Gemeentelijke wegnummering

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Gemeentelijke wegnummering

Bericht door petervdveen » ma 10 jul 2017, 15:30

Weet iemand hier misschien wat de regels zijn over het mogen toepassen van wegnummering?
De concrete vraag: Mag een gemeente ook een N-nummer toewijzen aan een wegvak?

Je ziet vaak dat een provinciale weg op gemeentelijk grondgebied geen nummer heeft en daardoor onderbroken wordt. Mijn inziens zou het wenselijk zijn als dit nummer gewoon zou doorlopen op gemeentelijke wegen. Is dat toegestaan?
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gemeentelijke wegnummering

Bericht door Coen Tunnel » ma 10 jul 2017, 15:39

Maar er zijn ook provinciale wegnummers en zelfs rijkswegnummers die doorlopen over gemeentelijke wegen. Dus het kan wel.

Maar volgens mij kan een gemeente niet zelf een N-nummer toewijzen aan een weg die geheel gemeentelijk is. Er zijn wel N-wegen geweest waarvan het beheer geheel is overgedragen aan de gemeente, maar die wegen zijn doorgaans hun N-nummer ook kwijtgeraakt. S-nummers zijn voor grotere steden wel een optie, en landelijke gemeentes kunnen R-nummers instellen, al hebben die op de meeste plekken meer een toeristisch doel.

In Zwolle lopen de uiteindes van de N35, N331 en N337 allemaal over gemeentelijke wegen en staan ook overal met wegnummer bewegwijzerd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Gemeentelijke wegnummering

Bericht door Rene » ma 10 jul 2017, 19:23

Alle A, N en S-nummering worden door de NBd beheerd.
Uitgifte van nieuwe nummers vindt alleen plaats middels vaststelling in een bewegwijzeringsplan van de NBd.

Soms willen gemeenten een nummer niet continueren omdat ze denken dat dit meer verkeer aantrekt.
Complete onzin natuurlijk, maar zo is de Diependaalselaan in Hilversum ook het nummer N201 kwijtgeraakt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gemeentelijke wegnummering

Bericht door Coen Tunnel » ma 10 jul 2017, 19:30

^^ R-nummers mogen dus wel door gemeentes vastgesteld worden?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Gemeentelijke wegnummering

Bericht door Rene » ma 10 jul 2017, 19:34

Gemeenten mogen zelf toeristische bewegwijzering uitwerken en aanbesteden.
Tot op heden ken ik geen gemeente die zelf een R-nummernetwerk heeft ontwikkeld buiten de ANWB/NBd om.
(Ik vraag me trouwens ook hardop af wat het nut is van die R-nummers, ik denk dat ze nog minder vaak worden gebruikt dan E-nummers)

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: Gemeentelijke wegnummering

Bericht door BHJ » ma 10 jul 2017, 19:36

^^ E-nummers komen tenminste nog terug in België en op de verpakking van levensmiddelen.
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Gemeentelijke wegnummering

Bericht door Widejo » ma 10 jul 2017, 20:42

^^
Ook Nederland heeft gewoon E-nummers? Deze zijn alleen secundair aan de A-nummers. Waar dit in België andersom is.

Ik zie het nut van een R-nummer ook niet zo in. Puur alleen als je linksom voor een meer toeristische route wilt kiezen als bijvoorbeeld een N-nummer rechtsom is. Of zijn ze daar niet voor?
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Gemeentelijke wegnummering

Bericht door harry » ma 10 jul 2017, 20:58

^^ Volgens mij zijn de R-nummers bedoeld voor het groeperen van toeristische bestemmingen. Als je vantevoren weet dat een camping aan de r102 ligt hoef je alleen de r102 te volgen.
In Ommen liggen alle toeristische bestemmingen aan een N- of R-route.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Gemeentelijke wegnummering

Bericht door Ds79m » ma 10 jul 2017, 21:47

^^ Alleen weet niemand waar de r102 begint.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Gemeentelijke wegnummering

Bericht door mavas » ma 10 jul 2017, 22:18

harry schreef:^^ Volgens mij zijn de R-nummers bedoeld voor het groeperen van toeristische bestemmingen.
Inderdaad. Dat was de bedoeling. Maar wat ik bijvoorbeeld in Spaarnwoude zie, waar een groot netwerk van R-routes ligt, is dat er intussen meer en meer losse bestemmingen apart aangeduid worden op seperate borden, waardoor het nut van die R-routes steeds minder wordt.

Wat mij betreft gewoon afschaffen, het wordt ook te weinig toegepast in Nederland om herkenbaar te zijn. Slechts in 5 gebieden komt dit voor.
Rene schreef:Alle A, N en S-nummering worden door de NBd beheerd.
Dat is interessant! :top: Goed dat er weer wat aan gedaan wordt aan beheer van de routenummering, het begon zo langzamerhand een zooitje te worden. Wanneer verdwijnt de N261A? :? En verdwijnt de N197 tussen de A22 en de N246? Die heeft de gemeente volgens zelf toegevoegd.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Gemeentelijke wegnummering

Bericht door nederland24 » ma 10 jul 2017, 22:33

Rene schreef:Alle A, N en S-nummering worden door de NBd beheerd.
Uitgifte van nieuwe nummers vindt alleen plaats middels vaststelling in een bewegwijzeringsplan van de NBd.

Soms willen gemeenten een nummer niet continueren omdat ze denken dat dit meer verkeer aantrekt.
Complete onzin natuurlijk, maar zo is de Diependaalselaan in Hilversum ook het nummer N201 kwijtgeraakt.
Het provinciale/regionale netwerk kan het beste gezamenlijk door gemeenten en provincies worden vastgesteld. Is het geen beleid dat wegnummers niet dood mogen lopen, maar altijd in een netwerk moeten passen? Ik dacht dat ik dat wel eens had gelezen. Overigens kan naar mijn mening het wegnummernetwerk in Nederland wel wat dichter gemaakt worden.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Gemeentelijke wegnummering

Bericht door harry » ma 10 jul 2017, 23:00

mavas schreef:En verdwijnt de N197 tussen de A22 en de N246? Die heeft de gemeente volgens () zelf toegevoegd.
Daar is toch niks mis mee?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Gemeentelijke wegnummering

Bericht door Peter » di 11 jul 2017, 5:21

Er zijn wel wegnummers die alleen op de gemeentelijk wegen bewegwijzerd zijn, zoals de N851 in Meppel. ;)

Er zijn heel veel genummerde en bewegwijzerde wegen die doodlopen op een niet-genummerde of niet bewegwijzerde weg, vaak op een bebouwde kom. Ik denk niet dat er een landelijk beleid is om dat tegen te gaan.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Gemeentelijke wegnummering

Bericht door Kaaiman » di 11 jul 2017, 7:30

De N851 in Meppel is provinciaal. Slecht voorbeeld dus. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Gemeentelijke wegnummering

Bericht door Vinny » di 11 jul 2017, 7:37

https://goo.gl/maps/2FqodxQpAg62

De kruising wordt beheerd door de gemeente Amstelveen, en dat is de enige wegbeheerder die dit nummer aangeeft. De betrokken weg is verder provinciaal, maar wordt door de provincie zelf niet aangeduid op wegwijzers.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Gemeentelijke wegnummering

Bericht door Willem » di 11 jul 2017, 7:58

harry schreef:^^ Volgens mij zijn de R-nummers bedoeld voor het groeperen van toeristische bestemmingen.
In dat opzicht zijn de r-nummers van IJmuiden de meest vreemde eend in de bijt.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Gemeentelijke wegnummering

Bericht door mavas » di 11 jul 2017, 10:00

harry schreef:
mavas schreef:En verdwijnt de N197 tussen de A22 en de N246? Die heeft de gemeente volgens () zelf toegevoegd.
Daar is toch niks mis mee?
Daar is niks op tegen nee, maar ik vraag me af of dit stukje N197 wel bekend is bij de NBd.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

JJK
verkeersader
Berichten: 563
Lid geworden op: vr 06 jun 2014, 9:47
Locatie: Regio Groot Alkmaar

Re: Gemeentelijke wegnummering

Bericht door JJK » di 11 jul 2017, 10:10

harry schreef:
mavas schreef:En verdwijnt de N197 tussen de A22 en de N246? Die heeft de gemeente volgens () zelf toegevoegd.
Daar is toch niks mis mee?
Ja, dit stukje is bekend bij het NBd. Sterker nog, de NBd heeft de bebording daar ontworpen. Verder is de provincie nog steeds met de gemeente Velsen bezig om eigenaar te worden van dit stukje weg. Vandaar dat de provincie, met haar geldende ERBI, ook de Opdrachtgever was van de onlangs afgeronde reconstructie.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Gemeentelijke wegnummering

Bericht door Rein » di 11 jul 2017, 10:49

JJK schreef:
mavas schreef:
harry schreef:
mavas schreef:En verdwijnt de N197 tussen de A22 en de N246? Die heeft de gemeente volgens () zelf toegevoegd.
Daar is toch niks mis mee?
Daar is niks op tegen nee, maar ik vraag me af of dit stukje N197 wel bekend is bij de NBd.
Ja, dit stukje is bekend bij het NBd. Sterker nog, de NBd heeft de bebording daar ontworpen. Verder is de provincie nog steeds met de gemeente Velsen bezig om eigenaar te worden van dit stukje weg. Vandaar dat de provincie, met haar geldende ERBI, ook de Opdrachtgever was van de onlangs afgeronde reconstructie.
Het stuk tussen de (oostelijke) aansluiting van de A22 en de aansluiting met de A9 ligt volledig in de gemeente Beverwijk. Ik vermoed dat Mavas met name op dat deel doelde. Jij doelt waarschijnlijk op het stuk tussen de Westelijke randweg tot en met de aansluitingen van de A22, dat stuk ligt wel volledig in de gemeente Velsen.

Persoonlijk vind ik het logisch dat de provincie beheerder zou worden van het Velsense deel. Het Beverwijkse deel ligt echter nagenoeg volledig bibeko en bestaat ook uit meerdere wegen en het lijkt daarom wat onlogisch als dit ook onder provinciaal beheer zou komen te vallen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Gemeentelijke wegnummering

Bericht door Palance » di 11 jul 2017, 10:56

Peter schreef: Er zijn heel veel genummerde en bewegwijzerde wegen die doodlopen op een niet-genummerde of niet bewegwijzerde weg, vaak op een bebouwde kom. Ik denk niet dat er een landelijk beleid is om dat tegen te gaan.
Ik vind zelf dat het bewegwijzeren van een wegnummer gewoon aan alle wegbeheerders opgelegd moet worden. Uiteindelijk gaat het om routenummers. Als een gemeente vindt dat het continueren van een wegnummer verkeer aan zou trekken, dan moet de gemeente maar zorg dragen voor een goede bypass ofzo.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Gemeentelijke wegnummering

Bericht door Mark » di 11 jul 2017, 11:13

^^ Daar ben ik het wel mee eens. Het nut van een routenummer als 'houvast' voor een doorgaande route valt zo compleet weg. Als voorbeeld zie ik bijvoorbeeld de N206 voor me die in Zoetermeer zonder boe of bah ophoudt, waar je het dus als weggebruiker verder mag uitzoeken. Een routenummer zou naar mijn idee toch een zo goed mogelijk sluitend net moeten vormen, waarbij het ene wegnummer bijvoorbeeld doodloopt op een kruising met een ander wegnummer. In het geval van de N206 te Zoetermeer zou deze bijvoorbeeld prima naar de A12 of naar de N209 kunnen lopen.

Je hebt uiteraard dan nog wel doodlopende eindjes zoals de A12 (al loopt dat dood op S-nummers nu) of wegen naar de kust bijvoorbeeld. Als je het helemaal netjes zou willen doen zou je een einde N-nummer bord kunnen plaatsen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gemeentelijke wegnummering

Bericht door Coen Tunnel » di 11 jul 2017, 11:38

Mark schreef:Je hebt uiteraard dan nog wel doodlopende eindjes zoals de A12 (al loopt dat dood op S-nummers nu)
En voordat de N14 er was liep de N44 toch door tot in Den Haag?

Verder ben ik het helemaal met je betoog eens. De wegnummering moet een netwerk vormen en losse eindjes zouden zoveel mogelijk aan elkaar moeten worden geknoopt. Geen wegnummers meer die bij een komgrens ophouden, of erger nog: wegen die na een bebouwde kom dan weer een ander wegnummer krijgen: het rijtje N460-N461-N462 kan natuurlijk prima één nummer hebben.

Ook wegen die overgaan in een weg met een ander nummer, vaak door een wissel van wegbeheerder, mogen wat mij betreft één nummer krijgen. Maar dat is een wat ingrijpender operatie.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Gemeentelijke wegnummering

Bericht door Widejo » di 11 jul 2017, 13:28

Mij verbaast het dat als R-nummers aan de gemeente worden overgelaten om deze te willen gebruiken op het wegennet, waarom men er niet mee aan het strooien is. Vaak gaan gemeenten hiermee helemaal los.
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Gemeentelijke wegnummering

Bericht door Palance » di 11 jul 2017, 13:47

Zoveel gemeenten met R-nummers zijn er anders niet, dus dat strooien valt wel mee. Alle R-nummers zijn recreatief bedoeld met als uitzondering de R348 (want daar moest ineens iemand zonodig iets anders verzinnen buiten alles om).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gemeentelijke wegnummering

Bericht door Coen Tunnel » di 11 jul 2017, 14:26

^^ De R348 komt alleen op hectometerpaaltjes voor en is puur administratief. Dit omdat men anders niet uit zou komen met de hectometrering. Hier staat de R dan ook voor rondweg en niet voor een recreatieve route, en de schildjes zijn net als bij N-wegen zwart op geel. Het is net zo goed een afwijking als de N260A in Brabant, alleen heeft men hier in plaats van een suffix voor een andere prefix gekozen.

Wellicht zijn er nog sommige gemeentes, waterschappen, Staatsbosbeheer, of andere wegbeheerders die een eigen interne wegnummering hebben voor de (openbare) wegen die zij in beheer hebben.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Gemeentelijke wegnummering

Bericht door Peter » di 11 jul 2017, 14:31

Coen Tunnel schreef:
Mark schreef:Je hebt uiteraard dan nog wel doodlopende eindjes zoals de A12 (al loopt dat dood op S-nummers nu)
En voordat de N14 er was liep de N44 toch door tot in Den Haag?
Ja en nee. De N44 hield bewegwijzerd op bij de Laan v NOI/ v Alkemadelaan, maar was pas vanaf ongeveer Duindigt een rijksweg (hm paaltjes). De Laan van NOI / Laan van NOE was vroeger de invalsweg toen de A12 nog in Voorburg eindigde. Pas vanaf 2002 of zo heeft men de N44 bewegwijzerd doorgetrokken naar de A12 om al een paar jaar later te worden vervangen voor een S-nummer (tot de S100 ring / Raamweg)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gemeentelijke wegnummering

Bericht door Coen Tunnel » di 11 jul 2017, 14:38

^^ Streetviewbeelden uit 2008 geven aan dat de N44 al aan het einde van de A12 bewegwijzerd was: https://www.google.nl/maps/@52.0871174, ... 312!8i6656

Ook op de Zuid-Hollandlaan werd de N44 al vermeld:
https://www.google.nl/maps/@52.0867661, ... 312!8i6656

Zelfs op het kruispunt tussen Koningskade en Zuid-Hollandlaan stond het wegnummer N44 nog in 2008, in zwart-op-geel
https://www.google.nl/maps/@52.085997,4 ... 312!8i6656

Dus zelfs toen de N14 al bestond.

Later is het wegnummer N44 verdwenen en vervangen door S101. Maar we kunnen concluderen dat het wegnummer/routenummer N44 tot de invoering van de S-nummers in Den Haag tot aan de Koningskade liep.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Gemeentelijke wegnummering

Bericht door Palance » di 11 jul 2017, 14:52

Coen Tunnel schreef:^^ De R348 komt alleen op hectometerpaaltjes voor en is puur administratief. Dit omdat men anders niet uit zou komen met de hectometrering. Hier staat de R dan ook voor rondweg en niet voor een recreatieve route, en de schildjes zijn net als bij N-wegen zwart op geel
Dat weet ik uiteraard, maar het past totaal niet in het verwachtingspatroon van een bepaalde prefix.

Problemen met hectometrering krijg je sowieso altijd als je een rondweg aanlegt of een route verlegt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Gemeentelijke wegnummering

Bericht door Widejo » di 11 jul 2017, 15:21

Palance schreef:Zoveel gemeenten met R-nummers zijn er anders niet, dus dat strooien valt wel mee.

Dat zeg ik dus en dat verbaast mij. Er zijn zat gemeenten met "toeristische" bezienswaardigheden langs een weg en kunnen denken "hee, laat ik deze weg van een R-nummer voorzien". Zoals een J.C. Wilslaan in Apeldoorn als R344.
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Gemeentelijke wegnummering

Bericht door harry » di 11 jul 2017, 20:53

Coen Tunnel schreef:Maar we kunnen concluderen dat het wegnummer/routenummer N44 tot de invoering van de S-nummers in Den Haag tot aan de Koningskade liep.
Nee, niet tot aan, maar vanaf de Koningskade. De N44 was alleen stad-uit bewegwijzerd!
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Plaats reactie