Het grote Ddesign-topic

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Re: Het grote Ddesign-topic

Bericht door Jackbauer1350 » za 31 okt 2020, 15:51

Een paar komende vanuit de tunnel:

Afbeelding
DSCN1688 by DutchRoadMovies, on Flickr
Komende uit de tunnel overigens (nog) geen aanduiding dat je een rotonde/ovonde nadert.

Afbeelding
DSCN1690 by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
DSCN1691 by DutchRoadMovies, on Flickr

sven_engelen
autoweg

Bericht door sven_engelen » di 03 nov 2020, 23:29

Tsja... op zo'n expresweg als de S112 had ik toch liever NBA-achtige pijlen gezien. Deze pijlen gebruik je voor voorsorteervakken voor een VRI... :ongeduldig:
Svenlo
Frequent gebruiker van de zolderkamer. Tsja... corona he...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 07 nov 2020, 18:21

Opmerkelijk, vanaf één invalshoek lijkt de wegwijzer behoorlijk beschadigd, maar van andere invalshoeken niet...

Afbeelding
wegwijzer-1 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
wegwijzer-2 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
wegwijzer-3 by European Roads, on Flickr

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 07 nov 2020, 18:32

Het blauw is matte folie; het witte is lichtdoorlatend. Is het niet gewoon reflectie van het een of ander?
Enne gojje mins blieft altied leave.

Steptimer
verkeersader

Bericht door Steptimer » zo 08 nov 2020, 19:50

Oud: Het old school bord is verdwenen.
https://www.google.nl/maps/@51.5472938, ... 312!8i6656
Nieuw:
Afbeelding
Tussen Breda en Roosendaal zijn er veel nieuwe borden geplaatst bij de opritten(A58).
Afbeelding

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » wo 11 nov 2020, 17:18

Op de N242 is een deel van de bewegwijzering bij Heerhugowaard vervangen. Er komen nog meer nieuwe borden en er worden er nog een aantal aangepast door middel van ruiters/stroken. Dat zal eind deze week wel klaar zijn. Wat dashcamplaatjes van vandaag:

Deel 1
SPOILER: TOON

1. Zuidtangent, Heerhugowaard, richting westen. Kruising met de N242 Westerweg/Broekerweg. Het linkerpaneel wordt niet vervangen: die voldoet nog.
Afbeelding

2. N242 richting Middenmeer. Een nieuw routebord, omdat een aantal lokale doelen van de oude bewegwijzering zijn geschrapt. Dat mocht ook wel, want op dit punt stond er véél te veel op de borden. Nu nog steeds, maar is het al een stuk beheersbaarder.
Afbeelding

3. Tweehonderd meter verderop: voorwegwijzer. Obdam, Zandhorst I en Beveland zijn hier gesneuveld, rechtsaf. Rechtdoor zijn Noord- en Zuid-Scharwoude alsmede Oudkarspel gesneuveld. Hoorn (N194) is erbij gekomen en zal straks vanaf de aansluiting met de N243 bij Alkmaar (Nieuwe Schermerweg) al opgepakt worden. Op de N243 wordt Hoorn dan vervangen door Avenhorn.
Afbeelding

4. Weer iets verder nog een voorwegwijzer. Deze informatie is grotendeels hetzelfde, ware het niet dat 'Broek op Langedijk' eindelijk gewoon weer in wit op blauw staat...
Afbeelding

5. Setje portaalpanelen. Nog niet alle lichtwegwijzers zijn vervangen.
Afbeelding

6. N242 richting Middenmeer, kruising met Edisonstraat. Hier nog een oud bord. Wordt nog vervangen.
Afbeelding

7. Na deze kruising gaan we op naar de kruising met de N194, Kamerlingh Onnesweg. Nieuw bord.
Afbeelding

8. En daar is 'ie dan. We hebben er lang op moeten wachten, maar er staat definitieve bewegwijzering voor de N194!
Afbeelding

9. Aftakkingsbord bij het begin van de opstelvakken.
Afbeelding

10. De aansluiting met de Pannekeetweg heeft ook nieuwe bewegwijzering gekregen.
Afbeelding

11. Idem.
Afbeelding

Dan gaan we hierna door met de andere richting :)
Deel 2
SPOILER: TOON

12. De andere richting op. N242 richting Alkmaar (richting zuiden). Ook hier een nieuw bord bij de aansluiting met de Pannekeetweg. Helaas is hier een fout gemaakt: het wegnummer hoort direct boven de pijl te staan en niet zoals hier boven het witte veld. Jammer!
Afbeelding

