Lege plekken op afstandsborden

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

hmeer
dorpsstraat
Berichten: 213
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 21:15

Lege plekken op afstandsborden

Bericht door hmeer » do 20 feb 2014, 22:52

Wat mij opvalt is dat RWS afstandsborden plaatst met ertussen open plekken voor doelen die wat mij betreft al duidelijk zijn die er zouden moeten staan. Om een paar als voorbeeld te nemen:

Afbeelding
A1 richting Amsterdam thv afrit Markelo
Op de eerste open plek Apeldoorn en de tweede onder de streep waarschijnlijk Arnhem/Zwolle als afslag op de A50

Afbeelding
A1 richting Amsterdam net na knooppunt Beekbergen
Utrecht als afslaand doel verderop de A28

Afbeelding
A1 richting Hengelo thv afslag Naarden
Een bestemming tussen Hengelo en Amersfoort in waarschijnlijk, dus Apeldoorn?

Afbeelding
A1 richting Hengelo thv afslag Voorst
Een doorgaand doel verder dan Hengelo op de A1/BAB30, dus Osnabrück?

Afbeelding
Afbeelding
A2 richting Amsterdam thv afslag Urmond en tweede thv afslag Roosteren.
Een lokale bestemming of een afslaanddoel onder de streep? En welke zou dit dan kunnen zijn?

Verder zijn er ook wat borden waar het mij volstrekt onduidelijk is wat er zou moeten komen te staan.
Bijvoorbeeld:

Afbeelding
A2 richting Amsterdam thv afslag Kelpen
Welk doorgaand doel is er nog verder te vinden op de A2 dat verder ligt dan Amsterdam? Geen lijkt me. Of kan dit als een fabrieks-/inschattingsfout worden gezien?

En er zijn nog genoeg meer te vinden, maar vond dit wel een goed genoeg aantal om een beeld te vormen wat er mankeert.
Bovendien zijn op dezelfde route nog meer afstandsborden te vinden met dezelfde doelen al vermeld op bovenstaande foto's, maar waar geen lege plekken op staan.
Dus inschattingsfouten zouden mogelijk kunnen zijn of dat de andere juist nog vervangen moeten worden.

Hopelijk kan iemand meer inzicht geven in hoe dit nou komt :dontknow: ?

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Lege plekken op afstandsborden

Bericht door Wouter N14 » do 20 feb 2014, 23:24

Bij dat laatste voorbeeld zal wel Rotterdam moeten komen te staan, mocht ooit het nieuwe netwerkendoelensysteem volledig worden uitgerold. Want daarom worden sommige doelen nog niet zichtbaar gemaakt, op vervolgwegen staan die namelijk dan nog niet vermeld en dat levert verwarring op.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Lege plekken op afstandsborden

Bericht door Sophie » do 20 feb 2014, 23:27

Bij Naarden mist Zwolle. Op de A2 is bij Weert Rotterdam te verwachten, daarvoor zou Rotterdam of Nijmegen kunnen. Bij Voorst idd Osnabrück.
Bij Markelo echt Apeldoorn? Ik zou Utrecht vermoeden.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

hmeer
dorpsstraat
Berichten: 213
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 21:15

Re: Lege plekken op afstandsborden

Bericht door hmeer » do 20 feb 2014, 23:43

Ik dacht bij Markelo ook al aan Utrecht, alleen het ligt niet aan de A1, dus zou ik verwachten dat het ook onder een streep zou komen.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Lege plekken op afstandsborden

Bericht door verfmeer95 » do 20 feb 2014, 23:48

^^ Het is dan nog 75 km tot knooppunt Hoevelaken, dus dan mag boven de streep nog.
Ik had alleen bij Kelpen Rotterdam al onder de streep verwacht. Het is dan nog maar 32 km tot Eindhoven, waar je voor Rotterdam moet afslaan. Het had ook een logischer beeld opgeleverd.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Lege plekken op afstandsborden

Bericht door harry » do 20 feb 2014, 23:52

verfmeer95 schreef:Eindhoven, waar je voor Rotterdam moet afslaan.
Strikt genomen moet je niet afslaan, alleen het wegnummer verandert.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Lege plekken op afstandsborden

Bericht door Rene » vr 21 feb 2014, 12:53

Heeft met implementatie van netwerkdoelen te maken.

Afbeelding
Ik ga ervan uit dat het bord behoort te luiden:
Amsterdam
Utrecht
Deventer
------------
Arnhem

Zeker geen Apeldoorn dus, want dat is geen netwerkdoel.

Afbeelding
Utrecht ontbreekt

Afbeelding
Deze weet ik 100% zeker.
Daar is Zwolle nog afgestript.

Afbeelding
Osnabrück inderdaad

Afbeelding
Afbeelding
Rotterdam is m.i. de ontbrekende bestemming

Afbeelding
Ik vermoed dat het plaatdeel met Rotterdam ten onrechte bovenin het bord is beland.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Lege plekken op afstandsborden

Bericht door mhkamp » vr 21 feb 2014, 17:55

Afbeelding

Dit is volgens mij de recordhouder wat betreft afgedekte bestemming. Staat hier Groningen onder (volgens mij is het ooit hier wel geplaatst)?
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Lege plekken op afstandsborden

Bericht door Sophie » vr 21 feb 2014, 23:49

We hadden eens een discussie. Kampen kon worden uitgesloten. Groningen leek ons waarschijnlijk, Emmeloord zou misschien ook kunnen.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

hmeer
dorpsstraat
Berichten: 213
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 21:15

Re: Lege plekken op afstandsborden

Bericht door hmeer » za 22 feb 2014, 0:24

Waarschijnlijk wel Groningen op die plek ja, enige netwerkdoel noordelijker dan Zwolle en dus belangrijk genoeg om al van voren op een "onder de streep"-plek aan te geven.

Verder hebben we nog deze gevallen (volgens mij heb ik ze al een keer voorbij zien komen):

Afbeelding
A67 thv Venlo-Tradeport West, waarbij Rotterdam te verwachten viel

Afbeelding
A76 thv Simpelveld, waarschijnlijk ook Rotterdam.
Verder zijn er ook open plekken op een enkel vorkbord bij Simpelveld, en op kp Kerensheide richting de A2.
Afbeelding
Afbeelding

Dus Rotterdam zou goed het geval kunnen zijn hier.
Wel handig dat beide supernetwerkdoelen vanaf hier verwezen worden, zodat het duidelijk is waar de A2 nog meer naar toe leidt behalve Eindhoven.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Lege plekken op afstandsborden

Bericht door Pino » za 22 feb 2014, 9:38

Rene schreef:Afbeelding
Ik vermoed dat het plaatdeel met Rotterdam ten onrechte bovenin het bord is beland.
De hoogte van het blauwe vlak suggereert dat hier niet alleen Rotterdam staat, maar ook een horizontale streep, ja. Bovendien zou, omwille van de continuïteit met eerdere borden, Rotterdam hier onderaan moeten staan. Ik wil er maar vanuit gaan dat Rijkswaterstaat na het geklooi met Rotterdam op de A12 ten westen van Utrecht, waar Rotterdam ook van boven naar onder naar boven en uiteindelijk weer onder de streep verspringt, niet nog zo'n misser heeft willen maken.

Hoe dan ook moet zich in Nederland nog steeds een werkelijk consistent beeld ontwikkelen van wanneer doelen aan kruisende wegen (met name de supernetwerkdoelen) nu precies boven de streep mogen blijven en wanneer ze naar onder de streep verhuizen. In het verleden hebben we wel eens besproken dat die vraag zich niet in een harde algemene regel laat beantwoorden, dus ik vermoed dat de nieuwe Richtlijn Bewegwijzering hier ook niets over zegt? In Duitsland ben ik nooit zo'n fan van bestemmingen die gedurende een heel lange tijd onder de streep staan. Denk aan München op de A3-oost, Köln op de A61-noord en Stuttgart op de A5-noord. In Frankrijk lijkt de tendens wat dat betreft eerder dat de lang van tevoren bewegwijzerde Categorie 5-doelen zo lang mogelijk boven de streep blijven. Dat vind ik eigenlijk wel prettig, en ik zou er dan ook niet op tegen zijn dat Rotterdam op een A2, A67 of A12 tot zeer kort voor Eindhoven dan wel Gouda boven de streep mag blijven.

hmeer
dorpsstraat
Berichten: 213
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 21:15

Re: Lege plekken op afstandsborden

Bericht door hmeer » za 22 feb 2014, 11:31

Klopt. Het beste zou zijn dat een (super)netwerkdoel boven de streep mag blijven staan tot en met het knooppunt vóór het knooppunt waar je moet afslaan voor dat doel. Om bijvoorbeeld Rotterdam in de regio Eindhoven te nemen:

Op de A2 richting Amsterdam gewoon boven de streep tot en met kp De Hogt, aangezien je op het volgende kp Batadorp moet afslaan naar de A58.
Onder de streep zou hier dus ook Breda kunnen staan en eventueel Tilburg.

Verder op de A58 kan Rotterdam weer gewoon boven de streep tot het kp St Annabosch, omdat je voor Rotterdam moet afslaan bij het volgende knooppunt, namelijk kp Galder. En op de A16 blijft Rotterdam uiteraard boven de streep staan.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Lege plekken op afstandsborden

Bericht door Pino » za 22 feb 2014, 16:39

^^ Grotendeels eens. Ik zou alleen niet standaard willen uitgaan van het voorlaatste knooppunt, maar van het moment waarop ook andere doelen van dezelfde kruisende weg onder de streep verdwijnen. Daarmee creëer je wat meer flexibiliteit bij grote of juist vrij kleine afstanden tussen knooppunten. Uiteraard roept zo'n benadering wel de algemene vraag op wanneer moet worden begonnen met het onder de streep zetten van kruisende doelen, een vraag waarvoor op dit forum nooit een werkelijk sluitend antwoord is geformuleerd.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Lege plekken op afstandsborden

Bericht door nederland24 » za 22 feb 2014, 17:52

Om de borden niet te vol te laten worden zie ik liever dat er alleen gekozen wordt voor Rotterdam of voor Amsterdam en niet voor beide.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Lege plekken op afstandsborden

Bericht door Snelwegfreak » za 22 feb 2014, 18:17

Niet mee eens. Rotterdam of Amsterdam is een enorm verschil. Niet alleen qua locatie zelf maar vooral de route ernaartoe. Het gaat om het richtingsgevoel en dan zie ik liever allebei.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Lege plekken op afstandsborden

Bericht door Pino » za 22 feb 2014, 18:28

Hangt een beetje van de snelweg af. Als je over de A1 of A12 uit Duitsland komt, gaan de routes naar beide steden lang gelijkop. Daar is ook voorzien dat maar één van beide steden bewegwijzerd staat en de ander pas in beeld komt bij het naderen van de splitsing. Vermoedelijk zal de A2 de enige weg zijn waar Rotterdam en Amsterdam lang naast elkaar staan. Dat hebben we bovenal te danken aan de keuze om op de A2 Amsterdam als einddoel c.q. supernetwerkdoel te gebruiken terwijl op de A76 Rotterdam wordt gebruikt (want in het hele zuiden wordt verder Rotterdam bewegwijzerd vanaf de grens). Tussen Kerensheide en Eindhoven staan beide plaatsen hierdoor lang naast elkaar.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Lege plekken op afstandsborden

Bericht door Rene » za 22 feb 2014, 21:04

nederland24 schreef:Om de borden niet te vol te laten worden zie ik liever dat er alleen gekozen wordt voor Rotterdam of voor Amsterdam en niet voor beide.
Vanuit Aachen is het Rotterdam, vanuit Eijsden is het Amsterdam. Op het gezamenlijke traject tussen Kerensheide en Batadorp staan ze dus beiden. Desnoods ten koste van minder belangrijke doelen.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Lege plekken op afstandsborden

Bericht door verfmeer95 » zo 23 feb 2014, 13:00

Wat dat betreft, viel het mij op dat op Knooppunt Galder Amsterdam niet vermeldt staat. Op St. Annabosch staat het wel, maar verkeer dat op Galder Rotterdam volgt, komt daar niet langs.

hmeer
dorpsstraat
Berichten: 213
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 21:15

Re: Lege plekken op afstandsborden

Bericht door hmeer » zo 23 feb 2014, 13:35

^^
Nu je het zegt ja, lijkt me wel handig dat vlak na deze grensovergang beide supernetwerkdoelen worden verwezen.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Lege plekken op afstandsborden

Bericht door Ds79m » zo 23 feb 2014, 13:39

^^ Waarschijnlijk zijn dat nog oude borden. Of is daar al NBA geplaatst?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Lege plekken op afstandsborden

Bericht door nederland24 » zo 23 feb 2014, 14:05

Snelwegfreak schreef:Niet mee eens. Rotterdam of Amsterdam is een enorm verschil. Niet alleen qua locatie zelf maar vooral de route ernaartoe. Het gaat om het richtingsgevoel en dan zie ik liever allebei.
Zoals over de A2 gaat Amsterdam en Rotterdam over dezelfde weg en dan vind ik het een beetje dubbelop.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Lege plekken op afstandsborden

Bericht door Mark » zo 23 feb 2014, 15:31

Ds79m schreef:^^ Waarschijnlijk zijn dat nog oude borden. Of is daar al NBA geplaatst?
Ik geloof dat de A16 nog altijd een NBA-vrije snelweg is.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Lege plekken op afstandsborden

Bericht door Snelwegfreak » zo 23 feb 2014, 15:34

Richting Breda wel, richting Rotterdam staat er hier en daar wel wat NBA.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Lege plekken op afstandsborden

Bericht door Palance » zo 23 feb 2014, 15:38

De A38 is nog volledig NBA-vrij.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Lege plekken op afstandsborden

Bericht door Mark » zo 23 feb 2014, 15:40

Snelwegfreak schreef:Richting Breda wel, richting Rotterdam staat er hier en daar wel wat NBA.
Ah, dan ben ik een beetje outdated.
Palance schreef:De A38 is nog volledig NBA-vrij.
Barbecue als het nummer op de borden komt, deal ;)?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Lege plekken op afstandsborden

Bericht door Palance » zo 23 feb 2014, 15:42

Deal! :honger:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Lege plekken op afstandsborden

Bericht door mhkamp » zo 23 feb 2014, 16:03

Kom maar op :lol:

Afbeelding
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Lege plekken op afstandsborden

Bericht door Snelwegfreak » zo 23 feb 2014, 16:04

^^ Dat is niet volgens de richtlijnen :lol:
Enne gojje mins blieft altied leave.

hmeer
dorpsstraat
Berichten: 213
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 21:15

Re: Lege plekken op afstandsborden

Bericht door hmeer » zo 23 feb 2014, 16:15

Ja, richting Rotterdam op de A16 voor kp Galder is al NBA
Zie:
SPOILER: TOON

Afbeelding

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Lege plekken op afstandsborden

Bericht door Snelwegfreak » zo 23 feb 2014, 16:17

Klopt, en verderop bij Dordrecht nog wat borden.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Plaats reactie