Toeristische borden langs snelweg

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Toeristische borden moet langs de snelweg komen te staan!

Goed idee!
125
65%
Overbodig, staan al teveel borden langs de snelwegen
32
17%
Geen idee, maakt me niet uit. Ik mis ze in ieder geval niet.
36
19%
 
Totaal aantal stemmen: 193

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Toeristische borden langs snelweg

Bericht door GuteFahrt » za 22 apr 2017, 14:13

Ben benieuwd hoe die er dan uit ziet.

Zelf ben ik in de regio Zutphen in het verleden wel op vakantie geweest. Bekend terrein dus, al is het lang geleden (het jaar 1999). Later ook nog wel eens in de stad en de regio vertoefd. Er staat wel Achterhoek op het bord, maar dit exemplaar slaat eigenlijk meer op de stad zelf. De skyline van de Torenstad is er immers in verwerkt. Er schijnen 5 varianten te zijn.

Terwijl we er langs reden associeerde ik op dat moment Zutphen niet direct met de Achterhoek. Dat is meer Doetinchem - Winterswijk en al wat ertussen ligt, globaal gezegd (in mijn gedachten). Beschouwde Zutphen e.o. als "gewoon" Gelderland op z'n best (levert je mooie streken). Tot de Veluwe kun je het ook niet echt meer rekenen.

Afijn, in het wiki artikel is een stuk tekst gewijd aan de afbakening van het gebied. Daar zit vast een (grote) kern van waarheid in.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Toeristische borden langs snelweg

Bericht door waldo79 » za 22 apr 2017, 16:42

Verschil tussen bijvoorbeeld Graafschap en Achterhoek is moeilijk te maken. Met de Veluwe heb ik ook geen idee wat daartoe gerekend wordt. In elk geval voelt het niet als zodanig als je net de Grebbeberg bent afgedaald naar de Gelderse Vallei.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Toeristische borden langs snelweg

Bericht door nederland24 » zo 23 apr 2017, 14:16

^^De grens wat wel of niet bij de Achterhoek zit, is niet altijd helemaal duidelijk. Het Gelderse gebied ten oosten van de IJssel met uitzondering van de stedelijke regio Arnhem-Nijmegen wordt meestal tot de Achterhoek gerekend.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Toeristische borden langs snelweg

Bericht door GuteFahrt » zo 23 apr 2017, 14:20

^^ Als de provinciegrens "de rest" afbakent horen Zutphen, Lochem en kleinere plaatsen als Gorssel, Epse, Harfsen en Laren daar dus 'gewoon' bij.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Toeristische borden langs snelweg

Bericht door Hajo » zo 23 apr 2017, 14:22

Wat ik mis is een verwijzing naar het Nationaal Militair Museum en Park Soesterberg aan de A28. Die staan wel consequent aangegeven op het OWN. Wit op bruin, zoals voor toeristische bestemmingen gebruikelijk is.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Toeristische borden langs snelweg

Bericht door nederland24 » zo 23 apr 2017, 14:26

GuteFahrt schreef:^^ Als de provinciegrens "de rest" afbakent horen Zutphen, Lochem en kleinere plaatsen als Gorssel, Epse, Harfsen en Laren daar dus 'gewoon' bij.
Maar er zit ook wel wat overgang tussen de verschillende gebieden en regio's. Je kan een regio namelijk zien als een landschappelijk geheel, stedelijke regio, een cultuur-historisch geheel en/of een bestuurlijk geheel.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Toeristische borden langs snelweg

Bericht door harry » zo 30 apr 2017, 22:39

Appingedam.
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Toeristische borden langs snelweg

Bericht door Rene » ma 01 mei 2017, 0:06

Dat ding staat toch hopelijk niet langs de N33 ?

