Het grote Ddesign-topic

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Het grote Ddesign-topic

Bericht door Seat Ibiza » vr 30 jun 2017, 10:28

Robbert297 schreef:Ik heb het in ieder geval nog nooit gezien, en het lijkt mij ook niet de standaard. De richtlijnen heb ik niet, maar het lijkt mij dat dit niet wenselijk is.
Misschien moet je dan eens wat beter rondkijken? Volgens mij kunnen we aan de hand van de gegeven voorbeelden en de lijst van Harry de conclusie trekken dat buurtschappen gewoon bewegwijzerd worden. En dat lijkt mij ook prima.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Het grote Ddesign-topic

Bericht door Robbert297 » vr 30 jun 2017, 11:22

nickdh schreef:^^ Schrap dan ook gelijk maar heel die lijst welke Harry heeft ge-post, want ja, het is niet de standaard toch?
Beter lezen. :!: "Het lijkt mij niet de standaard".

Het lijkt mij in ieder geval niet wenselijk in veel situaties. In situaties waar er in de omgeving meer buurtschappen dan kernen liggen, zou er wat mij betreft een uitzondering gemaakt mogen worden.

En als jij denkt dat alle plaatsnamen uit de lijst van Harry op de reguliere blauwe borden staan, dan heb je het mis. Vaak staan ze op fietswegwijzers en kleinere borden onder de reguliere wegwijzers, waar niets mis mee is.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het grote Ddesign-topic

Bericht door Coen Tunnel » vr 30 jun 2017, 16:22

Robbert297 schreef:
nickdh schreef:^^ Schrap dan ook gelijk maar heel die lijst welke Harry heeft ge-post, want ja, het is niet de standaard toch?
Beter lezen. :!: "Het lijkt mij niet de standaard".
Nou ja, de anderen hebben wel een beetje een punt. Eerst ben je heel stellig dat buurtschappen niet aangegeven mogen worden, vervolgens zeg je dat je de richtlijnen niet paraat hebt. Uit de praktijk blijkt in ieder geval dat er tig situaties zijn waarin het voorkomt. :)
Het lijkt mij in ieder geval niet wenselijk in veel situaties. In situaties waar er in de omgeving meer buurtschappen dan kernen liggen, zou er wat mij betreft een uitzondering gemaakt mogen worden.
Of het wenselijk is of niet, daar kun je over discussiëren. Waarom zou het volgens jou niet wenselijk zijn? Ik zie er ook niet echt een probleem in.
En als jij denkt dat alle plaatsnamen uit de lijst van Harry op de reguliere blauwe borden staan, dan heb je het mis. Vaak staan ze op fietswegwijzers en kleinere borden onder de reguliere wegwijzers, waar niets mis mee is.
Sommigen staan inderdaad alleen op fietswegwijzers (Lichtmis bijvoorbeeld) en anderen staan op aparte gemeentelijke wegwijzers. Desalniettemin zijn er ook nog voldoende buurtschappen, door het hele land, die een vermelding op de gewone blauwe wegwijzers hebben. Om die allemaal te schrappen, dat vind ik best ver gaan. De meeste buurtschappen hebben hooguit één of twee vermeldingen op een gemeentelijke wegwijzer op 1-2 km afstand van het buurtschap, vaak op wegen die slechts een klein belang hebben voor doorgaand verkeer. Wat voegt het dan toe om zulke vermeldingen te schrappen? Wie is daarbij gebaat?

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Het grote Ddesign-topic

Bericht door Robbert297 » vr 30 jun 2017, 17:16

^^ Had er inderdaad "mijns inziens" tussen moeten plaatsen. Fout van mijn kant.

Natuurlijk heb ik er geen problemen mee als er buurtschappen op de bewegwijzering staan aangegeven. Waarom ik het in veel gevallen niet wenselijk vind? Omdat je dan de discussie kan creëren of een bepaalde buurtschap wel of niet aangegeven moet worden. Sommige buurtschappen worden wel aangegeven, andere niet. Wie bepaalt wat wel en wat niet aangegeven wordt? Dat is gemeentelijk beleid (lijkt mij), maar ook binnen een bepaalde gemeente worden bepaalde buurtschappen wel en bepaalde niet aangegeven. Zit daar dan ook beleid in? Dat denk ik haast van niet.
Ik zeg niet dat je alles dan maar moet schrappen.
Слава Україні

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Het grote Ddesign-topic

Bericht door harry » vr 30 jun 2017, 20:12

Robbert297 schreef:Sommige buurtschappen worden wel aangegeven, andere niet.
Ik zie daar helemaal geen probleem.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Het grote Ddesign-topic

Bericht door Robbert297 » vr 30 jun 2017, 20:18

^^ Ik zie er ook geen probleem in, meer apart. Ik ben wel benieuwd hoe gemeenten aan zo'n keuze komen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Het grote Ddesign-topic

Bericht door Vinny » vr 30 jun 2017, 20:27

Ik zie in de lijst van Harry overigens ook dingen staan die (volgens mij) helemaal geen buurtschap zijn, maar eerder een gebied of industrieterrein. De Waddeneilanden ontbreken op de lijst, maar horen er naar mijn mening (dan) wel op. Er is geen bebouwde kom of pseudo-kom "Texel". Het staat wel aangegeven op de wegwijzers.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Het grote Ddesign-topic

Bericht door nickdh » vr 30 jun 2017, 21:10

^^ Zeer waarschijnlijk omdat 'Texel' veel meer zegt dan Den Burg, met name voor toeristen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het grote Ddesign-topic

Bericht door Coen Tunnel » vr 30 jun 2017, 22:15

Vinny schreef:Ik zie in de lijst van Harry overigens ook dingen staan die (volgens mij) helemaal geen buurtschap zijn, maar eerder een gebied of industrieterrein. De Waddeneilanden ontbreken op de lijst, maar horen er naar mijn mening (dan) wel op. Er is geen bebouwde kom of pseudo-kom "Texel". Het staat wel aangegeven op de wegwijzers.
Duitsland en Engeland staan ook op wegwijzers. Pekela's en Leeuwen ook. Dat zijn weer andere gevallen, aanduidingen voor een bepaald gebied of een groep plaatsen. De verwijzingen naar de Waddeneilanden zijn ook een verwijzing naar de eilanden in hun geheel, niet naar bepaalde plaatsen of buurtschappen.

De lijst gaat ook uit van plaatsen of buurtschappen, niet van de wegwijzers.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Het grote Ddesign-topic

Bericht door Vinny » vr 30 jun 2017, 23:12

Schiphol-Noordwest is noch plaats, noch buurtschap. :geenlach:

En ik zie veel aanlandingen der veerponten in de lijst staan, zoals "Kop van 't Land" en "Bergstoep"
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het grote Ddesign-topic

Bericht door Coen Tunnel » vr 30 jun 2017, 23:28

^^ Dat zijn toevallig buurtschappen die toevallig bij een veerpont liggen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kop_van_%27t_Land
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bergstoep

Dat geldt bijvoorbeeld ook voor Hooidammen.

Schiphol Noordwest is een bedrijventerrein:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Schiphol_Noordwest

Maar ik vermoed dat meer dan de helft van die plaatsen op de lijst toch echt gewoon een buurtschap is.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op vr 30 jun 2017, 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Het grote Ddesign-topic

Bericht door Vinny » vr 30 jun 2017, 23:31

Een buurtschap is geen wettelijk omschreven iets, dus je kunt alles een buurtschap noemen waar mensen wonen. De reden dat de betreffende naam op de wegwijzers staat is om een vermelding te hebben naar een veersteiger, niet om het bewoonbare gebied persé aan te duiden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het grote Ddesign-topic

Bericht door Coen Tunnel » vr 30 jun 2017, 23:35

^^ Uiteraard, of naar de overkant van het water. Zonder veerpont waren die buurtschappen waarschijnlijk niet aangegeven, maar anderzijds: zonder veerpont hadden die buurtschappen waarschijnlijk ook niet bestaan. Het is dus een wisselwerking.

Wat betreft jou opmerking dat je alles een buurtschap kunt noemen: de meeste mensen wonen in een dorp of een stad. Losstaande woningen noemen we ook geen buurtschappen. Maar als er enkele woningen relatief bij ekaar gegroepeerd staan, vaak zonder andere voorzieningen (anders zou het al gauw een dorp zijn), dan is er sprake van een buurtschap of gehucht. Daar is geen waterdichte definitie voor, en soms bestaat een buurtschap of gehucht uit minder dan vijf huizen, maar vaak hebben dat soort plaatsen al historisch een naam.

