar een aantal nieuwe hectometerpaaltjes bestellen.
Ik vind dat we het belastinggeld beter kunnen gebruiken voor nuttiger zaken.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 18 okt 2013, 13:43

Rene schreef:Ik vind dit niet een zinvolle discussie.
De omnummeringen van 1993 waren ook niet altijd zinvol. Waarom moesten er nou per se driecijferige wegnummers komen omdat het wegbeheer werd overgedragen?

Ik ben bovendien van mening dat we de huidige één- en tweecijferige wegen misschien het beste zo kunnen laten. En graag zou ik ook zien dat alle driecijferige N-nummers op de wegwijzers vermeld worden, dus ook de N-nummers boven de 400.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 18 okt 2013, 17:23

^^ De omnummeringen na decentralisatie vind ik inderdaad zonde van het geld en voor de weggebruiker nutteloos. Nog steeds redelijk belangrijke wegen ergens diep in het driecijferige segment weggestopt. Wat zich dan toch weer een beetje vertaalt in waar deze draad mee begon, namelijk het idee dat bij belangrijkere wegen lagere wegnummers horen. Het is de vraag hoe je dat precies in wilt vullen, maar een driecijferig nummer voor een belangrijkere weg voelt toch altijd lastig. Zie de Belgische driecijferige E-wegen die veel mensen van buiten moeilijk uit elkaar kunnen houden, en het effect op mij van Franse verkeersinformatie over de A sept cent dix-neuf. Tegen de tijd dat ik dat heb geduid als A719 is de bewuste melding allang voorbij.

Maar goed, we hebben in Nederland ook gekozen voor een systeem van regionale clustering waarbij de eencijferige nummers geen bijzondere positie hebben gekregen ten opzichte van de tweecijferige. A1-10 begint in de regio Amsterdam, alles daarboven in andere regio's. Je gaat dat wel behoorlijk doorbreken als je de nummers van kortere eencijferige wegen gaat toekennen aan wegen in heel andere regio's, terwijl ze met een tweecijferig nummer nog steeds een prima nummer hebben. Misschien was een rond nummer voor wegen als de A27, A28 en A58 nog ietsje leuker geweest (bijvoorbeeld A30, A40 en A60), maar we moeten niet klagen. Anderzijds hebben we inmiddels al een behoorlijke historie van doorbreking van de clustering, zie N3, A18, A44 en N99. In zekere zin kan een verdere doorbreking er ook nog wel bij als iedereen dat een fantastisch idee zou vinden. Resteert de kostenkant.

Overigens zou ik het als gedachtenexperiment wel grappig vinden om eens na te denken welke negen wegen in Nederland de nummers 1-9 zouden hebben gekregen wanneer men die nummers niet aan Noord-Holland had toegewezen, maar aan de negen belangrijkste assen van het land. Op zijn Duits dus. Volgens mij krijg je hier dan best wel discussie over een paar van de beschikbare nummers in deze topcategorie. Zal later eens een aanzet maken.
Laatst gewijzigd door Pino op vr 18 okt 2013, 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 18 okt 2013, 18:15

Je moet ook alleen maar hernummeren als er toch iets op de schop gaat. Denk aan de Centrale As in Friesland of wellicht de projecten rond de N340 of N381. Anders is het inderdaad zonde van het geld, hoewel een 40 km weg omnummeren heus niet meer kost dan ca 1 ton als je popnagels accepteert (en een paar nieuwe handwijzerplaten). In Friesland hoef je zelf niets aan de hm-paaljes te doen, tenzij je dubbelnummeringen krijgt.

Alleen als er heel erg logische routes zijn met onlogische nummering (of onlogische/onmogelijke routes met dezelfde nummering als voormalige A58-N58) moet je wellicht eerder omnummeren. Denk aan de vroegere N68 die nu N280 is. De N48 mag van mij best N36 worden en wellicht de N14 N44.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 18 okt 2013, 18:52

De omnummering van de N 201 in N 196 is zo'n beetje in één nacht gedaan. Als de wegbeheerder zich echt druk maakt dan kan het dus wel. Een paar schoonheidsfoutjes later herstellen is niet zo'n probleem - in de huidige bewegwijzering zitten ook nogal wat schoonheidsfoutjes.

De hernummering in Zeeuws-Vlaanderen is een mooi voorbeeld van hoe het niet moet. Daar is ongeveer 5 jaar gedaan om de wegnummering aan te passen aan de gewijzigde infrastructuur. Dat kan beter ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » vr 18 okt 2013, 18:53

Ik denk dat de A-nummering in de huidige vorm wel redelijk overzichtelijk is, de provinciale snelwegen die vroeger een beter nummer hadden even daargelaten. Het enige opzichtig onhandige nummer is de A59, dat van losse stukken zonder verband aan elkaar hangt.

Bij de N-wegen zou je ervoor kunnen opteren om de nummers 1 t/m 100 te verdelen over de honderd belangrijkste niet-snelwegen in het land, en de overige wegen ongenummerd te laten (of alleen administratief). In de huidige tijd met navigatie-apparatuur is het toch niet nodig dat elke weg een nummer heeft, en de bestaande nummering toont aan dat zo'n nummering ook lang niet altijd gebruiksvriendelijk is.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 18 okt 2013, 18:57

Ik zou juist veel meer wegen willen nummeren. Wat mij betreft gewoon door alle N wegen aan te geven, ook als ze hoger zijn dan 400. Juist met navigatieapperatuur is het veel plezieriger om te rijden op wegnummer, zeker aangezien straatnamen ontbreken of onleesbaar zijn in Nederland.
https://maps.google.nl/?ll=52.942108,5. ... 7,,0,-8.68
Neem de eerste afslag, de N 928. Veel prettiger, dan: neem de "onbekende weg". :yes:

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 18 okt 2013, 19:13

Vinny schreef: Wat mij betreft gewoon door alle N wegen aan te geven, ook als ze hoger zijn dan 400.
Dat gaat wel gebeuren, is vooral een kwestie van tijd. Sommige provincies (Limburg, Drenthe) zijn daar wat sneller in dan andere.

Vahalis
verkeersader

Bericht door Vahalis » vr 18 okt 2013, 19:47

Vinny schreef:Juist met navigatieapperatuur is het veel plezieriger om te rijden op wegnummer,
Nog even de windrichting toevoegen wen we zijn de 51e staat van de VS :duck:

RandwegN3
zandpaadje

Bericht door RandwegN3 » vr 18 okt 2013, 20:02

Ik ben voor wegnummers die over grotere afstanden gelijk blijven en die toch een logisch verloop kennen. Mijn voorstel daarom:

A3: Rotterdam - Breda (huidige A16) - Eindhoven (huidige A58)
A5 : Utrecht - Hoogeveen (huidige A28) - Emmen - D. (huidige A37)
A6 - Amsterdam - Emmeloord - Groningen - Bad Nieuweschans - D. (huidige A7)
A7: Amsterdam - Leeuwarden
N21: N217 - N3 - N214
A/N48: Nijmegen - Arnhem (huidige N325) - Deventer - Hoogeveen - Groningen (huidige A28)

In dit systeem zou de huidige A27 dan het laatste overgebleven stukje A16 (knooppunt Galder - Belgische grens) vervangen.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 18 okt 2013, 20:44

^^ Één wegnummer voor Rotterdam - Eindhoven vind ik nu niet direct logisch, met de haakse bocht die daar in zit. Dan mag de route veel gebruikt worden, logische nummering wordt het in mijn optiek niet. Wat eventueel wel gecombineerd zou kunnen worden tot één nummer is de A27 Breda - Rijnsweerd en de A28. Dat geeft dan op de kaart toch één grote route van noordoost naar zuidwest; de TOTSOs bij Hoogeveen en Rijnsweerd hoeven dan niet onoverkomelijk te zijn.
Vinny schreef:Ik zou juist veel meer wegen willen nummeren. Wat mij betreft gewoon door alle N wegen aan te geven, ook als ze hoger zijn dan 400. Juist met navigatieapperatuur is het veel plezieriger om te rijden op wegnummer, zeker aangezien straatnamen ontbreken of onleesbaar zijn in Nederland.
Geen gekke gedachte, maar de categorie N-wegen wordt dan wel heel breed: van een substandaard autosnelweg naar een karrenspoor. Van interregionaal belang naar het lokale nauwelijks overstijgend. Nu geeft een N-schildje op de borden nog weer dat het niet zomaar een weg is waarnaar je afslaat; dat zou in jouw benadering wel sterk verwateren. De oplossing moet dan wellicht worden gezocht in het verder onderverdelen van de categorie genummerde niet-autosnelwegen. Dat zou kunnen langs de lijnen van de Engels/Australische A, B en C (maar dan natuurlijk met andere prefixen).
Laatst gewijzigd door Pino op vr 18 okt 2013, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 18 okt 2013, 20:48

^^ Met twee cijferige N wegen geef je een weg aan van nationaal belang, met driecijferige wegen een weg met een lokaal, of regionaal belang. Dat lijkt me afdoende. Uiteindelijk vind het ik Britse alfanummerieke systeem wel beter - maar het lijkt mij dat de kosten en baten voor het integraal veranderen van het systeem van A, N, r, s in A, B, C wegen erg uit het lood staan.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 18 okt 2013, 21:02

^^ Het onderscheid tussen twee- en driecijferige wegnummers gaat nog wel (al hebben we sinds de decentralisatie van 1993 teveel driecijferige wegen met groter belang), maar het eveneens relevante onderscheid tussen driecijferige nummers onder en boven de 400 -regionaal belang tegenover lokaal belang- zal de grote meerderheid ontgaan. Dat onderscheid pak je alleen op als je met de systematiek bekend bent. Maar goed, met kosten noem je natuurlijk een valide argument.

Wel zou ik menen dat je de kosten overzichtelijker kunt houden door de N-prefix in stand te houden voor de nummers 200-400, oftewel de hoofdmoot van de wegen die nu als N-weg bewegwijzerd staan. Juist de wegen waar nog geen nummer op de borden staat -N-wegen boven 400 en nog ongenummerde wegen die nog genummerd kunnen worden- kunnen dan voorzien worden van iets nieuws zonder extra kosten. Althans het maakt geen verschil of je die weg dan voor het eerst bewegwijzerd als L567 of als N567; de extra kosten zijn beperkt tot het om moeten nummeren van de al wel bewegwijzerde N-nummers in deze categorie.

In een latere fase kun je dan nog nadenken over de investering om de niet-autosnelwegen van de hoogste klasse (Engelse categorie A) uit de huidige categorie N te lichten naar nog een nieuwe categorie.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » vr 18 okt 2013, 22:41

Naast een nationale bewegwijzeringsdienst zou je daar eigenlijk (in dezelfde instantie wellicht nog) ook een 'dienst' kunnen hebben die de wegnummering regelt. Als instantie X een wegnummer wilt aanvragen of veranderen kan dat worden geverifieerd door die instantie en toegewezen worden. Op die manier kan centraal geregeld en bekeken worden of weg Y een een, twee of driecijferig nummer verdient, trace logisch is etc etc. Rariteiten als R348 of N260A kunnen dan worden voorkomen, evenals wegnummers die doodlopen op gemeentegrenzen. Via een koppeling aan de bewegwijzeringsdienst is ook gelijk de bewegwijzering op orde ;).

Uiteraard zal het bovenstaande een ongetwijfeld een utopie zijn.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 18 okt 2013, 22:47

Dat roep ik ook al jaren, maar ik denk niet dat het er van komt.
Pino schreef:Juist de wegen waar nog geen nummer op de borden staat -N-wegen boven 400 en nog ongenummerde wegen die nog genummerd kunnen worden- kunnen dan voorzien worden van iets nieuws zonder extra kosten
Ik zie persoonlijk niet zo'n waterscheiding tussen de N 2xx, 3xx en hogere nummers. Zijn meestal gebiedsontsluitingswegen met een maximumsnelheid van 80 km/h die een aantal grotere dorpen met middelgrote steden verbindt. Er zijn natuurlijk een aantal "zubringers" tussen, korte wegen die van een bebouwde kom naar een andere N weg lopen - alleen zie ik ook niet zo zeer waarom je daar persé een andere categorie voor wil maken. Op zich hebben we binnen het bestaande systeem natuurlijk s- voor stedelijke en r- voor landelijke wegen voor als een weg wel een wegnummer behoeft maar veel te onbelangrijk is voor een N categorie.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 19 okt 2013, 9:11

De configuratie van de "B-wegen" (onder 400) en de "C-wegen" (boven 400) verschilt inderdaad niet echt. Het belang des te meer. Als je de huidige lijst N-wegen doorloopt, zie je dat de wegen 200-400 toch wel behoorlijk grote groepen plaatsen ontsluiten. Zeker in de dunnerbevolkte delen van het land zijn het langere routes waarmee streken worden ontsloten; neem een N322 oost-west door Maas en Waal. Maar ook in de Randstad zijn het wegen die complete gebieden bedienen, zoals een N206 door de Bollenstreek of een N207 door het Groene Hart. In de categorie boven 400 ben je op een veel lokaler niveau aangeland; verbindingen die maar één of twee plaatsen ontsluiten vanaf hetzij het hoofdwegennet hetzij het "B-net". Daaronder komen dan nog de r- en s-wegen. Daar ben je de ontsluiting van individuele plaatsen voorbij en praat je slechts nog over ontsluiting van stadsdelen en gebieden binnen een landelijke gemeente.

Zeker in een fictieve exercitie waarbij je niet hoeft na te denken over de kosten van vervanging, zou ik het toch wel ideaal vinden om die functiescheiding terug te laten komen in de prefixen. Mede omdat een ter plaatse onbekende weggebruiker aan de wegconfiguratie niet kan zien of hij een weg kruist die hem niet verder weg zal brengen dan het eerstvolgende dorp of een weg met doorgaande functie. Ik zou dus toch willen werken met vier prefixen in een integraal nummeringssysteem:
"A" - autosnelwegen; de wegen die landsdelen met elkaar verbinden = het hoofdwegennet voor zover uitgebouwd als autosnelweg
"B" - niet-autosnelwegen die landsdelen met elkaar verbinden; het hoofdwegennet voor zover niet uitgebouwd als autosnelweg
"N" - niet-autosnelwegen die een groter aantal plaatsen ontsluiten vanaf het hoofdwegennet (=A+B)
"L" - niet-autosnelwegen die een of enkele plaatsen ontsluiten vanaf het hoofdwegennet of het N-wegennet
En daarna kom je uit in plaatselijke nummering die buiten de integraliteit staat, oftewel s en r. Al zou ik daarbij wel de regel willen invoeren dat genummerde wegen niet mogen worden onderbroken door een lokaal nummer.

Pin me vooral niet vast op de prefixen; die staan hier maar even ter gemakkelijke onderscheiding in de discussie.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 19 okt 2013, 9:45

Nieuw voorstel voor prefices.

A snelwegen met parallelbaanstructuren
B snelwegen zonder parallelbaanstructuren maar met 3 of meer rijstroken
C snelwegen met 2 rijstroken (per richting)
D snelwegen in de bebouwde kom
E zubringers
F provinciale wegen van 3 of meer rijstroken (per richting)
G provinciale wegen met 2 rijstroken (per richting)
H provinciale wegen met 1 rijstrook (per richting), maar met gescheiden middenbermen
I provinciale wegen bestaande uit 1 rijbaan
J, K, L, M als F-I, maar nu bibeko
N-U als F-M maar dan voor gemeentelijke wegen
V in beheer van een waterschap
W stadsroutes bibeko van de betreffende stad
X stadsroutes bibeko in een buurstad/gemeente
Y stadsroutes bubeko
Za recreatieve routes bubeko
Zb recreatieve routes bibeko

Simpel toch? :twisted:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 19 okt 2013, 9:57

@Pino: Juist die voorbeelden die je noemt zijn N wegen die een tweecijferig nummer verdienen. Die moet je eigenlijk wegdenken - maar zelfs dan nog zijn het wegen die amper "groene bestemmingen" zouden hebben. De N 206 en de N 207 ontsluiten grote plaatsen, maar zijn niet bedoeld voor doorgaand verkeer. De bewegwijzering leidt je via de A 4 en de N 11 resp. A 44.

@Palance: Gewoon
SW voor stroomweg (wit op rood)
GW voor gebiedsontsluitingsweg (zwart op geel)
EW voor erftoegangsweg (blauw op wit)
Afbeelding
:PP:

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 19 okt 2013, 12:43

Vinny schreef:@Pino: Juist die voorbeelden die je noemt zijn N wegen die een tweecijferig nummer verdienen. Die moet je eigenlijk wegdenken - maar zelfs dan nog zijn het wegen die amper "groene bestemmingen" zouden hebben. De N 206 en de N 207 ontsluiten grote plaatsen, maar zijn niet bedoeld voor doorgaand verkeer.
Dat zijn voor mij nu precies argumenten om deze wegen in het driecijferige segment te houden. Ze mogen goed uitgebouwd zijn, ze lopen om dorpskernen heen, maar het blijven wegen met niet meer functie dan ontsluiting van één gebied of stad. Ik zou die liever in het driecijferige segment houden, te voorzien van prefix N. De groep wegen die van huidige driecijferige weg kan worden opgewaardeerd naar het tweecijferige segment (eventueel te voorzien van prefix B) bestaat voor mij uit provinciale wegen die regio's met elkaar verbinden. De afbakening is niet absoluut, dus eerder regionale routes in het verlengde van tweecijferige N-routes kunnen gewoon dat tweecijferige nummer houden. Maar goed, je praat dus toch over echt doorgaande wegen, met "groene bestemmingen". Toch niet heel veel meer dan de gedeclasseerde rijkswegen, denk ik zo vlug.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » za 19 okt 2013, 12:47

Ach in een ideaal systeem zou het zo makkelijk zijn:

- Ax, Axx, Nx en Nxx voor de stroomwegen, ongeacht de beheerder.
- Nxxx voor (doorgaande) gebiedsontsluitingswegen, ongeacht de beheerder.

Uiteraard met een veel betere wegcategorisering dan die we nu hebben... ;)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 19 okt 2013, 12:57

Dan nog vind ik het onderscheid erg kunstmatig.
https://maps.google.nl/?ll=52.938914,5. ... 1,,0,-7.34
N 928.

https://maps.google.nl/?ll=52.074969,4. ... 8,,0,11.06
N 207.

Wegbeeld is gelijkaardig. De gerichtheid op het volgende focale verdeelpunt in de bewegwijzering ook. En dat er in Gouda en Boskoop veel meer mensen wonen dan in Woudsend, Balk en Lemmer: dat is de consequentie van het verschil tussen de verstedelijkte Randstad en het ultieme Friese platteland. Dat is niet de "schuld" van de weg, of van het wegnummer.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » za 19 okt 2013, 12:57

Via schreef:Ach in een ideaal systeem...
Wat is ideaal? Wat voor jouw ideaal kan zijn, is voor een ander misschien een drama.

Een paar jaar geleden had ik al een kaart gemaakt op basis van de Duitse wegnummering. Kaart is inmiddels offline, maar ik weet dat ik hem ergens op schijf moet hebben staan. Dus mocht er belangstelling zijn, meldt het even, ga ik zoeken.

Één ding is zeker, het kan beter wat wegnummering betreft.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » za 19 okt 2013, 13:23

Vinny schreef:Dan nog vind ik het onderscheid erg kunstmatig.
https://maps.google.nl/?ll=52.938914,5. ... 1,,0,-7.34
N 928.

https://maps.google.nl/?ll=52.074969,4. ... 8,,0,11.06
N 207.

Wegbeeld is gelijkaardig. De gerichtheid op het volgende focale verdeelpunt in de bewegwijzering ook. En dat er in Gouda en Boskoop veel meer mensen wonen dan in Woudsend, Balk en Lemmer: dat is de consequentie van het verschil tussen de verstedelijkte Randstad en het ultieme Friese platteland. Dat is niet de "schuld" van de weg, of van het wegnummer.
Dat is meer een consequentie van hoe de nummers verdeeld zijn. De N928 is een kort verbindingsweggetje tussen 2 grotere wegen. Dat is nog los van het feit dat ik het volledig zinloos vind om dit soort wegen uberhaupt een nummer te geven.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

marcel
expressweg

Bericht door marcel » za 19 okt 2013, 13:27

mhkamp schreef:Een paar jaar geleden had ik al een kaart gemaakt op basis van de Duitse wegnummering. Kaart is inmiddels offline, maar ik weet dat ik hem ergens op schijf moet hebben staan. Dus mocht er belangstelling zijn, meldt het even, ga ik zoeken.
Een tif uit 2009, met A4 -> 1? Ik heb hem nog.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » za 19 okt 2013, 13:29

^^ Dat zal. Ik weet echt niet meer hoe ik dat toen had. Dan moet ik hem bekijken. Maar wat ik er mee wil zeggen is, dat die discussie (op het snelwegennet) toe ook al gevoerd is, zij het op een andere manier.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 19 okt 2013, 14:55

Vinny schreef:Dan nog vind ik het onderscheid erg kunstmatig.
N928 N207
Dat komt omdat je naar Streetview kijkt, en daarmee feitelijk naar de onderverdeling in wegtypen volgens het SWOV. Maar voor mij is dat niet meer dan ruimtelijke ordening op lokaal niveau. Ik kijk liever niet naar Streetview, maar naar de landkaart en zoom dan boven het lokale niveau uit. Wat ik dan zie is één weg van een paar kilometer die niet meer doet dan verkeer vanuit een paar dorpen brengen naar de hoofdas N354, die op haar beurt weer aanvoert naar de interregionale as A7. En dan zie ik in het andere geval een weg van een 35 kilometer die aanzienlijke delen van het Groene Hart ontsluit vanaf het hoofdwegennet en waar nodig zelfs nog als alternatief kan dienen voor de snelwegroutes buitenom.

Om het aantal mensen dat je met de weg bedient is het me maar in beperkte mate te doen, want dat is in sterke mate een afgeleide van de bevolkingsdichtheid van de streek waardoor de weg loopt. Maar ik zie ondanks gelijk wegbeeld wel duidelijk verschillende functies in het wegennet. En die functie op netwerkniveau raakt aan de geleiding van het verkeer, het belangrijkste dat we met bewegwijzerde wegnummers proberen te bereiken. Daarom dus wegen die ik in verschillende nummeringscategorieën zou plaatsen.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » za 19 okt 2013, 18:11

Overigens was de N928 vroeger de N354, en had de weg tussen Woudsend en de A6 (toen nog A50) geen nummer.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 20 okt 2013, 23:07

Ik kijk liever niet naar Streetview, maar naar de landkaart en zoom dan boven het lokale niveau uit. Wat ik dan zie is één weg van een paar kilometer die niet meer doet dan verkeer vanuit een paar dorpen brengen naar de hoofdas N354, die op haar beurt weer aanvoert naar de interregionale as A7. En dan zie ik in het andere geval een weg van een 35 kilometer die aanzienlijke delen van het Groene Hart ontsluit vanaf het hoofdwegennet en waar nodig zelfs nog als alternatief kan dienen voor de snelwegroutes buitenom.
Maar dat vind ik dus niet relevant. Als je van Gouda naar Hillegom rijdt is het belangrijk dat je je kunt orienteren op een wegnummer en als je van Lemmer naar Woudsend rijdt ook. De hoeveelheid onbekend verkeer is ongeveer vergelijkbaar, want in het Groene Hart rijden vrijwel uitsluitend mensen die de weg ook wel kunnen dromen terwijl het Friese Merengebied gekenmerkt wordt door een grote hoeveelheid voornamelijk Duitstalige toeristen die buitengewoon slecht bediend worden als het gaat om routenummering en bewegwijzering. Hoe je hier het snelst op de A 6 kunt komen: uit de bebording kun je het in elk geval niet afleiden..., het op wegenkaarten en op de bewegwijzering vermelden van het wegnummer helpt natuurlijk al heel veel vermits dit consequent gebeurt. :yes:

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 21 okt 2013, 11:27

Wat je hier feitelijk zegt is "zet een wegnummer neer en het is voldoende". Als ik het enigszins chargeer, is zelfs het onderscheid tussen A en N niet belangrijk voor je, evenmin als de vraag of een snelweg het nummer 10647 heeft en het karrespoor het nummer 5. Precies dat is een nuance die ik wel zoek in een systeem van wegnummering. Want als je dan toch bezig bent met nummeren (wat ik voor doorgaande wegen wel toejuich), koppel dat dan aan een stuk informatie dat minder goed valt af te leiden uit het wegbeeld of doelen op de borden die een ter plaatse onbekende misschien wel niet kan plaatsen. Dat onderscheid is ook niet alleen iets Brits; ook de aloude Franse onderverdeling naar wegbeheerder zei mede iets over de netwerkfunctie van een weg (totdat dat onderscheid begon te verwateren door decentralisaties). Idem dito in Spanje, Italië en Duitsland.

Maar goed, ik realiseer me dat je hier terecht komt in persoonlijke voorkeur en dat mijn onderverdeling van niet-autosnelwegen op Britse slag zou kunnen worden gezien als overengineering.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 21 okt 2013, 18:53

Volgens mij zeg ik dat niet, maar goed :rofl2:

Jouw punt gaat m.i. alleen op als er een tekort is aan wegnummers. Het verder onderscheid maken tussen driecijferige N wegen is gewoon volkomen overbodig. Er zijn momenteel genoeg potentiele nummers tussen de 200 en de 999 te gebruiken, zeker als de belangrijkste driecijferige wegnummers tweecijfers krijgen. Een driecijferige N weg duidt op een gebiedsontsluitingsweg en dat is al voldoende lijkt me. Ik wil het verschil juist opheffen omdat ik vind dat een consequente benadering van wegnummers meerwaarde biedt voor de weggebruiker.
Als een weg echt slechts voor toeristisch-recratieve doeleinden gebruikt wordt hebben we in de huidige situatie al de r-nummering. Gebruik die dan, als je echt wil voorkomen dat een weg zijn status dreigt te ontlenen aan een wegnummer.