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Toeristische borden langs snelweg

Bericht door EtienneM » ma 01 mei 2017, 0:38

Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Toeristische borden langs snelweg

Bericht door Kaaiman » ma 01 mei 2017, 8:14

Zo te zien op gemeentelijke grond, onderaan het talud van een gemeentelijke weg.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Toeristische borden langs snelweg

Bericht door Coen Tunnel » ma 01 mei 2017, 8:53

Dat bord op de foto van Harry zal gezien de zichtbare wegmarkering wel niet langs de N33 staan. Ik zie daar GOW-markering en de N33 is een stroomweg. Dat andere bord in het Streetviewbeeld van EtienneM staat netjes achter de vangrail. Misschien iets wat je niet echt op die plek wil hebben, maar het is mijns inziens niet veel anders dan de Planken Wambuis-reclameborden langs de A50 en A12.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Toeristische borden langs snelweg

Bericht door Widejo » ma 01 mei 2017, 11:29

Begint nu wel langzaam een allegaartje te worden van allerlei soorten bestuurslagen die maar een bordje bestellen in 'de stijl van'. Zijn hier geen richtlijnen voor?
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Toeristische borden langs snelweg

Bericht door harry » ma 01 mei 2017, 20:31

Rene schreef:Dat ding staat toch hopelijk niet langs de N33 ?
Ik weet niet waarom je het hoopt. Het bord van mijn foto staat op de N360 ter hoogte van Ekenstein.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Toeristische borden langs snelweg

Bericht door GuteFahrt » di 30 mei 2017, 20:30

krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Dennal
stadsweg
Berichten: 434
Lid geworden op: zo 16 nov 2008, 11:05
Locatie: Eindhoven, Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Toeristische borden langs snelweg

Bericht door Dennal » zo 30 jul 2017, 23:40

Het bord Maasplassen langs de A2 Eindhoven -> Maastricht lijkt er niet meer te staan? Kan zijn dat ik erlangs keek maar vorige week viel dit mij ook al op.
As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aauwd!

Raadscommissie gem. Eindhoven (verkeer & veiligheid).

Dennal
stadsweg
Berichten: 434
Lid geworden op: zo 16 nov 2008, 11:05
Locatie: Eindhoven, Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Toeristische borden langs snelweg

Bericht door Dennal » zo 22 okt 2017, 23:32

^^ Het bord staat er inderdaad niet meer, althans zaterdag :?:
As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aauwd!

Raadscommissie gem. Eindhoven (verkeer & veiligheid).

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Toeristische borden langs snelweg

Bericht door harry » zo 18 mar 2018, 20:31

Rene schreef: wo 01 feb 2017, 20:44 Ik heb sinds een week eindelijk een goed overzicht van alle regio's waarin de twee typen borden zijn geplaatst.
R 2015 Gravenallee
R 2015 Kanaal Almelo-Nordhorn
Een jaar later zijn voor deze 2 objecten eindelijk bruine borden geplaatst in Almelo:
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door harry op do 23 mei 2019, 0:59, 1 keer totaal gewijzigd.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Toeristische borden langs snelweg

Bericht door boe! » di 02 okt 2018, 22:28

Nieuwe borden langs de A6 met fout ...
:arrow: https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... nieuw-land

Matti
stadsweg
Berichten: 302
Lid geworden op: za 14 okt 2017, 20:53
Locatie: Knooppunt Gieten

Re: Toeristische borden langs snelweg

Bericht door Matti » wo 03 okt 2018, 11:58

^^
Heeft Flevoland al tijden last van die grootheidswaanzin :duck:

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Toeristische borden langs snelweg

Bericht door GuteFahrt » do 11 okt 2018, 22:30

Niet langs snelweg, wel langs N-weg. O.a. de N353. Borden van het Holtingerveld, bij Havelte. Begin dit jaar geplaatst.

