Lege plekken op afstandsborden

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Lege plekken op afstandsborden

Bericht door Pino » ma 17 okt 2016, 22:10

Rene schreef:Op sommige locaties betekent dat ook dat lege regels die voorzien waren voor doel X, straks misschien een strip voor doel Y krijgen.
Maar wordt er ook nagedacht over manieren om die strips eens een keer weg te krijgen? Als we volgend jaar tot op zekere hoogte opnieuw gaan beginnen, zal het met de reguliere levensduur van borden nog tot zeker 2025 duren totdat je volledige continuïteit op een interregionale route kunt krijgen. En dan schat ik het nog positief in: waar centrale snelwegen als de A1, de A2 en de A12 nog rond 2010 op heel grote delen zijn voorzien van nieuwe borden zónder netwerkdoelen-systematiek (en ook geen makkelijke opties als Doel A met popnagel vervangen door Doel B), zou het ook 10 jaar meer kunnen zijn.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Lege plekken op afstandsborden

Bericht door harry » ma 17 okt 2016, 22:45

^^ RWS plaatst ook wel eens borden "X volg route Y", waarmee een hoop incontinuïteit (pseudo) wordt afgedekt.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Lege plekken op afstandsborden

Bericht door Wouter N14 » ma 17 okt 2016, 23:18

Op own moet ook nog het nodige werk verricht worden. In bijvoorbeeld Haarlem wordt nog met Den Haag gewerkt, maar op de A9 kom je dat vervolgens niet meer tegen :nooo:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Lege plekken op afstandsborden

Bericht door mavas » di 18 okt 2016, 6:31

^^ Bij het oprijden van de A9 kom je dan vervolgens borden "Den Haag volg Rotterdam" tegen.

In ieder geval, ik hoop dat het document niet alleen over de rijkswegen gaat, maar ook breder kijkt naar niet-rijkswegen. Nu krijg ik nog vaak het gevoel dat bestemmingen op hoogwaardige N-wegen maar mondjesmaat worden aangeduid vanaf de snelweg.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Lege plekken op afstandsborden

Bericht door Pino » di 18 okt 2016, 11:26

^^ De routebomen uit het oorspronkelijke plan netwerkdoelen waren sterk gericht op het bewegwijzeren van grote interregionale verbindingen binnen het land. Die lopen wat minder vaak over (al dan niet hoogwaardige) N-rijkswegen en al helemaal niet over hoogwaardige provinciale N-wegen. Dus dan zat je in de sfeer van "het lijstje netwerkdoelen is slechts bedoeld als minimum, de lokale wegbeheerder mag toevoegen." En dat gebeurde naar mijn mening te weinig, dus in die zin ben ik het met je eens. Deze verbindingen mogen al wat eerder onder de streep komen als relevante kruisende richting. Iets dat trouwens ook geldt voor minder belangrijke A-wegen, die nu vaak pas één afrit voor het knooppunt eens een keertje een vermelding onder de streep krijgen.
Wouter N14 schreef:Op own moet ook nog het nodige werk verricht worden. In bijvoorbeeld Haarlem wordt nog met Den Haag gewerkt, maar op de A9 kom je dat vervolgens niet meer tegen :nooo:
Op het OWN wordt meestal naar snelwegen verwezen aan de hand van de hoofddoelen van die snelweg. Die hoofddoelen zijn in het algemeen ongewijzigd gebleven, dus daar hoeft niet heel veel te gebeuren. De uitzondering op die regel zul je met name in de noordvleugel van de Randstad vinden, waar je vanaf het OWN wordt verwezen naar de A10 en de 'buitenring A9' aan de hand van kruisende doelen van die twee ringen. Dat zijn netwerkdoelen geworden, oftewel Den Haag en Amersfoort zijn daar vervangen door Rotterdam en Hengelo.

Heel veel meer van dit soort voorbeelden zijn er niet, al kan ik me een soortgelijke moves voorstellen in Eindhoven, Rotterdam en Utrecht. Hier wordt op de ringwegen nog sterk gewerkt met hoofddoelen (Tilburg, 's-Hertogenbosch, Dordrecht) waar netwerkdoelen wellicht wenselijker zouden zijn. Het zijn tenslotte cruciale verdeelpunten op het Nederlandse snelwegennet, dus moet je daar niet doelen neerzetten die de grote interregionale richtingen weergeven? Gebrek aan ruimte op de borden op deze ringwegen zorgt ervoor dat je de bewuste netwerkdoelen alleen kunt bewegwijzeren ten koste van de thans bewegwijzerde hoofddoelen. Die hoofddoelen zouden dan pas weer bewegwijzerd worden zodra je de ring verlaat. Dat zou dan weer betekenen dat verwijzingen vanaf het stedelijke wegennet naar de bewuste hoofddoelen niet langer continu zouden zijn, zodat je dus ook verwijzingen op het OWN zou moeten vervangen. Op het Rotterdamse OWN zal dat relatief eenvoudig zijn, omdat er hoofdzakelijk naar wegnummers en de Ring wordt verwezen. In Utrecht en Eindhoven zijn verwijzingen naar de hoofddoelen van de uitvalswegen zeer gangbaar en zou je dus een behoorlijke operatie popnagel krijgen...

Overigens zou ik in bredere zin wel vinden dat verwijzingen van het OWN naar een snelweg vaak beter zouden kunnen op basis van het eerste netwerkdoel dat je langs die snelweg zult tegenkomen in plaats van op basis van het eerste hoofddoel. Verwijs alsjeblieft naar een A15 met Rotterdam en Nijmegen, in plaats van met Gorinchem en Tiel. Daar koopt een ter plaatse onbekende echt veel meer voor. Maar deze wijzigingen kan men heel stapsgewijs aanpakken. Je pakt in één korte klap alle borden die naar een bepaalde oprit verwijzen; op de snelweg zelf is je continuïteit al verzorgd. In Amsterdam zag je wat dat betreft ook dat de OWN-verwijzingen naar Den Haag en Amersfoort heel snel waren vervangen, waar de vervanging van portalen op de snelweg veel meer tijd kost (uit kosten- en overlast-overwegingen).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Lege plekken op afstandsborden

Bericht door Coen Tunnel » di 18 okt 2016, 11:49

Pino schreef:^^ De routebomen uit het oorspronkelijke plan netwerkdoelen waren sterk gericht op het bewegwijzeren van grote interregionale verbindingen binnen het land. Die lopen wat minder vaak over (al dan niet hoogwaardige) N-rijkswegen en al helemaal niet over hoogwaardige provinciale N-wegen. Dus dan zat je in de sfeer van "het lijstje netwerkdoelen is slechts bedoeld als minimum, de lokale wegbeheerder mag toevoegen." En dat gebeurde naar mijn mening te weinig, dus in die zin ben ik het met je eens. Deze verbindingen mogen al wat eerder onder de streep komen als relevante kruisende richting. Iets dat trouwens ook geldt voor minder belangrijke A-wegen, die nu vaak pas één afrit voor het knooppunt eens een keertje een vermelding onder de streep krijgen.
Een goede toevoeging vind ik Lelystad op de N50. Dat staat sinds een paar weken aangegeven. Gelijk na KP Hattemerbroek verschijnt het onder de streep; een route die nota bene over een hoogwaardige provinciale N-weg loopt. :)

En op de A7 rond Hoorn verschijnt Alkmaar onder de streep. Dat wordt dan via de N243 geleid, maar dat nummer staat niet aangegeven. Ik kan me ook wel wat voorstellen bij [N242] Alkmaar onder de streep vanaf Den Oever.

N-wegen die onder de streep verschijnen zijn er niet heel veel. In ieder geval de N31 met het doel Leeuwarden op de A7, en de N50 op de A28 in Zwolle.

