Redesign handwijzers: Uu, Clearview of toch Ee ?

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 28 jan 2006, 20:13

Ik vind de afgeronde hoeken van de redesign-handwijzers persoonlijk ook mooier dan die chevron-gehoekte exemplaren. Tegen de materiaaluitvoering van de nieuwe handwijzer heb ik ook nooit bezwaar gehad.
Ik begrijp alleen niet waarom men op die platen niet gewoon een versmalde vorm van Ee gebruikt i.p.v. dat slecht leesbare redesign. :?
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 28 jan 2006, 22:09

@ ViaHaaren: En dan zulke gedrochten tegenkomen zeker?
Afbeelding
:kotskots:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 28 jan 2006, 22:18

@Vinny: Met het bord is m.i. op 2 punten na niets mis.
De tekortkomingen: Uu-lettertype en de open pijlpunt
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » za 28 jan 2006, 22:19

Punt 3: het "wijst" naar links :roll:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 28 jan 2006, 22:20

Punt 3: het "wijst" naar links
En daar had ik het dus over... ;)

Een echte 'miswijzer' in plaats van een wegwijzer. En volgens mij zijn die dingen er voor om je de juiste richting op te sturen. De open pijlpunt en het gebruikte lettertype zal mij aan mijn spreekwoordelijke achterwerk oxyderen; wanneer de wegwijzer je een verkeerde kant op tracht te sturen is dat ding rijp voor de schroothoop.
Laatst gewijzigd door Vinny op za 28 jan 2006, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 28 jan 2006, 22:21

Ja, en ?
Misschien in deze situatie niet helemaal kosher, maar als er wèl een arm naar rechts naast had gehangen en er slechts één aanrijrichting is, zie ik het bezwaar niet tegen een omhoog wijzende pijl.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 28 jan 2006, 22:23

Kijk eens rond: ik ben al twee keer verkeerd gereden door dit soort misbaksels die o.m in het centrum van Heerenveen staan (naar het station). Het is een ongelovelijke SCHANDE dat deze borden op het Nederlandse wegennet te vinden zijn.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 28 jan 2006, 22:26

Met een beter zichtbare pijl was je misschien niet verkeerd gereden.

Merk op dat pijlen omhoog in handwijzers met rechte uiteinden vroeger ook al voorkwamen.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » za 28 jan 2006, 22:26

Exact Vinny. Ook ik heb me al eens verreden door omlaagwijzende pijlen, terwijl de arm van het bord naar rechts wijst (op een rotonde). Is het nou zo veel duurder om de zijkant RECHT te maken bij omhoog- of omlaagwijzende pijl?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 28 jan 2006, 22:28

Merk op dat pijlen omhoog in handwijzers met rechte uiteinden vroeger ook al voorkwamen.
In zulke gevallen was de lay-out van het bord zo anders en de pijl zo groot en vet dat men wel door had dat men je rechtdoor uit probeert te sturen ;)

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 28 jan 2006, 22:29

Toch de pijlgrootte en -vorm dus... :?:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 28 jan 2006, 22:39

Regel 1: bij een bord dient de pijlrichting vanzelfsprekend te zijn. Een pijl moet een voor de weggebruiker logische richting aanduiden. Een pijl moet een hulpmiddel zijn om de richting van de aangegeven bestemming te bereiken. De bestemming vereist de meeste concentratie van een weggebruiker, dus er moet niets te raden/interpreteren zijn voor weggebruiker met betrekking van de door de wegwijzer aan te duiden richting ;)

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 28 jan 2006, 22:44

Dat is volgens mij op geen enkel punt strijdig met de ronde kopvorm. Wel met de beroerd kleine open pijltjes.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 28 jan 2006, 22:49

Dat is volgens mij op geen enkel punt strijdig met de ronde kopvorm
Dat is (met alle respect) toch de grootste onzin René die je tot nu toe op dit forum hebt opgeschreven...

Het is namelijk STRIJDIG MET ALLES aan de ronde kopvorm. Er deugt in het geheel niets van. Die ronde kopvorm heeft in 99 % namelijk dezelfde functie als de 'pijl' in de chevronpijl. En dus wordt dat als zodanig door iedereen geinterpreteerd. Ik ben écht niet de enige die verkeerd rijdt... :roll:

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 28 jan 2006, 23:24

Zo interpreteer JIJ het. JIJ vindt dat het niet deugt.
JIJ stelt dat iedereen de ronde kop hetzelfde interpreteert als de chevronpunt. :roll:

En ik denk dat dat niet het geval is. Je zult zeker niet de enige zijn die verkeerd rijdt - ik ben de laatste die dat zal betwisten. Maar volgens mij zijn de foutrijders wel slechts een kleine minderheid.

De bordvorm en -bevestigingsconstructie vind ik een duidelijke vooruitgang bij redesign. Alleen de pijlpunt is m.i. te klein en te weinig duidelijk, mede door de open pijlvorm.

Er bestaan trouwens ook handwijzers-oude-stijl met een rechte arm en pijlen naar links of rechts erin. Dus zonder chevronpijlpunt. Reed jij daar vroeger rechtdoor ? Of viel de ouderwetse, grote pijl met hartkoppijlpunt daar wel voldoende op ?

Afbeelding

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 28 jan 2006, 23:33

In Utrecht, daar heb ik rijles gehad en dit soort wegwijzers stond bij rotondes. Ik ben er niet verkeerd gereden. Toch ben ik gezakt niet wegens het foutief lezen van een wegwijzer, maar door het missen van een onoogelijk klein bordje met de rijstroken-verdeling, waardoor ik verkeerd voorsorteerde... :cry:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 28 jan 2006, 23:35

Zo interpreteer JIJ het. JIJ vindt dat het niet deugt.
JIJ stelt dat iedereen de ronde kop hetzelfde interpreteert als de chevronpunt. Rolling Eyes
Echt niet. Iedereen van mijn studiegroep die aanwezig was in de auto (en dat waren er nogal wat) hadden precies hetzelfde. En niet te vergeten mijn buurmeisje die ook dit soort bewegwijzering liever vandaag dan morgen opgeruimd ziet ;)

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 29 jan 2006, 10:15

René schreef:En ik denk dat dat niet het geval is. Je zult zeker niet de enige zijn die verkeerd rijdt - ik ben de laatste die dat zal betwisten. Maar volgens mij zijn de foutrijders wel slechts een kleine minderheid.
Ik zou hier inderdaad gewoon rechtdoor zijn gereden. :dyn_hyp:

Ik let in het verkeer dan ook vooral op wat er op de borden staat (pijlen, bestemmingen) en nauwelijks op de lay-out.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » zo 29 jan 2006, 10:34

Vinny heeft gelijk, dit soort borden zijn onnodig onduidelijk uitgevoerd, doordat ze een bepaalde richting op lijken te wijzen. Vanwege de combinatie van een wijzend bord en een onleesbare pijl, is het niet ondenkbaar dat mensen denken dat je linksaf moet.

Wat dat betreft is het vreemd dat dit soort borden juist in Nederland worden geplaatst. Het is immers juist hier waar bij sommige mensen de kritiek op de Franse borden niet van de lucht is, wanneer er links van de kruising een bord schuin naar rechts wijst, en rechts een bord schuin naar links en je dan rechtdoor moet (wat mij overigens nooit enige problemen heeft opgeleverd).
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

ReisThijs
verkeersader

Bericht door ReisThijs » zo 29 jan 2006, 12:31

Dat die Franse borden die schuin staan rechtdoor betekenen moet je even door hebben, maar levert niet echt problemen op. Het wordt met de B/F bewegwijzering pas lastig als voor het bord rechts voor linksaf net een auto staat, of ook heel leuk: al de laaggeplaatste bewegwijzering tegen de gevel van een café zit met een terras ervoor...

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » zo 29 jan 2006, 16:23

Die pijl is later nog dikker gemaakt.

Afbeelding

Lijkt me toch wel duidelijk waar de N15 heengaat. :)

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » zo 29 jan 2006, 16:34

Dat vind ik niet zo'n goed voorbeeld, omdat je al enigszins naar links gaat omdat het een oprit is, en je niet helemaal linksaf kan slaan, omdat er een vangrail loopt. M.a.w. al zouden er pijlen naar links wijzen, dan is de rijrichting nog wel duidelijk.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 29 jan 2006, 17:39

Is het dan niet een idee als die wegwijzer je rechtdoor wil sturen, om dan het bord af te vlakken ipv de ronde vorm te gebruiken?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » zo 29 jan 2006, 17:40

Dat is een geweldig idee. Ik vroeg mij ook al af waarom dat niet wordt toegepast.
De autogordel: een band voor het leven.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » zo 29 jan 2006, 17:41

Frits schreef:Dat is een geweldig idee. Ik vroeg mij ook al af waarom dat niet wordt toegepast.
Omdat het duurder is als je voor bepaalde situaties afwijkende armen gaat maken. De huidige zijn gewoon universeel overal te gebruiken.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 29 jan 2006, 17:42

Dat vind een raar argument. Bij de oude handwijzers had je toch ook verschillende vormen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » zo 29 jan 2006, 17:44

Toch zouden die heel veel kunnen worden toegepast. Misschien dat dat het prijskaartje weer omlaag zou brengen. Het zou wel duidelijker zijn.
De autogordel: een band voor het leven.

VTB
autoweg

Bericht door VTB » zo 29 jan 2006, 17:44

mavas schreef:Is het dan niet een idee als die wegwijzer je rechtdoor wil sturen, om dan het bord af te vlakken ipv de ronde vorm te gebruiken?
Je bedoelt zoals vroeger werd toegepast (vóór de komst van Redesign)? Vind ik inderdaad ook een stuk mooier en duidelijker!
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » zo 29 jan 2006, 17:48

mavas schreef:Dat vind een raar argument. Bij de oude handwijzers had je toch ook verschillende vormen.
Ja, en dat was dus te duur, waarna er één universele arm werd ontworpen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 30 jan 2006, 20:24

Er kan ook gewoon een standaard bord gebruikt worden dat normaal voor voorwegwijzers, of portaalborden geplaatst wordt. Het lijkt me zelfs goedkoper... ;)