Objectborden

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Objectborden

Bericht door Pino » di 20 jun 2017, 14:59

Piles schreef:Jaren geleden moest alle reclame uit de berm omdat het afleidt, ga je vervolgens dit soort onzin neerzetten :facepalm:
+1. Rijkswaterstaat is op allerlei manieren heel hard bezig om reclame voor zichzelf te maken. Daarbij trekt het niet alleen een scheve lijn ten opzichte van bermreclame, het gaat ook nog eens van belastinggeld. Waarom moest de overheid ook alweer reclame maken voor zichzelf?

Dennal
stadsweg
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 16 nov 2008, 11:05
Locatie: Eindhoven, Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Objectborden

Bericht door Dennal » di 20 jun 2017, 16:25

Reactie van RWS regio Zuid op de vraag of deze nog meer geplaatst gaan worden in de regio.

"Bij bruggen/viaducten etc die nieuw of flink gerenoveerd zijn, komen deze borden. In dit geval icm ProRail, zijn samen beheerder hier."
As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aauwd!

Raadscommissie gem. Eindhoven (verkeer & veiligheid).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Objectborden

Bericht door Coen Tunnel » di 20 jun 2017, 21:08

Pino schreef:
Piles schreef:Jaren geleden moest alle reclame uit de berm omdat het afleidt, ga je vervolgens dit soort onzin neerzetten :facepalm:
+1. Rijkswaterstaat is op allerlei manieren heel hard bezig om reclame voor zichzelf te maken. Daarbij trekt het niet alleen een scheve lijn ten opzichte van bermreclame, het gaat ook nog eens van belastinggeld. Waarom moest de overheid ook alweer reclame maken voor zichzelf?
Voor een grote brug, tunnel, dalviaduct, aquaduct of ecoduct vind ik er nog iets voor te zeggen. Maar van die onzin als spoorviaducten en kleine bruggen als de Ganzepannerbrug, de brug over het Apeldoorns Kanaal of de brug over de Arkervaart... Sorry, maar dat voegt echt niks toe voor de weggebruiker en zulke borden zijn inderdaad geldverspilling.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Objectborden

Bericht door Pino » di 20 jun 2017, 21:30

^^ Eens. Bij echt grote kunstwerken hoort ergens ook wel een bordje met een naam, het water dat je kruist, mogelijk de lengte. Dat is dan informatieverstrekking aan de weggebruiker, enigszins vergelijkbaar met toeristische borden, en mag dan best een Rijkswaterstaat-logootje bij. Ik wil de overheid in die zin niet alle vormen van goodwill-campagne ontzeggen. Maar bij simple viaducten of korte bruggen wordt het wel een beetje gortig. Vond het wat dat betreft al fout gaan bij het nieuwe viaduct in Knooppunt Badhoevedorp, dat ook al zo'n bord moest krijgen.

In deze zelfde serie heb ik eigenlijk ook wel bezwaar tegen een Rijkswaterstaat-tekstje rechtsonder op iedere wegwijzer, maar met vaste paneel-maten zal dat vrijwel nooit leiden tot meer materiaal-gebruik. Hoewel zelfs dat met de lamellen van tegenwoordig bepaald niet meer uit te sluiten valt.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Objectborden

Bericht door harry » di 20 jun 2017, 21:39

Pino schreef:een bordje met een naam, het water dat je kruist, mogelijk de lengte.
Het enige interessante naast de naam vind ik het bouwjaar. De rest mag allemaal weg.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Objectborden

Bericht door Pino » di 20 jun 2017, 21:55

^^ Ikzelf geloof het bouwjaar dan wel weer. Water dat je kruist helpt bij het creëren van een plaatje waar je ongeveer bent op de kaart. Lengte heeft niet echt een navigatie-belang, maar geeft je ergens wel een idee wat je te wachten staat. Voor beide geldt dat het alleen zou moeten gebeuren bij kunstwerken van enige omvang. Watertjes als de Dubbele Wiericke plaats je niet op de kaart en op zijn Italiaans een bord voor iedere brug van vijftig meter wordt al snel irritant.

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Re: Objectborden

Bericht door LennyKravitz » di 20 jun 2017, 23:40

harry schreef:
Pino schreef:een bordje met een naam, het water dat je kruist, mogelijk de lengte.
Het enige interessante naast de naam vind ik het bouwjaar. De rest mag allemaal weg.

Ik vraag mij af, welke informatie het bouwjaar geeft dat NUTTIG is voor de weggebruiker.
Moet een dergelijk bord niet naam van het water (functioneel voor oriëntatie) weergeven... en verder niks?

Er worden al teveel borden met teveel informatie geplaatst. Al het extra is m.i. pure flauwekul.
It aint over 'till it's over...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Objectborden

Bericht door harry » wo 21 jun 2017, 1:10

LennyKravitz schreef:welke informatie het bouwjaar geeft dat NUTTIG is voor de weggebruiker.
Geen enkele. Evenmin als de bouwjaren op viaducten. Het is een stukje historie/cultuur, dat niet direct NUTTIG hoeft te zijn.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Objectborden

Bericht door Willem » wo 21 jun 2017, 1:11

Zeker bij kleinere zaken, zoals "spoorviaduct Mereveld, 1952" geldt dat zeker. Fijn dat het viaduct er is, maar hoe het heet en wanneer het gebouwd is interesseert me niet. Net zoals de melding van kleine waterwegen zoals de Enkele of Dubbele Wiericke of het Apeldoorns Kanaal. Leuk, maar het zal wel. Bij grote rivieren als de Waal, Maas etc. is een vermelding wel zinnig.

Misschien is de Belgische (en enkele andere landen) aanpak van simpelweg een klein bordje met "brug nummer x" zo slecht nog niet.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Objectborden

Bericht door Coen Tunnel » wo 21 jun 2017, 8:50

Dennal schreef:Reactie van RWS regio Zuid op de vraag of deze nog meer geplaatst gaan worden in de regio.

"Bij bruggen/viaducten etc die nieuw of flink gerenoveerd zijn, komen deze borden. In dit geval icm ProRail, zijn samen beheerder hier."
Opvallend eigenlijk dat er bij de Koning Willem-Alexandertunnel geen objectborden zijn geplaatst...

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Objectborden

Bericht door Seat Ibiza » wo 21 jun 2017, 9:30

^^
Houden zo. Heel Maastricht heeft het ook nog gewoon over de A2-tunnel...

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Objectborden

Bericht door EtienneM » wo 21 jun 2017, 10:16

^^ Ik vermoed wel dat ze iets gaan plaatsen als de tunnel officieel geopend gaat worden door Koning Willem-Alexander. De vraag is alleen waar...
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Objectborden

Bericht door Pino » wo 21 jun 2017, 11:25

^^ Dat zou dan meestal een wat chiquere plaquette zijn. Maar in het kader van 'klein maar fijn' mag de koning wat mij betreft best zo'n bordje onthullen. Zelfs eentje aan beide kanten van de tunnel.

Serieus: als we in de verkeersinformatie de namen van grote kunstwerken gebruiken (mede omdat het nog wel eens bottlenecks zijn), lijkt het me wenselijk dat die namen voor de weggebruiker zichtbaar worden zodat de naamsbekendheid wordt vergroot. Van de officiële naam c.q. de naam die in de verkeersinformatie gebruikt wordt. Daar zijn deze bordjes prima voor. Omgekeerd is dit een goede reden waarom je de brug over het Apeldoorns Kanaal of de fly-over in Knooppunt Badhoevedorp niet een eigen bordje zou moeten geven.

Overigens vind ik het daarbij een stukje minder bezwaarlijk om ergens in het viaduct zelf nog een naam neer te zetten. Kost nauwelijks extra geld en het leidt de weggebruiker veel minder af dan een bermbord. Op een wat andere manier geldt dat ook voor de kleine Belgische brug-bordjes waaraan de wegbeheerder kennelijk behoefte heeft (althans: als dit bedoeld is voor de weggebruiker, moet iemand me de lol eens uitleggen). Echter, hoe groter dat soort brug-nummer-bordjes worden, des te hinderlijker worden ze voor de weggebruiker. Belangrijkste voorbeeld Italië.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Objectborden

Bericht door Chris » do 22 jun 2017, 20:57

harry schreef:
Pino schreef:een bordje met een naam, het water dat je kruist, mogelijk de lengte.
Het enige interessante naast de naam vind ik het bouwjaar. De rest mag allemaal weg.
Het jaartal is al decennia gemeengoed op kunstwerken inderdaad, alleen zie je die als weggebruiker niet altijd omdat je zelf over het kunstwerk rijdt. Dan is een bord wel handig.

Dan nog is het de vraag welk jaartal je er op zet; het bouwjaar (aanvang werkzaamheden), het opleveringsjaar of jaar van ingebruikname? Nu staan er nogal wat borden met jaartallen die niet overeenkomen met het jaartal van openstelling. Dat laatste is toch wel de belangrijkste mijlpaal voor de gebruiker lijkt me.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Objectborden

Bericht door harry » do 22 jun 2017, 21:02

^^ Als wegenhistoricus vind ik het bouwjaar belangrijker.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Objectborden

Bericht door marcel » za 24 jun 2017, 22:11

Willem schreef:Dubbele Wiericke
Dat was mij net een paar weken geleden opgevallen op de A12 ... mij stoort het niet, en jaartallen vind ik ook interessant.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Objectborden

Bericht door Pino » za 24 jun 2017, 22:20

Je hebt een paar bijna poëtische namen in dit gebied: de Enkele en Dubbele Wiericke in de A12 en de Oude Zederik in de A27. Alle drie kleine watertjes zonder belang, maar bewegwijzerd. Gelukkig met kleine, laag geplaatste bordjes die niet echt in het gezicht springen. Houdt het wegbeeld wel zo rustig.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Objectborden

Bericht door Coen Tunnel » za 24 jun 2017, 22:39

^^ Te lang niet op de A12 geweest?

Er staan weliswaar geen objectborden maar wel de gewone rivierborden: https://www.google.nl/maps/@52.0653212, ... 312!8i6656

De bordjes die er eerst stonden waren een flinke slag kleiner:
https://www.google.nl/maps/@52.0653461, ... 312!8i6656

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Objectborden

Bericht door Pino » za 24 jun 2017, 22:55

Ja, weet dat het geen objectborden zijn (in die zin raken we off-topic). Wel grappig om te zien dat de bordjes met wissel naar NBA-bruin een flink slag groter zijn geworden. Maar kan nog net, vind ik.

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Re: Objectborden

Bericht door LennyKravitz » zo 25 jun 2017, 2:02

harry schreef:^^ Als wegenhistoricus vind ik het bouwjaar belangrijker.
Belangrijk voor wie? Voor de weghistoricus (hoeveel Nederlanders zijn dat?) wel misschien... maar voor Jan Doedel achter het stuur zal het toch een worst wezen. Het hoeft niet op het bord. Dat het soms in een spoorwegviaduct of zo in het reliëf zit, whatever - maar voor de wegbeheerder vind ik het geen taak om op een bord te plaatsen.

Dit is onzininfo voor de weggebruiker, dit kost geld (niet alleen de borden, maar wie zijn hier allemaal mee bezig bij wegbeheerders?).

Bij grote tunnels of wateren als markante markeringspunten is "Botlektunnel" of "Gouweaquaduct" of "Nederrijn" is de naam genoeg. Meer is niet nodig.

Leuk als je hobbyist bent, maar daar moeten we de andere weggebruikers niet mee storen, en de belastingbetaler niet mee belasten.
It aint over 'till it's over...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Objectborden

Bericht door waldo79 » zo 25 jun 2017, 10:12

Nou nou nou, een beetje minder in de wiek geschoten mag wel, Lenny Kravitz.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Objectborden

Bericht door keokiracer » zo 25 jun 2017, 10:25

Ik kan het alleen maar volledig met hem eens zijn.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Objectborden

Bericht door Palance » zo 25 jun 2017, 11:27

Ik stel voor om borden met een QR-code neer te zetten en een parkeerhaventje. De gemiddelde gebruiker rijdt gewoon door, de geïnteresseerde stopt en scant dat ding, en krijgt alles te zin op zijn telefoon. Simpel :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Objectborden

Bericht door harry » zo 25 jun 2017, 22:21

LennyKravitz schreef:Dit is onzininfo voor de weggebruiker
Het is een stukje cultuur en geschiedenis. Vergelijkbaar met kunst langs de weg. Er zijn inderdaad mensen die dat onzin vinden. Ik niet.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Dennal
stadsweg
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 16 nov 2008, 11:05
Locatie: Eindhoven, Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Objectborden

Bericht door Dennal » zo 25 jun 2017, 23:14

Eens ^^ Maar er moeten wel richtlijnen voor gemaakt worden wat wel en wat niet! De ene regio doet het weer niet de andere wel...... Zelfde geldt voor de bruine rivier borden.


Zelf vind ik het best interessant om te weten welke rivier er stroomt, of de naam van een (grote brug).
As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aauwd!

Raadscommissie gem. Eindhoven (verkeer & veiligheid).

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Re: Objectborden

Bericht door LennyKravitz » ma 26 jun 2017, 18:34

waldo79 schreef:Nou nou nou, een beetje minder in de wiek geschoten mag wel, Lenny Kravitz.
Valt wel mee hoor ... maar vind wel dat er te veel (onzin-) borden langs de weg wordt geplaatst. Weg ermee... teveel informatie... dan moet niet ertoe doende informatie (met relatie tot de bestuurder/weg) zeker weg.
It aint over 'till it's over...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Objectborden

Bericht door Chris » ma 26 jun 2017, 20:30

Alhoewel ik het er mee eens ben dat er teveel borden voor onbenullige kunstwerken worden geplaatst, lijkt me de aanduiding van het bouwjaar op die borden nou niet een onoverkomelijke kostenpost.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Objectborden

Bericht door boe! » ma 26 jun 2017, 20:32

Een webpagina met alle objecten en hun kenmerken kost minder.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Objectborden

Bericht door Hajo » ma 26 jun 2017, 21:41

Ik vind het wel interessante en leuke info om te weten welk water de weg kruist. Sommige andere objecten mogen van mij ook wel een bord krijgen, zoals bijvoorbeeld de dalbrug in de A79. Maar zoals het gezegde luidt: "overdaad schaadt".

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Objectborden

Bericht door captain007 » ma 26 jun 2017, 22:40

Het is gewoon zoals met zoveel dingen, doe het met mate en alleen bij de echt grote objecten die ook in de verkeersinformatie, etc gebruikt worden. En dat jaartal erbij vind ik dan wel wat hebben, hoewel de juistheid soms ook wat betwist kan worden.

Plaats reactie