Andere N-wegen waar je aan kan denken zijn bijvoorbeeld de N354 naar Sneek (onder de streep op de N32/A32 vanaf Leeuwarden) of de N381 naar Emmen (onder de streep op de A28 vanuit Assen). Dit zijn belangrijke regionale verbindingen tussen grotere plaatsen.
Heel veel meer van dit soort voorbeelden zijn er niet, al kan ik me een soortgelijke moves voorstellen in Eindhoven, Rotterdam en Utrecht. Hier wordt op de ringwegen nog sterk gewerkt met hoofddoelen (Tilburg, 's-Hertogenbosch, Dordrecht) waar netwerkdoelen wellicht wenselijker zouden zijn. Het zijn tenslotte cruciale verdeelpunten op het Nederlandse snelwegennet, dus moet je daar niet doelen neerzetten die de grote interregionale richtingen weergeven?
In Zwolle idem dito. Op het OWN in de stad zelf staan in noordelijke richting enkel Meppel en Hardenberg (!) aangegeven, in zuidelijke richting Kampen, Amersfoort en Apeldoorn. Dat mag wat mij betreft wel anders.

Op het OWN in Assen moet je het doen met Groningen richting noorden (prima), en Hoogeveen (vanaf Assen-Noord), Veendam (vanaf Assen-West) en Rolde, Beilen en Emmen (vanaf Assen) richting zuiden en oosten.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Lege plekken op afstandsborden

Bericht door Pino » di 18 okt 2016, 12:03

^^ In die steden bestaat inderdaad veel ruimte voor verbetering. Maar ze vallen eerder in de scope van mijn laatste opmerking over aanpassing van verwijzingen naar de snelwegen op het OWN en minder over mijn voorafgaande gedachten over situaties waar je op het OWN tot wijzigingen wordt gedwongen als gevolg van wijzigingen in de doelen op de snelweg-ring. Dit soort gevallen heb je met een paar avondjes popnagelen snel en relatief goedkoop opgelost. Het vergt alleen wat wil en budget in de plaatselijke politiek.

Overigens zouden de bewegwijzerbare N-verbindingen die je noemt zeker niet misstaan. Hoef je wat mij betreft geen complete routeboom Leeuwarden-Sneek oid voor op te tuigen, maar als je op een A32 eenmaal de stad uit bent, mag het best als doel onder de streep. Maar goed, dit is wel de categorie "misstaat niet", dus dingen die men in de Rijkswaterstaat-afdelingen mag meenemen als ze toch bezig zijn. Voor de uitrol van de netwerkdoelen c.q. het wegnemen van de strips die er nu al jaren staan had ik als gezegd wel gehoopt op een beetje budget om niet tot 2030 te hoeven wachten op doorlopende verwijzingen op netwerkniveau.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Lege plekken op afstandsborden

Bericht door Rene » di 18 okt 2016, 12:22

mavas schreef:In ieder geval, ik hoop dat het document niet alleen over de rijkswegen gaat, maar ook breder kijkt naar niet-rijkswegen.
Nee, alleen rijkswegen. Het wordt namelijk opgesteld door Rijkswaterstaat, en die gaat niet over de doelensystematiek op de wegen van andere wegbeheerders.

Het kader wordt een hulpmiddel voor de NBd. Die stelt per project een doelenplan op. Daarbij moeten ze voor wat betreft het hoofdwegennet rekening houden met het nieuwe kader voor de netwerkdoelensystematiek op het hoofdwegennet. Dat betekent dat bij elk los project niet opnieuw overleg moet gaan plaatsvinden. Hoe de NBd in het kader van zo'n doelenplan omgaat met de specifieke wensen van OWN-wegbeheerders, is aan haar.
Pino schreef:Maar wordt er ook nagedacht over manieren om die strips eens een keer weg te krijgen? Als we volgend jaar tot op zekere hoogte opnieuw gaan beginnen, zal het met de reguliere levensduur van borden nog tot zeker 2025 duren totdat je volledige continuïteit op een interregionale route kunt krijgen. En dan schat ik het nog positief in: waar centrale snelwegen als de A1, de A2 en de A12 nog rond 2010 op heel grote delen zijn voorzien van nieuwe borden zónder netwerkdoelen-systematiek (en ook geen makkelijke opties als Doel A met popnagel vervangen door Doel B), zou het ook 10 jaar meer kunnen zijn.
Invoering mag geen extra geld kosten, dus zal het tijd gaan kosten.
Maar beter over 10-20 jaar op orde, dan op de huidige manier blijven doorgaan, toch ?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Lege plekken op afstandsborden

Bericht door Pino » di 18 okt 2016, 13:42

^^ Ik snap die wens, maar men moet misschien ook eens onder ogen zien dat er ook kosten zitten aan de huidige gang van zaken. Men zit nu al zeker vijf jaar aan te klooien met maar verrekt weinig vooruitgang. Nu ben ik maar een simpele buitenstaander, maar ik heb het idee dat mensen hier vijf jaar hebben zitten slapen en volkomen langs elkaar heen hebben zitten werken. De ene keer denkt er iemand gewoon borden te kunnen plaatsen met de doelen van vroeger, de andere keer heeft er wel iemand gedacht aan de plannen voor netwerkbenadering. Om maar één voorbeeld te noemen: ik vind het ergens bizar hoe Rijkswaterstaat omgaat met de verwijzingen Rotterdam en Vlissingen op de A58 Eindhoven-Breda. De gewenste eindsituatie waarin Rotterdam bewegwijzerd staat en Vlissingen niet laat zich realiseren met twee bloody stripjes op de afstandenborden tussen Oirschot en De Baars. Nu heb je tussen Eindhoven en Tilburg twee niet-continue verwijzingen Vlissingen die sowieso in strijd komen met Rijkswaterstaat-beleid hieromtrent. Als je deze twee popnagelt, hoef je alleen nog maar een ruitertje bij afrit Best te plaatsen en een strip bij Batadorp weg te halen om de toch vrij belangrijke netwerkverbinding Eindhoven-Rotterdam continue op de borden te hebben. Als mensen niet hadden zitten slapen, had dat al in 2013 bereikt kunnen zijn.

Er zit een mate van kapitaalsvernietiging in al die borden uit de periode 2011-2016, met strips die nu stof liggen te vangen. Idem ditto voor via-borden die men bijvoorbeeld aan de randen van Amsterdam heeft geplaatst omdat men in de Noordvleugel niet heeft willen wachten op uitrol stroomafwaarts. Om over verloren maatschappelijk nut maar niet te praten. Zonder voorzorgsmaatregelen dat men de komende tien jaar efficiënter zal werken, geraak je van de regen in de drup. Het wordt er zo niet kosten-efficiënter op, wat dan toch weer afwijkt van de wens van kostenneutrale doorvoering. De gedachte over 10-20 jaar is zo vrees ik ook aan de optimistische kant.

Kortom, wie bij Rijkswaterstaat schrijft het plan "hoe gaan we in de komende tien jaar voorkomen wat er in de afgelopen vijf jaar is misgegaan"? Alleen vertrouwen op één NBd-document lijkt me wat krap, al was het alleen maar omdat er ook wat seintjes af zullen moeten gaan wanneer strips kunnen worden weggehaald en wanneer je met een minieme investering een hele verbinding zou kunnen gaan bewegwijzeren. Ikzelf zou er zo vlug voor pleiten om nu alle strips weg te halen en ze niet meer te plaatsen, ook al zijn de verwijzingen stroomafwaarts nog niet lekker continu. De bewuste doelen zijn extraatjes (uitgezonderd wellicht Eindhoven op de A2 Holendrecht-Den Bosch), dus het is niet het einde van de wereld als die extraatjes een keer niet bewegwijzerd staan. Gaat in buurlanden ook zo, en het zal gelijk zorgen voor wat alarmbelletjes bij het vervangen van oude borden, omdat de betrokkenen tenminste fysiek op hun netvlies hebben staan dat een bepaald netwerkdoel stroomopwaarts al staat bewegwijzerd.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Lege plekken op afstandsborden

Bericht door mavas » do 20 okt 2016, 7:30

Rene schreef:
mavas schreef:In ieder geval, ik hoop dat het document niet alleen over de rijkswegen gaat, maar ook breder kijkt naar niet-rijkswegen.
Nee, alleen rijkswegen. Het wordt namelijk opgesteld door Rijkswaterstaat, en die gaat niet over de doelensystematiek op de wegen van andere wegbeheerders.
Ik snap de afweging, maar het blijft wel jammer dat er op deze manier niet een landelijke samenhang is. Voor de weggebruiker zou het niet moeten uitmaken over welke weg hij/zij rijdt van wegbeheerder X of Y. Ik zou toch meer pleiten voor een samenhangend systeem van bewegwijzeren.


In vervolg van bovenstaande lijkt het me handiger/nuttiger dat de NBd meer en meer taken op zich neemt, zodat er meer landelijke samenhang kan ontstaan.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Lege plekken op afstandsborden

Bericht door Wouter N14 » do 20 okt 2016, 8:52

Pino schreef:Kortom, wie bij Rijkswaterstaat schrijft het plan "hoe gaan we in de komende tien jaar voorkomen wat er in de afgelopen vijf jaar is misgegaan"? Alleen vertrouwen op één NBd-document lijkt me wat krap,
We zijn op anderhalve maand na 10 jaar bezig met nba. En aangezien dit soort basisdingen nog steeds niet zijn vastgesteld en uitgewerkt en er nog maar eens 10 jaar voor wordt verwacht eer het eens misschien enigszins op orde is, ben ik geneigd het hele nba-project als mislukt te beschouwen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Lege plekken op afstandsborden

Bericht door Coen Tunnel » do 20 okt 2016, 9:54

^^ Het idee was leuk, de uitvoering is pet. Zelfs binnen NBA komen er gewoon weer inconsequenties terug. Dat er in het begin wat dingen minder goed gaan of nog bijgeschaafd moeten worden kan ik begrijpen, maar de uitvoering is nu nog steeds niet echt goed. Nee, ik kan het vooralsnog niet als geslaagd beschouwen, en als het nu nog weer jaren gaat duren voor het goed geïmplementeerd is kun je eigenlijk wel stellen dat de afgelopen tien jaar verloren jaren zijn. Nog afgezien van het geld dat is uitgegeven aan de nieuwe borden...

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Lege plekken op afstandsborden

Bericht door Emil » do 20 okt 2016, 12:46

keokiracer schreef:^^ De hectometerwaarde wijst erop dat het ná het knooppunt Hooipolder richting oosten is. Dan klopt er van die 50 kilometer afstand dus ook helemaal niets, om over de dubieuze doelenkeuze nog maar te zwijgen.
Ik kan mij niet voorstellen dat dat klopt. Het gaat om dit bord: https://www.google.nl/maps/@51.691161,5.0510346,16z

Bij de afslagen Nieuwkuijk en Waalwijk staan NBA afstandsbord zonder Utrecht, uitsluitend Nijmegen en Den Bosch worden vermeld. Dit moet gewoon Tilburg zijn, kan niet anders.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Lege plekken op afstandsborden

Bericht door Pino » do 20 okt 2016, 14:45

Coen Tunnel schreef:Het idee was leuk, de uitvoering is pet. Zelfs binnen NBA komen er gewoon weer inconsequenties terug. Dat er in het begin wat dingen minder goed gaan of nog bijgeschaafd moeten worden kan ik begrijpen, maar de uitvoering is nu nog steeds niet echt goed. Nee, ik kan het vooralsnog niet als geslaagd beschouwen, en als het nu nog weer jaren gaat duren voor het goed geïmplementeerd is kun je eigenlijk wel stellen dat de afgelopen tien jaar verloren jaren zijn. Nog afgezien van het geld dat is uitgegeven aan de nieuwe borden...
Daar ben je naar mijn gevoel iets te negatief. Inconsistenties in de uitvoering kennen we uit zovele landen. We kunnen hier leuk op alle slakken zout gaan leggen, maar de gemiddelde ter plaatse onbekende gebruiker merkt er niets van. Het systeem zelf had beter gekund, vind ik, maar het kan in de vaart der volkeren zeker mee. Ik zie het nog steeds als een goede inhaalslag ten opzichte van de oude bewegwijzering, die weliswaar heel fijn rechtlijnig was maar daardoor niet meer aansloot bij de werkelijkheid van de snelwegen die gecompliceerder was dan dat. Het enige dat we pas over enkele decennia met wijsheid achteraf kunnen vaststellen, is of het misschien een wat stomme investering is geweest doordat de rol van bewegwijzering zo sterk aan het veranderen is dat ook NBA al snel achterhaald zal blijken.

Misschien geldt dat ook wel voor netwerkbenadering, en vragen we ons binnen zeer afzienbare tijd af waar we moeilijk over deden met die borden. Feit is dat ik de afstandenborden zie als de grote makke in de uitvoering. Als ik wat terugblader in oude posts, is de netwerkbenadering altijd gepland geweest, maar pas vastgesteld in het voorjaar van 2010. Men heeft de nieuwe borden zelf en de doelensystematiek uit elkaar willen trekken. Die keuze vind ik als gebruiker allesbehalve ideaal. Toen in Frankrijk in de jaren '80 nieuwe stijl van geleiding en doelensystematiek werden ingevoerd, gebeurde dat tegelijkertijd en zag je aan de lay-out van het bord dus al meteen wat voor soort doelen je kon verwachten. In Nederland weet je na 10 jaar NBA nog steeds niet of de bewegwijzering op netwerkniveau is. Iets waar we in vergelijking met bijvoorbeeld Duitsland dan ook nog eens vrij lang over doen om het in te voeren. Kortom, had het liever in één keer gedaan, op de Franse methode.

De enige rechtvaardiging die ik zou kunnen verzinnen voor het latere invoeren van de netwerkbenadering was het fileproof-project. De eerste NBA-borden -portalen met staande pijlen in het bijzonder- waren er mede om weefbewegingen op knelpunten beter af te handelen. Als men meende nog meer tijd nodig te hebben voor die netwerkbenadering en anders dus niet kon beginnen met het plaatsen van die borden, heb ik enig begrip. Maar tegelijkertijd had ook dit vermoedelijk wel op betere manieren kunnen worden gecombineerd. Ik heb wel eens begrepen dat Rijkswaterstaat er vooral nog tot 2010 over heeft gedaan om met netwerkbenadering te komen, omdat het laag op de prioriteitenlijst stond. Bovenstaande posts laten zien dat het daar eigenlijk altijd is blijven hangen. Gecombineerde met de aanpassingen die men al in zo'n vroeg stadium heeft gemeend te moeten doorvoeren in de systematiek, betalen we daar nu een prijs voor.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Lege plekken op afstandsborden

Bericht door Coen Tunnel » do 20 okt 2016, 14:58

Pino schreef:Daar ben je naar mijn gevoel iets te negatief. Inconsistenties in de uitvoering kennen we uit zovele landen. We kunnen hier leuk op alle slakken zout gaan leggen, maar de gemiddelde ter plaatse onbekende gebruiker merkt er niets van.
Dat er in andere landen ook inconsistenties zijn weet ik, maar ik verwacht van Nederland wel wat meer professionaliteit dan van de meeste andere landen. Dat er op de A58 even voorbij Eindhoven doodleuk weer Vlissingen op de borden verschijnt tegen alle NBA-principes in is wel een voorbeeld dat er het nodige misgaat. Een nieuw plan bedenken en het dan vervolgens niet uitvoeren.
Het systeem zelf had beter gekund, vind ik, maar het kan in de vaart der volkeren zeker mee. Ik zie het nog steeds als een goede inhaalslag ten opzichte van de oude bewegwijzering, die weliswaar heel fijn rechtlijnig was maar daardoor niet meer aansloot bij de werkelijkheid van de snelwegen die gecompliceerder was dan dat.
Het plan is op zich goed. Esthetisch is het ook een stuk moderner. In vergelijking met de bewegwijzering in andere landen is het ook niet slecht. Maar dat er na tien jaar eigenlijk nog steeds geen duidelijkheid is wat er nou precies op de borden moet staan en er nog veel dingen misgaan, dat vind ik wel een kwalijke zaak.
In Nederland weet je na 10 jaar NBA nog steeds niet of de bewegwijzering op netwerkniveau is. Iets waar we in vergelijking met bijvoorbeeld Duitsland dan ook nog eens vrij lang over doen om het in te voeren. Kortom, had het liever in één keer gedaan, op de Franse methode.
En dat is dus hetgene waar ik het meest een probleem mee heb. De tijd van het experimenteren zou nu wel voorbij mogen zijn.
Ik heb wel eens begrepen dat Rijkswaterstaat er vooral nog tot 2010 over heeft gedaan om met netwerkbenadering te komen, omdat het laag op de prioriteitenlijst stond.
Kan best zijn, maar inmiddels is 2016 ook al bijna voorbij. Hoe lang moet het nog duren?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Lege plekken op afstandsborden

