Agmi VICA of toch A-portalen..

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
MartijnTh
polderweggetje
Berichten: 48
Lid geworden op: do 02 apr 2015, 15:41

Agmi VICA of toch A-portalen..

Bericht door MartijnTh » ma 08 jan 2018, 13:55

Vorige week over de A7 richting Duitsland gereden. Bij Zuidbroek kwam ik over het ‘prachtige’ knooppunt Zuidbroek waarbij ik onder de inmiddels bekende Agmi VICA portalen doorreed. Bij het eerste vorkbordportaal viel mij op dat de vormgeving van het bord super is: groot lettertype, de doelen zijn duidelijk en precies genoeg informatie. Maar: het portaal… ik heb ergens mijn twijfels bij de structurele stevigheid van deze dingen.. de portaalpijlers zien er robuust uit maar die liggers, dunne sprietjes.
Bij de volgende portalen is de overspanning een stuk groter en bij de laatste zie ik de ligger gewoon doorbuigen.. Geen fijn idee!

Wat is er gebeurd met het plaatsen van de oude vertrouwde A-vakwerkportalen? Deze zijn veel robuuster, kunnen een grotere overspanning hebben en dragen de zware ASW borden een stuk beter. Daarnaast vind ik deze portalen persoonlijk beter passen bij de allure van een ASW. Ik las ergens op het forum dat de A-portalen wat meer uitgefaseerd worden, maar tegelijkertijd zijn ze wel weer geplaatst op de Haak om Leeuwarden en recent in de verdiepte N31 bij Harlingen. Gaat het om kosten/smaak wegbeheerder oid…?

Ik lees verschillende ervaringen en incidenten m.b.t. de Agmi VICA’s: in Zoetermeer is er eentje in 2016 omgewaaid en in de aansluiting naar de N33 is een T-mast afgebroken bij de bouten. Bij knooppunt Joure zijn inmiddels de grondbuizen ingetrild voor de toekomstige VICA portalen. Ook hier zag ik liever de A-portalen verschijnen.

Ik ben best wel benieuwd wat jullie van deze portalen vinden.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Agmi VICA of toch A-portalen..

Bericht door sven_engelen » di 17 apr 2018, 13:44

*kick*

Ik heb net even naar die portalen gekeken op streetview en het was toch standaard op de snelweg om vakwerkportalen te gebruiken? Of ze steviger zijn dan de VICA portalen valt te betwijfelen. Ik denk dat er geen verschil is in stevigheid van de portalen is. Toch vind ik vakwerkportalen consistentie en robuustheid uitstralen vergeleken met de VICA portalen. Vooral op de snelweg. Anyways, dat is mijn mening.
Svenlo

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Agmi VICA of toch A-portalen..

Bericht door captain007 » di 17 apr 2018, 16:02

^^ Er zijn wel een paar locaties waarbij dit niet het geval is zo uit mijn hoofd. Op de A12 vanuit Duitsland richting Velperbroek staat er eentje. Ook op de A15 bij knooppunt Gorinchem staat er eentje.

Plaats reactie