Objectborden

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Objectborden

Bericht door Chris » do 22 jan 2015, 15:46

Rijkswaterstaat plaatst sinds enige tijd een nieuwe stijl objectborden langs de rijkswegen. Zo ook recent rond Zwolle.

II 1967 is het begin van de aanleg van de brug. Is het niet beter om het openingsjaar te vermelden? De brug is op 29 september 1970 opengesteld en ging in april 1967 in aanleg.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Objectborden

Bericht door Coen Tunnel » do 22 jan 2015, 16:17

Is de naam van de brug niet gewoon Brug Katerveer II? En de oude brug tussen Zwolle en Hattem dus Brug Katerveer I?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Objectborden

Bericht door Chris » do 22 jan 2015, 16:31

Ik heb die brug nog nooit zo genoemd zien worden. Die 'II' ziet er ook wat vreemd uit. Ik dacht dat die II sloeg op het tweede kwartaal van 1967. Toen is de aanleg begonnen.

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Re: Objectborden

Bericht door Riva » do 22 jan 2015, 16:37

De vermelding van Rijkswaterstaat is ook wel erg groot uitgevallen. Dan zie ik liever de naam van het water dat overspannen wordt erbij vermeld. Verder wel eens met Chris dat beter het openingsjaar zou worden aangegeven.
Rainier

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Objectborden

Bericht door captain007 » do 22 jan 2015, 16:51

Apart dat men hier het aanlegjaar vermeld. Bij andere objecten is immers wel het openingsjaar vermeld.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15231
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Objectborden

Bericht door Via » do 22 jan 2015, 18:19

Ook apart dat hier weer Ee is gebruikt in plaats van Rijksoverheid Sans.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Objectborden

Bericht door Snelwegfreak » do 22 jan 2015, 18:27

Zoals we gewend zijn dus: lekker diverse uitvoering.
Enne gojje mins blieft altied leave.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Objectborden

Bericht door nederland24 » do 22 jan 2015, 18:43

De gemiddelde weggebruiker kent het verschil toch niet.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Objectborden

Bericht door Snelwegfreak » do 22 jan 2015, 20:04

Is dat een legitieme reden om het elke keer anders te doen? ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Objectborden

Bericht door Vinny » do 22 jan 2015, 22:25

Een kwartaalaanduiding in Romeinse cijfers wordt in de rest van de wereld vrijwel nooit toegepast. Je ziet het volgens mij nog wel op Michelinkaarten. Maar zullen we dit soort technische meuk gewoon lekker van de borden afhouden?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Objectborden

Bericht door harry » do 22 jan 2015, 23:14

^^
Coen Tunnel schreef:Is de naam van de brug niet gewoon Brug Katerveer II?
Lijkt me ook aannemelijker dan technische meuk.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Objectborden

Bericht door Coen Tunnel » vr 23 jan 2015, 7:42

^^ Even googlen op "Brug Katerveer II" lijkt mijn aanname te bevestigen. Het is gewoon de naam van de brug.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17415
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Objectborden

Bericht door Kaaiman » vr 23 jan 2015, 7:57

De brug in de A28 over het Zwarte Water heeft het jaartal 1939.

Ik ga ervan uit dat het opleveringsjaar wordt aangegeven. Met name vroeger waren kunstwerken vaak al (veel) eerder klaar dan de rest van de weg. Dat zijn ook de jaartallen die intern gebruikt zullen worden in het Data Informatie Systeem Kunstwerken (DISK).
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Objectborden

Bericht door Albaufstieg » vr 23 jan 2015, 12:24

Snelwegfreak schreef:Zoals we gewend zijn dus: lekker diverse uitvoering.
Precies. Als het je beroep is om borden te ontwerpen, lijkt het me aannemelijk dat je dat aan de hand van richtlijnen doet. Richtlijnen zijn er immers ook om uniformiteit te creëren. Helaas is de praktijk vaak anders.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Objectborden

Bericht door Chris » vr 23 jan 2015, 14:51

Kaaiman schreef:Ik ga ervan uit dat het opleveringsjaar wordt aangegeven. Met name vroeger waren kunstwerken vaak al (veel) eerder klaar dan de rest van de weg. Dat zijn ook de jaartallen die intern gebruikt zullen worden in het Data Informatie Systeem Kunstwerken (DISK).
In dit geval is 1967 niet het opleverjaar, maar het jaar van aanvang van de bouw. Dit was bijvoorbeeld de brug op 29 augustus 1968:
Afbeelding

Ik heb de brug nog nooit als 'Brug Katerveer II' aangeduid zien worden. Het ligt op zich voor de hand, gezien het feit dat de oude brug vaak de Katerveerbrug wordt genoemd. Iemand heeft op de Wegenwiki ook geschreven dat de brug over de Vecht de 'Beatrixbrug' heet. Ik heb die naam nog nooit gehoord in Zwolle. Daar is overigens ook een objectbord geplaatst, ik kan me niet herinneren welke naam daar exact op stond, maar volgens mij niet Beatrixbrug.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Objectborden

Bericht door Wouter N14 » vr 23 jan 2015, 15:07

Naam Katerveerbrug komt wellicht hier vandaan:
Ontwikkeling-stimulerende factoren uit de 20ste-eeuw vormen de bouw van een stalen brug over de IJssel in 1929, die de pont van het Katerveer verving, en een tweede brug die via de Rijksweg en de Berkumerbrug over de Vecht een schakel in de verbinding tussen het westen en noorden des lands teweeg bracht.
Bron.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Objectborden

Bericht door Coen Tunnel » vr 23 jan 2015, 15:29

^^ Dat is wel logisch want het oude buurtschapje ten noordzijde van de brug heet Katerveer en de Willemsvaart mondt bij de Katerveersluis uit in de IJssel. Die naam is eenvoudig te verklaren.
Chris schreef:Iemand heeft op de Wegenwiki ook geschreven dat de brug over de Vecht de 'Beatrixbrug' heet. Ik heb die naam nog nooit gehoord in Zwolle. Daar is overigens ook een objectbord geplaatst, ik kan me niet herinneren welke naam daar exact op stond, maar volgens mij niet Beatrixbrug.
Even googlen leert dat er meerdere bronnen zijn die de naam Beatrixbrug bevestigen, zelfs van Rijkswaterstaat. Op zich ook een logische naam omdat de bouw van de brug vlak na de geboorte van Prinses Beatrix is aangevangen. Mogelijk is de benaming in onbruik geraakt, net als de benaming Herman de Manbrug voor de brug bij Ewijk, inmiddels hernoemd in Tacitusbrug.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Objectborden

Bericht door Rene » vr 23 jan 2015, 15:32

Coen Tunnel schreef:inmiddels hernoemd in Tacitusbrug.
Tijd voor de Quasimodobrug ? Die met de grootste bochel ? :p

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9081
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Objectborden

Bericht door Ds79m » vr 23 jan 2015, 15:35

Chris schreef:Ik heb de brug nog nooit als 'Brug Katerveer II' aangeduid zien worden. Het ligt op zich voor de hand, gezien het feit dat de oude brug vaak de Katerveerbrug wordt genoemd. Iemand heeft op de Wegenwiki ook geschreven dat de brug over de Vecht de 'Beatrixbrug' heet. Ik heb die naam nog nooit gehoord in Zwolle. Daar is overigens ook een objectbord geplaatst, ik kan me niet herinneren welke naam daar exact op stond, maar volgens mij niet Beatrixbrug.
Het is op zich niet ongebruikelijk dat er in de regio waar de brug ligt een andere naam vaker gebruikt wordt dan de officiële naam. In Dordrecht spreekt men ook van de Zwijndrechtsebrug in plaats van de Oude Maasbrug.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Dennal
stadsweg
Berichten: 437
Lid geworden op: zo 16 nov 2008, 11:05
Locatie: Eindhoven, Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Objectborden

Bericht door Dennal » za 24 jan 2015, 13:38

Is dit niet ongeveer het zelfde als we in België en Duitsland zien? Alleen daar staat vaak de lengte en hoogte op!
As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aauwd!

Raadscommissie gem. Eindhoven (verkeer & veiligheid).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Objectborden

Bericht door Chris » za 24 jan 2015, 17:35

Bij de brug over de Overijsselse Vecht staat ook een bord: 'Vechtbrug 1965'. Dus niet Beatrixbrug. Volgens de informatie van de Wegenwiki/autosnelwegen.nl is dat stuk overigens op 1-11-1968 opengesteld.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Objectborden

Bericht door Coen Tunnel » zo 25 jan 2015, 1:35

^^ De brug over de Vecht is ook niet de Beatrixbrug, de brug over het Zwarte Water wel. ;)

Gebruikersavatar
doorn
verkeersader
Berichten: 733
Lid geworden op: di 14 aug 2007, 10:36
Locatie: Amersfoort

Re: Objectborden

Bericht door doorn » zo 25 jan 2015, 14:16

Op de A50 t.h.v. Vaassen staat sinds een week of 2 ook een objectbord bij de brug over het Apeldoorns kanaal.
Er staat:
"Brug
De Grift - 1975"
Het gebruikte lettertype is Ee. Ook staat de tekst nogal dicht op de rand, waardoor het er nogal knullig uitziet.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Objectborden

Bericht door Chris » zo 25 jan 2015, 14:34

^^ Dat stuk is volgens de bekende informatie op 21-11-1977 opengesteld.

Toch vreemd dat ze niet het jaar van opening nemen. Ik kan me voorstellen dat ze het jaar van oplevering nemen, dat niet per se samenvalt met het openingsjaar, maar in deze gevallen gaat het daar niet om.

De Vollenhoventunnel van de A28 bij Zeist is wel een extreem geval, die tunnel was in 1971 al quasi-gereed maar is pas in 1985 in gebruik genomen.

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Re: Objectborden

Bericht door LennyKravitz » zo 25 jan 2015, 19:31

Ga ik misschien even zeiken hier... maar waarom geld spenderen aan dit soort borden? Sorry, naast geld is het WEER een bord langs de weg, en het mogen er wat mij betreft ook minder zijn. :hm:
It aint over 'till it's over...

hmeer
dorpsstraat
Berichten: 213
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 21:15

Re: Objectborden

Bericht door hmeer » zo 25 jan 2015, 19:58

Voor de oude Coentunnel, richting A10-west/A5 staan voor beide buizen ook 2 van deze objectborden. Wel leuk om hier te verwijzen naar de oude Coentunnel dmv 1966.
https://www.google.nl/maps/@52.418667,4 ... QUUBHQ!2e0

Heb geen objectbord gezien voor de noordelijke richting met 2013 erop.

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Objectborden

Bericht door Albaufstieg » zo 25 jan 2015, 20:57

Afbeelding

Ik vind zoiets meer waarde toevoegen dan een bord waarop alleen de naam van het kunstwerk genoemd wordt, een jaartal waarop men begon met bouwen en een prominente vermelding van Rijkswaterstaat. Zo verschaf je ook nog wat informatie aan de weggebruiker; hoe lang het kunstwerk is en welk water er overbrugd wordt.

Volgens mij staan er op diverse plaatsen wel van dit soort borden, bijvoorbeeld op de A2 bij de Jan Blankenbrug en de Martinus Nijhoffbrug. Of er ook een afstandsaanduiding is meegenomen daar weet ik niet.
SPOILER: TOON

Let niet op details, ik had het rivier-symbool niet beschikbaar in SVG.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Objectborden

Bericht door Pino » zo 25 jan 2015, 21:34

Een combinatie tussen de naam van het kunstwerk en het overbrugde water komt wel een paar keer voor. Toevoeging van een lengte- of hoogteaanduiding heb ik in Nederland nooit gezien. De lengte en hoogte van het gemiddelde Nederlandse kunstwerk zijn ook weer niet zo indrukwekkend dat je daar à la minute goodwill mee kweekt bij de weggebruiker. En dat is toch waar het om draait met dit soort borden. Al neemt het niet weg dat het 'leukere' informatie is dan het bouwjaar en de zelfpromotie van Rijkswaterstaat.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Objectborden

Bericht door Rene » zo 25 jan 2015, 22:13

Objectborden zijn geen bewegwijzering.
Ze horen daarom geen blauwe of bruine achtergrond te hebben.
Bovendien zouden teksten op die borden daarom niet in het font RWS-Ee/Dd uitgevoerd moeten worden.

Als een objectbord wordt gecombineerd met een bruin bord voor de waterweg, dan wordt de laatste uiteraard wel als bewegwijzering uitgevoerd.
Een voorbeeld van zoals het wèl moet, is te vinden in de verdiepte ligging van Leiderdorp, op de A4-Li voor het aquaduct onder de Oude Rijn.

Afbeelding
(bevestigingsconstructie is inmiddels verbeterd)

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Objectborden

Bericht door Albaufstieg » zo 25 jan 2015, 22:49

Rene schreef:Objectborden zijn geen bewegwijzering.
Daar was ik wel vanuit gegaan door de voorbeelden op o.a. de A2. ;)

De twee borden bij het Limesaquaduct vind ik mooi uitgevoerd. Prima objectbord met de naam van het kunstwerk en openstellingsjaar. Het vermelden van het kruisende water vind ik wel essentieel bij een brug of aquaduct, mooi dat dat hier is meegenomen.

De lengteaanduiding van het kunstwerk laat ik ook vallen vanwege de door Pino eerder vermelde reden.
TOEVOEGING
Afbeelding

Plaats reactie