125 Jaar bewegwijzering

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

125 Jaar bewegwijzering

Bericht door Rene » za 23 nov 2019, 21:16

In oktober 1894 werd de eerste ANWB wegwijzer geplaatst. Dat markeert het begin van de systematische uitbouw van een bewegwijzeringsnetwerk in Nederland.
Nu 125 jaar later is er veel gebeurd. De eerste 100 jaar zijn beschreven in een jubileumboek van de ANWB uit 1994, en daarin lag de nadruk sterk op de ANWB.

In de laatste 25 jaar na 1994 is er ook veel gebeurd, en het nieuwe boek gaat hier dan nu ook ruimschoots op in.
Het boek is hier verkrijgbaar.

Afbeelding
ISBN: 978-94-6345-879-5
Bewegwijzering
Al 125 jaar de gebruikershandleiding van de weg
Wegwijzers bestaan al eeuwen. Maar het systematisch bewegwijzeren van onze wegen begon pas 125 jaar geleden. De ANWB begon ermee in 1894, en bleef dat meer dan 100 jaar doen. De laatste kwart eeuw heeft een turbulente ontwikkeling te zien gegeven.

Hoewel veel mensen het nog altijd hebben over de “ANWB-borden” is dat niet meer zo. Tegenwoordig is de Nationale Bewegwijzeringsdienst (NBd) verantwoordelijk voor het ontwerp van bewegwijzering.

In dit jubileumboek schetsen René Walhout en Benjamin van der Velden de ontwikkeling van de bewegwijzering, zowel in woord als in beeld. Beiden zijn op het gebied van bewegwijzering werkzaam, met een interesse in de historie ervan. Ze proberen u door de rijke geschiedenis heen te loodsen, en daarbij ook meer inzicht te geven in de achtergronden van het systeem en het ontwerp van de borden.
Tijdens het lustrumfeest van de Vereniging Wegenforum op 7 december zal een inkijkexemplaar aanwezig zijn.
De boeken worden verkocht op basis van "Printing-on-Demand", omdat dit de enige manier is dat het uitbrengen van het boek financieel haalbaar was.
Het is immers een niche-onderwerp.




NB: er is van de kant van het Wegenforum vooraf toestemming verkregen voor deze promotie.

evos
verkeersader
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 10:12
Locatie: Hoofddorp

Re: 125 Jaar bewegwijzering

Bericht door evos » do 28 nov 2019, 15:12

Gisteren ontvangen en meteen uitgelezen. Het boek maakt een zeer volledige indruk, en riep bij mij tal van oude herinneringen op, zoals die aan het beroemde (en tweemaal vermelde) bord-met-9-bestemmingen bij Ridderkerk. Vele aspecten van de bewegwijzering die ik als buitenstaander in dit forum tegenkwam zijn door lezing van dit boek aanzienlijk verhelderd.

Wel had het boek een wat strengere eindredactie verdiend. Zo zijn een aantal zaken twee- of driemaal beschreven zonder enige terugverwijzing. Erg storend vond ik het herhaaldelijke gebruik van 'welke' in plaats van 'die' (volgens Onze Taal is dit "niet fout, maar maakt [het] een stijve, stroeve en nep-deftige indruk"), of 'dat' (zoals op p.43: "DIN 1451: een schreefloos lettertype welke...", volgens OT is dit "hoe dan ook fout"). Ook zijn een paar verleden tijden van sterke werkwoorden nodeloos verzwakt (p.16: "beveelde ... aan" i.p.v. "beval ... aan"). Afgezien van deze uitglijers is de tekst vlot leesbaar.

Laat dit geknor dan ook niemand weerhouden om het boek aan te schaffen, het hoort volgens mij in de boekenkast te staan van elke geïnteresseerde in de Nederlandse bewegwijzering.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: 125 Jaar bewegwijzering

Bericht door Snelwegfreak » do 28 nov 2019, 15:39

Dank voor je 'review', Evos! Blij dat je het een mooi verhaal vindt, daar doen we het voor :top:
Ik kan me trouwens goed vinden in je opmerkingen over het taalgebruik: helaas zijn bepaalde zaken anders gelopen dan we vooraf gehoopt hadden, waardoor de uitgever en daarmee samenhangend de taalkundige eindredactie, volledig bij onszelf terecht kwam. Dat maakt het een stuk lastiger dit soort dingen er allemaal uit te halen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: 125 Jaar bewegwijzering

Bericht door Attietattie » do 28 nov 2019, 17:43

Van harte gefeliciteerd heren. Hulde!
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Westfrisiaweg
dorpsstraat
Berichten: 220
Lid geworden op: di 16 dec 2008, 21:33
Locatie: Heerhugowaard

Re: 125 Jaar bewegwijzering

Bericht door Westfrisiaweg » do 28 nov 2019, 21:37

Goed werk heren.

Taalgebruik komt bij mij juist netjes over, ik houd ervan.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: 125 Jaar bewegwijzering

Bericht door Pino » do 28 nov 2019, 23:42

Snelwegfreak schreef: do 28 nov 2019, 15:39 waardoor de uitgever en daarmee samenhangend de taalkundige eindredactie, volledig bij onszelf terecht kwam. Dat maakt het een stuk lastiger dit soort dingen er allemaal uit te halen.
Ik had jullie er graag op de een of andere manier bij geholpen, en andere forummers vast ook. Maar dat is wijsheid achteraf. Of je moet nog een keer zo’n move uithalen ...

Gefeliciteerd met het resultaat hoe dan ook!

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: 125 Jaar bewegwijzering

Bericht door harry » vr 29 nov 2019, 0:53

Pino schreef: do 28 nov 2019, 23:42en andere forummers vast ook
Yep! :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: 125 Jaar bewegwijzering

Bericht door Snelwegfreak » wo 01 apr 2020, 14:49

Leuk nieuws! :D

Zoals hierboven vermeld is vorig najaar ons boek over '125 jaar bewegwijzering' uit gekomen. Nou zijn we daar nog steeds bijzonder trots op, maar nog mooier is, is dat aan het eind van het jaar er een artikel over ons werk is verschenen op het Mobiliteitsplatform (voorheen verkeerinbeeld/verkeerskunde): van trendbreuken naar trends. Hierin zijn René en ik geïnterviewd en is er een leuk verhaal met plaatjes gepubliceerd: https://www.mobiliteitsplatform.nl/arti ... naar-trend
Mobiliteitsplatform schreef:125 jaar bewegwijzering: van trendbreuken naar trend
Recent verscheen het boek '125 jaar Bewegwijzering'. Bewegwijzeringsexperts René Walhout en Benjamin van der Velden schreven dit boek. Een gesprek met de auteurs over trendbreuken in het verleden en een blik in de toekomst van bewegwijzering.
Daarnaast is de NBd ook vorig jaar haar campagne '125 jaar bewegwijzering' begonnen met een rondtrekkende expositie van geschiedenis tot heden, tot toekomst. Vorige maand hebben zij ons benaderd voor een artikel op hun campagnewebsite. Daarvoor zijn wij wederom geïnterviewd en heeft er in Blaricum een heuse fotoshoot plaatsgevonden. Hartstikke leuk natuurlijk :top: Het artikel is gisteren online gekomen, en willen wij natuurlijk graag met jullie delen!
NBd campagnewebsite schreef:‘Bewegwijzering is de kunst van het weglaten’
Na anderhalf jaar archieven doorspitten, met mensen praten en oud beeldmateriaal uitzoeken en bewerken, hadden René Walhout en Benjamin van der Velden het in eigen beheer uitgegeven eindproduct van al dat werk in handen: het boek ‘125 jaar bewegwijzering’. De bundel leidt de lezer langs de rijke geschiedenis van de Nederlandse bewegwijzering.
Hier te lezen: https://www.125jaarbewegwijzering.nl/ve ... -weglaten/#

Afbeelding
Afbeelding
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: 125 Jaar bewegwijzering

Bericht door Vinny » wo 01 apr 2020, 19:42

Geweldig :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: 125 Jaar bewegwijzering

Bericht door Hajo » wo 01 apr 2020, 19:58

Mijn felicitaties, heren! :top:

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 125 Jaar bewegwijzering

Bericht door waldo79 » wo 01 apr 2020, 20:25

Erkenning voor jullie inspanningen :)<>:

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: 125 Jaar bewegwijzering

Bericht door nederland24 » wo 01 apr 2020, 21:13

Leuk om te horen en te zien. :top:

Plaats reactie