Pictogrammen

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Pictogrammen

Bericht door Via » do 17 mar 2005, 20:33

Wie kan mij de pictogrammen geven van het voormalige ANWB-ontwerp (dat nu dus wordt geplaatst door Tebodin)?

Ik zou ze graag hebben zodat ik nog meer mooie borden kan maken, zoals jullie hebben kunnen zien aan het knooppuntbord. ;)

Liever dus geen Redesign-pictogrammen. :D

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 17 mar 2005, 20:56


Wils
polderweggetje
Berichten: 40
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 17:47

Bericht door Wils » do 17 mar 2005, 20:59

De pictogrammen staan op blz. 294 t/m 297 van de richtlijnen bewegwijzering. :blauweduim:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » vr 18 mar 2005, 8:57

Da's nou wat ik bedoel met symbolitis. Voor werkelijk alles een symbooltje. Maar als ik zelfs in dit PDF-bestand al moeite heb om te onderscheiden, heb ik dat straks op de weg al helemaal. Dieptepunten: bezoekerscentrum en raadhuis. Daarnaast is het NS-teken niet handig gekozen voor station, maar die discussie is eerder gevoerd.

In Rotterdam centrum is het tegenwoordig Redesign wat de klok slaat. Voor werkelijk alles hebben we dan ook een pictogram staan. Valt me op dat Redesign wel een symbool voor Rechtbank geeft, maar dat dat goddank (ondanks Redesign in de omgeving Rechtbank) niet gebruikt wordt.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 18 mar 2005, 9:25

Pino schreef:Daarnaast is het NS-teken niet handig gekozen voor station, maar die discussie is eerder gevoerd.
Midden/eind jaren '80 was de invoering van het NS-logo zeer logisch - iedereen identificeerde het met de spoorwegen en van concurrentie op het spoor had nog niemand gehoord. Kortom: destijds wèl handig gekozen. Ontwikkelingen in de tijd hebben de keuze ingehaald. Hetzelfde geldt immers voor politiebureau en postkantoor...

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 18 mar 2005, 12:10

Bedankt voor de tips! :blauweduim:

Maar hoe haal je die plaatjes uit een pdf-bestand? Als je alles selecteert en vervolgens in Word plakt, heb je alleen maar tekst. :?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » vr 18 mar 2005, 12:27

René schreef:Ontwikkelingen in de tijd hebben de keuze ingehaald. Hetzelfde geldt immers voor politiebureau en postkantoor...
Politie? Heb ik een liberalisering gemist? :-)

In ieder geval heeft de politie in ieder land (en soms zelf in ieder deel van een land) een ander logo. En dan wil zo'n logo ook nog wel eens veranderen. Vind het in die zin dan ook niet handig om (voor welk symbool dan ook) aan te knopen aan het symbool dat de een of andere organisatie op dat moment toevallig gebruikt, al is het alleen maar omdat met name buitenlanders - naar mijn gevoel een groep voor wie symbolen erg handig kunnen zijn - die logo's vaak niet kennen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 18 mar 2005, 14:51

ViaHaaren schreef:Bedankt voor de tips! :blauweduim:

Maar hoe haal je die plaatjes uit een pdf-bestand? Als je alles selecteert en vervolgens in Word plakt, heb je alleen maar tekst. :?
Je kunt natuurlijk ook met Acrobat per pictogram op 1200% een screendump doen met PrintScreen. Vervolgens in Paint plakken, naar het juiste formaat brengen (zonder de overbodige info uit de screendump) en opslaan. Niet de meest elegante manier, maar wel op elke Windows-PC toepasbaar...

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 18 mar 2005, 17:22

Bedankt voor de tip! Ik heb ze nu allemaal in mijn bezit en nog behoorlijk duidelijk en groot ook! :D

Dat wordt weer knutselen. ;)

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » za 19 mar 2005, 14:53

Off topic:
Misschien is het programma "PrintScreen" handig. Die maakt er gelijk een afbeelding van. Dus geen geplak meer in Paint enzo. Gelijk bewerken met een fotobewerkingsprogramma. Het was in het begin wel even wennen, maar ik maak er tegenwoordig handig en vaak gebruik van.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 14 apr 2005, 19:04

Voor alle forummembers en andere geinteresseerden heb ik hier alle symbolen uit de richtlijnen bewegwijzering neergezet. Ze zijn bedoeld voor iedereen die zelf borden wil maken en ook handig om eens in een discussie naar het forum te linken.

Zo groot zijn ze en allemaal in jpeg-formaat, dus ze nemen weinig plek in.

Afbeelding

Veel plezier ermee allemaal! :)
Laatst gewijzigd door Via op do 14 apr 2005, 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 14 apr 2005, 20:11

Er zitten soms wel rare exemplaren tussen.

Zoals deze:
Afbeelding

Je denkt meteen aan: drijfzand, verdrinken, etc.
Is dus: spartelvijver... :roll:

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » do 14 apr 2005, 22:40

:lol:

Zoiets dacht ik dus ook al. Er zitten grappige logo's tussen :lol:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 15 apr 2005, 12:01

Afbeelding

Uhhh dit moet dus een bezoekerscentrum voorstellen? Ik zou eerder aan een logo van onze bibliotheek denken, of met wat fantasie een AH-filiaal ofzo... :?

Overigens vind ik het Redesign-pictogram voor een wkc wel beter dan die vrouw met tassen.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » vr 15 apr 2005, 12:06

Dat bezoekerscentrum-pictogram is eigenlijk gewoon het oude logo van Natuurmonumenten. (Het is een N en M over elkaar gezet.) Inderdaad waren bezoekerscentra blijkbaar altijd van Natuurmonumenten. Dit pictogram moet dan ook niet worden gezien als een vervanger voor het woord 'bezoekerscentrum', omdat het totaal niet die betekenis heeft.
Tegenwoordig worden dit soort dingen niet meer gebruikt. Andere logo's zoals van de VVV en NS worden ook van borden verwijderd en voorzien van echte pictogrammen.
Daarbij is dit logo verouderd, Natuurmonumenten heeft allang een ander logo.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 15 apr 2005, 13:11

In Oisterwijk is voor bezoekerscentrum een I (info)-pictogram met een dakje erboven in gebruik. Vind ik ook wel duidelijk.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 24 apr 2005, 12:57

Nog een paar opmerkingen over de pictogrammen. Is het eigenlijk nog wel nodig dat er aparte pictogrammen zijn voor kampeerterrein (tent), kampeerwagenterrein (caravan) en camping (tent + caravan). Tegenwoordig kun je op een camping toch bijna altijd met beide staan?

Persoonlijk vind ik de oude pictogrammen helder en duidelijk genoeg, behalve deze twee:

Afbeelding
Afbeelding

Die mogen gemoderniseerd worden en voor de rest wil ik de oude handhaven. :)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 24 apr 2005, 12:59

Wat is die bovenste eigenlijk? The Police? Die onderste moet gewoon TPG worden...
Enne, meeste kampeerders zullen aan een bord niet zien of je er wel of niet met een caravan mag komen... Camping is Camping lijkt het voor hun, en dasbest logisch. Zoveel campings zijn er niet meer waar je niet met caravan mag komen (misschien nog wat boerencampings)

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 24 apr 2005, 13:03

Chrizz schreef:Wat is die bovenste eigenlijk? The Police? Die onderste moet gewoon TPG worden...
Enne, meeste kampeerders zullen aan een bord niet zien of je er wel of niet met een caravan mag komen... Camping is Camping lijkt het voor hun, en dasbest logisch. Zoveel campings zijn er niet meer waar je niet met caravan mag komen (misschien nog wat boerencampings)
Over die campings ben ik met je eens, maar het Postkantoor kan als het TPG is, weer meteen TNT worden. Zo kun je beter een envelop als pictogram invoeren, zeker nu de postwereld ook al geprivatiseerd gaat woden. Politie zou ik gewoon het wetboek met de ontploffing erboven geven.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » zo 24 apr 2005, 13:32

Chrizz schreef:Die onderste moet gewoon TPG worden...
Zoals ViaHaaren al aangeeft is dat een slecht idee, aangezien TPG intussen alweer TNT gaat heten. Sowieso moeten we van de bedrijfslogo's af, die zijn zo veranderlijk als de pest.
En anders was TNT nog geen goed idee. Postkantoren zijn namelijk helemaal geen onderdeel van TNT, maar een zelfstandig bedrijf, eigendom van o.a. ING (Postbank) en TPG. En als je straks met de liberalisering ook nog andere postkantoren zou kunnen krijgen klopt het al helemaal niet meer...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » zo 24 apr 2005, 18:25

ViaHaaren schreef:Politie zou ik gewoon het wetboek met de ontploffing erboven geven.
Bedoel je het huidige logo van de politie? Dat lijkt me in ieder geval tricky, want dat betekent dat iedere keer dat de politie een nieuw imago wil en zijn huisstijl weer eens gaat veranderen, alle borden mee moeten veranderen. Kassa !!!

Bovendien kennen buitenlanders het logo van de Nederlandse politie al helemaal niet, dus juist de mensen voor wie het symbool is bedoeld (degenen die het woord "politie" niet begrijpen) schieten met een dergelijk pictogram niets op. In die zin past een dergelijk pictogram natuurlijk ook op geen enkele manier in het onlangs geformuleerde streven om borden in de EU uniformer te maken.

Een van de weinige niet-logogebonden politie-pictogrammen die ik ken, is dat in Italië. Al ik het me goed herinner, zie je daar een hoofd met pet en op de schouder mogelijk nog het begin van een sjerp. Maar ja, met dat laatste zie je agenten in Nederland dan weer niet.

Ander "vreemd" pictogram: wat is de zin van "H" voor ziekenhuis? Begrijp best dat het hier een afkorting voor "Hospitaal" betreft, maar volgens mij wordt elders binnen Europa (zoniet wereldwijd) gewoon een rood kruis gebruikt. In Nederland wat mij betreft direct overnemen, al was het alleen maar omdat sinds Polyfoon-tijden niemand meer het woord "hospitaal" gebruikt.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » zo 24 apr 2005, 18:34

Een politie-pictogram met o.a. een pet erin zou inderdaad een duidelijk beeld kunnen scheppen.
Pino schreef:Ander "vreemd" pictogram: wat is de zin van "H" voor ziekenhuis? Begrijp best dat het hier een afkorting voor "Hospitaal" betreft, maar volgens mij wordt elders binnen Europa (zoniet wereldwijd) gewoon een rood kruis gebruikt. In Nederland wat mij betreft direct overnemen, al was het alleen maar omdat sinds Polyfoon-tijden niemand meer het woord "hospitaal" gebruikt.
Naar ik meen is het in redesign inderdaad een rood kruis geworden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » zo 24 apr 2005, 18:42

Wicher schreef:
Pino schreef:Ander "vreemd" pictogram: wat is de zin van "H" voor ziekenhuis? Begrijp best dat het hier een afkorting voor "Hospitaal" betreft, maar volgens mij wordt elders binnen Europa (zoniet wereldwijd) gewoon een rood kruis gebruikt. In Nederland wat mij betreft direct overnemen, al was het alleen maar omdat sinds Polyfoon-tijden niemand meer het woord "hospitaal" gebruikt.
Naar ik meen is het in redesign inderdaad een rood kruis geworden.
Op de nieuwe borden met redesign in Rotterdam niet hoor ...

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » zo 24 apr 2005, 18:48


Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 24 apr 2005, 19:05

Dat rode kruis betekent volgens mij gewoon EHBO-post. Dat was eerst ook al zo. :)

Maar er mag van mij ook wel een agent met pet als pictogram worden gebruikt. Maar dan zien ze hem zeker weer aan voor een Franse tolheffer. ;)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » zo 24 apr 2005, 22:46

Wicher schreef:Dat is vreemd:
Afbeelding
Dan zal een rood kruis inderdaad wel een eerste hulp-post zijn. Voor wat dat waard is, want ik heb nog nooit een eerste hulp post op de borden gezien en ziekenhuizen juist steeds meer.

Moet wel zeggen dat het nieuwe bord voor parkeerplaatsen me bevalt. Alles prettig compact binnen één vlak. Heel stuk rustiger. Verder natuurlijk wel de gebruikelijke redesign-issues: onderbroken bies, lettertype en open pijl (dat laatste boeit mij trouwens niet zo sterk, al vind ik de in Duitsland gebruikte open pijlen mooier).

Charles
stadsweg
Berichten: 393
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:57
Locatie: Valkenburg (Lb.)

Bericht door Charles » zo 24 apr 2005, 23:17

Het huidige logo van de politie (Afbeelding) heb ik toch wel degelijk gezien op Redesign-borden.
Rode kruizen kun je o.a. zien in Venlo, met bijbehorende tekst "E.H.B.O", dat is al jaren zo.
Voor ziekenhuizen wordt nogsteeds de "H" gebruikt.
Groet, Charles

Charles
stadsweg
Berichten: 393
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:57
Locatie: Valkenburg (Lb.)

Bericht door Charles » di 26 apr 2005, 20:23

Ik heb het vanmiddag nog even bekeken.
Naast een fraai huis is op de foto ook een handwegwijzer te zien met daarop het politie-logo:

Afbeelding

En hieronder is tussen de takken door nog net zichtbaar dat de "H" nog gewoon voorkomt:

Afbeelding
Groet, Charles

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » di 26 apr 2005, 20:46

Charles schreef:Naast een fraai huis is op de foto ook een handwegwijzer te zien met daarop het politie-logo:

Afbeelding
Mooie foto! Ik dacht even dat ik hem zelf gemaakt had. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » di 26 apr 2005, 21:21

Bij het MMC in Veldhoven staat er op redesign-borden (even uit mijn hoofd):
rechtsaf: + Eerste hulp
rechtdoor: H MMC

Plaats reactie