Toeristische borden langs snelweg

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Toeristische borden moet langs de snelweg komen te staan!

Goed idee!
125
65%
Overbodig, staan al teveel borden langs de snelwegen
32
17%
Geen idee, maakt me niet uit. Ik mis ze in ieder geval niet.
36
19%
 
Totaal aantal stemmen: 193

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Toeristische borden langs snelweg

Bericht door bas1984 » ma 21 mar 2005, 9:30

Bij deze een nieuw topic. Ik vroeg me af wat iedereen vindt van dit soort borden (in Limburg overal langs de provinciale wegen):
Afbeelding

(Bord staat aan het eind van de Duitse BAB61)

Ik zou het leuk vinden als er ook van dit soort borden langs de snelweg komen, net zoals in Frankrijk en ook Duitsland heeft er sinds kort veel meer van staan.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » ma 21 mar 2005, 9:59

Ik ben voor.
Het moeten er natuurlijk niet te veel worden, maar bij belangrijke toeristische gebieden zou het een goed idee zijn. Het kan toch mooi bijdragen aan het toerisme aldaar.

RWS wil dan misschien minder borden langs de weg willen hebben, maar de huidige billboards met zaken als 'Bob jij of bob ik' (hoewel ook nuttig) vallen VEEEL meer op dan een kleiner bord met enkel wit+bruin.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 21 mar 2005, 10:13

Ik heb er geen bezwaar tegen. Zolang het maar niet-retroreflecterende bruin/witte borden in de berm zijn. Wel zou je het met objectieve richtlijnen kunnen beperken, door op autosnelwegen bijvoorbeeld enkel nationale parken en werelderfgoederen te vermelden. Op het onderliggend wegennet heb ik geen bezwaar tegen zo'n bordje als bijvoorbeeld Maasduinen.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » ma 21 mar 2005, 12:17

Ik vind ze overbodig en afleidend voor het verkeer. Ben dus ook tegen de "Bob-borden" en aanverwante zaken...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » ma 21 mar 2005, 12:24

Seat Ibiza schreef:Ik vind ze overbodig en afleidend voor het verkeer. Ben dus ook tegen de "Bob-borden" en aanverwante zaken...
Ze zijn ideaal. Wellicht niet voor de dagelijkse wegebruiker, maar wel degelijk voor toeristen. Ook (belangrijke) attracties zouden in een bruin kader mogen komen ipv het huidige witte. Het valt dan meteen op tussen de industrieterreinen. Ik heb er zelf veel baat bij in de buitenlanden met zo'n systeem.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » ma 21 mar 2005, 12:31

Palance schreef:Ze zijn ideaal. Wellicht niet voor de dagelijkse wegebruiker, maar wel degelijk voor toeristen. Ook (belangrijke) attracties zouden in een bruin kader mogen komen ipv het huidige witte. Het valt dan meteen op tussen de industrieterreinen. Ik heb er zelf veel baat bij in de buitenlanden met zo'n systeem.
Met het laatste ben ik het eens.

Met de losse bruine borden, zoals in de eerste post van deze discussie, heb ik meer problemen. Enerzijds vind ik het aardig om te weten, in welke streek je rijdt. Anderzijds krijg je gegarandeerd een nietszeggend plaatje te zien (als je Frankrijk op de A 31 binnenrijdt, krijg je naast "Lorraine" een klomp te zien). Bovendien wil op den duur iedere niet-interessante streek en/of stad een bord hebben. Dan zie je door de bomen ook het bos niet meer.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » ma 21 mar 2005, 12:37

Palance schreef:Ze zijn ideaal. Wellicht niet voor de dagelijkse wegebruiker, maar wel degelijk voor toeristen. Ook (belangrijke) attracties zouden in een bruin kader mogen komen ipv het huidige witte. Het valt dan meteen op tussen de industrieterreinen.
Maar dat is een heel andere categorie borden! Ik zou er ook niks op tegen hebben om attracties e.d. in bruin te vermelden i.p.v. wit.

Dus samengevat:
- infobord langs snelweg "Veluwe" (niet bij een afslag) : Overbodig
- Bruin bord (of beter nog: vermelding op bestaand bord in nieuwe kleurstelling) met "Park Hoge Veluwe" (bij een afslag) : Uitstekend!

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 21 mar 2005, 12:52

Seat Ibiza schreef:
Palance schreef:Ze zijn ideaal. Wellicht niet voor de dagelijkse wegebruiker, maar wel degelijk voor toeristen. Ook (belangrijke) attracties zouden in een bruin kader mogen komen ipv het huidige witte. Het valt dan meteen op tussen de industrieterreinen.
Maar dat is een heel andere categorie borden! Ik zou er ook niks op tegen hebben om attracties e.d. in bruin te vermelden i.p.v. wit.

Dus samengevat:
- infobord langs snelweg "Veluwe" (niet bij een afslag) : Overbodig
- Bruin bord (of beter nog: vermelding op bestaand bord in nieuwe kleurstelling) met "Park Hoge Veluwe" (bij een afslag) : Uitstekend!
Het Park Hoge Veluwe heeft een bezoekerscentrum waar je naartoe kan worden geleid. Dat zal met name vanaf de A12 zijn. Maar niet elk object wat op zo'n bruin bord kan worden geplaatst, is ook een feitelijk te bewegwijzeren doel. Daarmee loopt deze mogelijkheid volgens mij spaak.

Hoe ga je bijvoorbeeld om met de Stelling van Amsterdam, om maar eens een aardig voorbeeld te noemen ?

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » ma 21 mar 2005, 12:58

Ik zie de meerwaarde van wit-op-bruine bewegwijzering niet zo.
Het geeft alleen maar weer extra kleurenkermis, ik vind zwart-op-wit duidelijk zat.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 21 mar 2005, 13:29

Hoe ga je bijvoorbeeld om met de Stelling van Amsterdam, om maar eens een aardig voorbeeld te noemen ?
Dan verwijs je toch naar Fort [xxx]?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 21 mar 2005, 13:43

Van losse forten bestaan er een paar honderd, die qua bezoekersaantallen absoluut niet voldoen aan de minimumeisen van een bezoekersattractie. En zouden ze daar wel boven komen, dan zit je met de precedentwerking: als je de een bewegwijzert, dan moet je ook met de anderen doen.
Toch is de Stelling van Amsterdam als geheel, het totaal avn de fotificaties dus, een werelderfgoed. Je zou je kunnen voorstellen dat je op de A4 bij Hoofddorp, de A7 bij Zuidoostbeemster of bijvoorbeeld op de A9 bij Beverwijk hiervoor een identiek bord zou kunnen plaatsen...

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » ma 21 mar 2005, 13:49

René schreef:Het Park Hoge Veluwe heeft een bezoekerscentrum waar je naartoe kan worden geleid. Dat zal met name vanaf de A12 zijn. Maar niet elk object wat op zo'n bruin bord kan worden geplaatst, is ook een feitelijk te bewegwijzeren doel. Daarmee loopt deze mogelijkheid volgens mij spaak.

Hoe ga je bijvoorbeeld om met de Stelling van Amsterdam, om maar eens een aardig voorbeeld te noemen ?
Als een object niet te bewegwijzeren is, dan moet je het volgens mij dus achterwege laten. Ik zie geen meerwaarde in een bord langs de snelweg "Stelling van Amsterdam" of wat meer hier in de buurt bijvoorbeeld een bord "Mergelland", dat verder geen verwijzing is ergens naar toe.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 21 mar 2005, 13:49

De meeste forten zijn niet eens toegankelijk voor het publiek!

Voor fietsers bestaat er de Forten-route. Misschien een dergelijke route ook voor automobilisten bewegwijzeren?
Men is in Nederland niet echt trots op zijn werelderfgoed. Neem nou Schokland. Of zelfs de afsluitdijk, de laatste wordt met een onoogelijk klein blauw bord aangegeven en het is al lang geen bestemming meer langs de A7. Het kan ook anders:
Afbeelding
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » ma 21 mar 2005, 15:50

Ik vind die borden wel mooi, maar het mogen er niet teveel worden. Dus geen zaken als Groene Hart oid op de borden, weilanden hebben we immers genoeg. :P

@bas1984

Zo te zien nog een gloednieuw bord daar, de grond van het zetten is nog zwart. wel een mooi bord. :blauweduim:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » di 22 mar 2005, 8:53

Wicher schreef:Het geeft alleen maar weer extra kleurenkermis, ik vind zwart-op-wit duidelijk zat.
Tja, ieder gebruik van kleuren verhoogt het risico op kleurenkermis, maar aan de andere kant verschaft het wel extra duidelijkheid. Naar mijn gevoel moet zwart-op-wit worden gebruikt voor doelen binnen een stad: Centrum, Station, wijken, industrieterreinen, enzovoort.

Eigen aan natuurobjecten is dat ze niet in een stad liggen. In die zin passen ze naar mijn mening ook niet in de categorie zwart-op-wit. Gebruik van wit-op-bruin lijkt me dan ook wel degelijk op zijn plaats.

Zit mezelf af te vragen, of een doel als "De Efteling" ook wit-op-bruin zou moeten. Staat nu zwart-op-wit, wat als doel binnen Kaatsheuvel op zich logisch is. Anderzijds is "De Efteling" een doel op zich geworden - geen doel meer binnen Kaatsheuvel, maar een doel dat al 20 km van tevoren op de borden verschijnt zónder dat naar Kaatsheuvel zelf wordt verwezen. In die zin past zwart-op-wit naar mijn mening niet. Toch maar wit-op-bruin?

Tenslotte: hoe bezwaarlijk is het, wanneer een natuurgebied niet één object heeft, waar je mensen naartoe kunt wijzen? Tegen de tijd dat je echt in de buurt van het natuurgebied komt, kan er wat mij betreft probleemloos gesplitst worden, waarbij eventueel een informatiebord kan worden geplaatst voor diegenen die niet weten, waar precies ze in dat gebied moeten zijn.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 22 mar 2005, 9:10

Waarvoor staan die bruine borden er ?

In tegenstelling tot de "gewone" bewegwijzering, die er staat om de onbekende automobilist te geleiden, staan de bruine borden in de omliggende landen vaak enkel om de toerist(-in-spé) te verlokken.

Ik zie het dan ook niet als een reguliere vorm van bewegwijzering, maar als een nette manier om "reclame" voor een streek te maken. Dat is vaak ook het belang van overheden en bedrijven in een hele streek, en niet zozeer het product van één onderneming. In die zin is het dan ook geen "gewone reclame".

Doe je het niet in de vorm van dit soort borden, dan zullen de gemeentebesturen waarschijnlijk kiezen voor:
- allemaal wat anders, en zeker niet uniform
- zaken die uiteraard nog meer kleuren hebben en nog meer de aandacht afleiden.

Dan geldt wat mij betreft: beter deze toeristische bebording reguleren dan elke gemeente/regio maar aan laten klooien. Dat laatste levert namelijk niet veel soeps op. Dan krijg je van die full-colour welkomstborden als de provincie Brabant of de regio Westfriesland (NH), of van die vreemde bijna èchte bewegwijzeringsborden als de gemeente Haarlemmermeer heeft laten plaatsen bij alle ringvaartbruggen c.q. het ringvaartaquaduct.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » di 28 feb 2006, 14:06

Op mijn terugreis door Duitsland viel het me (weer) op: die bruin/witte borden langs de snelwegen waarop bijzondere gebouwen, plaatsen of streken worden vermeld, met een gestileerde tekening ervan (wat kenmerken van een plaats/streek, of een gestileerde weergave van het gebouw). Ik zat er eens aan te denken, en langs de A2 (als voorbeeld), zou je de volgende zaken kunnen aangeven:

"historische (of Romeinse) stad Maastricht" met een afbeelding van de belangrijkste monumenten (Servaaskerk, Servaasbrug, OLV-kerk);

"industrieterrein DSM" met afbeeldingen van schoorstenen e.d.;

"Strabrechtse Heide";

"Lichtstad Eindhoven" met (natuurlijk) een gloeilamp Mr. Green;

"Sint Jan-kathedraal" met een gestileerde afbeelding van betreffend gebouw;

"rivierenland" thv de Waalbrug;

"Domstad Utrecht" met een afbeelding van de Domtoren;

"grachtenstad Amsterdam" met een gestileerde afbeelding van het IJ en de grachtengordel.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » di 28 feb 2006, 14:09

@Alargule: Helemaal zo'n gek idee nog niet.

Merk op: Bij Driebergen staat een bord langs de A12 wat de Heuvelrug aankondigt.
Bas1984 heeft een foto staan van Maasduinen in Venlo.
De Veluwe wordt ook met bruine borden vermeld.

In ieder geval niet structureel aangebracht langs het wegennet.
Die van Rivierenland mag m.i. voorbij Knooppunt Empel staan en vanuit het noorden bij Nieuwegein.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 28 feb 2006, 16:54

Ik heb er in Duitsland wel een paar gefotografeerd:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » di 28 feb 2006, 16:57

http://img150.imageshack.us/img150/654/dld2073pp.jpg
Sinds wanneer zijn tunnelborden bruin?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » di 28 feb 2006, 18:02

Alargule schreef:"Domstad Utrecht" met een afbeelding van de Domtoren;

"grachtenstad Amsterdam" met een gestileerde afbeelding van het IJ en de grachtengordel.
Dat zou voor meer steden kunnen, de bekendere bijnamen erbij zetten: Hoofdstad, Hofstad (niet te verwarren met mannen met baarden :) ), Maasstad, Domstad, Lichtstad, etc.

Bij Alkmaar een bord met kaas erop zetten. Bij Delft iets met blauw (lastig op een monotoon bruin bord, maar goed...). Zo is er voor meer steden wel iets bekends bij te zetten. Ik zie wel mogelijkheden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » di 28 feb 2006, 18:06

Palance schreef:
Alargule schreef:"Domstad Utrecht" met een afbeelding van de Domtoren;

"grachtenstad Amsterdam" met een gestileerde afbeelding van het IJ en de grachtengordel.
Dat zou voor meer steden kunnen, de bekendere bijnamen erbij zetten: Hoofdstad, Hofstad (niet te verwarren met mannen met baarden :) ), Maasstad, Domstad, Lichtstad, etc.

Bij Alkmaar een bord met kaas erop zetten. Bij Delft iets met blauw (lastig op een monotoon bruin bord, maar goed...). Zo is er voor meer steden wel iets bekends bij te zetten. Ik zie wel mogelijkheden.
'Hoofdstad' vind ik een beetje een grijze term; dan bevalt mijn alternatief 'grachtenstad' (waar de stad ook om bekend staat, naast de wiet) me beter. En 'Hofstad' heeft natuurlijk een nare belading gekregen...;) Maar een bord bij steden met een verwijzing naar het verleden dan wel een bekend gebouw zie ook ik zeker zitten.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » di 28 feb 2006, 18:21

@Bas1984: Die borden zie je hier inderdaad nogal veel. Ik heb geen problemen met die borden. Het is wat René eigenlijk al zei gratis reclame, maar wel op een manier dat het niet té veel afleid.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » di 28 feb 2006, 18:33

Eigenlijk vind ik onzin als 'Domstad' en 'Grachtenstad' vaak maar overbodig. Zeker bij Amsterdam spreekt gewoon 'Amsterdam' incl een mooi bruin-wit plaatje voor zich. 'Grachtenstad' voegt niks toen.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » di 28 feb 2006, 18:36

Wicher schreef:Eigenlijk vind ik onzin als 'Domstad' en 'Grachtenstad' vaak maar overbodig. Zeker bij Amsterdam spreekt gewoon 'Amsterdam' incl een mooi bruin-wit plaatje voor zich. 'Grachtenstad' voegt niks toen.
Het legt de nadruk op een bepaald aspect van de stad, en voegt in die hoedanigheid dus wel degelijk wat toe ;)

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » di 28 feb 2006, 19:02

In Buren (Gld.) staan onder de kombordjes kadertjes met de tekst "Oranjestad". Ik zal kijken of ik t.z.t. een foto kan maken.

Onder de kombordjes bij het binnenrijden van de Tielse industrieterreinen staat een geel bordje met de tekst: "Tiel, Zakenstad van het jaar 2005".
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 01 mar 2006, 10:42

Sinds wanneer zijn tunnelborden bruin?
Tijdens mijn tripje door het Roergebied en het Sauerland viel mij ook op dat sommige tunnelborden bruin zijn (geworden). Ik vermoed een nieuwe richtlijn...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » do 02 mar 2006, 18:48

Wat toeristische borden uit Montenegro

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En eentje vanuit Servië (Belgrado)
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 02 mar 2006, 18:50

In Montenegro kennen ze geen Cyrillisch?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » do 02 mar 2006, 19:03

Chrizz schreef:In Montenegro kennen ze geen Cyrillisch?
Soms :) Het hangt van het gebied af, sommige gebieden alleen het Latijnse schrift, sommige allen cyrillisch en sommige beide. Met name lnags de kust van Montenegro is geen cyrillisch te vinden (alhoewel dit in het binnenland is op de grens met Servië).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie