Fries op de wegwijzers
Moderator: Moderatoren
-
- 4x5 autosnelweg
Fries op de wegwijzers
Na alle commotie over Friese plaatsnamen toch maar een peiling houden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- Moderator
-
- 4x5 autosnelweg
-
- Secretaris
Mijn keuze staat er niet bij.
Wat mij betreft in heel de provincie Friesland òfwel alles in het Nederlands of àlles in het Fries. Ze mogen wat mij betreft op provinciaal niveau zelf beslissen wat ze willen (dus niet op gemeentelijk niveau).
Dus één regel voor het hele taalgebied; niet het ene dorp op z'n Fries en het volgende op z'n Nederlands verwezen.
Wat mij betreft in heel de provincie Friesland òfwel alles in het Nederlands of àlles in het Fries. Ze mogen wat mij betreft op provinciaal niveau zelf beslissen wat ze willen (dus niet op gemeentelijk niveau).
Dus één regel voor het hele taalgebied; niet het ene dorp op z'n Fries en het volgende op z'n Nederlands verwezen.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])
-
- 2x3 autosnelweg
-
- 2x3 autosnelweg
Daarom heb ik op de 2de optie gestemd.Er zijn nog wel meer streektalen in Nederland als die allemaal officieel worden word het hier een echt zooitje.
Men is er vele jaren geleden uitgeraakt om een standaardtaal te creeren en nu vind men het blijkbaar nodig om iedere terug een eigen taal zoals in de middeleeuwen.
Fries is voor mij gewoon een plaatselijk dialect net zoals Limburgs , West-Vlaams of Nedersaksisch en hoeft voor mij géén officiële status te krijgen en zodoende niet op de borden te komen.
Men is er vele jaren geleden uitgeraakt om een standaardtaal te creeren en nu vind men het blijkbaar nodig om iedere terug een eigen taal zoals in de middeleeuwen.
Fries is voor mij gewoon een plaatselijk dialect net zoals Limburgs , West-Vlaams of Nedersaksisch en hoeft voor mij géén officiële status te krijgen en zodoende niet op de borden te komen.
-
- 4x5 autosnelweg
Hoeveel mensen weten nou of een bepaalde naam Fries is of Nederlands. OK, als er een 'y' in voorkomt of een andere exotische letter (of een a met een dakje: â) dan is 'herken' je de Friese vorm. Ik heb daar geen problemen mee, maar dan moet het wel consequent gebeuren (op wegenkaarten, bbk-bordjes en bewegwijzering). En het bordje: Akwadukt Mid-Fryslân vind ik wel een leuk relikwie voor onderweg. Je voelt je toch een beetje in het buitenland.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x3 autosnelweg