Afbeelding

Foto van Twitter.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Toeristische borden langs snelweg

Bericht door GuteFahrt » ma 22 apr 2019, 16:50

^^ Van dat natuurgebied staat nu ook een groot exemplaar langs de A32 t.h.v. :AS: Steenwijk-Zuid richting Friesland. Dit weekend gespot. Helaas geen foto, het was donker.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Toeristische borden langs snelweg

Bericht door harry » do 23 mei 2019, 1:06

Lelystad heeft een aantal bruine borden laten plaatsen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Deze is bijzonder, want langs de A6 is juist het bruine bord "Oostvaardersplassen" vervangen door "Nieuw Land".
Bovendien staat er niet ver ná dit bord een bord met "'t Bovenwater"...
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Janv
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 14:08
Locatie: Hilversum

Je ziet een bruin ANWB-bord, en dan?

Bericht door Janv » wo 13 mei 2020, 15:06

Ik had dit bericht oorspronkelijk geplaatst als los topic (want ik had dit topic niet gezien). Nadien heeft een mod hem hier naartoe verplaatst, dus wellicht benoem ik zaken in mijn post die al in dit topic beantwoord zijn.

Al jaren staan er op vele plekken langs snelwegen bruine ANWB (?) borden met daarop de (toeristische) naam van een bepaald gebied of de aanduiding van een kenmerkend gebouw, samen met een gestileerde* tekening daarvan. Dit zie je overigens ook vaak in het buitenland.

Ik vroeg mij af of hier een diepere gedachte achter zit?

Ik heb wel eens geprobeerd om (zonder gebruik te maken van Google Maps) de eerstvolgende afslag te nemen, in de hoop dat ik dan iets zou zien van het afgebeelde gebied of gebouw, of in ieder geval een informatiebord. Kennelijk een onjuiste aanname van me, want helaas ben ik nooit iets tegengekomen.

Neem bijvoorbeeld Schokland, wat op zo'n bruin bord staat aangegeven langs de A6. Zodra je de eerstvolgende afslag neemt, zie je het (toevallig) wel op de borden staan, maar moet je nog kilometers rijden voor je er bent. En pas daar staan wat informatieborden buiten het museumpje die vertellen wat er zo bijzonder is aan Schokland.
Ik kan me voorstellen dat je -zéker als nietsvermoedende toerist (dan wel in eigen land)- niet kilometers gaat rijden om uit te vinden wat het bruine bord op de snelweg eigenlijk aangeeft.

Als het doel van de bruine borden is om het toerisme aan te wakkeren, dan falen ze daarin naar mijn mening.
Ik zou verwachten dat er op het bord een verwijzing moet komen ('t liefst naar de eerstvolgende afslag of VZP). En daar zou dan een informatiebord moeten zijn die de toerist beknopt vertelt wat het kan verwachten. Op basis van die informatie kan de toerist bepalen of hij dat wel of niet wil zien en het er al dan niet voor over heeft om er naartoe te rijden.

Om het bij de A6 te houden; ditzelfde geldt bijvoorbeeld ook voor het bruine bord Oostvaardersplassen. Het is dat ik (als Nederlander) weet wat de Oostvaardersplassen zijn, maar anders zou ik bij wijze van spreken m'n schouders ophalen en het niet meer "waarde" toedichten dan bijvoorbeeld de Maarsseveense plassen.

Naar mijn mening mis je dus essentiële informatie om "lekkergemaakt" te worden om daar te gaan kijken.
*vaak zijn de tekeningen dusdanig vaag dat je er niet uit kan opmaken wat er eigenlijk wordt aangegeven.
Denk bijvoorbeeld aan het Ir. D.F. Woudagemaal in Lemmer. Ik heb even proberen te zoeken naar de streetview ervan, maar uit m'n herinnering weet ik dat je idd een gebouw ziet op het bruine bord en verder de naam van het gemaal. Als nietsvermoedende toerist kan je heel moeilijk op waarde schatten hoe interssant dit gemaal kan zijn om te bezoeken. Als Nederlandse toerist al ietsje meer, maar als buitenlandse toerist denk ik niet.
En het plaatje nodigt ook al niet uit om je telefoon erbij te pakken en het te googlen...

Dus... wat is de gedachte achter deze borden? Als het niet het toerisme is, wat dan wel?

edit: @mods bedankt voor het verplaatsen. Had dit topic niet gezien.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Je ziet een bruin ANWB-bord, en dan?

Bericht door boe! » wo 13 mei 2020, 15:21

Janv schreef: wo 13 mei 2020, 15:06Ik kan me voorstellen dat je -zéker als nietsvermoedende toerist (dan wel in eigen land)- niet kilometers gaat rijden om uit te vinden wat het bruine bord op de snelweg eigenlijk aangeeft.
In Duitsland staan de bruine bestemmingen genoemd langs de snelweg vaak wel aan het eind van de eerstvolgende afrit aangegeven, maar dat betekent niet dat ze ook dicht bij de snelweg liggen. In sommige gevallen is het nog 20 tot 30 kilometer rijden naar de betreffende bezienswaardigheid.

Janv
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 14:08
Locatie: Hilversum

Re: Toeristische borden langs snelweg

Bericht door Janv » wo 13 mei 2020, 15:27

^^ Nee, het aangegeven object/gebied hoeft natuurlijk niet per sé dichtbij de snelweg te liggen. Maar als er een toeristisch motief achter het plaatsen van het bord zit, dan zou er naar mijn mening wel op z'n minst een informatiebord moeten staan bij de eerstvolgende afslag of VZP met uitleg. Op basis daarvan kan je dan besluiten om er naartoe te rijden.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Toeristische borden langs snelweg

Bericht door boe! » wo 13 mei 2020, 15:49

We leven in 2020. Dan zet je geen informatiebord neer, maar kan je het betreffende object zoeken op je smartphone.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Toeristische borden langs snelweg

Bericht door Palance » wo 13 mei 2020, 15:52

Als het dan toch moet, heb ik liever een toeristisch bord dan dat bestuurders tijdens het rijden met hun smartphone aan de slag gaan.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Toeristische borden langs snelweg

Bericht door boe! » wo 13 mei 2020, 16:03

^^ Flauw. Ik schrijf nergens dat je dat tijdens het rijden moet gaan opzoeken.

Je verlaat een snelweg op zoek naar een informatiebord. Je parkeert je auto daarnaast, stapt uit en kijkt op het bord.
versus
Je verlaat een snelweg, parkeert je auto op een veilige plek en zoekt de betreffende locatie op op je smartphone.

Janv
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 14:08
Locatie: Hilversum

Re: Toeristische borden langs snelweg

Bericht door Janv » wo 13 mei 2020, 16:15

In de huidige tijd snap ik dat je iets kan opzoeken op je smartphone, maar dan zou ik de URL verwachten op het bord, zodat de toerist meteen (of bij de eerstvolgende mogelijkheid) alle informatie kan opzoeken. Nu zijn die borden te nietszeggend en weinig uitnodigend naar mijn mening. Dat is in het buitenland niet anders.

Behalve misschien de VS, maar daar is elk enigszins memorabel punt een "historic site" die staat aangegeven op (lokale) wegbewijzering. Waar wij dan (als nietsvermoedende toerist zonder internetverbinding) naartoe reden, om vervolgens teleurgesteld te worden omdat het iets dusdanigs lokaals is dat je nauwelijks begrijpt wat de relevantie ervan is.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Toeristische borden langs snelweg

Bericht door Palance » wo 13 mei 2020, 16:38

boe! schreef: wo 13 mei 2020, 16:03Je verlaat een snelweg op zoek naar een informatiebord. Je parkeert je auto daarnaast, stapt uit en kijkt op het bord.
Het gaat toch (ook) om borden langs snelwegen? Dan wordt het hem niet (tenzij je een medepassagier hebt)
Janv schreef: wo 13 mei 2020, 16:15 In de huidige tijd snap ik dat je iets kan opzoeken op je smartphone, maar dan zou ik de URL verwachten op het bord, zodat de toerist meteen (of bij de eerstvolgende mogelijkheid) alle informatie kan opzoeken.
Er zijn steeds meer toeristische borden met een QR-code erop.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie