Gezocht BPS aanduiding hectometerpaaltjes

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

AdAd
woonerf

Gezocht BPS aanduiding hectometerpaaltjes

Bericht door AdAd » za 25 jan 2014, 17:32

Ik ben op zoek naar een schematische weergave van de Beschrijvende Plaatsaanduidingsystematiek. http://www.wegenwiki.nl/Beschrijvende_P ... nooppunten
Ik heb zelf al geprobeerd het te tekenen in autocad en paint.net maar het wil toch niet helemaal lukken. Heeft iemand deze toevallig digitaal beschikbaar?

Tevens is van de aanduidingen P en Q niet duidelijk. Ik heb een P gevonden bij knooppunt de hogt waar het een verbindingsweg tussen HR a67 naar de HRa2 lijkt te zijn. De omschrijving zoals hij in de bps staat kan ik niet helemaal volgen.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Re: Gezocht BPS aanduiding hectometerpaaltjes

Bericht door Attietattie » za 25 jan 2014, 17:40

Je kan toch werkelijke situaties als voorbeeld gebruiken of begrijp ik je vraagstelling niet goed?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

AdAd
woonerf

Bericht door AdAd » za 25 jan 2014, 17:53

Voor het weergeven van de verbindingswegen belettering zou ik inderdaad een bestaande situatie kunnen gebruiken. Een tekening met twee knooppunten zonder verdere informatie erom heen lijkt mij duidelijker. Ik heb de tekening nodig zodat we een groep wegen leken zelf kunnen laten bepalen op welk weggedeelte ze zitten. Als ik dus bestaande situaties wil gaan gebruiken moet ik meerdere knooppunten erbij zoeken waarmee ik alle voorkomende verbindingswegen kan duiden.

Prins Clausplein heeft er bijvoorbeeld wel veel maar doordat het nogal compact is loopt alles als spaghetti door elkaar. En het prins claus plein heeft dan nog geen eens klaverbladen.

Wat ik in mijn hoofd heb zitten is een schematische weergave van twee knooppunten. 1 met alle semidirectie en indirectie verbindingswegen en 1 knp met alle directe mogelijkheden.

Dan blijft ook nog de onduidelijkheid over VW P en VW Q open staan de korstluitende verbindignswegen. Ik probeer het te snappen maar lukt niet helemaal.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » za 25 jan 2014, 19:44

Het zal aan mij liggen maar ik begrijp je vraag niet goed. Wil je nou een werkelijke situatie zonder informatie, of wil je een schematische tekening van een willekeurig knooppunt? Dat laatste kan je zelf maken. Kost alleen wat tijd.

P gaat van de A67R naar de N2R.
Q gaat van de N2L naar de A67L.

AdAd
woonerf

Bericht door AdAd » za 25 jan 2014, 20:51

Ik wil graag een schematische weergave van een knooppunt met de letters erbij. Ik wil er best wat tijd in steken, dat is het niet, maar als er al iets beschikbaar is dan is dat natuurlijk een stuk eenvoudiger.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » za 25 jan 2014, 22:28

Voorkeur voor specifieke knooppunten? Ik heb wel wat, maar niet heel Nederland.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 26 jan 2014, 20:38

Het standaard knooppunt bestaat in de praktijk niet, en de gedachte "van laagste naar hoogste wegnummer" of omgekeerd is voor de leek toch moeilijk te bevatten. Net zo goed als dat er op de wegwijzer voor het knooppunt wordt verwezen naar de verbindingsweg richting Ax formeel behoort tot de weg waar je eerder op reed, de Ay dus. Lettering van verbindingswegen is voor de leek niet interessant. Zolang de letter maar vindbaar is op het hectometerpaaltje, kan de hulpdienst worden ingelicht waar de weggebruiker zich bevindt.

Dat is ook de reden waarom op de wegenwiki het principe is beschreven.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

AdAd
woonerf

Bericht door AdAd » zo 26 jan 2014, 21:01

Wegenleken in deze zijn wel civiele mensen. Het was een vraag die voortkomt uit het werk wat ik/wij doen. We moeten de verkeersmaatregelen aanvragen waarbij de verkeersmaatregelenboer dus moet weten welke rijbaan, rijstrook of verbindingsweg wij voor onze werkzaamheden moet afzetten. Zelf zijn we bezig met de kunstwerken in het wegtrace.

Ik zal een deze dagen op kantoor even kijken welke knooppunten interessant zijn.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 26 jan 2014, 21:06

Meestal hebben de wegbeheerders een overzichtskaartje van elk knooppunt met de verbindingswegen. Meestal beschikken de verkeerscentrales ook over die schematische kaartjes.
Een bedrijf dat werk moet uitvoeren kan natuurlijk proberen daarvan een afdruk te achterhalen, in plaats van opnieuw het wiel uit te vinden.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 26 jan 2014, 22:01

AdAd schreef:We moeten de verkeersmaatregelen aanvragen waarbij de verkeersmaatregelenboer dus moet weten welke rijbaan, rijstrook of verbindingsweg wij voor onze werkzaamheden moet afzetten.
Gewoon internet gebruiken dan! Ik check het soms zelfs op mijn tablet.

Het klinkt inderdaad als opnieuw het wiel willen uitvinden.

NB: je zal je aanvragen tegenwoordig met SPIN moeten doen. Dan krijg jij vanzelf van het programma op je ballen als je het niet juist hebt gedaan. Er zitten zoveel controlemomenten in, dat je het onmogelijk fout kan doen.

AdAd
woonerf

Bericht door AdAd » zo 26 jan 2014, 22:11

Snip regelt de verkeersmaatregelenboer dus dat zal dan wel goed komen. Ik ga eerst weer eens kijken wat we nu precies nodig hebben. In ieder geval bedankt allen voor het meedenken.