Fries op de wegwijzers

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Moeten Friese plaatsen ook in het Fries op de borden staan?

Nee, de Nederlandse overheid legt de plaatsnamen vast en daar mag geen compromis op worden gesloten.
1
5%
Nee, de Friezen moeten niet zo eigenwijs doen en gewoon Nederlandse plaatsnamen gaan hanteren
5
24%
Ja, alleen bij plaatsen waarbij de bebouwde kom naam in het Fries staat aangegeven
7
33%
Ja, plaatsen in het hele Friestalige taalgebied moeten op zijn Fries worden bewegwijzerd
1
5%
Er moeten tweetalige wegwijzers worden ingevoerd in Friesland
6
29%
Mijn keuze staat er niet bij (leg hieronder uit wat je keuze wel is)
1
5%

Totaal aantal stemmen: 21

Vinny
4x5 autosnelweg

Fries op de wegwijzers

Bericht door Vinny » vr 25 mar 2005, 17:24

Na alle commotie over Friese plaatsnamen toch maar een peiling houden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 25 mar 2005, 17:28

Kleine plaatsen waar de gemiddelde Nederlander op t platteland niet komt mag wel alleen in het Fries, maar bij steden zoals Sneek, Heerenveen en Leeuwarden tenminste ook de Nederlandse naam erbij. Buitenlanders snappen er dan ook al helemaal niets van.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 25 mar 2005, 17:30

@ Chris: Sneek staat dan ook uitsluitend als SNEEK op de bb-kom bordjes. :)

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 25 mar 2005, 19:27

Mijn keuze staat er niet bij.

Wat mij betreft in heel de provincie Friesland òfwel alles in het Nederlands of àlles in het Fries. Ze mogen wat mij betreft op provinciaal niveau zelf beslissen wat ze willen (dus niet op gemeentelijk niveau).
Dus één regel voor het hele taalgebied; niet het ene dorp op z'n Fries en het volgende op z'n Nederlands verwezen.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 25 mar 2005, 22:59

Als de officiele naam van een plaats in het Fries is, dan zul je dat wel op de wegwijzers moeten zetten.

Als je dan toch bezig bent: waarom alleen met het Fries en niet in het Twents of welke taal dan ook?

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 26 mar 2005, 14:38

Daarom heb ik op de 2de optie gestemd.Er zijn nog wel meer streektalen in Nederland als die allemaal officieel worden word het hier een echt zooitje.
Men is er vele jaren geleden uitgeraakt om een standaardtaal te creeren en nu vind men het blijkbaar nodig om iedere terug een eigen taal zoals in de middeleeuwen.

Fries is voor mij gewoon een plaatselijk dialect net zoals Limburgs , West-Vlaams of Nedersaksisch en hoeft voor mij géén officiële status te krijgen en zodoende niet op de borden te komen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 27 mar 2005, 11:46

Hoeveel mensen weten nou of een bepaalde naam Fries is of Nederlands. OK, als er een 'y' in voorkomt of een andere exotische letter (of een a met een dakje: â) dan is 'herken' je de Friese vorm. Ik heb daar geen problemen mee, maar dan moet het wel consequent gebeuren (op wegenkaarten, bbk-bordjes en bewegwijzering). En het bordje: Akwadukt Mid-Fryslân vind ik wel een leuk relikwie voor onderweg. Je voelt je toch een beetje in het buitenland.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » zo 27 mar 2005, 12:15

Je voelt je toch een beetje in het buitenland.
Dan is het juist.Ik heb de indruk dat Friesen zich niet meer Nederlands voelen.