Bericht door Pino » do 20 okt 2016, 15:33

^^ Volgens mij zijn we het erover eens dat doelensystematiek het grootste probleem is. Het heeft er alle schijn van dat daar van de kant van Rijkswaterstaat verrekt weinig energie in wordt gestoken, zowel in het ontwikkelen van een systematiek als in het verzorgen van een ordelijke uitrol daarvan. Het is ook groter dan alleen verzinnen welk netwerkdoel je vanaf waar wilt bewegwijzeren. Een wat bredere heroriëntatie dan alleen tien netwerkdoelen verzinnen was wenselijk geweest. Daarvoor hoef je ook geen lijstjes met doelen te maken voor alle rijkswegen (zoals in Spanje overigens wel is gebeurd); wat duidelijke hanteerbare principes waren voldoende geweest.

Dat vind ik, als in eerdere posts gezegd, een behoorlijk pijnpunt. En het is groter dan even vlug zeggen dat we de afgelopen zes jaar alleen niet zijn opgeschoten omdat er nog geen NBd was waar dingen duidelijk waren opgeschreven. Men heeft met grote vertraging een halfslachtig plan geformuleerd en de uitvoering daarvan behoorlijk veel lager op een prioriteitenlijst gezet dan wenselijk is voor de kwaliteit van geleiding in ons land.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Lege plekken op afstandsborden

Bericht door keokiracer » do 20 okt 2016, 16:37

Emil schreef:
keokiracer schreef:^^ De hectometerwaarde wijst erop dat het ná het knooppunt Hooipolder richting oosten is. Dan klopt er van die 50 kilometer afstand dus ook helemaal niets, om over de dubieuze doelenkeuze nog maar te zwijgen.
Ik kan mij niet voorstellen dat dat klopt. Het gaat om dit bord: https://www.google.nl/maps/@51.691161,5.0510346,16z
Uhuh, letterlijk naast Waalwijk met 'Waalwijk 12' op het bord. :roll:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Lege plekken op afstandsborden

Bericht door boe! » do 20 okt 2016, 18:03

mavas schreef:In vervolg van bovenstaande lijkt het me handiger/nuttiger dat de NBd meer en meer taken op zich neemt, zodat er meer landelijke samenhang kan ontstaan.
Maar zelfs als de NBd erbij wordt betrokken, ontstaan nog inconsistenties. De bestemmingen op de Kersenbaan in Amersfoort zijn met de NBd afgestemd. Vervolgens veranderen de doelen op de snelweg A28 (Apeldoorn wordt Hengelo) maar het plan Kersenbaan wordt niet aangepast met als gevolg dat daar Apeldoorn op de borden staat. Nu kan het zo zijn dat die borden al geproduceerd waren, maar dan popnagel je er toch wat anders op? Het is niet gebeurd. De NBd moet deze handschoen wel gaan oppakken anders wordt het nooit wat.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Lege plekken op afstandsborden

Bericht door boe! » zo 30 okt 2016, 14:06

omaylie schreef:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Al had ik eerlijk gezegd niet verwacht dat Utrecht was afgeplakt. Ik verwachtte ook eerder Tilburg dan Utrecht.
Ik reed vanmorgen op de A59 tussen Zonzeel en Hooipolder en 5 kilometer eerder bij Oosterhout staat dit bord:
https://www.google.nl/maps/@51.6778223, ... 6656?hl=nl.

Het lijkt er op dat de doelen zijn gecontinueerd en de afstand met 4 of 5 kilometer is gereduceerd.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Lege plekken op afstandsborden

Bericht door waldo79 » zo 30 okt 2016, 14:59

Alleen is die 55 km bij Oosterhout gebaseerd op de route via Gorinchem :nothanks: Via 's-Hertogenbosch zou er iets van 75 km moeten staan :geenlach:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Lege plekken op afstandsborden

Bericht door boe! » zo 30 okt 2016, 17:34

^^ Klopt, de doelen zijn dan ook ten onrechte gecontinueerd.

Plaats reactie