Ik fietste vroeger vaak in de omgeving van Assen en ik verbaasde me altijd over Geelbroek. Dat is een gehucht/buurtschap dat wel wordt aangegeven met de bekende blauw-op-witte gehuchtborden, maar heeft slechts negen inwoners verdeeld over vier huizen. En nota bene ook nog een eigen postcode. Die vier huizen staan wel vrij dicht bij elkaar. In de verder lege omgeving duidelijk een gehucht/buurtschap, zij het zeer klein.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Het grote Ddesign-topic

Bericht door harry » za 01 jul 2017, 23:25

Coen Tunnel schreef:Daar is geen waterdichte definitie voor
Inderdaad.
De afgelopen jaren heeft Frank van Plaatsengids.nl een poging gedaan te bepalen welke "plaatsen" nou wel of geen echte plaats zijn.
Het resultaat is te zien op https://www.plaatsengids.nl/ - sinds kort (naar eigen zeggen) compleet.
Mijn eigen fotowebsite http://borden.plaatsengids.nl/ heeft een ander criterium: ik ga uit van borden en wegwijzers.
Vinny schreef:Schiphol-Noordwest is noch plaats, noch buurtschap. :geenlach:
Nou je het zegt. :)
Ik denk dat ik die heb toegevoegd omdat alle andere delen van Schiphol (-Rijk en allerlei windrichtingen) met witte of blauwe komborden worden aangeduid.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Drenthe
dorpsstraat
Berichten: 157
Lid geworden op: vr 17 sep 2010, 23:35
Locatie: Emmen / Beilen

Re: Het grote Ddesign-topic

Bericht door Drenthe » za 08 jul 2017, 19:07

Foto's Knooppunt Boterdiep:
SPOILER: TOON

Afbeelding20170708_114854 by Jasper Diender, on FlickrAfbeelding20170708_115002 by Jasper Diender, on FlickrAfbeelding20170708_115110 1 by Jasper Diender, on Flickr
Tussen Boterdiep en Meerstad zijn nu alle afritten voorzien van nieuwe borden.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Het grote Ddesign-topic

Bericht door Jackbauer1350 » za 08 jul 2017, 19:28

Het eerste provinciale knooppuntbord als het goed is.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Het grote Ddesign-topic

Bericht door nickdh » za 08 jul 2017, 19:33

Ik ben er niet kapot van. Weer die iele pijlen, vreemd uitgelijnd ook.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Het grote Ddesign-topic

Bericht door Snelwegfreak » za 08 jul 2017, 19:36

Natuurlijk zijn er verbeterpunten, maar ik vind het er wel mooi uit zien. Alleszins beter dan de gewone oldschoolbewegwijzering.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het grote Ddesign-topic

Bericht door Coen Tunnel » za 08 jul 2017, 19:37

Jackbauer1350 schreef:Het eerste provinciale knooppuntbord als het goed is.
Er zijn wel meer provinciale wegen waar knooppuntborden staan (al missen ze ook wel op sommige plekken). Ik weet niet of er al veel plekken zijn waar de provincies het nieuwe knooppuntsymbool gebruiken.

Misschien op de N702 bij :KP: Gooimeer?

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Het grote Ddesign-topic

Bericht door Jackbauer1350 » za 08 jul 2017, 19:51

^^ De laatste keer dat ik daar was stond er nog geen knooppuntbord op de N702. Maar dat is inmiddels weer een paar weken gekeden.
Kooimeer bij Alkmaar wordt vanaf de N242 overigens ook niet aangeduid.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het grote Ddesign-topic

Bericht door Coen Tunnel » za 08 jul 2017, 19:59

Bij Holsloot, Ten Esschen, Rottepolderplein, Ressen, Bankhoef, Velperbroek en De Poel staan op de provinciale wegen alleen maar oude knooppuntborden. Idem dito voor de paar gemeentelijke wegen die op knooppunten aansluiten. Bij Ressen ontbreekt komende vanaf Nijmegen het knooppuntbord, maar volgens mij is dat ook al een gemeentelijk deel.

Op de N278 bij het Europaplein stonden ook alleen maar oude knooppuntborden, inmiddels is het geen knooppuntmeer al staat er op de A2 nog steeds een oud knooppuntbord.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Het grote Ddesign-topic

Bericht door Jackbauer1350 » za 08 jul 2017, 20:21

^^ Vraag is alleen of die oude borden destijds in opdracht van RWS of de provincie/gemeente zijn geplaatst.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het grote Ddesign-topic

Bericht door Coen Tunnel » za 08 jul 2017, 20:25

De meeste zijn de oude ANWB-knooppuntborden met tekst. Alleen bij het Rotterpolderplein staat een Redesign-tekstbord. Die laatste lijkt me duidelijk provinciaal.

De knooppuntborden langs de A326 en A256 staan langs wegen die geen rijksweg geweest zijn, maar zijn van hetzelfde model als de oude knooppuntborden langs rijkswegen.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Het grote Ddesign-topic

Bericht door Robbert297 » za 08 jul 2017, 23:49

Ik blijf die nieuwe borden op de Ring van Groningen een mooie combinatie van RWS en Ddesign vinden. Natuurlijk zitten er wel verbeterpunten aan, zoals Snelwegfreak al aangaf. Maar ik vind dit al stukken beter dan ik had verwacht.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Het grote Ddesign-topic

Bericht door Vinny » ma 10 jul 2017, 7:37

Ik vind de vorkborden wederom te vol, maar goed dat is niet zozeer het design dan.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: Het grote Ddesign-topic

Bericht door BHJ » di 11 jul 2017, 6:40

Dat komt omdat vooruit niet alleen de volgende afrit staat aangegeven. (Al is dat ook niet alles)
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Het grote Ddesign-topic

Bericht door mavas » di 11 jul 2017, 10:05

Hoeveel bewegwijzeringssystemen hebben we nu uiteindelijk eigenlijk die nu nog steeds geplaatst worden?
NBA
NBNA. Wordt dat eigenlijk nog nieuw geplaatst?
NBD-NBA op niet-autosnelwegen (Ring Groningen)
Ddesign
Redesign, in Rotterdam

Ik vind dat gewoon veel te veel. Waar is de uniformiteit gebleven? Het enige dat de systemen gemeen hebben (behalve in Rotterdam) is dat ze hetzelfde lettertype hebben, voor de rest is de uitvoering behoorlijk verschillend.
Wat mij betreft gaan we naar slechts 2 systemen: NBA voor autosnelwegen, en Ddesign voor niet-autosnelwegen waarbij beide systemen wat kleine verbeteringen krijgen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: Het grote Ddesign-topic

Bericht door BHJ » di 11 jul 2017, 14:19

NBA wat mij betreft ook op de beter uitgebouwde autowegen.
Discussieren is de kunst van het weglaten.

martijnsch
polderweggetje
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 16 okt 2013, 12:58

Re: Het grote Ddesign-topic

Bericht door martijnsch » wo 12 jul 2017, 14:22

mavas schreef:Hoeveel bewegwijzeringssystemen hebben we nu uiteindelijk eigenlijk die nu nog steeds geplaatst worden?
NBA
NBNA. Wordt dat eigenlijk nog nieuw geplaatst?
NBD-NBA op niet-autosnelwegen (Ring Groningen)
Ddesign
Redesign, in Rotterdam

Ik vind dat gewoon veel te veel. Waar is de uniformiteit gebleven? Het enige dat de systemen gemeen hebben (behalve in Rotterdam) is dat ze hetzelfde lettertype hebben, voor de rest is de uitvoering behoorlijk verschillend.
Wat mij betreft gaan we naar slechts 2 systemen: NBA voor autosnelwegen, en Ddesign voor niet-autosnelwegen waarbij beide systemen wat kleine verbeteringen krijgen.
Je hebt helemaal gelijk. Het is fout gegaan bij de versplintering toen de ANWB monopolie voorbij was.

Naar mijn idee moet er gewoon één systeem zijn, waarbij de verschillen zitten in het type wegaansluiting. Dus NBA en Ddesign moeten gewoon samengesmolten worden tot één systeem voor heel Nederland. Ik ging er eigenlijk ook vanuit dat dat ging gebeuren dankzij de oprichting van de NBd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het grote Ddesign-topic

Bericht door Coen Tunnel » wo 12 jul 2017, 14:53

Het lijkt mij zinvol om onderscheid te hebben tussen bewegwijzering voor stroomwegen en niet-stroomwegen.

Wat mij betreft wordt NBA gebruikt voor autosnelwegen en voor zover mogelijk ook voor autowegen, eventueel met enkele aanpassingen voor gelijkvloerse autowegen.

Voor andere wegen kan dan Ddesign worden gebruikt.

Daarnaast zou de NBd meer te zeggen moeten hebben over het uiteindelijke ontwerp en zaken zoals Redesign zouden mijns inziens niet meer geplaatst mogen worden. Wegbeheerders moeten er op aangesproken en ook aangepakt kunnen worden als ze bewegwijzering plaatsen die niet conform de richtlijnen is.

Plaats reactie