Eenduidig systeem doelen bewegwijzering

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Eenduidig systeem doelen bewegwijzering

Bericht door Coen Tunnel » zo 06 nov 2005, 21:26

Mijn idee voor verbetering van de doelen op de bewegwijzering:

1. Logische einddoelen die in principe over de hele lengte van de autosnelweg worden aangegeven. Voorbeeld: op de A1 richting Duitsland wordt Enschede het einddoel.
2. Tevens vermeld: de eerstvolgende stad (soms aan een afslaande weg)met 50.000+ inwoners.
3. Eventueel één regionaal doel (of kleinere stad). Op de A32 kun je best volstaan met een plaats als Heerenveen. Ten slotte worden snelwegen ook veel voor regionaal verkeer gebruikt.
4. Kleinere doelen die vlakbij een grotere eindbestemming liggen krijgen geen prioriteit (dus op de A28 Amersfoort pas aangeven bij Hattemerbroek en niet al voor Zwolle).
5. Groteren steden (voornamelijk Amsterdam en Rotterdam) juist vaker aangeven.
6. Maximaal 3 doelen per bord.

Als voorbeeld de A28 van Groningen richting Utrecht, een weg die ik zelf goed ken:

KP Julianaplein: Emmen, Assen, Utrecht
Afrit 36: Assen, Utrecht
Afrit 33: Veendam, Zwolle, Utrecht
Afrit 32: Emmen, Zwolle, Utrecht
Afrit 31: Hoogeveen, Zwolle, Utrecht
Afrit 26: Emmen, Zwolle, Utrecht
KP Hoogeveen: Meppel, Zwolle, Utrecht
Afrit 24: Zwolle, Utrecht
Afrit 19: Kampen, Apeldoorn, Utrecht
KP Hattemerbroek: Amsterdam, Amersfoort, Utrecht
KP Hoevelaken: Amersfoort, Rotterdam, Utrecht
Afrit 8: Zeist, Rotterdam, Utrecht
Afrit 3: Rotterdam, Utrecht
KP Rijnsweerd: Utrecht

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 06 nov 2005, 21:30

Zulke criteria heb ik ook al eens proberen te bedenken. Soms zijn ze wel lastig uit te voeren, bijvoorbeeld in uitgestrekte dunbevolkte gebieden. (weinig in Nederland). Vanaf Groningen vind ik het vreemd dat Zwolle nog niet op de borden staat.

Dat zou imo moeten zijn:

Assen
Zwolle
Utrecht

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 06 nov 2005, 21:31

Mijn definitie van een grote stad: minimaal 100.000 inwoners met een marge van 5.000 á 10.000 inwoners. Op die maniers wordt Deventer (96.000) ook een grote stad. maar Hengelo en Almelo niet. Afschaffen dus Hengelo vanaf Amsterdam, maar Enschede.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » zo 06 nov 2005, 22:08

Een minimumaantal inwoners voor de vermelding van een stad op de borden is eigenlijk oneerlijk. De situaties kunnen natuurlijk nogal wisselen. De ene stad kan belangrijker zijn als de ander, ondanks de inwoneraantallen.

boe!
2x5 autosnelweg

Re: Eenduidig systeem doelen bewegwijzering

Bericht door boe! » zo 06 nov 2005, 22:17

Coen Tunnel schreef: KP Hoevelaken: Amersfoort, Rotterdam, Utrecht
Afrit 8: Zeist, Rotterdam, Utrecht
Afrit 3: Rotterdam, Utrecht
Rotterdam? Den Haag is logischer. Vanuit Amersfoort/Utrecht gaat er meer verkeer naar Den Haag. Tevens leidt de E30 naar Den Haag.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » ma 07 nov 2005, 9:06

Wat mij betreft zijn regels met betrekking tot de bewegwijzering handig, maar soms is het beter wat meer van geval tot geval te bekijken wat het beste is. Dat voorkomt vervelende uitwassen van een systeem, zoals Zierikzee op de A59. Verder ziet het er voor de A28 wat mij betreft goed uit.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 07 nov 2005, 10:31

Wat mij betreft zijn regels met betrekking tot de bewegwijzering handig, maar soms is het beter wat meer van geval tot geval te bekijken wat het beste is. Dat voorkomt vervelende uitwassen van een systeem, zoals Zierikzee op de A59. Verder ziet het er voor de A28 wat mij betreft goed uit.
In de richtlijnen Bewegwijzering staat het per geval aangegeven hoor. Je zult altijd met problemen kampen, bijvoorbeeld met een weg als de A 9 die naar het zuiden 'nergens' heen loopt. Of waarbij alle te bereiken bestemmingen via andere wegen beter te bereiken zijn. Dat is het noodlot van een weg die echt als grid verbinding is aangelegd. De A 59 is inderdaad een ander klassiek voorbeeld. Een ander dillema is de A 7 waar Leeuwarden staat aangegeven als 'surrogaat' eindbestemming in plaats van Groningen. De bewegwijzering volgt een 'logisch' wegverloop. Terwijl op de A 28 de bewegwijzering juist het wegnummer volgt (Groningen i.p.v. Emmen).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 07 nov 2005, 11:24

Coen Tunnel schreef:1. Logische einddoelen die in principe over de hele lengte van de autosnelweg worden aangegeven. Voorbeeld: op de A1 richting Duitsland wordt Enschede het einddoel.
Slecht voorbeeld. Op de A1 staat Hengelo, en dat is nu al over dezelfde lengte als dat Enschede volgens jou zou moeten staan. Bovendien ligt Enschede niet echt aan de A1.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » ma 07 nov 2005, 17:35

1. Logische einddoelen die in principe over de hele lengte van de autosnelweg worden aangegeven. Voorbeeld: op de A1 richting Duitsland wordt Enschede het einddoel.

==> Niet mee eens. Reden: zie Harry. Bovendien lopen die wegen gewoon in Duitsland verder, dus Duitse eindbestemmingen zijn wel noodzakelijk.

2. Tevens vermeld: de eerstvolgende stad (soms aan een afslaande weg)met 50.000+ inwoners.

==> Mee eens.

3. Eventueel één regionaal doel (of kleinere stad). Op de A32 kun je best volstaan met een plaats als Heerenveen. Ten slotte worden snelwegen ook veel voor regionaal verkeer gebruikt.

==> Mag van mij.

4. Kleinere doelen die vlakbij een grotere eindbestemming liggen krijgen geen prioriteit (dus op de A28 Amersfoort pas aangeven bij Hattemerbroek en niet al voor Zwolle).

==> Niet mee eens. Wat mij betreft de Duitse methode. Van tevoren op afstandsbewijzering al vermelden dat Amersfoort via de A28 gaat en dat voor Zwolle.

5. Groteren steden (voornamelijk Amsterdam en Rotterdam) juist vaker aangeven.

==> Mag wel.

==> Hangt er vanaf wat voor plaatsen er verderop liggen. Soms kan het nodig zijn om er meer te vermelden.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 07 nov 2005, 17:39

==> Hangt er vanaf wat voor plaatsen er verderop liggen. Soms kan het nodig zijn om er meer te vermelden.
Inderdaad. In het Ruhrgebied heb je nogal wat grote plaatsen (400.000+) zoals Bochum, Wuppertal, Dortmund, Essen, Duisburg, Düsseldorf, Köln etc. Dan moet je wel wat meer steden op de bewegwijzering zetten (wat ze dus niet doen, op bijv de A40 en A42)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 07 nov 2005, 22:05

Chrizz schreef:Zulke criteria heb ik ook al eens proberen te bedenken. Soms zijn ze wel lastig uit te voeren, bijvoorbeeld in uitgestrekte dunbevolkte gebieden. (weinig in Nederland). Vanaf Groningen vind ik het vreemd dat Zwolle nog niet op de borden staat.

Dat zou imo moeten zijn:

Assen
Zwolle
Utrecht
Emmen, wat maar ietsje kleiner is dan Assen, zou ik tussen Groningen en Zuidlaren ook graag willen vermelden. Dus daarom dat ik uitkwam op Emmen, Assen en Utrecht en dan vanaf Assen Zwolle vermelden.

Wat betreft mijn eerste punt: Enschede is een bestemming waarvoor je een groot deel van de A1 nodig hebt (in feite een klein eindje van de A1 af, maar wel veel groter en belangrijker dan bijvoorbeeld Hengelo).

Buitenlandse plaatsen zou ik natuurlijk ook vemelden, maar een criterium kan ik daar zo gauw niet voor bedenken. Persoonlijk zou ik dat later doen, maar in het geval van grensoverschrijdende snelwegen zou ik toch proberen maximaal drie doelen op het bord te hebben. Dus vanaf Almelo (KP Azelo): Hengelo, Enschede, Osnabrück. Vanaf Hengelo: Oldenzaal, Nordhorn, Osnabrück.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 08 nov 2005, 10:41

Coen Tunnel schreef:Enschede is ... veel groter en belangrijker dan bijvoorbeeld Hengelo
Misschien ietsje groter, maar veel groter? Laat ze het in Hengelo maar niet horen. Als Enschede echt veel groter geweest was, was er niet zo'n gedoe geweest rond Hengelschede/Twentestad.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

Riva
autoweg

Bericht door Riva » di 08 nov 2005, 13:22

Enschede is bijna twee keer zo groot als Hengelo. Ongeveer 80.000 inwoners om 153.000. Met recht VEEL groter dus.
Rainier

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 08 nov 2005, 21:11

Riva schreef:Enschede is bijna twee keer zo groot als Hengelo. Ongeveer 80.000 inwoners om 153.000. Met recht VEEL groter dus.
:shock: Goh, ik wist niet dat het verschil zo groot was.

Waarom is Hengelo dan eigenlijk nog geen Enschede-West?
:denk:
--Harry.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » di 08 nov 2005, 21:25

Coen Tunnel schreef:Vanaf Hengelo: Oldenzaal, Nordhorn, Osnabrück.
Dit staat er in het echt:
Afbeelding

Op de A1 staat consequent NA de afrit Bathmen bij elke afrit de volgende afrit op de borden vermeld. In dit geval dus Hengelo-Noord.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 08 nov 2005, 21:27

Dat vind ik wel 'n mooi systeem, vooral voor de afstandsborden. In dichtbebouwde gebieden is het voor de portaalborden/overhead signs niet echt een oplossing...

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » di 08 nov 2005, 21:35

Offtopic: Het valt me op dat ze daar rond de A35/A1 alle portaalborden met lichtbakken zijn. Meestal zie je dit enkel in de Randstad, en als de snelweg verlicht is.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 08 nov 2005, 21:37

Ook op de A28 bij Zwolle :)

Riva
autoweg

Bericht door Riva » di 08 nov 2005, 22:00

Frits schreef:Op de A1 staat consequent NA de afrit Bathmen bij elke afrit de volgende afrit op de borden vermeld. In dit geval dus Hengelo-Noord.
Dat is voor een deel ook toeval. Bij afrit Holten wordt op het overhead-sign Holten-Oost vermeld, maar dit gebeurt standaard als een plaats twee afritten heeft. Daarna komt alleen nog afrit Rijssen.
Rainier

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » wo 09 nov 2005, 9:21

Mark schreef:Offtopic: Het valt me op dat ze daar rond de A35/A1 alle portaalborden met lichtbakken zijn. Meestal zie je dit enkel in de Randstad, en als de snelweg verlicht is.
Erfenisje uit het verleden. Binnenkort zullen ze allemaal wel vervangen zijn.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 09 nov 2005, 10:33

ViaHaaren schreef:Erfenisje uit het verleden. Binnenkort zullen ze allemaal wel vervangen zijn.
Dan kunnen ze meteen het E-nummer en het afritnummer integreren: A1 | E30 naast elkaar en voor het afritnummer het internationale symbool. Beide dus op het bord, geen ruitertje.
Donateur Vereniging Wegenforum

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » do 10 nov 2005, 17:47

Hajo schreef:
ViaHaaren schreef:Erfenisje uit het verleden. Binnenkort zullen ze allemaal wel vervangen zijn.
Dan kunnen ze meteen het E-nummer en het afritnummer integreren: A1 | E30 naast elkaar en voor het afritnummer het internationale symbool. Beide dus op het bord, geen ruitertje.
Ja dat zou er veel mooier uit zien. Helemaal mee eens.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » do 10 nov 2005, 17:52

ViaHaaren schreef:
Mark schreef:Offtopic: Het valt me op dat ze daar rond de A35/A1 alle portaalborden met lichtbakken zijn. Meestal zie je dit enkel in de Randstad, en als de snelweg verlicht is.
Erfenisje uit het verleden. Binnenkort zullen ze allemaal wel vervangen zijn.
Zo'n drie/vier jaar geleden is het rechterbord op de foto door graffityspuiters onder geklad. Deze moest worden vervangen. Ik dacht toen nog, dat dat het einde van de lichtbak zou betekenen. Gelukkig niet. En ze doen het ook nog steeds. I love lichtbakken.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » do 10 nov 2005, 18:01

Weet je zeker dat het niet gewoonm gereinigd is? Nieuwe aanstralers worden bij mijn weten niet meer geplaatst.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » do 10 nov 2005, 18:04

Je maakt me aan het twijfelen. Ik zal er dit weekend even langs rijden en een close-up foto van maken.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 10 nov 2005, 21:20

De foto van Frits hierboven suggereert echter dat men wel het bord vervangen heeft maar de 'aanstraler' heeft laten zitten ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rosco P. Coltrane

Bericht door Rosco P. Coltrane » vr 11 nov 2005, 13:57

Mooi bord, er staat wel een fout op Osnabruck moet zijn Osnabrugge :lol: (Osnabruck)

N342
autoweg

Bericht door N342 » vr 11 nov 2005, 14:11

Rosco P. Coltrane schreef:Mooi bord, er staat wel een fout op Osnabruck moet zijn Osnabrugge :lol: (Osnabruck)
Valt me altijd nog mee dat Duitsland het bij Arnheim en Nimwegen gelaten heeft, en niet begonnen is met Ruhrmund (Roermond), Kirchrath (Kerkrade) of in het ergste geval Tiere (Dieren)

Löwarden (Leeuwarden) en Der Haage (Den Haag) zouden het ook leuk doen.
Laatst gewijzigd door N342 op vr 11 nov 2005, 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
*11-08-2017 L.M.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 11 nov 2005, 14:13

Op fietswegwijzers bij Bunde staat ook nogwel Neuschanz (Nieuweschans).

N342
autoweg

Bericht door N342 » vr 11 nov 2005, 14:16

Coen Tunnel schreef:Op fietswegwijzers bij Bunde staat ook nogwel Neuschanz (Nieuweschans).
Overal staat Neuschanz, vindt maar een Nieuweschans op een Duits bord in het Rheiderland.

En aangezien Nieuweschans (volgens de borden aldaar) een kuuroord is, zou er op de Duitse borden Bad Neuschanz moeten staan.
*11-08-2017 L.M.