HELP Kapitaalhoogte bewegwijzeringsborden

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
sereca
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 12 jan 2014, 14:00

HELP Kapitaalhoogte bewegwijzeringsborden

Bericht door sereca » zo 12 jan 2014, 15:00

Wat is de kapitaalhoogte van de verschillende bewegwijzeringsborden (die boven de snelweg hangen, die naast de snelweg staan en die dingen aangeven zoals sporthal)

Alsjeblieft help me want ik moet het voor komende donderdag weten
Laatst gewijzigd door captain007 op zo 12 jan 2014, 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Smileys verwijderd die niet ter zake doen.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: HELP Kapitaalhoogte bewegwijzeringsborden

Bericht door Snelwegfreak » zo 12 jan 2014, 15:03

Ik ben benieuwd waarvoor je het moet weten, maar ik kan je wel helpen denk ik.

Volgens mij was het zoiets:
Binnen bebouwde kom: 11 cm
Buiten bebouwde kom: 17 en 24 cm (resp. berm en portaal)
Autosnelweg: 30 en 36 cm (resp. berm en portaal)

Pin me er niet op vast, ik ben slechts een hobbyist ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

sereca
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 12 jan 2014, 14:00

Re: HELP Kapitaalhoogte bewegwijzeringsborden

Bericht door sereca » zo 12 jan 2014, 15:06

Ik heb het nodig voor een wiskunde project. we moeten een regel vinden/verzinnen die te maken heeft met leesbaarheid van lettertypes op bewegwijzeringsborden. Hiervoor heb ik de grootte voor deze borden weten zodat ik mijn onderzoek kan laten zien met tabellen en grafieken.

Heel erg bedankt!

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: HELP Kapitaalhoogte bewegwijzeringsborden

Bericht door Snelwegfreak » zo 12 jan 2014, 15:12

Oké, klinkt leuk. Succes ermee ;)

De leesbaarheid van lettertypes op bewegwijzeringsborden zit hem met name in de grootte van de letter in verhouding tot de gereden snelheid, de hoogte waarop het bord hang, hoe ver het naast de rijbaan staat, weersomstandigheden, avond/overdag, vocht op de borden, reflecterende folie op de borden, bordmateriaal en natuurlijk in het lettertype zelf: hoe dik zijn de letters, hoe ver staan ze van elkaar af, hoeveel rare vormen hebben de letters, vervormen de letters snel als je op snelheid aan komt rijden en snel moet lezen, lijken bepaalde letters en cijfers niet teveel op elkaar?

Zoals je ziet, best veel dingen die ermee te maken hebben. In Nederland gebruiken we op de meeste borden RWS of ANWB Ee, maar sinds een jaar of 15 verschijnen er borden met het lettertype ANWB Uu. Volgens veel mensen op dit forum, ik ook, is dat laatste lettertype minder goed leesbaar dan RWS Ee door de vorm van de letters en het feit dat ze kleiner lijken.
Enne gojje mins blieft altied leave.

sereca
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 12 jan 2014, 14:00

Re: HELP Kapitaalhoogte bewegwijzeringsborden

Bericht door sereca » zo 12 jan 2014, 15:17

Heel erg bedankt voor alle informatie :worship:

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: HELP Kapitaalhoogte bewegwijzeringsborden

Bericht door Snelwegfreak » zo 12 jan 2014, 15:19

Geen probleem. Succes met je opdracht!
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: HELP Kapitaalhoogte bewegwijzeringsborden

Bericht door Rene » zo 12 jan 2014, 21:22

Op snelwegen 360 mm (standaard, bij ontwerpsnelheid 120 km/h) of 305 mm (ontwerpsnelheid 100 km/h), zowel voor de lettertypes RWS-Ee als RWS-Dd.

Ook voor de andere wegen is de ontwerpsnelheid bepalend voor de kapitaalhoogte.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: HELP Kapitaalhoogte bewegwijzeringsborden

Bericht door Wouter N14 » zo 12 jan 2014, 21:23

^^ Komt er dan een andere maat wanneer er sprake is van ontwerpsnelheid 130, bijvoorbeeld bij het nieuwe kp Joure?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: HELP Kapitaalhoogte bewegwijzeringsborden

Bericht door Rene » zo 12 jan 2014, 21:27

Nee. Bij een ontwerpsnelheid 120 km/h is heel goed een maximumsnelheid 130 km/h mogelijk.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: HELP Kapitaalhoogte bewegwijzeringsborden

Bericht door Wouter N14 » zo 12 jan 2014, 22:23

Ik bedoel de kapitaalhoogte. Die zou bij 130 km/u bijvoorbeeld 387 mm kunnen zijn.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: HELP Kapitaalhoogte bewegwijzeringsborden

Bericht door Vinny » zo 12 jan 2014, 22:45

Sowieso gek natuurlijk. In principe rijdt iedereen (iets) harder dan de maximumsnelheid. Je moet een weg zo ontwerpen dat deze nog veilig berijdbaar is bij Vmax+10% in normale omstandigheden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: HELP Kapitaalhoogte bewegwijzeringsborden

Bericht door Rene » zo 12 jan 2014, 22:57

Wouter N14 schreef:Ik bedoel de kapitaalhoogte. Die zou bij 130 km/u bijvoorbeeld 387 mm kunnen zijn.
Daarvoor geldt dus hetzelfde. 360mm volstaat bij Vo=120. Bij Vo=120 past een Vmax=130. Dus geen noodzaak voor een grotere kapitaalhoogte. Bij Vo=140 km/h of hoger zou je uiteraard wel eens moeten gaan nadenken over grotere letters...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: HELP Kapitaalhoogte bewegwijzeringsborden

Bericht door Wouter N14 » zo 12 jan 2014, 23:37

^^ Oké ;)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: HELP Kapitaalhoogte bewegwijzeringsborden

Bericht door Attietattie » ma 13 jan 2014, 10:59

305/229 voor tijdelijke bebording.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

sereca
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 12 jan 2014, 14:00

Formule kapitaalhoogte berekenen bewegwijzeringsborden

Bericht door sereca » ma 13 jan 2014, 23:35

Hallo,

Is er een formule waarmee je per afstand en snelheid een kapitaalhoogte voor de letters op de bewegwijzeringsborden kan berekenen?

Zo ja, kun je die uitleggen?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: HELP Kapitaalhoogte bewegwijzeringsborden

Bericht door Rene » di 14 jan 2014, 8:35

In de huidige richtlijn, paragraaf 3.3 staan slechts de getallen, maar geen uitleg. In de richtlijn uit 1976 staat nog wel een stukje uitleg.

Uit de Richtlijn Bewegwijzering van 1976:
Voor de bewegwijzering wordt ultgegaan van het aangepaste BPR-alfabet *, serie Ee, met een leesbaarheid van de kapitalen van 6,2 m per 10 mm letterhoogte. Voor het toegepaste alfabet met een letterhoogte van 360 mm bedraagt de leesbaarheidsafstand dus 36 x 6,2 m = 225 m.

Het verdwijnpunt is het punt waar de weg en het verkeer buiten het centrale gezichtsveld komen te liggen als het oog op de bewegwijzering is gericht. De grens van het centrale gezichtsveld ligt in horizontale zin (panelen in de zijberm) bij een hoek van ca. 11 gr. en in verticale zin (panelen boven het wegdek) bij een hoek van ca. 9 gr. Uitgaande van een voertuig op de linker rÍjstrook van een tweestrooks rijbaan en een maximale afstand van 6 m tussen het paneel en de rechter kantstreep, is de zijdelingse afstand tot de uiterste zijkant van de lage bewegwijzering ca. 15m. Het verdwijnpunt voor de bewegwijzering in de zijberm ligt dan op ca. 85 m. Bij bewegwijzering boven de rijbaan is deze afstand ca. 55 m.

De leesweg s wordt berekend door de afstand van het verdwijnpunt tot de bewegwijzering af te trekken van de leesbaarheidsafstand. Hieruit volgt:

s = 36 x 6,2 - 85 = 138 m voor panelen in de zijberm;
s = 36 x 6,2 - 55 = 168 m voor panelen boven de rijbaan.

Uit de leesweg en de snelheid kan de leestijd worden berekend.
Het aantal informatie-eenheden (woorden, cijfers en symbolen) dat in de leestijd kan worden gelezen wordt bepaald uit de formule

t = 0,3 N + 2,

fn deze formule stelt N het aantal informatie-eenheden voor (woord, cijfer of symbool). Bij de feitelijke leestijd wordt een constante bijgeteld, waarin behalve de tijd die nodig is om een overzicht over de weg en het verkeer te behouden, ook een zekere veiligheidsmarge begrepen is.

Het bijtellen van deze constante betekent, dat de formule niet onbegrensd kan worden toegepast. De formule is voorts alleen toepasbaar op voorwegwijzers, omdat de invloed van een herhaling van een gegeven er niet in verwerkt is. Deze invloed is nog niet gekwantificeerd. Bij een ontwerpsnelheid van 120 km/h (33 m/s) en panelen in de zijberm geldt dan:

leestijd = (leesweg/snelheid) = 138/33 = 0,3N + 2.

Hieruit volgt N=7, hetgeen inhoudt dat voor panelen in de zijberm langs rijbanen met een ontwerpsnelheid van 120 km/h maximaal 7 informatie-eenheden kunnen worden toegepast. Hierbij is uitgegaan van een paneel, dat maximaal 6 m uit de rechter kantstreep wordt geplaatst. Als het paneel verder uit de kantstreep staat, wordt de afstand tussen het verdwijnpunt en de wegwijzer groter dan 85 m. Dit betekent, dat minder informatie kan worden gegeven, dan wel een grotere letterhoogte moet worden gebruikt. Verlichting van het paneel kan dan in vele gevallen noodzakelijk zijn. 0p grond van eerder genoemde berekening zouden langs rijbanen met een ontwerpsnelheid van 90 km/h of minder meer informatle-eenheden kunnen worden aangebracht op panelen in de zijberm. In beglnsel wordt het maximum van 7 informatie-eenheden echter aangehouden, omdat langs rangeerbanen en/of verbÍndingswegen veelal de ruimte ontbreekt om voldoende voorwaarschuwingen te plaatsen.

Voor panelen boven de weg geldt:

leestijd = (leesweg/snelheid) = 168/33 = 0,3N + 2.

Hieruit volgt N = 10, hetgeen inhoudt, dat boven rijbanen met een ontwerpsnelheid van 120 km/h maximaal 10 informatie-eenheden per portaal kunnen worden toegepast.

0p een portaal worden als regel twee beslissingspanelen met verschillende aanduidingen aangebracht. Deze worden niet altijd voorafgegaan door voorwaarschuwingen (bijvoorbeeld bij splitsingen en weefvakken). 0m die reden wordt geen rekening gehouden met vermindering van de perceptietijd door de invloed van deze voorwaarschuwingen. Derhalve geldt, dat beide panelen samen niet meer dan 10 informatie-eenheden mogen bevatten.
Bij deze informatie-eenheden moet een wegnummer-in-schild, evenals een pijl, ook als een informatie-eenheid worden beschouwd. Bij 2 borden boven de weg met elk 2 vallende pijlen en 1 wegnummer, bleven er dus nog maar 4 posities over voor doelen. Van die zeer beperkende benadering is men later wel teruggekomen, in die zin dat thans nog altijd een norm wordt gezet op het aantal doelen per raai, maar dat daarin de pijlen en wegnummers dus niet meer worden meegeteld.

De kapitaalhoogten op voorwegwijzers volgens de huidige richtlijn (CROW222):
120 km/h autosnelweg: 360 mm
100 km/h autosnelweg: 305 mm
100 km/h autoweg: 200 mm
80 km/h gebiedsontsluitingsweg: 170 mm
overig bubeko: 140 mm
bibeko: 110 mm

Er is nogal een groot grijs overgangsgebied tussen 305 en 200 mm kapitaalhoogte; regelmatig ben ik ook de hoogten 270 mm of 240 mm tegengekomen op wegen met een snelheid van 70, 80 of zelfs 100 km/h.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: HELP Kapitaalhoogte bewegwijzeringsborden

Bericht door nederland24 » di 14 jan 2014, 17:43

Waarom heeft de bewegwijzering op de autosnelweg dan een hele andere kapitaalhoogte op de bewegwijzering dan op een autoweg?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: HELP Kapitaalhoogte bewegwijzeringsborden

Bericht door Attietattie » di 14 jan 2014, 19:20

Ik gok dat het ermee te maken heeft dat de leesafstand op snelwegen (bijvoorbeeld 2 of 3 stroken plus vluchtstrook) vaak veel groter is dan op autowegen (vaak een 1+1-weg zonder vluchtstrook).
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: HELP Kapitaalhoogte bewegwijzeringsborden

Bericht door Mark » di 14 jan 2014, 19:50

^^ Zie het stuk van René. De ontwerpsnelheid van de weg is bijvoorbeeld een variabele.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: HELP Kapitaalhoogte bewegwijzeringsborden

Bericht door Vinny » di 14 jan 2014, 20:01

Zo veel verschilt het tegenwoordig ook niet meer. Wegen als de N 15 en de N 31 zijn quasi-autosnelweg. Er wordt ook niet belangrijk langzamer gereden is mijn inschatting.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: HELP Kapitaalhoogte bewegwijzeringsborden

Bericht door Coen Tunnel » di 14 jan 2014, 21:34

^^ Als je op de N31 100 km/u rijdt ben je één van de langzaamste bestuurders. De gemiddelde snelheid zal daar eerder richting de 120 km/u gaan voor auto's.

Plaats reactie