Pictogrammen

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15219
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Pictogrammen

Bericht door Via » zo 16 sep 2007, 13:56

Volgens mij bestond die schommelstoel al. Maar het gekke is dat dat bord er verder heel goed uitziet voor redesign!

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Pictogrammen

Bericht door Kaaiman » zo 16 sep 2007, 22:22

Het woonboulevardsymbool vind je ook overal terug op de Hondsrugweg in Emmen, de Rondweg en nog wat andere toeleidende wegen. ;)

Al jaaarenlang; het is zeker geen apart redesignsymbool.

Als er wel een redesignsymbool voor een meubelboulevard was, dan zou er een bank staan, met een tafeltje ernaast en daarop een schemerlampje, en achter de bank nog een venster met open gordijnen en een plantje op de vensterbank. :roll:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Pictogrammen

Bericht door Pino » ma 17 sep 2007, 8:12

Ha ha, briljant ! 8-)

Maar of het nou Redesign is of niet, ik vind het hoe dan ook geen geslaagd symbool. De link schommelstoel - meubelboulevard ontgaat me of is op zijn minst te vergezocht om snel begrepen te kunnen worden door de weggebruiker.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Pictogrammen

Bericht door Rene » ma 17 sep 2007, 8:28

Tja, bij een schommelstoel denk je inderdaad eerder aan oude opaatjes en omaatjes in een rusthuis...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Pictogrammen

Bericht door Rene » ma 17 sep 2007, 14:10

Even een foto van Harry uit een andere draad:

Afbeelding
Pottebakkerssymbool... :neenee:

Weet je waar we sterk behoefte aan hebben ? Aan een koekebakkerssymbool.
Te plaatsen voor verwijzingen naar de kantoren waar al deze symbolen worden bedacht...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Pictogrammen

Bericht door Pino » ma 17 sep 2007, 14:57

Je mag maar blij zijn dat ze door het symbool het object niet hebben omgeschreven naar "[pottenbakkerijsymbool] Potters", vergelijkbaar met het Rotterdamse "[arboretumsymbool] Trompenburg". En waarom is deze pottenbakkerij eigenlijk zo belangrijk dat hij op de bewegwijzering moet verschijnen?

Ik zou deze foto het liefste kwalificeren als een schitterende 1 april-grap, maar gezien de tijd van het jaar vrees ik toch dat dit bord er echt staat. Wie bedenkt dit? En valt er vanuit RWS werkelijk helemaal niets aan te doen? Desnoods een circulaire sturen langs alle gemeentes "pas hiermee op, want dit werkt niet?"

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15219
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Pictogrammen

Bericht door Via » ma 17 sep 2007, 17:25

Hmm, die borden vallen mij niet meer op, want ik zie ze zooo vaak. Maar Oisterwijk bewegwijzert in principe alle toeristische doelen. Voorheen stonden die op (verouderde) gemeentelijke borden, maar vorig jaar hebben ze alle bewegwijzering ineen geschoven.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Pictogrammen

Bericht door mavas » ma 17 sep 2007, 20:39

^^ Serieus, en dus ook 3 regels gebruiken voor autoverkeer? :neenee: :neenee: :neenee:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Pictogrammen

Bericht door Pino » zo 07 okt 2007, 21:14

Vandaag gespot op de A4 bij Den Ruijgen Hoek (west), het wasstraat-symbool. Het staat geloof ik alleen nog maar op de beslissingswegwijzer, en niet op de andere voorwegwijzers voor deze afrit. Helaas geen foto, wel vraag ik me af dat als een dergelijke "service" tegenwoordig op het bord moet komen te staan, kunnen we dan ook nog iets verzinnen voor de Suit Supply op dezelfde VZP? :twisted:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Pictogrammen

Bericht door Rene » zo 07 okt 2007, 21:18

Breek me de bek niet open over dat wasstraat-symbool.
Dat besluit van het wegendistrict Amsterdam heeft al de nodige rimpelingen veroorzaakt.
Ik mag er hier niet teveel over uitwijden, maar neem van mij aan dat het laatste woord over dat geval nog niet is gesproken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Pictogrammen

Bericht door Chris » zo 07 okt 2007, 21:18

Zo eentje?
Afbeelding

locatie: N355 Noordhorn (provincie Groningen).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Pictogrammen

Bericht door Chris » zo 07 okt 2007, 21:20

http://dd50.inducks.org/wegen/img/forum ... GP1862.jpg

Het Zwolse bibliotheek symbool is toch anders. Even kijken of ik daar binnenkort een foto van kan maken.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Pictogrammen

Bericht door Pino » ma 08 okt 2007, 8:33

Chris schreef:Zo eentje?
Zo ongeveer wel, maar toch net wat anders. Belangrijkste verschil is dat het symbool op de A4 tweekleurig is, zwart en geel.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Pictogrammen

Bericht door Kaaiman » ma 08 okt 2007, 11:27

Ik vind dat dit het symbool moet zijn op de bewegwijzering voor openbare bibliotheken, gewoon het logo dus.

Afbeelding
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Pictogrammen

Bericht door Pino » ma 08 okt 2007, 12:20

En dan veranderen de openbare bibliotheken om marketing-redenen hun symbool, en dan zit je in de bewegwijzering met de gebakken peren. Dat hebben we al eerder gezien met de politie. Nee, koppel logo en pictogram maar lekker los wat mij betreft. Komt overigens bij dat het openbare bibliotheek-symbool niet overal wordt gebruikt. Onder meer in Rotterdam gebruikt met een eigen logo en heeft men het ook over de Gemeentebibliotheek. Gelukkig is men in Rotterdam alleen nog niet zo diep gezakt dat ook bibliotheken tegenwoordig maar op de borden worden gezet.

Laatste punt is natuurlijk het merkenrecht. Je mag niet zomaar iemands logo op de borden neerzetten.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Pictogrammen

Bericht door Vinny » ma 08 okt 2007, 22:02

Ik heb die schommelstoel ook wel vaker gezien, al zeker een jaartje terug. Waar weet ik eigenlijk niet meer, maar ik dacht aan Woonboulevard Cruqius.
Daar staat het symbool voor woonboulevard al voor de invoering van redesign op de borden, ja.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Pictogrammen

Bericht door Chris » zo 24 feb 2008, 17:16

Deze al gezien? Korfbal & Jeu de Boules
Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Pictogrammen

Bericht door Pino » zo 24 feb 2008, 17:18

Dat jeu-de-boules-symbool is natuurlijk hopeloos. En ik had toch zeker een zesje willen zien in dat korfbalsymbool 8-)

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Pictogrammen

Bericht door Juerd » ma 25 feb 2008, 2:53

Absoluut triest. Het hele nut van pictogrammen wordt hierdoor onderuitgehaald. Pictogrammen zijn niet meer voor snelle herkenning, maar vertragen nu de interpretatie van het bord. De enige die hier beter van worden zijn de ontwerper met gevoel voor humor en de sporters die in het bord erkenning vinden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Pictogrammen

Bericht door Chris » ma 25 feb 2008, 8:49

^^ Ik was te voet, maar zag pas dat jeu-de-boules pictogram toen ik er vlakbij stond.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Pictogrammen

Bericht door Pino » ma 25 feb 2008, 23:04

In Israel gebruiken ze pictogrammen om aan te geven dat ze zelf de weg ook niet meer weten ...
Afbeelding
Naar ik begrijp wordt verwezen naar een informatiepaneel.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Pictogrammen

Bericht door Pino » zo 20 apr 2008, 13:16

Nu te zien tijdens de voorbeschouwing van de Amstel Gold Race (vanuit Valkenburg): het thermen-symbool. Laat maar ...

peejay
autoweg
Berichten: 1176
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 13:24
Locatie: Bergen op Zoom, nabij de A4/A58

Re: Pictogrammen

Bericht door peejay » di 07 jul 2009, 13:37

Tijd voor een schopje...
Gemeente Bergen op Zoom schreef: Bewegwijzering naar centrum Bergen op Zoom aangepast

De bewegwijzering vanaf de snelweg richting het centrum van Bergen op Zoom is aangepast. Voor de automobilist is het nu in één oogopslag duidelijk hoe de hotels, de VVV, het winkelgebied in het centrum en de monumentale binnenstad te bereiken zijn.

De aanpassing wordt ingegeven door de ambities van Bergen op Zoom op toeristisch gebied.

De verwijzing bestaat uit iconen, die zijn aangebracht op de bestaande borden. Dit betekent dat er geen extra borden geplaatst hoefden te worden. Alleen in de directe omgeving van het centrum moeten mogelijk een beperkt aantal bordjes worden bijgeplaatst, om vanaf de centrumring naar de individuele voorzieningen door te verwijzen. Deze aanvulling op de verwijzing volgt in de loop van dit jaar.

Afbeelding
Zou die H dus betrekking hebben op een hotel!!?? Het ziekenhuis ligt meer voor de hand (maar dat ligt pal aan de snelweg, niet in het centrum)!
En die "monumentale binnenstad" kan ik ook niet echt uit dit plaatje afleiden (trapgevel + kerk?).
En waarom wit op blauw??

Prutswerk!

Tijd voor een verkenningsrondje komend weekend (of misschien is Ditho me wel voor :))...
Rij met je hart

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Pictogrammen

Bericht door Palance » di 07 jul 2009, 13:41

*Oef*, lekker leesbaar... :neenee:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Pictogrammen

Bericht door Hajo » di 07 jul 2009, 15:33

Nou... :roll:

Overigens: die "H" staat inderdaad voor "Hospita(a)l". Elk ziekenhuis in ons land wordt met een "H" aangeduid: da's internationaler.

Ditho
verkeersader
Berichten: 554
Lid geworden op: di 16 okt 2007, 19:34
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Pictogrammen

Bericht door Ditho » di 07 jul 2009, 15:55

peejay schreef: Tijd voor een verkenningsrondje komend weekend (of misschien is Ditho me wel voor :))...
Ik heb ze gezien toen ik naar school ging. Ik vind ze maar niks..... (waarom geen aparte bordjes, of geen)....
Maar eeehhhh...... ik zal je niet voor zijn!
Ik heb ze tot nu toe alleen maar gezien bij plein 13 en afrit 29. (niet bij de antwerpsestraatweg)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Pictogrammen

Bericht door Kaaiman » di 07 jul 2009, 20:34

...in één oogopslag duidelijk...
:wall: :shoot:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Pictogrammen

Bericht door Rene » di 07 jul 2009, 20:50

peejay schreef:Zou die H dus betrekking hebben op een hotel!!??
Fransman in Bergen op Zoom zal bij de combinatie van "Centrum" en een pictogram "Hotel" eerder aan het stadhuis denken ("Hotel de ville").

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Pictogrammen

Bericht door Willem » di 07 jul 2009, 22:30

Bovendien gaan ze ervan uit dat mensen zelf niet kunnen nadenken: stel je voor dat je in een historisch stadje wilt winkelen en dat je daar Bergen op Zoom voor hebt uitgekozen.
Als je dan de stad binnenkomt begrijpen de meeste mensen (behalve de bedenker van de pictogrammen) direct dat als je de borden Centrum volgt je in het winkelgebied terechtkomt. De kans dat dit winkelgebied straten heeft met historische panden, marktplein, grachtjes, enz. is vrij groot. Indien niet ligt het historische centrum er pal naast. Dat de VVV hier ergens op loopafstand ligt is logisch.

Voor al deze dingen is het woord Centrum uitgevonden......

peejay
autoweg
Berichten: 1176
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 13:24
Locatie: Bergen op Zoom, nabij de A4/A58

Re: Pictogrammen

Bericht door peejay » wo 08 jul 2009, 10:06

Artikel uit de krant, met een betere foto.
[url=http://www.bndestem.nl/regio/bergenopzoom/5222187/Pictogrammen-wijzen-toerist-voortaan-de-weg.ece]BN/De Stem[/url] (08-07-2009) schreef: Pictogrammen wijzen toerist voortaan de weg
door Ad Goddrie

BERGEN OP ZOOM - Speciale bewegwijzering moet toeristen en recreanten die met de auto naar Bergen op Zoom komen beter naar belangrijke plekken in de binnenstad verwijzen. "Voor automobilisten die de stad inrijden, is nu in één oogopslag te zien hoe ze de binnenstad kunnen bereiken", zegt een woordvoerder van de gemeente over de pictogrammen, die onlangs op bestaande borden op routes vanaf de snelweg naar het centrum zijn aangebracht.

Dat is onder meer gebeurd op borden aan de Wouwsestraatweg, de Rooseveltlaan en de rotonde op het Boerenverdriet.

Het gaat om pictogrammen van monumenten, winkels, VVV en hotels.

"We willen ons graag profileren als een stad die aantrekkelijk is voor toeristen om te bezoeken. Daar hoort dan ook bij dat je hen goed de weg wijst naar de plek waar ze moeten zijn. Een stuk service en goed gastheerschap", aldus de woordvoerder.

Later dit jaar plaatst de gemeente ook nog pictogrammen op de voetgangersbordjes in de Bergse binnenstad. Verder komen er op de wegen direct rond het centrum, nog extra borden, puur bedoeld om naar de hotels te verwijzen.

Afbeelding
Bergen op Zoom gaat de wegwijzers uitbreiden met pictogrammen om toeristen beter van dienst te zijn.
Filmpje van Brabant 10:
[youtube]<object width="425" height="349"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/riDTTqe8628&bo ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowScriptAccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/riDTTqe8628&bo ... edded&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" allowScriptAccess="always" width="425" height="349"></embed></object>[/youtube]
Die ondingen staan dus zowat overal.
En de H staat dus echt voor Hotel... Helaas... In het filmpje (0:15) zie je zelfs H voor Hotel en H voor Hospitaal op één arm. :roll:
Rij met je hart

Plaats reactie