R-nummers in Nederland

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Ds79m
2x3 autosnelweg

Re: R-nummers in Nederland

Bericht door Ds79m » zo 21 dec 2014, 21:57

In een eerder topic hebben we het al eens gehad over het verwijderen van E-nummers op de Belgische bewegwijzering, daar had ik toen een kaartje bij gemaakt waar ik en passant ook maar meteen de R-nummers had meegenomen:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Even los van de verdere inhoud, zie je dat er rond de grote steden weinig problemen ontstaan bij het weglaten van de R-nummers. Indien nodig kun je altijd nog iets aangeven als Randweg Antwerpen of Randweg Brussel (echt serieuze ringen zijn dat toch niet).

Ook bij de niet-snelwegen kun je je bij de grote meerderheid afvragen of een R-nummer als onderbreking van een doorgaand N-nummer echt noodzakelijk is.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 21 dec 2014, 22:37

Davy schreef:Wat een discussie weer... in een topic dat over Nederland handelt...
Ik zie weer een hoog gehalte "wij in Nederland doen het zo, dus..."
Nou en? Iedereen weet dat de discussie zinloos is, hernummeren zal toch nooit gebeuren. Maar een "wat-als" discussie is af en toe gewoon leuk. Het ging hier trouwens over zowel Nederland als België.
En als je dit soort discussies niet leuk vindt, sla je ze toch gewoon over?
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 22 dec 2014, 7:08

Davy schreef:Wat een discussie weer... in een topic dat over Nederland handelt...Ik zie weer een hoog gehalte "wij in Nederland doen het zo, dus..."
Je wilt het echt niet zien he? Kunnen we even beginnen met het feit dat de Belgische ringnummering (vrijwel?) uniek is in de wereld. Het is niet Nederland tegen België, maar België tegen de rest van de bewoonde bewegwijzeringswereld.

Als dan iemand vraagt of we dat Belgische systeem in Nederland moeten overnemen, spreekt het voor zich dat de Belgische bewegwijzering op een schaaltje wordt gelegd. Daarbij worden geen waarde-oordelen gekoppeld aan het feit dat wij het in Nederland anders doen. Er wordt gemotiveerd inzichtelijk gemaakt waarom de rest van de wereld het anders doet. En onvermijdelijk houdt dat mede in dat dezelfde mensen die R-nummers onwenselijk vinden ook concluderen dat ringwegen als die van Antwerpen prima anders genummerd hadden kunnen worden.

Het is dubbel jammer dat we uit Vlaamse hoek vooral de klassieke onderbuikreactie krijgen dat de 'Ollanders hun mond moeten houden, want "wij doen het al sinds jaar en dag zo en daar moeten jullie toch eens een keer respect voor hebben". Het zou bepaald constructievere discussie opleveren als je eens kon uitleggen waarom jullie Einzelgangerei toch een superieur nummeringsstelsel oplevert, ook in een radiaal opgebouwd wegennet. Met argumenten "we doen het nu eenmaal al sinds jaar en dag zo" heb je in sommige draden een argument met enige waarde, maar kom je in draden over ideale systemen helemaal nergens.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 22 dec 2014, 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 22 dec 2014, 9:11

Pino schreef:
Davy schreef:Wat een discussie weer... in een topic dat over Nederland handelt...Ik zie weer een hoog gehalte "wij in Nederland doen het zo, dus..."
Je wilt het echt niet zien he? Kunnen we even beginnen met het feit dat de Belgische ringnummering (vrijwel?) uniek is in de wereld.
Denemarken kent het ook. ;)
JJK schreef:Ik vroeg me af waarom er eigenlijk geen gebruik wordt gemaakt van R-nummers voor de vele ringwegen die Nederland rijk is. In het buitenland (de naaste buren België als voorbeeld) wordt vaker gebruik gemaakt van R-nummers. Je kan er een mooi lijstje me maken, en ik denk dat het bewegwijzering en/of route-informatie eenvoudiger maakt.
Je kan de huidige wegnummers op ringwegen handhaven, maar een soort overkoepelende dubbelnummering met een R-nummer.

Zwolle A28-N337-Oldeneelallee-N35 = R12
De ring van Zwolle loopt nu niet over de A28, en ik zie geen reden om dat wel te doen. De ring wordt primair aangegeven voor de ontsluiting van de wijken en bedrijventerreinen, en om verkeer binnen de stad te geleiden.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 22 dec 2014, 9:26

Coen Tunnel schreef:
Pino schreef:Kunnen we even beginnen met het feit dat de Belgische ringnummering (vrijwel?) uniek is in de wereld.
Denemarken kent het ook.
Behalve dat de Deense o-nummers geen doorgaande wegnummers onderbreken.

JJK
verkeersader

Bericht door JJK » ma 22 dec 2014, 10:05

Coen Tunnel schreef:
JJK schreef:Ik vroeg me af waarom er eigenlijk geen gebruik wordt gemaakt van R-nummers voor de vele ringwegen die Nederland rijk is. In het buitenland (de naaste buren België als voorbeeld) wordt vaker gebruik gemaakt van R-nummers. Je kan er een mooi lijstje me maken, en ik denk dat het bewegwijzering en/of route-informatie eenvoudiger maakt.
Je kan de huidige wegnummers op ringwegen handhaven, maar een soort overkoepelende dubbelnummering met een R-nummer.

Zwolle A28-N337-Oldeneelallee-N35 = R12
De ring van Zwolle loopt nu niet over de A28, en ik zie geen reden om dat wel te doen. De ring wordt primair aangegeven voor de ontsluiting van de wijken en bedrijventerreinen, en om verkeer binnen de stad te geleiden.
Dus eigenlijk is de ring geen ring, maar een route die enkel en alleen naar de A28 leidt?

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » ma 22 dec 2014, 10:47

^^ De ring is wel gesloten, je kunt m rond rijden, aan de noordzijde via de Blaloweg en de Zwartewaterallee parallel aan de A28.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 22 dec 2014, 11:41

Leuke discussie, maar ik merk dat weinig mensen kaas hebben gegeten van het achterliggende concept:
Afbeelding

Dit is het achterliggende concept achter het idee van de invoering van een R nummer. Natuurlijk zou je de R 1 ook A 10 kunnen noemen zoals in Nederland of N 383 of iets als "Grote Ringvormige Aansluiting Rome", dat mag ieder land voor zichzelf beslissen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 22 dec 2014, 12:24

Het achterliggende concept is een dode link. Tekenend 8-)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 22 dec 2014, 13:07

Is dat echt zo?

Ik haat echt de postimage-services van tegenwoordig :wall:
Afbeelding

Dit beter?

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » ma 22 dec 2014, 13:17

^^ Ze doen het bij mij allebei. Maar misschien worden ze op kantoor, etc. geblokkeerd. Ik heb daar ook vaak last van als ik op kantoor plaatjes op dit forum probeer te bekijken.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » ma 22 dec 2014, 13:29

Vinny schreef:Leuke discussie, maar ik merk dat weinig mensen kaas hebben gegeten van het achterliggende concept:
http://s8.postimg.org/bqzowiy05/Conceptueel_Ringweg.png

Dit is het achterliggende concept achter het idee van de invoering van een R nummer. Natuurlijk zou je de R 1 ook A 10 kunnen noemen zoals in Nederland of N 383 of iets als "Grote Ringvormige Aansluiting Rome", dat mag ieder land voor zichzelf beslissen.
Dat achterliggende concept snapt iedere boerenl*l wel hoor :emo:

Het probleem is alleen dat het wegennet er in de praktijk vrijwel nooit zo uitziet. In een gemiddelde Belgische situatie zou het stuk Ring tussen de A101 en de E3-Oost bijvoorbeeld ontbreken, en dan kan je net zo goed de E3 doornummeren over de Randweg en het staartje in het noordwesten integreren in de A101.

Eventueel kun je het geheel dan altijd nog als "Randweg Stad" bewegwijzeren natuurlijk, maar dan zonder het doorgaande nummer te onderbreken, zodat zowel lokaal als doorgaand verkeer geholpen is :)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 22 dec 2014, 13:31

Zoals ik al schreef, in de jaren '80 was het nog de bedoeling om alle grote steden te voorzien van een gesloten ring en bijbehorende inprikkers. Toen was in België het geld op :shutup:

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 22 dec 2014, 15:31

captain007 schreef:Ze doen het bij mij allebei. Maar misschien worden ze op kantoor, etc. geblokkeerd. Ik heb daar ook vaak last van als ik op kantoor plaatjes op dit forum probeer te bekijken.
Op mijn kantoorserver zie ik ze geen van tweeën. Op mijn telefoon doet alleen de post van 13.07 uur het.

Hoe dan ook, als eerder aangegeven was in België het geld al veel eerder op dan de jaren '80. Alleen was het nog niet gekomen tot het afvoeren van de bewuste plannen en lagen ze ergens in een la stof te vangen. Met wat meer inzicht had men al na 1975 kunnen concluderen dat Brussel nooit een mooi ronde R0 zou krijgen, Antwerpen nooit een complete R2 enzovoort. Los daarvan merkt Ds79m terecht op dat het ideale plaatje vaak niet strookt met de Belgische realiteit. Wegen als de R3, R4, R5, R6, R8 en R9 geleiden misschien één N-nummer langs de stad en verder niets. En dan heb je nog de R0 en de R1 waarover twee E-wegen lopen. Maar als je vervolgens kijkt naar de ringwegen van Charleroi en Mechelen, zie je twee ringen die niet volledig zijn en ook nooit als volledig rond waren gepland, omdat men juist de E19 respectievelijk de E42 langs de stad wilde laten doorlopen zonder onderbreking in de vorm van een ring. Wellicht was dat bij Luik ook zo gedacht - ik heb daar geen zicht op. Dat maakt van je plaatje niet meer dan een theorie die ook in de indertijd gedachte eindsituatie nooit in enige praktijk zou kunnen worden gerealiseerd, in ieder geval niet de praktijk van de grote steden met de tien eencijferige R-nummers.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 22 dec 2014, 16:29

Pino schreef:Maar als je vervolgens kijkt naar de ringwegen van Charleroi en Mechelen, zie je twee ringen die niet volledig zijn en ook nooit als volledig rond waren gepland, omdat men juist de E19 respectievelijk de E42 langs de stad wilde laten doorlopen zonder onderbreking in de vorm van een ring.
De R3 loopt tegenwoordig helemaal rond, deels dubbelgenummerd met E42.
Althans, op sommige wegwijzers:
Afbeelding
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 22 dec 2014, 20:43

Ik vind overigens het feit dat een ring "volledig rond" moet zijn wel wat overdreven. Wegen zoals de ring Turnhout; daarvan zal toch niemand gaan betwisten dat het geen ring is, ondanks dat de R 13 maar 3/4 van een volledige ringweg beslaat.
Harry schreef:De R3 loopt tegenwoordig helemaal rond, deels dubbelgenummerd met E42.
Althans, op sommige wegwijzers:
In Wallonië zijn ze blijkbaar bezig met een herbezinning over het aanduidingsbeleid van wegnummering. Zoals in dat gewest wel vaker het geval is zijn ze vooral bezig om een paar willekeurige borden aan te passen en dan weer in hun slakkenhuis terug te kruipen, om na een tijdje weer iets nieuws, fris en fijns uit te proberen. 8-)

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 23 dec 2014, 7:18

Vinny schreef:Ik vind overigens het feit dat een ring "volledig rond" moet zijn wel wat overdreven. Wegen zoals de ring Turnhout; daarvan zal toch niemand gaan betwisten dat het geen ring is, ondanks dat de R 13 maar 3/4 van een volledige ringweg beslaat.
Het roept definitiekwesties op. Het grootste deel van de Turnhoutse ring dient om de N12 langs het centrum te geleiden. Ik vermoed dat Italianen het de SS12var zouden hebben genoemd, Duitsers de B12n. Vanaf de driekwart-ring van Turnhout kom je alleen maar verder op een hellend vlak. Neem bijvoorbeeld (in dezelfde regio) Geel en Herentals. De R15 bij Herentals bestaat uit niet meer dan de geleiding van de N13 zuidelijk langs het centrum, en een verbinding van de N13 naar de noordelijke uitvalswegen N123 en N153 die oostelijk langs het centrum verloopt. De R14 bij Geel is nog veel meer een kwestie van bypasses in de N19 (de westkant van de 'ring') en de N71 (de zuidkant). Dat zijn echt nummers die je de weggebruiker had kunnen besparen.

Uiteraard neemt dat niet weg dat er in het tweecijferige segment een aantal keurig ronde centrumringen zit, die tussen de nul en twee N-wegen langs het centrum geleiden. Ringen zijn dat zeker. De vraag of zo'n soort weg nu een speciale categorie wegnummer verdient, blijft desalniettemin open staan.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 23 dec 2014, 10:27

^^ Zou je ze missen, die R-nummers? Dus dat in België alle R-nummers zouden vervallen en de wegen gewoon worden opgenomen in de reguliere A- en N-nummering?

Ik zou ze zelf geen seconde missen, en ik heb ook totaal niet het idee dat in Nederland of Frankrijk de wegnummering minder is, doordat die categorie ontbreekt. Op dezelfde manier heb ik de vrij grote afwezigheid van E-nummers in Duitsland nog nooit als een probleem ervaren. Of de afwezigheid van Recreatieve R-wegen buiten Nederland.

Men zou die vraag eigenlijk vaker moeten stellen, want je kan de wegnummering als geheel behoorlijk versimpelen, zonder dat er sprake is van verminderde informatie.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 23 dec 2014, 11:23

Ik vind de Belgische R-nummering wel prettig. Juist omdat je duidelijk wordt gemaakt dat je hier op een ring terechtkomt en zo dus meteen ziet dat dat de juiste manier is om om een plaats heen te rijden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

JJK
verkeersader

Bericht door JJK » di 23 dec 2014, 11:24

^^ eens

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 23 dec 2014, 11:36

Palance schreef:Ik vind de Belgische R-nummering wel prettig. Juist omdat je duidelijk wordt gemaakt dat je hier op een ring terechtkomt en zo dus meteen ziet dat dat de juiste manier is om om een plaats heen te rijden.
De R4 bij Gent heeft toch echt meer een lokale functie, doorgaand verkeer gaat over de E17 en E40. De E17 loopt deels binnen de ring en kruist deze tweemaal. Juist bij één van de grotere steden is de Ring niet de belangrijkste weg om de stad heen (tenzij je van de E17 vanaf Antwerpen naar de E40 richting Brussel moet).

Even verderop bij Kortrijk heeft de R8 ook een lokale functie en kan doorgaand verkeer beter de E17 en E403 gebruiken.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » di 23 dec 2014, 11:48

En het voorbeeld van Turnhout en ook wel andere plaatsen: ook dit soort ringen hebben een hoofdzakelijk regionale functie. De overgrote meerderheid dat deze ring opkomt rijdt deze niet helemaal rond. Als je bij Turnhout de N12 zou laten de ring volgen, moeten de uiteindes ook weer een ander nummer hebben en krijg je dus 1 weg met 3 nummers, is dit zo goed dan?

Dus nog een keer: het Belgische wegennet leent zich veel beter voor R-nummers dan het Nederlandse. Maar zolang men met die Nederlandse bril blijft kijken naar dit soort zaken (die ook steeds blijven terugkomen) zul je dit soort oeverloze discussies blijven houden. Ik zal er mij misschien ook wel eens schuldig aan maken, maar ik probeer mijn Belgische bril ook af te zetten in typisch Nederlandse thema's. Wat ik bijvoorbeeld net zei: ik pleit niet voor R-nummers in Nederland, dit is zinloos omdat het wegennet daarvoor niet geschikt is.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 23 dec 2014, 11:59

Coen Tunnel schreef:
Palance schreef:Ik vind de Belgische R-nummering wel prettig. Juist omdat je duidelijk wordt gemaakt dat je hier op een ring terechtkomt en zo dus meteen ziet dat dat de juiste manier is om om een plaats heen te rijden.
De R4 bij Gent heeft toch echt meer een lokale functie, doorgaand verkeer gaat over de E17 en E40. De E17 loopt deels binnen de ring en kruist deze tweemaal. Juist bij één van de grotere steden is de Ring niet de belangrijkste weg om de stad heen (tenzij je van de E17 vanaf Antwerpen naar de E40 richting Brussel moet).

Even verderop bij Kortrijk heeft de R8 ook een lokale functie en kan doorgaand verkeer beter de E17 en E403 gebruiken.
Hetzelfde geldt voor Charleroi of voor Mons (als de R6 daar was gecompleteerd).
Davy schreef: De overgrote meerderheid dat deze ring opkomt rijdt deze niet helemaal rond. Als je bij Turnhout de N12 zou laten de ring volgen, moeten de uiteindes ook weer een ander nummer hebben en krijg je dus 1 weg met 3 nummers, is dit zo goed dan?
Volgens mij is de volgorde van deze zinnen verkeerd: Je krijgt 1 weg met 3 nummers, maar daar dat maakt niet uit, omdat de overgrote meerderheid die deze ring opkomt, deze toch niet helemaal rond rijdt :)

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 23 dec 2014, 12:02

Davy schreef:Dus nog een keer: het Belgische wegennet leent zich veel beter voor R-nummers dan het Nederlandse.
Het probleem is dat het Belgische wegennet dat ook vaak niet is. Vele steden hebben een ring gekregen die sterk afwijkt van de klassieke ring-functie in een radiaal uitwaaierend wegennet. De ringwegen van Belgische provinciesteden zijn daarom ook te zeer verschillend om vaste conclusies te kunnen trekken uit het verschijnen van een R-nummer. Ze staan ook niet allemaal op dezelfde manier bewegwijzerd. Al te vaak is het woord 'Ring' op de bewegwijzering ook een excuus gebleken om de doelen van de belangrijke uitvalswegen vooral niet te laten verschijnen. "Volg Ring en zoek het lekker uit". Nou doe mij dan maar de ongenummerde ringwegen in landen als Duitsland en Groot-Brittannië, waar met doelen van de belangrijkste uitvalswegen en zo hier en daar een indirect wegnummer tenminste echt informatie aan de weggebruiker wordt gegeven. Het is ook bepaald niet zo dat het alternatief voor R-nummers bestaat uit het in drie stukjes moeten hakken van een weg.

Wellicht is de vergelijking met andere landen uiteindelijk een kwestie van smaak. Groot-Brittannië laat tot op zekere hoogte zien dat je je met gewone A/N-nummers ook op een wat hellend vlak kunt begeven, met de wat cryptische omschrijvingen als A501 (A1, A400, A41). Hoe dan ook vind ik een ringnummer ongepast wanneer het een doorgaand N-nummer onderbreekt.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 23 dec 2014, 13:44

Pino schreef:De R15 bij Herentals bestaat uit niet meer dan de geleiding van de N13 zuidelijk langs het centrum, en een verbinding van de N13 naar de noordelijke uitvalswegen N123 en N153 die oostelijk langs het centrum verloopt.
De R15 bestaat dan officieel ook helemaal niet. Het komt alleen op sommige kaarten voor, maar nergens op wegwijzers of hm-bordjes.
Op wegwijzers wordt alleen "Ring" gebruikt:
Afbeelding

Herentals is dus een Belgisch voorbeeld hoe je een Ring kunt hebben zonder R-nummer. Dat schijnt prima te werken...
--Harry.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 23 dec 2014, 13:56

Davy schreef:krijg je dus 1 weg met 3 nummers, is dit zo goed dan?
Dat gebeurt in Nederland (en andere landen) ook wel. Het zou op zich niet verkeerd hoeven zijn.
Een (vrij "Belgisch") voorbeeld is de oude "ring" van Deventer, die nummer N348 had met een uiteinde N337. (Na omlegging van de N348 is nu alleen het uiteinde nog van een nummer voorzien...)
Ook de Ring van Groningen heeft bijvoorbeeld 3 wegnummers (7, 46, 370), hoewel die nergens vloeiend in elkaar overgaan.
Davy schreef:het Belgische wegennet leent zich veel beter voor R-nummers dan het Nederlandse.
Eigenlijk verschillen NL en B niet echt als het gaat om "geschiktheid" voor R-nummers.

Voor niet-snelwegen: Nederland heeft een aantal "Belgische" ringen, bijvoorbeeld in Weert, Sneek, Leeuwarden, Assen.

Op snelwegniveau is eigenlijk de enige geslaagde Belgische ring de binnenring van Charleroi. Geslaagd in de zin van "vloeiend rond en volledig". In Nederland hebben we alleen de A10. En in mindere mate de Ring Rotterdam.
--Harry.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 23 dec 2014, 15:34

Pino schreef:Hoe dan ook vind ik een ringnummer ongepast wanneer het een doorgaand N-nummer onderbreekt.
100% mee eens :!:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » di 23 dec 2014, 16:26

Ringen zijn toch bedoeld voor het geleiding van het doorgaande en lokale verkeer. Dan is het toch ook handig voor de weggebruiker dat ze kunnen blijven rijden op hetzelfde nummer?

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 23 dec 2014, 16:48

Dan maken we van alle wegen in België ringwegen :twisted:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 23 dec 2014, 17:41

^^ Voor Nederland heb ik wel eens voorgesteld:
R1 = singels Amsterdam
R2 = A10
R3 = Coenplein A5 + A9 Diemen
R4 = Den Haag A12 + A27 + A6 + A7 + N99 Den Helder
R5 = Maasvlakte A15 + A50 + A28 + A32 + A31 Harlingen
R6 = A58 + A67 + Duitse A40 + Duitse A31... en zo kunnen we doorgaan tot aan Tokio. :)
--Harry.