13. Het bord erna is nog niet vervangen. Die komt nog.
Afbeelding

14. Dan komen we weer bij de kruising met de N194.
Afbeelding

15. Stukje verder. Ook hier een foutje: het symbooltje voor Crematorium ontbreekt.
Afbeelding

16. Het tijdelijke gele bordje staat er ook nog.
Afbeelding

17. Bij de kruising met de Edisonstraat staan richting zuiden nu nog geen voorwegwijzers, maar er komen er wel twee. Daardoor is er nu een korte discontinuïteit voor het doel "Zandhorst I", welke er hier straks links af gestuurd wordt.

18. De voorwegwijzer bij de kruising met de Zuidtangent/Broekerweg is nog niet vervangen.
Afbeelding

19. Hetzelfde geldt voor de set portaalpanelen die hierop volgt.
Afbeelding

20. En ook voor de set portaalpanelen op de Broekerweg, komende uit Broek op Langedijk. Tevens komt er voor dit portaal nog een routebord voor Obdam en het crematorium.
Afbeelding

sanderl
verkeersader

Bericht door sanderl » wo 11 nov 2020, 17:59

Waarom zijn doelen op het OWN eigenlijk niet omgeklapt net als op het HWN?

BHJ
verkeersader

Bericht door BHJ » wo 11 nov 2020, 18:07

^^ Zal er wel mee te maken hebben dat het OWN in Nederland niet gericht is op lange afstandsverkeer en -doelen.
Discussieren is de kunst van het weglaten.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 11 nov 2020, 21:10

^^ Eerder omdat het vroeger overal zo was als op het OWN, en dat het met de introductie van NBA pas verschilt tussen HWN en OWN.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 11 nov 2020, 22:09

Ik had niet verwacht dat Hoorn op de N242 al bij de N243 naar de N194 wordt verwezen. Slaat ook nergens op, via de N243 blijft toch het snelste.
Is er weer eens iemand bij de provincie geweest die denkt dat je verkeer nog kan sturen met dit soort bewegwijzering? :facepalm:
Laatst gewijzigd door mavas op do 12 nov 2020, 8:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 12 nov 2020, 0:09

mavas schreef:
wo 11 nov 2020, 22:09
Is er weer eens iemand bij de provincie geweest die denkt dat je verkeer nog kan sturen met dit bewegwijzering? :facepalm:
Politiek denkt vaak wel zo. Deskundigen weten wel beter.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 12 nov 2020, 9:28

De N243 komt straks vol met rotondes te liggen...

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 12 nov 2020, 9:43

Zelfs dan is de N243 sneller, want de N194 is ook volgeplempt met rotondes. Punt is dat de N194 veel te noordelijk is getraceerd bij Alkmaar en te zuidelijk bij Hoorn. Als men nu gewoon een heel nieuw tracé had gebouwd volgens het oude N23 plan (direct vanaf N506 naat N508), dan had dat westelijk stuk nog wat voorgesteld. Nu heeft men miljoenen gespendeerd aan het aanleggen van parallelwegen en rotondes tussen De Goorn en Heerhugowaard, maar dat levert in de relatie Hoorn-Alkmaar natuurlijk geen donder op.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 12 nov 2020, 10:29

Exact. De enige winst van het hele Westfrisiawegproject zit tussen de dijk en de A7. Verder heeft het weinig opgeleverd. Enige voordeel is dat je bij de vele turborotondes langzamer verkeer kunt inhalen.

nvanleijden
zandpaadje

Bericht door nvanleijden » do 12 nov 2020, 10:46

Dat Hoorn in het vervolg vanuit Alkmaar via de N194 wordt geleid is nog tot daaraantoe, ookal scheelt het inderdaad behoorlijk qua tijd, wat ik vreemd vind is dat het verder langs bijna de hele N243 als doel wordt vervangen door Avenhorn. Straks heb je dus geen verwijzing meer naar Hoorn vanaf bijvoorbeeld Stompetoren of Schermerhorn. Andersom blijft Alkmaar wel langs de hele weg gehandhaafd, terwijl dat ook vanaf Avenhorn al over de N194 wordt geleid.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 12 nov 2020, 10:51

Het scheelt zo'n 5 minuten reistijd volgens GM. Als je vanaf de A7 komt wordt Alkmaar wel 'netjes' over de N194 gestuurd bij de kruising met de N243 bij Avenhorn. Ik ben wel benieuwd naar de definitieve bewegwijzering op de N243 als die straks gereconstrueerd wordt. Vanaf waar worden Alkmaar en Hoorn dan weer opgepakt? Ik vermoed bij de rotonde met de Middenweg in Noordbeemster.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 12 nov 2020, 11:00

Eigenlijk ontbreekt er gewoon een echt hoogwaardige verbinding tussen Alkmaar en Hoorn in de vorm van een enkelbaans stroomweg 100 km/h (met inhaalstroken).
Het Rijk heeft wel eens wat plannen gehad voor een snelweg tussen Alkmaar en Hoorn, maar verder dan plannen is het nooit gekomen.
En de provincie heeft ook wel eens wat geprobeerd met het verlengen van de N243 naar de aansluiting Oosthuizen (die er in ruwbouw ligt), maar ook daar is verder niks van gekomen.
Over niet al te lange tijd liggen er door de verbouwing van de N243 2 oost-westverbindingen met matige kwaliteit vol met rotondes, maar die echte hoogwaardige verbinding lijkt mij nog steeds gerechtvaardigd.

Of dat er nog van gaat komen voordat ik tussen 6 planken lig, vraag ik me af.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 12 nov 2020, 11:19

Aangezien zowel Rijkswaterstaat als de Provincie Noord-Holland niet bijster enthousiast lijken nog veel geld in het Noord-Hollandse wegennet te willen stoppen (zie N8), heb ik daar ook mijn twijfels bij. Jammer, want we hadden met "de N23" eventjes hoop.

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » do 12 nov 2020, 23:10

Had wellicht ook nog wat gescheeld wanneer men de Westfrisiaweg vanaf de aansluiting Hoorn-Noord in zuidwestelijke richting naar Obdam had verlengd ipv nu de route te laten liften over de A7.
Was tot de ombouw van de aansluitingHoorn-Noord ook te zien aan de aansluiting dat er ooit wel ideeën voor waren.

Westfrisiaweg
dorpsstraat

Bericht door Westfrisiaweg » za 14 nov 2020, 20:11

Snelwegfreak schreef:
wo 11 nov 2020, 17:18

18. De voorwegwijzer bij de kruising met de Zuidtangent/Broekerweg is nog niet vervangen.
Afbeelding

Afbeelding
Is vervangen. Alleen het rechtdoorpaneel niet.

Ik mis hier wel een verwijzing naar de wijk Broekhorn. Hoort ook gewoon bij Heerhugowaard.
En als de Broekerveiling wordt verwezen dan Middenwaard ook.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 14 nov 2020, 20:57

Ah, top. Ik zal morgen eens een kijkje nemen :top:
In Heerhugowaard worden volgens mij geen wijken aangegeven. Een verwijzing naar Middenwaard zal vanaf de N242 iets teveel van het goede zijn, al kun je dan bij Broekerveiling ook vraagtekens plaatsen. Zeker gezien de 'associatie' via Broek op Langedijk.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 15 nov 2020, 10:37

Er is het één en ander bij geplaatst, maar er ontbreekt nog steeds het nodige.
Snelwegfreak schreef:
6. N242 richting Middenmeer, kruising met Edisonstraat. Hier nog een oud bord. Wordt nog vervangen.
https://i.imgur.com/3aYPqpA.png
Deze staat er nog en wordt nog vervangen door een nieuw 200 meter bord. Er staat nu een nieuw bord op 400 meter:
Afbeelding
Snelwegfreak schreef:
17. Bij de kruising met de Edisonstraat staan richting zuiden nu nog geen voorwegwijzers, maar er komen er wel twee. Daardoor is er nu een korte discontinuïteit voor het doel "Zandhorst I", welke er hier straks links af gestuurd wordt.
Nu staan hier wel twee voorwegwijzers:
Afbeelding
Afbeelding
Snelwegfreak schreef:
https://i.imgur.com/n7F35QY.png

https://i.imgur.com/527r7Xs.png
En nu inderdaad wel:
Afbeelding
Afbeelding
Snelwegfreak schreef:
20. En ook voor de set portaalpanelen op de Broekerweg, komende uit Broek op Langedijk. Tevens komt er voor dit portaal nog een routebord voor Obdam en het crematorium.
https://i.imgur.com/DnT1Ui2.png
Ook deze zijn vervangen en is het nieuwe routebord geplaatst:
Afbeelding
Afbeelding

Bij Alkmaar is nog niets gedaan (ruiters/stroken). Ook bij de aansluiting Westtangent bij Heerhugowaard nog vrij weinig actie: op één van de portaalpanelen is wel een ruiter met "Hoorn (N194)" geplaatst en is de voorwegwijzer aangepast:

Afbeelding
Afbeelding

Al met al: er moet nog wel wat gebeuren. Vind ik toch opvallend.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 15 nov 2020, 10:56

Het fijnste aan deze hele operatie is dat het meeste Redesign weg is! :woop:

Westfrisiaweg
dorpsstraat

Bericht door Westfrisiaweg » zo 15 nov 2020, 23:16

Wegwijzer op de Westtangent voor de ovatonde die kruist met de N242 is ook vervangen.

JJK
verkeersader

Bericht door JJK » ma 16 nov 2020, 15:41

Snelwegfreak schreef:
za 14 nov 2020, 20:57
Ah, top. Ik zal morgen eens een kijkje nemen :top:
In Heerhugowaard worden volgens mij geen wijken aangegeven. Een verwijzing naar Middenwaard zal vanaf de N242 iets teveel van het goede zijn, al kun je dan bij Broekerveiling ook vraagtekens plaatsen. Zeker gezien de 'associatie' via Broek op Langedijk.
Als er geen wijken in Heerhugowaard worden aangegeven op de borden. Hoe verklaar je dan overal Heerhugowaard-De Noord? Dat is feitelijk ook gewoon een wijk van Heerhugowaard..
De Broekerveiling is een cultureelmuseum, wat mij betreft kan je dat niet vergelijken met Middenwaard.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 16 nov 2020, 17:39

De Noord een wijk noemen zal je in De Noord zelf niet in dank worden afgenomen, denk ik. Ik snap deze verwijzing daarom wel.

Middenwaard en Broekerveiling zijn beide toeristische/economische/recreatieve objecten. Gelden praktisch dezelfde normen voor. Daarnaast geldt hier voor beide ook het associatieprincipe: de plaatsnaam zelf volgen en pas bij vanaf de komgrens gaan verwijzen naar dergelijke objecten.

Westfrisiaweg
dorpsstraat

Bericht door Westfrisiaweg » ma 16 nov 2020, 19:11

De Noord is geen wijk.

JJK
verkeersader

Bericht door JJK » di 17 nov 2020, 14:24

^^emotioneel gezien niet nee, daar ben ik het mee eens.. Toch staat er gewoon een kombord Heerhugowaard als je vanaf het Verlaat De Noord in kom rijden.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 17 nov 2020, 20:45

^^ Ondanks dat kombord ligt De Noord toch vrij afgezonderd van (de rest van) Heerhugowaard. Alleen dat al rechtvaardigt een aparte verwijzing.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » wo 18 nov 2020, 16:28

Westfrisiaweg schreef:
zo 15 nov 2020, 23:16
Wegwijzer op de Westtangent voor de ovatonde die kruist met de N242 is ook vervangen.
Dat zijn natuurlijk de belangrijkste aangezien ik die normaal gesproken elke dag wel zou tegenkomen. De ombouw van de hele kruising heb ik een aantal jaar letterlijk op de voet gevolgd en in 2014 was ik enigszins teleurgesteld toen ik de definitieve bewegwijzering zag, wat in Redesign was. Gelukkig wordt dat nu voor een deel alweer vervangen :top: Plaatjes van zojuist:

Vanaf de Westtangent naar de N242:
Afbeelding
Afbeelding

Vanaf De Beverkoog naar Heerhugowaard:
Afbeelding