[A028] Knooppunt en afritten Assen

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Bewegwijzering.Autosnelwegen.nl

Bericht door Coen Tunnel » vr 15 nov 2013, 21:32

Vinny schreef:Je begrijpt dus niets van mijn argumentatie. Assen-Noord voldoet helemaal niet als afritnaam omdat vanuit het Noorden heel Assen beter via deze afrit verloopt.
Tuurlijk, jij kent de situatie in Assen beter dan iemand die er ruim twintig jaar heeft gewoond. :doeidoei:

Ook vanuit het noorden zijn er voldoende delen van Assen die beter via één van de andere afritten ontsloten worden. Denk aan Kloosterveen via afrit 33 of Zuiderpark via afrit 32. Assen-Noord is een belangrijke afrit en vanuit het noorden wordt een groot deel van Assen er goed door ontsloten, maar lang niet geheel Assen.
Zeijen ligt gewoon het meest in de buurt. En is van beide kanten een geeigende afritnaam.
Bij een stad met over enkele jaren bijna 70.000 inwoners hoort de afrit niet vernoemd te zijn naar een dorp met bijna 700 inwoners. Je kunt dan niet zeggen dat dat een geëigende afritnaam is. Dat zie je toch hopelijk zelf ook wel in?
Waarom wel knooppunt Assen-Zuid naar een godsonmogelijk gehucht noemen? Redelijk inconsequent.
Omdat dat in de Nederlandse knooppuntnaamgeving wel consequent is, zie ook naar recent geopende knooppunten als Tiglia, Het Vonderen, Euvelgunne, Paalgraven. Er wordt een link gelegd met de lokale historie, net als bij VZP's vaak gebeurt, en ik vind dat wel wat hebben. Waarom nu het knooppunt dan ineens naar de stad wordt vernoemd... Ik vind het ook niet echt een geslaagde naam voor verkeer komende vanuit het noorden, want pas 7 km nadat je afrit Assen-Noord bent gepasseerd en dus al voor de eerste keer met een afslag naar Assen bent geconfronteerd kom je aan bij knooppunt Assen.
Flitspaalbeleid hoort niet op de bewegwijering thuis. Flutargumentatie.
:facepalm: Ga je hier nu serieus op in? Het was toch wel duidelijk dat ik een grap maakte...
Wouter N14 schreef:Dan wordt Assen wel bovengemiddeld goed ontsloten :o
> 31a Assen-Zuid
X Assen N33
> 32 Assen (Haarweg)
> 33 Assen-West
> 34 Assen-Noord
Afrit 32 is gewoon in het knooppunt geïntegreerd. Afrit 31a zal vooral een enorme verlichting zijn voor het TT-circuit, waar nu nog een aantal provisorische af- en toeritten zijn om verkeer van en naar het circuit te leiden.

Ik vind vier aansluitingen voor een stad van die grootte, waarvan drie echt voor de stad zelf, nou niet wereldschokkend. Als je ziet dat veel stadjes die maar half zo groot zijn als Assen, zoals Meppel en Hoogeveen, al drie aansluitingen op de snelweg hebben... Heerenveen heeft er zelfs vier, drie op de A32 en één op de A7 - de aansluiting naar het IBF nog niet meegerekend. Goed, misschien is dat ook iets wat in het noorden wat gangbaarder is. Zelfs dorpen als Beilen en Joure hebben feitelijk al twee aansluitingen.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 15 nov 2013, 21:53

Coen Tunnel schreef:
Zeijen ligt gewoon het meest in de buurt. En is van beide kanten een geeigende afritnaam.
Bij een stad met over enkele jaren bijna 70.000 inwoners hoort de afrit niet vernoemd te zijn naar een dorp met bijna 700 inwoners. Je kunt dan niet zeggen dat dat een geëigende afritnaam is. Dat zie je toch hopelijk zelf ook wel in?
Prachtige drogreden. Volgens mij is er in Amersfoort niemand te vinden die moeite heeft met een afslag Leusden-Zuid of Bunschoten-Spakenburg. Als we jou redenering volgen dan moeten we dat vandaag nog wijziging in Amersfoort-Dorrestein en Amersfoort-West.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 15 nov 2013, 22:27

Coen Tunnel schreef:]Afrit 32 is gewoon in het knooppunt geïntegreerd.
Maakt niet uit, het blijft een zelfstandige afrit. Waarschijnlijk vergelijkbaar met afrit Stein in kp Kerensheide.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » vr 15 nov 2013, 23:21

Vinny schreef:Assen is nog veel richtinggevender :hap:

(maar je kunt de afrit niet Assen noemen als er een knooppunt is met dezelfde naam die verderop ligt)

Bij Everdingen en Hoevelaken kon dat ook.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 15 nov 2013, 23:30

boe! schreef:
Coen Tunnel schreef:
Prachtige drogreden. Volgens mij is er in Amersfoort niemand te vinden die moeite heeft met een afslag Leusden-Zuid of Bunschoten-Spakenburg. Als we jou redenering volgen dan moeten we dat vandaag nog wijziging in Amersfoort-Dorrestein en Amersfoort-West.
Ik zie die namen liever ook veranderd naar Amersfoort-bestemmingen, maar een groot verschil met jouw voorbeeld is dat Leusden en Bunschoten-Spakenburg plaatsen zijn die een verwijzing op de autosnelweg verdienen. Zeijen absoluut niet. Er zijn maar weinig dorpjes die zo klein zijn en op de snelweg al vermeld staan, al veel minder van zulke dorpjes die ook nog eens naamgever van een afrit zijn en pal naast een stad met het formaat van Assen al helemaal niet. Er is geen enkel zinnig argument te bedenken de afritnaam Assen-Noord te wijzigen, en die noodzaak is er ook niet. Vanuit beide richtingen voldoet de huidige afritnaam prima.
Wouter N14 schreef:
Coen Tunnel schreef:]Afrit 32 is gewoon in het knooppunt geïntegreerd.
Maakt niet uit, het blijft een zelfstandige afrit. Waarschijnlijk vergelijkbaar met afrit Stein in kp Kerensheide.
Mja, mja... Vanuit het noorden zul je net als nu al het geval is eerst de N33 op moeten om de afrit te kunnen nemen.

Tim
expressweg

Re: [A028] Knooppunt en afritten Assen

Bericht door Tim » za 16 nov 2013, 3:24

Je zou de N33 tussen de splitsing A28/N33 en de Afrit 32 als verbindingsweg binnen KP Assen kunnen zien. Dan is het dezelfde situatie als Kerensheide.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » za 16 nov 2013, 12:51

Feitelijk zou het ook afrit 1 van de N33 kunnen zijn. Rolde afrit 2, Gieten afrit 3, enz.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 17 nov 2013, 17:53

https://maps.google.nl/maps?q=Roermond& ... 9,,0,-0.46
Zo hoort het dus wel :)
Wat mij betreft doen ze dit dus ook bij Assen, en dan de industrie op serviceborden. Dat Assen-Noord zo ontzettend belangrijk is omdat CoenTunnel daar toevallig 20 jaar gewoond heeft en dus een eigen afritnaam verdient neem ik natuurlijk niet serieus als argumentatie.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 17 nov 2013, 17:55

Jackbauer1350 schreef:
Vinny schreef:Assen is nog veel richtinggevender :hap:

(maar je kunt de afrit niet Assen noemen als er een knooppunt is met dezelfde naam die verderop ligt)

Bij Everdingen en Hoevelaken kon dat ook.
Het kan maar het is verwarrend. Zeker als de bestemming de andere kant op gaat. Bij afrit Assen en knooppunt Assen vlak na elkaar kan de situatie ontstaan dat de weggebruiker het niet snapt, zeker niet in de NBA-systematiek. Dan zie je Assen rechtdoor, en Assen rechtsaf. Het verschil in symbooltje zal de meeste in eerste instantie ontgaan.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 17 nov 2013, 20:53

Vinny schreef:Dat Assen-Noord zo ontzettend belangrijk is omdat CoenTunnel daar toevallig 20 jaar gewoond heeft en dus een eigen afritnaam verdient neem ik natuurlijk niet serieus als argumentatie.
Jij bent de eerste die deze "argumentatie" noemt. Volgens mij neem jij Coen Tunnel niet serieus.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 17 nov 2013, 20:55

Nou goed inhoudelijk dan: ik heb een voorbeed van Roermond gegegeven. De stad wordt met windrichtingen bewegwijzerd (al heb ik liever wijknamen) maar de afritnaam is gewoon van een dorpje in de buurt. De knooppuntbenadering dus :)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 18 nov 2013, 10:41

Vinny schreef:https://maps.google.nl/maps?q=Roermond& ... 9,,0,-0.46
Wat mij betreft doen ze dit dus ook bij Assen, en dan de industrie op serviceborden. Dat Assen-Noord zo ontzettend belangrijk is omdat CoenTunnel daar toevallig 20 jaar gewoond heeft en dus een eigen afritnaam verdient neem ik natuurlijk niet serieus als argumentatie.
Lees jij überhaupt wel wat ik heb geschreven? Ik heb voldoende argumenten gegeven waarom er met de huidige afritnaam Assen-Noord niks mis is, en dat wat jij nu noemt is niet één van de argumenten die ik heb aangedragen. Kun je nu wel de betweter uit gaan hangen en mij de gek aansteken, maar je maakt enkel jezelf belachelijk met zo'n kinderachtige reactie.

Als je niet wil discussiëren op inhoud, reageer dan niet. :!:

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 18 nov 2013, 10:47

Wouter N14 schreef:Dan wordt Assen wel bovengemiddeld goed ontsloten :o
> 31a Assen-Zuid
X Assen N33
> 32 Assen (Haarweg)
> 33 Assen-West
> 34 Assen-Noord
Volgens het papieren DvhN van zaterdag 16-11 wordt afslag 32 inderdaad de toekomstige afslag naar de Haarweg (en daarmee de rondweg Europaweg-Zuid) en krijgt de naam Assen (dus niet langer Assen-zuid). Kennelijk houdt deze een afslagnummer (32), hoewel deze geintegreerd is in KP Assen en de "afrit" N33. Medio 2015 komt er dan nog een afslag 31a, die oa het TT terrein ontsluit, die de naam Assen-Zuid zal krijgen (de gemeente had liever Assen-TT). Het Zuiden van Assen is (wordt) dus feitelijk verplaatst naar de andere kant van de N33. Verwarrend, zeker daar via afslag Assen-Zuid (vrijwel) geen woonhuizen bediend worden. Ik neem aan dat men verkeer naar wijken Assen-zuid niet via Graswijk wil hebben ? Anreep (ook formeel Assen) zou wel sneller kunnen zijn (via de Diepstroeten die samen met de N33 het spoor kruist)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 18 nov 2013, 11:27

^^ Kan inderdaad wat verwarrend zijn, ook voor bedrijven die in hun routebeschrijving hebben staan dat je afrit Assen-Zuid moet nemen. De nieuwe afrit 31a komt er natuurlijk vooral voor het TT-circuit en wat bedrijven die men rond Graswijk wil realiseren. Maar ja, een afrit mag niet naar een object (zoals het TT-circuit) worden vernoemd... Voor de zuidelijke wijken van Assen zul je dan dus straks ook de afrit Assen moeten aanhouden. Met de vreemde situatie dat vanuit het noorden bij KP Assen als rechtdoorbestemming Assen-Zuid staat aangegeven, terwijl geen enkele wijk van Assen via die afrit wordt bediend.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 18 nov 2013, 11:33

Men had de afrit 31a naar de (nog niet bestaande) Industriewijk moeten noemen. Als je die dan (wit) Ind Graswijk-TT noemt is iedereen weer blij (en dat kan als er geen andere stadsdelen/wijken zijn die een afritnaam kunnen vormen).

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 18 nov 2013, 11:40

Er zijn wel objecten met een afritnaam in NBA: Rdam-The Hague airport (A13) en H-Martini (A7). Het kan dus wel ! Als het object zijn naam verandert (of failliet gaat) moet de afritnaam meeveranderen !

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 18 nov 2013, 11:48

Peter schreef:Men had de afrit 31a naar de (nog niet bestaande) Industriewijk moeten noemen. Als je die dan (wit) Ind Graswijk-TT noemt is iedereen weer blij (en dat kan als er geen andere stadsdelen/wijken zijn die een afritnaam kunnen vormen).
Witte doelen als afritnaam mogen ook niet. Zie je op de N50 bij Kampen ook, afrit 32a is Kampen-Noord, maar ontsluit enkel een deel van het industrieterrein. Daar staat dus eerst netjes een volgbord [Ind] Havens volg Kampen-Noord.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 18 nov 2013, 11:57

Ze mogen kennelijk wel want ze worden regelmatig toegepast, meestal uit gebrek aan een woonwijk/stad als bestemming. We hebben zelfs al een bruine afrit (Strand Nulde).
Zo heeft de A7/N7 al 3 witte NBA afritten (Ind Woudvaart en Westpoort en H Martini)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 18 nov 2013, 12:13

Het gebeurt, maar het is tegen de richtlijn in.

verfmeer95
autoweg

Bericht door verfmeer95 » ma 18 nov 2013, 12:16

Coen Tunnel schreef:
Peter schreef:Men had de afrit 31a naar de (nog niet bestaande) Industriewijk moeten noemen. Als je die dan (wit) Ind Graswijk-TT noemt is iedereen weer blij (en dat kan als er geen andere stadsdelen/wijken zijn die een afritnaam kunnen vormen).
Witte doelen als afritnaam mogen ook niet. Zie je op de N50 bij Kampen ook, afrit 32a is Kampen-Noord, maar ontsluit enkel een deel van het industrieterrein. Daar staat dus eerst netjes een volgbord [Ind] Havens volg Kampen-Noord.
Kan je die afrit niet gewoon Kampen-Havens noemen?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 18 nov 2013, 12:18

^^ Daar had ik ook op gehoopt, maar nee... Blijkbaar redeneert men dat Havens geen wijk is, maar een industrieterrein, en dus zwart-op-wit moet, en dus geen afritnaam mag zijn.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » ma 18 nov 2013, 12:30

^Maar Amsterdam-Hemhavens mag dan weer wél. Lekker consequent...

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 18 nov 2013, 13:41

Coen Tunnel schreef:Het gebeurt, maar het is tegen de richtlijn in.
Omdat de richtlijn niet voorziet in de gevallen waar je feitelijk een leeg afritbord zou hebben met een servicebord met alle bestemmingen. Is dat tegen de richtlijn of een impliciete aanvulling op een lacune in de richtlijn ? Als het elders (ook in de regio) gebeurt, waarom dan niet hier ?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 18 nov 2013, 19:20

Coen Tunnel schreef:
Vinny schreef:https://maps.google.nl/maps?q=Roermond& ... 9,,0,-0.46
Lees jij überhaupt wel wat ik heb geschreven? Ik heb voldoende argumenten gegeven waarom er met de huidige afritnaam Assen-Noord niks mis is, en dat wat jij nu noemt is niet één van de argumenten die ik heb aangedragen. Kun je nu wel de betweter uit gaan hangen en mij de gek aansteken, maar je maakt enkel jezelf belachelijk met zo'n kinderachtige reactie.

Als je niet wil discussiëren op inhoud, reageer dan niet. :!:
Ik had het gevoel dat je mij belachelijk zat te maken met je argumenten (zoals dat flitspaalgedoe) en mij persoonlijk aanviel omdat ik niet vaak in Assen kom. Daardoor reageerde ik wat te scherp. Maar goed kennelijk is het niet zo bedoeld, dus even goede vrienden :aai:
Omdat de richtlijn niet voorziet in de gevallen waar je feitelijk een leeg afritbord zou hebben met een servicebord met alle bestemmingen. Is dat tegen de richtlijn of een impliciete aanvulling op een lacune in de richtlijn ? Als het elders (ook in de regio) gebeurt, waarom dan niet hier ?
Volgens mij zal het dan iets als
Sneek
- Woudvaart
moeten worden.
Voor strand Nulde is dat wat gek natuurlijk.
Harderwijk
- Strand Nulde
staat wat gek.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 18 nov 2013, 20:02

Vinny schreef:Voor strand Nulde is dat wat gek natuurlijk.
Harderwijk
- Strand Nulde
staat wat gek.
En als je weet dat Nulde in de gemeente Putten ligt, dan is de combinatie met Harderwijk helemaal vreemd. :hap:
Volgens mij heb ik ooit eens gepleit voor Steenenkamer als afslagnaam. :yes:

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » ma 18 nov 2013, 20:29

Putten is toch een veel logischer naam voor die afrit?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 18 nov 2013, 20:31

boe! schreef:
Vinny schreef:Voor strand Nulde is dat wat gek natuurlijk.
Harderwijk
- Strand Nulde
staat wat gek.
En als je weet dat Nulde in de gemeente Putten ligt, dan is de combinatie met Harderwijk helemaal vreemd. :hap:
Volgens mij heb ik ooit eens gepleit voor Steenenkamer als afslagnaam. :yes:
Oh ik haal strand Nulde en Horst door elkaar :oops:
Blijkt dat laatste strand ook niet in de gemeente Harderwijk te liggen. Ik ben te gewend geraakt aan gemeentes die zo groot zijn als een kwart provincie :wall:

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » ma 18 nov 2013, 20:31

Los van de hier genoemde specifieke voorbeelden, vind ik objectnamen helemaal niet slecht als afritnaam. Ja, de industrieterreinen van Old School waren meestal niet heel erg goede keuzes, maar door alle objecten weg te doen van de bewegwijzering gooi je het kind met het badwater weg.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 18 nov 2013, 20:36

Je zet er een paar woonwagens neer en een patatkraam, je neemt het gehucht op in de BAG en het kan gewoon een blauwe bestemming worden :)

martien
stadsweg

Bericht door martien » wo 20 nov 2013, 12:19

De Eemshaven (nul inwoners) heeft ook haar eigen plekje in de BAG gekregen, het kan dus wel. Op de Groninger Ring wordt het als plaatsnaam ipv industriegebied aangegeven.