Afstanden op borden; hoe gemeten?

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Afstanden op borden; hoe gemeten?

Bericht door praatpaal » ma 26 dec 2005, 19:30

Ik reed laatst op de A59 en zag dat Den Bosch werd aangegeven met een bepaalde afstand. Het was niet de Afstand tot de ring, maar hoe wordt dan gerekend. Het Centraal station, De Markt, Geografisch middelpunt, historische kern. Wat wordt nou eigenlijk als punt genomen om de afstanden te meten die op de borden verschijnen. 'Den Haag 13', 13 km en dan wat?
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » ma 26 dec 2005, 19:38

Ik dacht dat dat de bebouwdekomgrens was. Correct me if I'm wrong... :)

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » ma 26 dec 2005, 19:45

Ja ik denk ook tot de grens. Op de A28 staat bijvoorbeeld voor knooppunt Rijnsweerd op de parallelbaan Utrecht 2 (km) aangegeven. Dan kom je dus bij de Waterlinieweg uit en niet in het centrum van Utrecht.

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Bericht door praatpaal » ma 26 dec 2005, 20:57

Bij die A59 bij Den Bosch staat ter hoogte van Rosmalen weer 5km geloof ik, wat niet de bebouwdekomgrens kan zijn> Kn. Hintham volgt daar meteen op met bebouwing van Den Bosch. Je komt op de ring, maar dan kom je de stad nog niet in. Het blijft me een raadsel.
wie op de wegenwacht, wacht het langst

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Bericht door marcel » ma 26 dec 2005, 21:42

In principe wordt de afstand tot de bebouwde kom aangegeven. Mogelijk is Nederland het enige land ter wereld waar dat zo gedaan wordt. Ik vind dat het centrum aangegeven moet worden: als je het hebt over de afstand tussen twee steden bedoel je toch over het algemeen de afstand tussen de centra. Anders zou het bijvoorbeeld als je Duisburg uitrijdt 1 km zijn naar Düsseldorf, dat is zeker geen zinvolle afstand ...

Misschien dat niet iedereen die borden maakt dit weet, waardoor soms wel het centrum genomen wordt.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21982
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » ma 26 dec 2005, 22:25

Het meten tot aan het eerste kombord dat je tegenkomt, geeft ook op een andere manier gekke resultaten. Rijd je bijvoorbeeld op de A 20 richting Rotterdam, naar welk kombord wordt dan gemeten? Het kombord, waar je langsrijdt op weg naar het Centrum (Schieplein)? Of het eerste kombord dat je kunt tegenkomen? Je zit in ieder geval al een tijdje binnen de stadsgrenzen van Rotterdam, voordat je een kombord zou tegenkomen, dus dat levert oneigenlijk lange afstanden op - waar het huidige systeem in de regel juist te korte afstanden oplevert (zie de post van Marcel).

Ander vraagje: hoe wordt de afstand berekend naar stadsdelen? Op de A 12 zie je bijvoorbeeld bij de afslag Gouda "Gouda-West" op de rechtdoorborden staan - om aan te geven dat je voor "Gouda-West" nog op de snelweg moet blijven. De aangegeven afstand is in ieder geval niet naar de afrit Gouda-West, maar waarheen dan wel?

kees
expressweg
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Bericht door kees » ma 26 dec 2005, 23:43

Ik kan me niet voorstellen dat de rand van de bebouwde kom bedoeld wordt als afstandsaanduiding. Ik heb het nooit zo geinterpreteerd en het klopt over het algemeen behoorlijk, is mijn indruk.
Anders kan ik wel een hele reeks gekke dingen opsommen, die ik in de loop der jaren ben tegengekomen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 27 dec 2005, 0:16

Dit heb ik uit een ANWB folder van enige jaren geleden.

* Afstanden naar een plaats werden in principe gerekend tot de locatie van het gemeente- of stadhuis. Bij afwezigheid van een dergelijke voorziening, naar de (grootste) kerktoren. Men is van dit beleid afgestapt toen veel steden zo groot werden dat dit geen zinnige afstandsindicatie meer gaf. Men rijdt Amsterdam binnen, maar dan is het nog 7 km naar de Stopera en dat werkt dus niet.
* Daarom worden de afstanden nu gerekend tot de eerste (ANWB) wegwijzer binnen de bebouwde kom van aangegeven bestemming. In sommige gevallen wordt een 'fictief' punt gerekend. Zo wordt op de N 231 naar Aalsmeer teruggeteld naar de kruising die buiten de bebouwde kom valt, maar waar je voor Aalsmeer Centrum (volgens de wegwijzers) linksaf moet slaan. Rechtdoor staat gewoon Aalsmeer aangegeven met een (-) dat aangeeft dat je 'er bijna bent', bij de volgende kruising (N 231/N 201) is Aalsmeer weer 2 km verder... :roll:
Amsterdam wordt teruggeteld tot de Ring A 10. Parijs wordt teruggeteld tot de "Notre-Dame".
* Bestemmingen als Lelystad-Noord worden teruggeteld naar de eerste wegwijzer binnen de bebouwde kom van Lelystad, wanneer men de afrit Lelystad-Noord zou nemen.

Hoe het met stadswijken zit weet ik niet, maar ik heb ook nog nooit een 'witte' bestemming gezien met een afstandsindicatie.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » di 27 dec 2005, 12:05

Vinny schreef:maar ik heb ook nog nooit een 'witte' bestemming gezien met een afstandsindicatie.
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Alain
expressweg
Berichten: 3484
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » di 27 dec 2005, 12:07

Da's wel heel typisch. Sinds wanneer staat Zaandam in zwart op wit?

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » di 27 dec 2005, 12:13

Alargule schreef:Da's wel heel typisch. Sinds wanneer staat Zaandam in zwart op wit?
Sinds het een onderdeel is van de stad Zaanstad. Dus al ongeveer 2 decennia...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Alain
expressweg
Berichten: 3484
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » di 27 dec 2005, 12:17

Verrek... :oops:

(Zou station 'Zaandam' dan niet al herdoopt moeten zijn in 'Zaanstad Centraal'? ;))

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » di 27 dec 2005, 12:43

Door de wijzigingen die zijn doorgevoerd kloppen heel veel afstanden niet meer.

Een goed voorbeeld is de A6 bij Muiderberg. Volgens mij staat op de borden Amsterdam 15 km en Hilversum 16 km. Beiden zijn onjuist. Tot de Ring Amsterdam is het 11 km (door de verkorting tot de ring). Verkeer richting Hilversum werd vroeger via afrit 9 op de A1 geleid, nu via afrit 33 op de A27. Daardoor is het nu 21 kilometer geworden. De afstanden op de A1/A6 zijn niet aangepast m.u.v. Laren: bij Bussum is Hilversum nog 7 kilometer, bij Blaricum 5 en bij Laren weer 7.

Op de A12 vanuit Utrecht is de afstand tot Arnhem wel weer gemeten tot aan Arnhem-Centrum (via afrit 25) en niet tot het Arnhem op de borden (via Velperbroek). Het scheelt wel 11 kilometer als je naar Velperbroek moet.

Verder zijn er veel inconsequenties: Zaanstad en Amsterdam worden gemeten tot aan de agglomeratieborden, maar Eindhoven weer niet. Amsterdam wordt gemeten tot de ring, Utrecht en Rotterdam weer niet.

En als alle afstanden daadwerkelijk tot de bebouwde komgrens gemeten zouden worden, dan is 95% van de huidige afstandsaanduidingen onjuist. :roll:

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » di 27 dec 2005, 12:50

Het is inderdaad een zooitje: Bij de oprit Amersfoort/Hoevelaken (A28, Hogeweg) is Leusden 6km. Tussen het eind van de invoegstrook en het begin van de uitvoegstrook van de afrit Leusden zit omgeveer 400m. Beide op- en afritten hebben een normale lengte. Bovenaan de afrit Leusden is Leusden plotseling nog 1km.
Rainier

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » di 27 dec 2005, 13:08

Riva schreef:Het is inderdaad een zooitje: Bij de oprit Amersfoort/Hoevelaken (A28, Hogeweg) is Leusden 6km. Tussen het eind van de invoegstrook en het begin van de uitvoegstrook van de afrit Leusden zit omgeveer 400m. Beide op- en afritten hebben een normale lengte. Bovenaan de afrit Leusden is Leusden plotseling nog 1km.
En in omgekeerde richting is het 5 kilometer naar Amersfoort i.p.v. 2.

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » di 27 dec 2005, 13:18

Inderdaad, terwijl op het rechtdoorbord op de A28 bij de afslag Leusden, Amersfoort nog 3 km is. :?
Rainier

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » di 27 dec 2005, 13:23

Op de hele A28 tussen Utrecht en Amersfoort is het trouwens een bende: bij de afrit De Uithof in de verbindingsboog A27 -> A28 in knooppunt Rijnsweerd (afrit 2) is Zeist-Oost nog 7km en Amersfoort 19km. Bovenaan de oprit bij de Uithof is Amersfoort nog 16 km. Bij afrit Zeist-Oost is Amersfoort nog 15 km. Bij Zeist-Oost wordt dus 7 km afgetrokken terwijl het bij Amersfoort om 4 resp. 1 km gaat... :?: :?: :?
Rainier

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » di 27 dec 2005, 13:55

Bij afrit 20 van de A29 stond altijd een bord Barendrecht 4km. Tegenwoordig ligt dit punt zo'n beetje in het midden vande bebouwde kom sinds de bouw van Carnisselande. Toch staat die verwijzing er nog altijd :roll:

Andere rare situatie die ik eergisteren tegenkwam: In Rotterdam-Zuid staat een verwijzing naar de Ring (met snelwegsymbooltje), en een afstand erachter (5km). Allereerst is de oprit nog geen 2 km van dat punt, en ten tweede staan er nergens in de wijde omgeving afstanden op de wegwijzers, behalve die naar de ring. Een beetje vreemd.

Ik zal vrijdag een foto maken.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 27 dec 2005, 15:24

@ Harry: Het klopt dat Zaanstad al enige jaren in zwart-op-wit staat, maar ik heb er nooit een afstandsindicatie bij gezien. Voordat de af/toerit Saendelft geopend was stond er naar ik meen gewoon Zaanstad en zeker geen afstandsindicatie... :?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » di 27 dec 2005, 15:42

Vinny schreef: Hoe het met stadswijken zit weet ik niet, maar ik heb ook nog nooit een 'witte' bestemming gezien met een afstandsindicatie.
Niet goed leesbaar, maar op de N209 vind je deze 2 wegwijzers op 1 kruispunt:


Afbeelding
Afbeelding

(Geen van beide zijn stadswijken).

Daarnaast zijn er hier en daar vast nog wel borden te vinden met een afstandsaanduiding naar Schiphol.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 27 dec 2005, 16:37

Ik vraag me af of de afstandsaanduiding consequent is. Op de A28 richting Zwolle verschilt Groningen soms een aantal km in afstand. Dan is Groningen weer 99km verder dan Zwolle, dan weer 101km. Ook de andere kant op richting Utrecht komt het aantal km's naar Utrecht niet overeen met de HM-waarde.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » di 27 dec 2005, 16:59

Riva schreef:Op de hele A28 tussen Utrecht en Amersfoort is het trouwens een bende: bij de afrit De Uithof in de verbindingsboog A27 -> A28 in knooppunt Rijnsweerd (afrit 2) is Zeist-Oost nog 7km en Amersfoort 19km. Bovenaan de oprit bij de Uithof is Amersfoort nog 16 km. Bij afrit Zeist-Oost is Amersfoort nog 15 km. Bij Zeist-Oost wordt dus 7 km afgetrokken terwijl het bij Amersfoort om 4 resp. 1 km gaat... :?: :?: :?
Volgens mij staat er op de Waterlinieweg bij het Stadion "Amersfoort 16". Ik neem aan dat dit mijlen zijn en geen kilometers. :roll:

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » di 27 dec 2005, 19:33

Chrizz schreef:Op de A28 ... richting Utrecht komt het aantal km's naar Utrecht niet overeen met de HM-waarde.
Dat komt omdat de hm-waarde sprongen bevat.
In 1985 reed ik wekelijks met iemand mee over de hele A28. Toen viel mij ook op dat de afstanden naar Utrecht niet "klopten". Maar als je corrigeert voor hm-sprongen (bij Hoogeveen 6 km optellen) klopt het wel. Ongeveer. Althans in 1985.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 27 dec 2005, 19:35

Hmm ja dat kan kloppen.

Bijvoorbeeld:

HM-waarde: 151,6
Afstand: 145km

En dat terwijl de A28 nog niet eens naar het centrum loopt.

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » wo 28 dec 2005, 7:48

Bij Knooppunt Hoevelaken zit ook een gat van een paar kilometer (ben het precieze aantal even kwijt).
Rainier

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » wo 28 dec 2005, 9:15

Riva schreef:Bij Knooppunt Hoevelaken zit ook een gat van een paar kilometer (ben het precieze aantal even kwijt).
Ik dacht 2,5 km van 22,x naar 25,0.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 28 dec 2005, 10:51

Hoe zit dat dan op fietsborden? Volgens mij gaan die wél naar het centrum qua afstanden. Hier bij Zwolle staat op 200m van bebouwing en kombord een fietsbordje met Zwolle 7km
Kan ook van vroeger zijn, toen Zwolle-Zuid nog niet zo groot was, maar dan moet het bord wel érg oud zijn, en 7km is wel ver.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » wo 28 dec 2005, 11:04

De paddenstoelen verwijzen in ieder geval naar het centrum. De fietswegwijzers dus zeer waarschijnlijk ook.

Overigens zitten ook daar veel fouten in. En dan heb ik het niet eens over de afstanden. In bosgebied Den Treek (ingeklemd tussen A28, N224, N226, N227) staan paddenstoelen die daadwerkelijk de verkeerde (lees: veel langere) routes aangeven naar Amersfoort en Leusden. Ook ontbreekt regelmatig consistentie in bewegwijzering: plaatsnamen die regelmatig verschijnen op en ook weer verdwijnen van de borden. En dan heb ik het nog niet gehad over paddenstoelen die midden in bosjes staan of aan de overkant van een drukke verkeersweg. :roll:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 28 dec 2005, 12:28

De fietsafstanden zijn vaak afgeleid van de autoafstanden met een kleine correctie (met de fiets ga je langs een andere route). Er klopt dus dan ook meestal geen hout van....
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 30 dec 2005, 16:11

ik schreef: Andere rare situatie die ik eergisteren tegenkwam: In Rotterdam-Zuid staat een verwijzing naar de Ring (met snelwegsymbooltje), en een afstand erachter (5km). Allereerst is de oprit nog geen 2 km van dat punt, en ten tweede staan er nergens in de wijde omgeving afstanden op de wegwijzers, behalve die naar de ring. Een beetje vreemd.

Ik zal vrijdag een foto maken.
Bij deze dus:

Afbeelding

Vanaf de andere kant staat geen afstand aangegeven. Wel raar: Ring (met snelwegsymbooltje) staat alleen op de bovenste regel. In Rotterdam zie je "Ring" alleen zo staan als er al een andere bestemming opstaat, nooit alleen op een bovenste regel.

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie